• Death Mask

22.02.2005 21:51, autor artykułu: Mariusz Litwińczuk
odsłon: 10536, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Death Mask

Idea gry - czy to takie proste?

Death Mask Gra jest zrobiona dosyć ciekawie. Obraz jest powiększany dwukrotnie, dzięki czemu małym kosztem widzimy "więcej". Niestety odbija się to na jakości grafiki. Podłoga oraz sufit są zastąpione copperem, czyli popularnie mówiąc tęczą. Zmniejsza to wymagania gry. Co jakiś czas jedynie widzimy lampy lub czaszki, co ma nam sugerować, iż sufit, jak i podłoga jednak istnieją.

Gra jest zrobiona w ten sposób, iż wyświetlane są kolejne ściany, a im dalej w głąb ekranu, tym są one bardziej ściemniane, w końcu przechodząc w czerń. Ma to sugerować głębię, czy też trójwymiar.

Wstęp do gry

Ta gra nie należy do najgorszych, w wręcz przeciwnie. Jest jedyna w swoim rodzaju, ponieważ na A500 nie ma raczej gier tego typu (a głównie dla tego komputera jest ta pozycja adresowana - przyp. mailman). W Death Mask gra się nadzwyczaj miło. Pod warunkiem, że ma się wystarczająco dużo amunicji i jakąś lepszą spluwę oraz rzecz jasna nie jest się otoczonym przez przeciwników. Wtedy jest "troszkę" trudniej.

Death Mask Ogólnie w grze chodzi o to, aby przejść jej 35 poziomów, o zróżnicowanym stopniu trudności. W każej z misji mamy inne zadanie: albo jest to wybicie przeciwników, zniszczenie embrionów, dezaktywacja miny lub kombinacja wymienionych wariantów. Może także być "prosty" cel - znaleźć wyjście.

Grafika może nie olśniewa (ze swojej strony dodam, iż obraz jest trochę rozmazany, ponieważ jest dwukrotnie powiększany w pionie), ale nie jest także aż tak cienka, aby nie mozna było zagrać. Z efektami dźwiękowymi jest trochę lepiej, lecz trzeba mieć więcej niż pół mega Chip, aby usłyszeć wszystkie. Podczas gry słychać nasze kroki, pomruki wrogich nam "miśków", szelest otwieranych broń, czy też dźwięk przeładowywanej broni.

Ogólnie rzecz biorąc, gra ta nie jest wcale zła, powinna Ci zapewnić chwile zabawy na około dwa wieczory. Misje nie są trudne, choć odniosłem wrażenie, iż im dalej, tym łatwiej (po 20 poziomie).

Menu - co wybrać?

W menu nie ma zbyt wiele opcji do wybrania. Są tam:

  • szybkość gry: SLOW - wolno, MEDIUM - średnio, FAST - szybko,
  • 1 PLAYER GAME - gra samemu, do wypełnienia mamy 35 misji,
  • 2 PLAYER GAME - gra z kumplem, kooperacja, cel misji jak wyżej,
  • 2 PLAYER BATTLE - gra przeciwko sobie. Grasz z kumplem. Do wyboru jest dziewięć map.

Broń - czym możesz walczyć

Broni w tej grze jest pięć typów. Zmianę jej uzyskujemy poprzez zebranie odpowiedniej skrzynki, jednak nigdy nie wiemy, co ona kryje. Należy się kierować intuicją.

  • Death Mask Nóż - broń o bardzo małej sile rażenia, choć właściwie gra się z nią tak, jak ze zwykłą dwururką, z tym, iż nożem rany zadamy jedynie z bliskiej odległości. Podczas walki wręcz należy pamiętać o tym, aby walczyć "z doskoku", tj. po każdym uderzeniu wycofać się na bezpieczną odległość. Z tego też powodu jest ona skuteczna tylko w walce z pojedynczymi osobnikami, najlepiej w ciasnym tunelu, w którym nikt nam nie wyskoczy z tyłu.

  • Death Mask Dwururka (shotgun) - podstawowa broń w grze. Nie jest zbyt efektywna, ale w porównaniu np. do noża pozwala na walkę z dystansu, co raczej nie wymaga reklamy. Praktycznie zawsze z nią zaczynasz grę. Ma małą siłę rażenia. Niestety nikt nie ginie od jednego strzału. Przeciwnicy wytrzymują cztery lub pięć. Po każdym strzale należy się wycofać na bezpieczną odległość, aby nie oberwać od przeciwnika.

  • Death Mask Blaster - ta "jednorurka" to już lepsza odmiana w/w broni. Z nią da się już jako-tako walczyć. Można rzec, iż posiada dwukrotną siłę dwururki. Jednak nadal po strzale trzeba się cofnąć. Chyba, że chcemy oberwać od przeciwnika.






  • Death Mask Automat - to już wyższa szkoła jazdy. To takie małe działko. Jest wystarczające do ukończenia każdej misji. Dzięki niemu przestajesz mieć problemy. Pojawiają się one dopiero w bezpośrednim starciu z przeciwnikiem. Dzięki temu, iż jest to broń automatyczna, a co za tym idzie, raczej szybkostrzelna, możesz prowadzić ogień ciągły. Dzięki temu każdy przeciwnik nią potraktowany nie dojdzie do Ciebie, o ile cały czas będziesz do niego strzelał. Pozwala to na szybkie wyskoki zza ścian i zabicie znienawidzonego wroga.

  • Death Mask Działko - lepsza, szybsza i siejąca więcej zniszczenia wersja automatu. To już profesjonalna, najlepsza z dostępnych broni. Dzięki jej posiadaniu nie musisz się już nikogo bać. Bezpośrednie starcie, czyli walka w zwarciu nadal jest jednak groźna. Ale już nie tak. Pilnuj się jednak, bo ta broń jest szybka i szybko możesz się pozbyć cennej amunicji.

Używając każdego z wymienionych tutaj rodzajów broni można wywnioskować, iż właściwie nie ma znaczenia broń, z jakiej został wystrzelony pocisk, a właściwie jej szybkość oddawania strzałów.

Mapa - zobacz, gdzie jesteś

Death Mask Dzięki mapie możesz ustalić swoje położenie oraz przeciwników. Bardzo pomaga, szczególnie jeśli masz cienką broń. Można ją przesuwać joystickiem. Zawsze, gdy zwiedzasz nowy teren lepiej jest zaznajomić się z mapą. Dzięki temu unikniesz przykrych niespodzianek jak otoczenie przez potworki i tym podobne. Ty jesteś tam zaznaczony jako niebieski kwadrat, drugi gracz jako czerwony, przeciwnicy na jasnopomarańczowy, a snajperzy mają kolor pomarańczowy, nieznacznie różniący się od potworków.

Właściwie nie mam co tutaj o niej pisać, dodam tylko że jej dokładne zrozumienie ułatwia grę, bo wiesz, co cię czeka. Jeśli grasz z kumplem przeciwko sobie, nie będzie go widać na mapie.

Taktyka walki - jak zabijać, aby nie zostać zabitym

Death Mask Walcząc z przeciwnikami należy się kierować następującymi wskazówkami:

  • jeśli przeciwnik nie jest gościem z uzi, to będzie poruszał się z uwzględnieniem twojego położenia, o ile znajdziesz sie wystarczająco blisko niego. Dzięki temu możesz wywoływać po jednym przeciwniku zza rogu. Należy w takim wypadku poruszyć się o pole do przodu, poza ścianę, tak, aby wróg zdążył wyjść. Nie należy jednak czekać, gdyż zostaniemy przezeń zaatakowani. Nie należy także wychodzić zbyt daleko, gdyż zostanie nam odcięta droga ucieczki, a dodatkowo możemy sobie wywołać jednego przeciwnika z boku, co nie jest chyba zbyt miłym doświadczeniem.
  • walcząc z każdym przeciwikiem, jeśli nie posiadasz automatu lub działka, po każdym strzale cofaj się. Pozwoli Ci to zmniejszyć zadane przez przeciwnika rany.
  • niekiedy dwaj przeciwnicy zablokują się w przejściu. Zniszczenie jednego z nich odblokuje drogę następnemu.
  • jeśli posiadasz automat lub działko, możesz sobie dać spokój z wywoływaniem po jednym gościu. Po prostu przesuń się za róg i wal do wszystkiego, co się rusza. Jeśli zrobisz to dobrze, wtedy nie powienieneś stracić wcale energii.
  • pilnuj amunicji. Można się przeliczyć i w najmniej ciekawym momencie zostać bez niej. Jej ilość jest podczas gry pokazywana cały czas w dolnym menu

Death Mask

Przeciwnicy - z pewnością ich spotkasz

Death Mask Drobna notka. Żaden z przeciwników nie otworzy nigdy drzwi, a zatem jeśli stoisz przed drzwiami, nie bój się, że coś ci zza nich wyskoczy.

Gość z uzi - spotykany na pierwszych poziomach gry. Niby prosty do pokonania przeciwnik, ale - no właśnie. Stale gdzieś łazi i łazi. Dzięki temu jednak staje się ciężkim przeciwnikiem. Może się zdarzyć, iż wyskoczy ci zza rogu - niemiła niespodzianka. Wytrzymuje cztery strzały.

Misiek - zadaje rozległe rany. Ale nie jest groźnym przeciwnikiem, o ile masz się gdzie cofać i nie zostaniesz przez nikogo dodatkowego zaatakowany. Dzięki temu mozna go pokonać nawet i nożem. Wytrzymuje pięć trafień.

Robot - bardzo niebezpieczna postać, szczególnie w zwarciu. Strzela bardzo szybko i to czyni z niego trudnego do pokonania przeciwnika. Jeśli doszło do takiej sytuacji, stracisz trochę energii. Szczególnie nie jest to pożądane przy ataku większej liczy robotów na raz. To juz jest problem. Jego atak zabiera szybko energię. On sam wytrzymuje pięć strzałów.

Death Mask To tyle postaci, które mają zdolność poruszania się. Nie polecam atakowania ich "na chama", czyli walenia dopóki nie padnie. Najlepszą formą ataku jest strzał, a po nim natychmiastowe wycofanie się. Joy w tył oraz trzymać jednocześnie w lewo lub prawo. I powtarzać do skutku. Da się to wykonać i nożem, lecz raczej się tego nie da zrobić bez straty energii.

Teraz pora na opis postaci "niemobilnych".

Snajper - ubrany w kask. Strzela pojedynczymi strzałami. Wytrzymuje kilka strzałów. Mało groźny.

Snajper 2 - ubrany na czarno. Strzela podwójnymi pociskami. Dosyć groźny.

Nosorożec - Strzela pojedynczymi pociskami. Coś jak snajper.

Hipopotam - Ten jednak strzela podwójnymi pociskami. Strasznie mocny i co za tym idzie, niebezpieczny.

Oberwać jeszcze można od czegoś w rodzaju obrazów. Strzela to co jakiś czas pojedynczym strzałem. Nie można tego niestety zniszczyć.

Lata jeszcze coś na wzór niebieskiej błyskawicy (na niektórych poziomach). U góry zakończone jakby miską. Wysoce niebezpieczne, jeśli staniesz w miejscu.

Elementy krajobrazu i nie tylko

Podczas gry możesz się zetknąć z następującymi rzeczami:

Death Mask Tych rzeczy nie zobaczysz na mapie:

  • amunicja - dodaje amunicji, o ile pamiętam 40 sztuk.
  • apteczka - dodaje dwie jednostki energii. Dlatego lepiej jej nie brać, gdy masz ubytek tylko jednej energii.
  • klucz - dodaje jedną sztukę amunicji, przypomina leżącą gazetę.
  • beczka - blokuje przejście. Po jej rozwaleniu możesz iść dalej. Niekiedy blokuje drogę potworkom - gdy ją rozwalisz, ruszą na ciebie.
  • czaszka i lampa - elementy krajobrazu

Kolejne elementy są widoczne na mapie jako różowy kwadracik:

  • mina - należy na nią wejśc, aby ją wyłączyć. Przypomina skrzynię.
  • embrion - to zarodek w okrągłej rurze. Należy go zniszczyć.
  • teleport - dostępny tylko w niektórych planszach. Wejście do niego przeniesie cię w inne miejsce na planszy. Istnieje możliwość powrotu. Po wejściu doń ujrzysz napis "LIFT OPERATING" i zostaniesz przeniesiony do innego teleportera.

Wyjście na mapie zaznaczone jest jako biała kropka, zazwyczaj jest obok niego jakiś stworek, przeważnie nic groźnego. Wyjście nie jest aktywne do chwili wypełnienia celu misji. W takim wypaku na ekranie zostanie wyświetlony napis "Go to exit". W takim wypadku powinniśmy udać się do wyjścia.

Porady - lepiej wiedzieć, niż nie...

Death Mask Jeżeli zabijemy przeciwnika na polu, gdzie otwierają się drzwi, pozostaną one stale otwarte. Należy się z tym liczyć, jeśli był w tym pomieszczeniu więcej niż jeden potworek.

Jeśli uciekasz w tył i trafiłeś na ścianę, nadal trzymaj joya w tył, lecz dodaj prawo lub lewo. Uważaj jednak, aby się przez to gdzieś nie wpakować. To niebezpieczna metoda, jeśli nie znasz terenu walki.

Walcząc z robotami, staraj się by nie podeszły zbyt blisko ciebie oraz by cię nie otoczyły. Jeśli do tego dojdzie, rozwal jednego i jeśli masz mało energii, uciekaj albo też odwróć się, strzelaj i cofaj się.

Strzelaj do beczek - niekiedy coś za nimi jest. Uważaj jednak ze strzelaniem do nich, gdu masz mało amunicji. Każda beczka to cztery pociski mniej. Jednak stanie w bezpośredniej bliskości podczas ich wybuchu nie odejmuje energii. Można je zatem z braku amunicji rozwalić nożem.

Death Mask Snajperów i tym podobne klony można rozwalać właściwie bez straty energii, nawet nożem (choć jest to trudne). Nim wejdziesz w dziurę, gdzie stoi snajper, przestudiuj mapę. Pomoże ci to wybrać efektywną drogę ucieczki. A zatem podchodzisz do niego (nie musi być aż nazbyt blisko, zawsze wejdź tak, aby go trafić), strzelasz i uciekasz trzymając joya w tył i w lewo lub prawo. Uważaj jednak, abyś się gdzieś przez to nie wpakował (dlatego była mowa o mapie). Czekasz, aż wystrzeli on swą serię (przeważnie 7 pocisków) i znowu powtarzasz akcję. Po jakimś czasie padnie.

Jeśli za drzwiami jest zaułek, a za nim potworek, wejdź za drzwi, poczekaj aż się zamkną, daj joya w tył i otwórz drzwi, po czym szybko do przodu, aby zauważył nas przeciwnik i do tyłu. Jak to dobrze zrobisz, drzwi mu się zamkną przed nosem.

Jeśli idzie na ciebie misiek, a tobie skończyła już się przestrzeń do cofania się, to trzymając tył daj joya w lewo lub prawo. Jak już wejdziesz do kolejnej szczeliny, szybko się obwróć i kontynuuj walkę.

Jeśli grasz sam, możesz sobie włączyć grę na dwóch graczy (fe, nie fair-play!), u kumpla włączyć mapę. Znacznie to ułatwi rozgrywkę. Poza tym masz dodatkową szansę - 40 pocisków. Aby misja została zaliczona, wystarczy, iż jeden z was pomyślnie ją przejdzie.

Death Mask Death Mask

TIPS'N'TRICKS

Podczas gry wpisz BELINDA. Od teraz klawiszem Enter przeskakujesz do kolejnego etapu.

Kody do poszczególnych poziomów

Oto kody, jakie otrzymałem w czasie przechodzenia kolejnych poziomów.

Etap

00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Kod dostępu

00000
52385
22428
84843
22087
38641
06395
33224
35527
48962
65074
62438
28283
85325
10769
25324
43542
62156
84678
57093
29264
47446
75330
82855
58474
38392
55276
68163
75156
70948
54334
39814
52262
Strefa

Entrance
Engine Room
Genetics Lab
Briefing Room
Storage Room
Rest Room
Prison 1
Research Room
Prison 2
Office
Weapon Room
Transport Bay
Security Zone 1
Security Zone 2
Security Zone 3
Security Zone 4
Security Zone 5
Security Zone 6
Training Ground 1
Training Ground 2
Training Ground 3
Training Ground 4
Training Ground 5
Training Ground 6
Training Ground 7
Training Ground 8
Training Ground 9
Research Room 2
Preparation Room
Navigation Control
Radar Room
Weapon Research
Central Core
Cel misji

Idź do wyjścia wskazanego na mapie
Zniszcz reaktory i uciekaj
Zniszcz embriony i uciekaj
Zniszcz wszystkich i uciekaj
Deaktywuj minę i uciekaj
Deaktywuj minę i uciekaj
Znajdź wyjście
Znajdź wyjście
Ostrzelaj czaszkę i obcych
Zniszcz wszystkich obcych i uciekaj
Znajdź wyjście
Zniszcz wszystkie roboty i idź do wyjścia
Znajdź wyjście
Zniszcz wszystkie roboty i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Znajdź minę i zniszcz obcych
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i emriony
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i reaktory
Znajdź minę i zniszcz obcych
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia
Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia


 Death Mask - Apache/Alternative'93 
70 2 lub 1CD Death Mask  -  Apache/Alternative'93
80
75

    
dodaj komentarz
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem