kategorie: A600, Programy, Sprzęt
[#1051] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Andrzej Drozd, post #1050

Jednak gdy kiedyś użyłem mpega.library w wersji FPU, to empetrójki klatkowały.


Andrzejku farmazony piszesz.
Warto czytać dokumentacje! Jak byś to zrobił to byś wiedział, że mpega.library pod FPU jest wersją dokładniejszą i wymagającą więcej mocy obliczeniowej. ok, racja, czyli dokładnie odwrotnie niż Ci się wydawało

Nie wiem, czy FPU 060 jest aż 3 razy wolniejsze od fpu w Pentium, ale wiem, że ma niezłego kopa (060)
[#1052] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Andrzej Drozd, post #1050

odpaliłbym np. CEDa lub PPainta w wersji FPU. Ale te programy nie mają wersji FPU.


Chyba nie rozumiesz po co jest FPU. Służy do sprzętowej obsługi liczb zmiennoprzecinkowych. I w przypadku użycia takowych daje kopa nawet pod emulacją. Zatem unikanie wersji bibliotek matematycznych w wersji FPU jest błędem. Jest jednak druga strona. Programy mogą unikać formatu zmiennoprzecinkowego i stosować obliczenia stosując zapis całkowity wraz z różnymi sztuczkami. Obliczenia całkowitoliczbowe w większości przypadków będą zawsze szybsze, choć mniej dokładne (vide mp3). Dlatego wersja np. PPainta czy CEDa dla FPU jest bez sensu.
[#1053] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Andrzej Drozd, post #1050

Dodane: O! FPU przydałby się, gdy podczas odtwarzania MP3 na Apollo 040 odpaliłbym np. CEDa lub PPainta w wersji FPU. Ale te programy nie mają wersji FPU. Przydałby się także "inteligentny" FBlit, który przy dużym obciążeniu CPU przełączałby się na FPU. Albo po prostu wystarczyłby FBLit w wersji FPU.


Masz błędne pojęcie o tym czym w ogóle jest FPU (pewnie nie ty jeden). FPU nie jest procesorem, tylko jego rozszerzeniem, modułem z dodatkowymi instrukcjami do liczenia precyzyjnych liczb, sam w sobie nie robi nic innego. Jedynym jego prawdziwym zastosowaniem w Amidze są obliczenia do scen trójwymiarowych, tutaj precyzja jest bardzo ważna. Niska precyzja obliczeń scen 3D będzie powodowała takie efekty jakie występowały w PSX, gdzie geometria otoczenia "pływała".

Nie będzie czegoś takiego jak fblit FPU, bo to nie jest program, który opiera się na matematyce, tym bardziej z liczbami zmiennoprzecinkowymi. Operacje na liczbach całkowitych są szybsze niż na zmiennoprzecinkowych, ale są pozbawione precyzji jak już było napisane.



Ostatnia aktualizacja: 29.05.2016 15:36:44 przez sanjyuubi
[#1054] Re: RTG i Vampire 600 V2

@_arti, post #1049

na szczescie w vampirze będzie lada moment:

Gunnar von Boehn
(Apollo Team Member)

For the next Release we are currently working on the integration of
1) fully pipelined = fast
and compatible 80Bit FPU
2) 128 bit SSE compatible SIMD instructions
[#1055] Re: RTG i Vampire 600 V2

@HanSolo, post #1054

Czyli Quake 2 na A600 stanie się faktem.
[#1056] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Andrzej Drozd, post #1050

na 040 unikam bibliotek w wersji FPU. Aż tak bardzo często nie odpalam kilku programów na raz, więc nie martwię się że dzięki FPU mógłbym odciążyć CPU w jakimś konkretnym przypadku.
Czasami jednak zapuszczę jakąś MP3 na Apollo 040/40 w jakości średniej oraz 22 kHz i wiadomo że gra OK. Jednak gdy kiedyś użyłem mpega.library w wersji FPU, to empetrójki klatkowały.


Na takiej konfiguracji mp3 bez problemu działa na najlepszej jakości 22k stereo. FPU szybciej dekoduje mp3, ale FPU w prawdziwym 68040 jest za słabe do dekodowania mp3. Może wystarczy do mp2, ale nie sprawdzałem. Używam wersji PPC, a najlepiej działa wersja mpegaFPU PUP pod MorphOS. Polecam zobaczyć jak bardzo stabilnie działa Prayer2 z mpegaFPU PUP pod MorphOS ok, racja
[#1057] Re: RTG i Vampire 600 V2

@BULI, post #1051

LibMAD robi to też dokładnie bez FPU na INT. Andrzejowi chodziło o to, że mpegaFPU dekoduje samym FPU przez co na prawdziwym 68040 nie daje rady dekodować bez rwania w 22k stereo. FPU w prawdziwym 68040 jest za słabe do mp3.
[#1058] Re: RTG i Vampire 600 V2

@waldiamiga, post #1055

Hmm... testowa kompilacja Quake NOFPU działa na Vampirce... w całych 3 FPSach .
Jak ktoś będzie zainteresowany sprawdzić na 060 to pewnie chętnie udostępnimy plik wykonywalny...

PS: Dla tych co będą zdziwieni że tak mało podpowiadam że FPU jest w Quake dośc mocno wykorzystywany. A jak go nie ma to jest kiszka.

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2016 12:39:35 przez pisklak
[#1059] Re: RTG i Vampire 600 V2

@pisklak, post #1058

Ja bym poprosił. Potestuję na wirtualnym 060 (Trance).
[#1060] Re: RTG i Vampire 600 V2

@recedent, post #1059

A proszę bardzo QuakeNOFPU.
Link będzie aktywny przez parę dni. Proszę pamiętać o uruchamianiu tego z parametrem -nosound (czy jakoś tak), inaczej malownicza zwieszka z jakiejś przyczyny.
Miłej zabawy z testowaniem życzę !

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2016 15:35:53 przez pisklak
[#1061] Re: RTG i Vampire 600 V2

@pisklak, post #1060

[#1062] Re: RTG i Vampire 600 V2

@pisklak, post #1060

A skoro już jesteśmy przy testowaniu...
Czy ktoś mógłby skompilowac pod PPC sortbencha ?
Żródełka są tu. Prosiłbym też o wyniki z jak największej kombinacji systemów/CPU szeroki uśmiech

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2016 16:14:35 przez pisklak
[#1063] Re: RTG i Vampire 600 V2

@pisklak, post #1058

Co do tego FPU w Apollo to wiesz moze czy to bedzie pelna wersja ze wszystkimi instrukcjami MC68882? Czy tez taki kastrat jak wersje FPU w 68040 i 68060?
[#1064] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Don_Adan, post #1063

Co do tego FPU w Apollo to wiesz moze czy to bedzie pelna wersja ze wszystkimi instrukcjami MC68882? Czy tez taki kastrat jak wersje FPU w 68040 i 68060?


jesli historycznie wezmiemy pod uwage opcje i uwagi gunnara w odniesieniu do tego co faktycznie zrobil, tzn pelna kompatybilnosc z 68020 z bitfieldami wlacznie, co dyskutowal, ale default na 040, to nalezy oczekiwac pelnej kompatybilnocsci ze wdzystkimi instrukcjami koprocesorow 68k, tylko szybciej ale fpu identyfikuje sie jako 040.

czy jest to zdawalajace? pewnie tak..
[#1065] Re: RTG i Vampire 600 V2

@wawrzon, post #1064

Brzmi dobrze OK
[#1066] Re: RTG i Vampire 600 V2

@wawrzon, post #1064

Wiesz, mialo nie byc np. instrukcji trygonometrycznych, ale to bylo jakies 2 lata temu. Posiadanie wszystkich instrukcji mc68882 czyniloby prawie niepotrzebnym niektore biblioteki matematyczne, szczegolnie w przypadku nowych wersji programow czy portow gier. Mozna byloby uzywac instrukcji FPU od razu w kodzie a to byloby juz duzo szybsze. Ja zreszta nie rozumiem po co np. port Quake II na 68060 odwoluje sie do bibliotek matematycznych, zamiast od razu do danej instrukcji fpu albo jej emulacji. Takie bibioteki sa dobre jak sie pisze uniwersalna wersje programu dla conajmniej paru procesorow, a nie dla jednego CPU.
[#1067] Re: RTG i Vampire 600 V2

@pisklak, post #1062

Chyba instnieją binarki dla PPC link
[#1068] Re: RTG i Vampire 600 V2

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #1067

Na Aminecie niestety jest tylko wersja dla AROSa x86

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2016 09:18:31 przez ] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [
[#1069] Re: RTG i Vampire 600 V2

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #1067

Masz rację - zapewne binarki istnieją. Ale skoro sam Gunnar poprosił mnie o zapytanie o możliwość skompilowania pod PPC to chyba oznacza iż ich nie ma.
Wiem że miał kiedyś Pega z MOSem, ale chyba już tego sprzętu nie ma bo inaczej by sam to zrobił.

A jeśli chodzi o FPU...
Podejście Gunnara do kompatybilności zmieniło się znacznie po przesiadce na większą FPGA więc.... zapewne będzie full wypas + SIMD
[#1070] Re: RTG i Vampire 600 V2

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #1056

FPU nie dekoduje szybciej, bo tego nie potrafi, to nie jest sprzętowy dekoder tylko garść instrukcji matematycznych o wysokiej precyzji. Program liczący liczby o wysokiej precyzji będzie z FPU działał szybciej, przy niskiej precyzji wersja INT będzie szybsza.

W 68040 FPU współdzieli zasoby sprzętowe z procesorem, więc nie działa tak naprawdę w pełni swoich sił, ale czy i tak nie jest szybszy niż wersje FPU do 68030?
[#1071] Re: RTG i Vampire 600 V2

@sanjyuubi, post #1070

"W 68040 FPU współdzieli zasoby sprzętowe z procesorem, więc nie działa tak naprawdę w pełni swoich sił"

Co to zdanie ma znaczyć? FPU jest w procesorze. Co oznacza, że nie działa w pełni swoich sił?
[#1072] Re: RTG i Vampire 600 V2

@pisklak, post #1058

Te 3 FPS to Vampire robi w jakiej rozdzielczości i jakiej głębi kolorów?

Emulowany 060 robi u mnie 8,9 FPS w rozdzielczości 640x480 i 32 bitach.

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2016 12:20:07 przez recedent
[#1073] Re: RTG i Vampire 600 V2

@kiero, post #1071

Musze poszukać gdzie to było opisane, że niektóre instrukcję są "cpu assisted" (mi się wydaje, że są wolniejsze niż mogłyby być naprawdę, ale i tak szybkość tego FPU jest szacowana jako 10x 68882), a sam FPU jest pozbawiony kilku instrukcji 68882.

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2016 12:30:52 przez sanjyuubi
[#1074] Re: RTG i Vampire 600 V2

@sanjyuubi, post #1073

Wszystkie instrukcja sa po czesci cpu-assisted. CPU (glowna jednostka) rozpoczyna dekodowanie instrukcji i oblicza potrzebne adresy (EA). Do tego jest blokowana przy zapisie i odczycie z pamięci. Nie chce mi się patrzyć jak to wygląda w cyklach ale na 060 zajmuje to 1 cykl po czym FPU i CPU wykoują swoją robotę. Tak więc nie wiem czy można tu mówić o spowalnianiu. Po prostu tak to działa. W większości przypadków można wykonywać instrukcje na liczbach całkowitych i rzeczywistych równocześnie. Czasami nawet kilkanaście instrukcji w trakcie jednej długiej instrukcji FPU
[#1075] Re: RTG i Vampire 600 V2

@sanjyuubi, post #1070

FPU wystaczyłoby około 12-15 MFLOPS do 22k stereo, a na CPU potrzeba dwa razy tyle MIPS, o to mi chodziło.

Czyli wersja mpegaFPU jest dokładniejsza od mpegaLibmad? Libmad nie ma wersji FPU. Libmad wymaga więcej mocy obliczeniowej od mpega(nie FPU).

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2016 12:50:12 przez ] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [
[#1076] Re: RTG i Vampire 600 V2

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #1075

W dokumentacji mpega napisano, że wersja FPU jest wolniejsza, ale precyzyjniejsza od wersji INT. Zapewne, gdyby mpega w wersji INT miała na celu zachowanie precyzji z FPU, to byłaby sporo wolniejsza niż wersja FPU. Wszystko zależy od tego jakiej precyzji oczekujesz.

Nie wiem, czy można porównywać MFLOPY z MIPSAMI jak 1 do 1, FPU to tylko obliczenia, za to CPU prócz liczenia robi jeszcze skoki, rozgałęzienia, kopiuje i zapisuje dane do rejestrów i pamięci. 68882 w furii 020 ma cale 0.91 MFLOPA przy 7 MIPSACH CPU.
[#1077] Re: RTG i Vampire 600 V2

@kiero, post #1074

Więc można by debatować. Zapewne 68040 byłoby lepszym i szybszym procesorem, gdyby nie oszczędności i nie musiałby powstawać wykastrowany i szybszy 68060.
[#1078] Re: RTG i Vampire 600 V2

@sanjyuubi, post #1077

060 działa tak samo i jest praktycznie tak samo "wykastrowany" jak 040. Czy jest faktycznie wykastowany i czy to wina projektantów? Inne czasy, inne możliwości i inne priorytety. Moim zdaniem jeżeli kastracja pozwoliła na zwiększenie wydajności względem 68881/2 w tak znaczący sposób to była to dobra decyzja. Emulacja funkcji trygonometrycznych i tak jest dużo szybsza niż ich wywoływanie na 030 (polecam popatrzeć na czasy wykonania. to są setki cykli).

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2016 13:26:00 przez kiero

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2016 13:28:12 przez kiero
[#1079] Re: RTG i Vampire 600 V2

@recedent, post #1072

Jak dobrze pamiętam to było 3.4 FPS w 320x240. Głębokości kolorów nie pamiętam ale chyba 16bit.
Czekam na wyniki z szybkich 060, bądź BlizzPPC. Twój sprzęt to macmini ?
[#1080] Re: RTG i Vampire 600 V2

@pisklak, post #1079

Nie, Powermac G5 (jest w profilu).
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem