kategoria: A600
[#91] Re: Apollo CPU - dyskusja

@radzik, post #90

No, ale o czym ten wynik wlasciwie swiadczy? Ze Cinema 4D jest szybsze na floating point niz na integer? To jest oczywiste, ale niczego nie dowodzi. Zapusc ten render na 060 bez FPU (dopoki nie ma implementacji tego w Apollo Core) i wtedy porownuj wyniki. Albo moze ja czegos nie rozumiem...

But when we start to use typical FPU applications like: Cinema 4D or LightWave 68060 is unbeatable.

As we see, Gold Core is faster than Silver Core 7, but way slower than real 680060 with FPU... so what? Wait for FPU option in FPGA... or if you seriously using Classic Amiga buy 060.

Nie uwazasz, ze to lekkie naduzycie - porownanie czegos, co ma FPU z czyms, co (jeszcze) go nie ma? To jakby porownywac OCS do AGA i mowic, ze AGA ma wiecej kolorow...

Jedna z najwiekszych zalet Vampire/Apollo jest wlasnie to, ze mozna stopniowo dodawac do niego kolejne elementy i optymalizowac istniejace.
[#92] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Phibrizzo, post #88

Proponuję małą zmianę parametrów RIVy na NOSOUND NOSKIP NORENDER FPS=1000 VERBOSE.
TuKo zrobił test na tym pliku MPEG1 a wyniki wyglądają tak dla x11 i tak dla x13 Apollo.



Ostatnia aktualizacja: 22.09.2016 22:21:38 przez pisklak
[#93] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #92

W tym tescie widac ze 060 odstaje i to mocno. Moj wynik z parametrami ktore podales:

Total playback time: 160.6627 seconds.
Average framerate:   17.4091 fps
Displayed framerate: 17.4091 fps
[#94] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Phibrizzo, post #93

Tak to już jest z testami - być może na jakimś innym pliku wyjdą trochę inne wartości i różnica może być większa/mniejsza etc. Jaki zegar ma Twoja 060 ?
[#95] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #94

66MHz
[#96] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Phibrizzo, post #95

To moze ja jeszcze zaproponuje test enkodowania mp3 tym programem link . Nie wymaga FPU. Warunkiem jest tylko odpowiednia czestotliwosc dzwieku pliku wejsciowego
[#97] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #91

Ale jako jest sens używania 060 bez fpu? Tu chodzi o porównaniem obecnie dostępnych rozwiązań. FPGA miało zgnieść Motorole, jak na razie tak nie jest.
[#98] Re: Apollo CPU - dyskusja

@radzik, post #97

Może powiedzmy tak - tam gdzie jest kod stałoprzecinkowy Apollo jest szybsze. W przypadku kodu zmiennoprzecinkowego na razie prowadzi 060.
[#99] Re: Apollo CPU - dyskusja

@radzik, post #97

Ale jako jest sens używania 060 bez fpu? Tu chodzi o porównaniem obecnie dostępnych rozwiązań. FPGA miało zgnieść Motorole, jak na razie tak nie jest.


/FACEPALM.
[#100] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Phibrizzo, post #96

No i już po testach tego Shine . Program ogólnie jest dużo szybszy chociaż odbija się to na jakości mp3, nie żeby różnica jakaś kolosalna ale jest.
Wyniki dla mojego wsadu i tego pliku to : Shrine020/040 3:45, Shrine060 5:52.
[#101] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #100

Fajnie. Natomiast jedyne, czego nie rozumiem, to dlaczego testujemy jakieś beznadziejne 8kHz nagranie czegoś, zamiast coś porządnego 44kHz (dodatkowo dałoby realne porównanie pomiędzy jakością LAME a Shine). Chętnie zaoferuję miejsce na te kilkanaście MB WAV na serwerze.

Proponuję
http://natami.pl/apollo/testcase1.wav
http://natami.pl/apollo/testcase2.wav

Oba utwory 44kHz Stereo 16bit ~1 minuta (11MB i 9MB)

EDIT: Właściwie, to cofam co napisałem - teraz sprawdziłem, że Twój plik, Pisklak, ma dokładnie te same parametry. Nie wiem skąd mi się wkręciło te 8kHz - wcześniej to był inny plik testowy?

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2016 13:03:37 przez skipp
[#102] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #101

Żeby było szybciej.
[#103] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Artur Jarosik, post #102

Wolę realne wyniki na prawdziwych zastosowaniach. Przy 8kHz kodowanie WAV do MP3 mija się z celem.

[EDIT] Jak napisałem powyżej, cofam argument o jakości - moje pliki są prawie dokładnie tej samej długości i jakości. Podtrzymuję jednak inne zastrzeżenie - ten plik nie ma całego spektrum częstotliwości, więc może nie jest do końca miarodajny. Gra tylko jeden lub dwa instrumenty w bardzo wąskim zakresie muzycznym (brak niskiego basu, wysokiego sopranu).

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2016 13:06:29 przez skipp
[#104] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #103

Zapodaj jakieś inne to będziemy testować, czy te Twoje co podałeś wcześniej są OK ?


Ostatnia aktualizacja: 23.09.2016 13:20:09 przez pisklak
[#105] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #104

Tak, częstujcie się :)
[#106] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #100

Sprawdzilem u siebie. Wyniki sa bardzo ciekawe

Dla pliku dzwiekowego ktory zapodales:

Shine020 (uruchomione pod 060):
[Frame 2079 of 2079] (100.00%) Finished in 1: 5: 8 <- WTF???

Shine060:
[Frame 2079 of 2079] (100.00%) Finished in 0: 7:24

Dla plikow ktore zapodal Skipp odpowiednio:

Shine060:
[Frame 2526 of 2526] (100.00%) Finished in 0: 8:56
[Frame 2067 of 2067] (100.00%) Finished in 0: 7:17


Dla 020 trwalo to bardzo dlugo wiec wylaczylem bo nie mialo to sensu.
Jednak juz po tych testach widze ze jednostka staloprzecinkowa w 060 zostaje w tyle.
[#107] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Phibrizzo, post #106

OK moje wyniki z plikami Skippa są następujące:
1) testcase1 Shine040 - 4:39, Shine060 7:05
2) testcase2 Shine040 - 3.44, Shine060 nie testowane.

Co mnie dziwi to tak duże spowolnienie binarki 060

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2016 14:27:19 przez pisklak
[#108] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #107

Na V600II/GOLD1

1) testcase1 Shine040 4:41
2) testcase2 Shine040 3:48

PS. Jakość wynikowego mp3 STRASZNA w porównaniu do LAME

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2016 17:06:56 przez skipp
[#109] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #108

PS. Jakość wynikowego mp3 STRASZNA
Może Vampire liczy z błędami?
[#110] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #107

V600II/GOLD1

1) testcase1 Shine060 7:09
2) testcase2 Shine060 5:49
[#111] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Krashan, post #109

W readme jest napisane ze jakosc jest nizsza niz LAME wiec nie ma sie co dziwic.
Ja co prawda wyjatkowo odsluchiwalem na takim strasznym brzeczyku wiec w obu przypadkach mialem kiepsko.... Musze jakas wiezyczke dokupic
PS.Przepraszam za brak polskich znakow.

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2016 13:58:17 przez pisklak
[#112] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Krashan, post #109

A to idzie bardzo prosto sprawdzic. Wystarczy MD5 pliku wygenerowanego z Vampira i 060.
[#113] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Phibrizzo, post #112

Myślę, że Krashan żartował ;) Zresztą dla świętego spokoju powtórzę to "prawdziwym procesorze" czyli 060.
[#114] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #111

W readme jest napisane ze jakosc jest nizsza niz LAME wiec nie ma sie co dziwic.


Oczywiście, LAME jest najlepszym open-source'owym kompresorem mp3. I dlatego tak długo mu idzie konwersja do tego formatu. Shine najprawdopodobniej używa jednego z najwcześniejszych modeli akustycznych i tym samym najgorszego jakościowo, ale również bardzo szybkiego.
[#115] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #113

Myślę, że Krashan żartował
Też tak myślę.
[#116] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Krashan, post #115

Wiesz w przypadku uruchamiania programów na testowych wkładach to Twoje pytanie jest całkiem na miejscu
[#117] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #81

Z FPU Gunnar chce totalna kiszke zrobic, z tego co mozna bylo przeczytac na amiga.org ma byc jakis ROM, ktory ma wykonywac instrukcje 68882 FPU ktorych jest brak w 68040FPU. Jakas bzdura totalna, to bylby chyba pierwszy procesor, ktory ma zewnetrzny ROM. Nie dziwne, ze nie dodali FPU do gold wersji, skoro chyba brak tam tego ROMu. Bezsensowny pomysl calkowicie, ten procesor (jego FPU) bedzie juz wtedy chyba tylko dzialal z Amiga. Gdy wszystkie instrukcje 68882 sa zaimplementowane w FPU, to nie bedzie problemow z uzywaniem tego procesora na innych platformach 68k. Pewnie bedzie brakowalo sporo instrukcji 68882 w Apollo Core. Tutaj jest ten tekst:
Exception stack frames are and FPU will be compatible with the 040. Contrary to 040 and 060 no instructions need to be trapped. For 882-only instructions there will be essentially what is inside the 040.library for FPU-emulation of those complex FPU-instructions but this will be inside a ROM where it can't be overwritten. Thus, the FPU will appear as being 882-compatible directly after power-on with no libs loaded. However, 040-FPU-code will execute faster than code compiled for 882 as it avoids the internal trapping mechanism.

All in all the 080 is far more compatible than any of 040 or 060.
grond is offline
[#118] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Don_Adan, post #117

Hmm.. expertem żadnym nie jestem ale chyba zaszło tu jakieś niezrozumienie z Twojej strony. Może powiem teraz jak ja to widzę - FPU będzie w pełni kompatybilne z 040/060.
To pierwsza sprawa. Druga to kompatybilność z 68882 będzie zachowana w bardzo podobny sposób jak masz teraz w przypadku 040/060. Te procesory posiłkują się emulacją brakujących rozkazów w bibliotekach 040/060.lib które są odczytywane z dysku. W przypadku 080 sprawa będzie wyglądała bardzo podobnie - z tą różnicą że emulib będzie ładowana z FPGA a nie z dysku. Hmm... więc tego fragmentu
Bezsensowny pomysl calkowicie, ten procesor (jego FPU) bedzie już wtedy chyba tylko dzialal z Amiga.
nie z bardzo rozumiem w tym przypadku. Uruchomisz w Atari bądź Macu i trafiła się instrukcja 68882 ? Po prostu procesor skoczy do wbudowanej "bezpośrednio" biblioteki emulującej. Dla użytkownika będzie to transparentne.
[#119] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Don_Adan, post #117

Z FPU Gunnar chce totalna kiszke zrobic, z tego co mozna bylo przeczytac na amiga.org ma byc jakis ROM, ktory ma wykonywac instrukcje 68882 FPU ktorych jest brak w 68040FPU. Jakas bzdura totalna, to bylby chyba pierwszy procesor, ktory ma zewnetrzny ROM. Nie dziwne, ze nie dodali FPU do gold wersji, skoro chyba brak tam tego ROMu. Bezsensowny pomysl calkowicie, ten procesor (jego FPU) bedzie juz wtedy chyba tylko dzialal z Amiga. Gdy wszystkie instrukcje 68882 sa zaimplementowane w FPU, to nie bedzie problemow z uzywaniem tego procesora na innych platformach 68k. Pewnie bedzie brakowalo sporo instrukcji 68882 w Apollo Core.


Gunnar tłumaczył co i jak w zeszłym tygodniu na IRC.

Po pierwsze (to była dla mnie nowa wiedza) 68882 sam w sobie też ma mikrokod w swoim ROMie, który "emuluje" bardziej skomplikowane (własne!) instrukcje.

Po drugie, FPU w Apollo Core będzie zgodny z 040/060 i pod tym kątem będzie robił to o wiele lepiej niż te procesory, a na dodatek w trybie pipeline, którego żaden z nich nigdy nie miał. Ja jestem spokojny o jakość implementacji FPU. Z punktu widzenia użytkownika nie będzie żadnej różnicy (poza prędkością, oczywiście).

Po trzecie - jedyna implementacja Apollo Core jak do tej pory, to dwie istniejące karty turbo do Amigi. Dlaczego martwi Cię to, że na "innych platformach 68K" nie będzie działać? Blizzard 1260 czy Apollo 1240 też nie działają na "innych platformach" i nie wiem, czy to martwi kogokolwiek :) Jak na razie nie istnieje osobny procesor 68080 - a gdy taki powstanie to jestem przekonany, że bezproblemowo inne platformy się z nim dogadają. Tym bardziej, że z tego co Gunnar mówił w rozmowie ze mną - mają plan aby Vampire500 uruchomić na Atari ST.

Po czwarte - jak ja to rozumiem - to nie będzie ROM w rozumieniu "część amigowego Kickstartu", a niskopoziomowy moduł wsadu, który z zewnątrz będzie widoczny i dostępny jak zwykły 68KCPU+FPU z zachowaniem zgodności ze wszystkimi instrukcjami 68K. Tak samo, jak to robi 68882, ale bez powielania jego niedoskonałości (tu Gunnar przytaczał techniczne szczegóły, które próbowałem znaleźć w logu z #apollo-team, ale niestety za krótki bufor mam ).

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2016 11:14:57 przez skipp

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2016 11:21:03 przez skipp
[#120] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #119

68882 ma mikrokod, ale nie sadze zeby on byl w jakims zewnetrznym ROMie. Poza tym jesli FPU ma byc maksymalnie szybkie powinno sie pozbyc mikrokodu w ogole. Mikrokod byl uzywany z tego co pamietam do mnozenia i dzielenia w 68000 i przez to te instrukcje byly bardzo wolne. 68060fpu o ile dobrze pamietam ma dodana jedna czy dwie instrukcje 68882, ktorych nie bylo w 68040fpu, a ktore byly uzywane dosc czesto. FPU 68040 i 68060 dziala w trybie pipeline wzgledem CPU. Nie dziala tylko wzgledem FPU. Wiesz, jak sie robi procesor to sie raczej planuje przez co moze on moze byc wykorzystywany w przyszlosci. Jesli targetem jest tylko Amiga to w porzadku. Ale czytajac wstep na stronie Apollo core mozna by pomyslec, ze target jest szerszy, wiec nie mozna planowac krotkowzrocznie, bo tak jest latwiej. Poczytaj sobie stare wpisy Gunnara na EAB dotyczace samego Apollo CPU, gdyby nie zmienil tych planow nie mialbys zadnych szans na uruchomienie emulatora Maca na Apollo core. Chcial np. w miejsce rzadko uzywanych instrukcji dodawac nowe calkowicie lamiac kompatybilnosc linii 68k itp Zdaje sie ze A-line tez miala byc zajeta przez jakies nowe instrukcje. Gunnar byl pytany przez pare osob o FPU na forum, i z jego odpowiedzi ja wnioskuje, ze FPU bedzie dosc slabe w stosunku do CPU. Pelna 68882 z mikrokodem w Apollo core jest dla mnie ok. Ale nie sadze, zeby to byla pelna 68882.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem