• MSX & MSX 2 - historia

03.04.2005 18:28, autor artykułu: Sebastian Rosa i GumBoy
odsłon: 5056, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

MSX MSX to nazwa komputera, który był bardzo popularny na przełomie lat 80. i 90. Ten 8-bitowy komputer, a raczej specyfikacja standardu, była najbardziej rozpowszechniona w Japonii. Na naszym kontynencie nie przyjął się tak bardzo, gdyż nasz rynek był wtedy zdominowany przez maszynki spod znaku Atari, Spectrum i Commodore. Stworzona została przez Kazuhiko Nishi z firmy ASCII Corporation, który miał w zamyśle stworzenie standardu, które będzie obowiązywać dla wszystkich komputerów domowych (coś jak system VHS dla formatu wideo). Nishi nie chciał się ograniczać do jednego producenta komputerów, lecz zakładał, że każda firma, która tylko posiada możliwości, byłaby w stanie produkować komputery pod swoim szyldem oraz kompatybilne ze standardem MSX. Stąd też komputery MSX produkowane było przez największych producentów, takich jak Canon, Sony, Sanyo czy Panasonic.

Jak na owe czasy maszyna ta dysponowała całkiem dużymi możliwościami. Specyfikacja zakładała wykorzystanie procesora Zilog Z80A z zegarem 3,58 MHz, trójkanałowego układu dźwiękowego General Instruments AY-3-8910, układu graficznego Texas Instruments V9918 oraz wyposażenie maszyny w od 8 do 64 kB pamięci. Jak widać system bardzo przypominał ówczesne konfiguracje znane z komputerów Colecovision czy Spectrum. Komputer pracował pod systemem BASIC, który w wersji dla MSX został stworzony przez Microsoft, a jedna z hipotez mówi, że właśnie stąd wzięła się nazwa specyfikacji. Pierwszy raz użyto jej w 1984 roku, a Microsoft rozszerzył skrót jako MicroSoft eXtended basic. Niemniej jednak cztery lata później, gdy firma zakończyła wsparcie dla tej maszyny, zaprzeczyła jakoby wiązało ich cokolwiek z nazwą MSX. Inne pochodzenie nazwy zostało zdradzone przez samego Kazuhiko Nishi, który przyznał, że komputer miał się nazywać NSX, jako skrót od Nishi Sony X, gdzie X miał być nazwą dowolnej innej firmy, która miała możliwość komputer produkować. Z uwagi jednak na fakt, że nazwa NSX była zastrzeżona przez firmę Honda, zmieniono ją na MSX, co miało oznaczać Machines with Software eXchangeability.

To, co wyróżniało MSX na rynku od innych komputerów były oferowane przez różnych producentów konfiguracje. Ponad 70 różnych firm wypuściło swoje własne wersje MSX. Większość z nich pochodziła z Japonii, ale były również modele tworzone w innych częściach Azji, w Europie, jak i w Ameryce Południowej. Większość z nich posiadały dwa sloty na cartridge, z czego jeden był wykorzystywany przez rozszerzenie firmy Panasonic FMPAC, które służyło za syntetyzer dźwięku. Z czasem pojawiło się jednak inne zastosowanie dla drugiego slotu w postaci łączenia ze sobą dwóch różnych gier tego samego producenta w celu uzyskania specjalnej wersji gry. Taka sytuacja miała miejsce w grach "Gradius" i "Twinbee" oraz obu częściach "Yie Ar Kung Fu".

Dwa lata po premierze MSX pojawiła się nowa wersja standardu oznaczona jako MSX2. Założeniem była, jak poprzednio, wzajemna kompatybilność pomiędzy producentami sprzętu oraz kompatybilność wsteczna z MSX. Dołożono pamięci - tym razem od 64 do 256 kB, zwiększono paletę kolorów do 512, BASIC był dostarczany w wersji 2.0 lub 2.1 oraz pojawił się podtrzymywany bateryjnie zegar. Większość maszyn posiadała stację dyskietek 3,5 cala.

Po MSX2 miała przyjść kolej na MSX3, lecz to nigdy nie nastało. W zamian, w 1988 roku pojawiła się specyfikacja MSX2+, która obowiązywała wyłącznie w Japonii i była wykorzystywana wyłącznie przez producentów Sony, Panasonic i Sanyo. Największym usprawnieniem było dodanie wbudowanego dziewięciokanałowego syntezatora FM znanego jako MSX Music, możliwość wyświetlania obrazów w prawie 19000 kolorów oraz dodanie trzech nowych trybów graficznych. Jeden z nich eliminował problem "skaczącego" przesuwu ekranu oferując niespotykaną dotąd płynność. Pojawiły się również dwa sprzętowe suwaki do regulacji prędkości sprzętu oraz funkcji autofire. MSX2+ była również kompatybilna z formatem RGB. Niestety specyfikacja nie cieszyła się popularnością wśród deweloperów. Powstało bardzo niewiele gier, które były przeznaczone wyłącznie dla tego standardu. Upatrywano raczej szans w tworzeniu gier dla MSX2, które po prostu korzystały z możliwości MSX2+, jeżeli na takim komputerze były uruchomione.

Ostatnią odmianą formatu było MSX Turbo R, który zadebiutował na początku lat 90-tych. Maszyny produkowała wyłącznie firma Panasonic, a cechowały się tym, że były to komputery 16-bitowe z zegarami o taktowaniu 28 MHz. Sprzęt miał konkurować ze stale poszerzającym się rynkiem PC oraz konsolami Mega Drive i Super Famicom. Niestety nie spotkał się on z zainteresowaniem firm tworzących gry, a więc i kupców wkrótce zabrakło.

Na MSX i MSX2 ukazało się wiele dobrych gier np. "Metal Gear" oraz "Metal Gear 2: Solid Snake" (tak, tak, ten PSX-owy hit wywodzi się z tej właśnie platformy) i programów np. DBase II, Borland Pascal lub Basic.

 głosów: 1   tagi: MSX, MSX2
dodaj komentarz
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem