[#31] Re: WHDLoad dla opornych

@bombermax, post #30

No przecież / w zasadzie mam - ta strona to tylko jedna z około 500 stron, jakie umieściłem na moim koncie. Gdybym w swoim podpisie umieścił linki do nich wszystkich, to moderacja PPA mogłaby zaprotestować ;) i dlatego też w podpisie znajdziesz tylko jeden link - WinUAE PL. :)



Ostatnia modyfikacja: 30.06.2011 23:03:59
[#32] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #1

U mnie na Amidze by było tak:
Wyciągnąć paczkę dyskietek Workbench 3.0/3.1. Podłączyć HDD do Amigi. Odpalić HDToolboxa/HDInstTools, ustalić partycje. Zresetować. Włożyć ponownie dyskietkę Worbench. Sformatować partycje. Wrzucić zawartość dyskietki WB na partycję systemową oraz to samo, ale odpowiednio uczynić z pozostałymi dyskietkami.
Zrobić reset i odpalić system z twardego dysku. Zabajerzyć system, coby pięknie wyglądał, śmigał i był funkcjonalny. Czyli zabawa "z czym się je MCP" itd.
A instalacja samego WHDLoad to już prościzna i jest do tego dokumentacja, a nawet strona z grami. :)
[#33] Re: WHDLoad dla opornych

@Andrzej Drozd, post #32

Jaja czy co install i wsio działa ;)
[#34] Re: WHDLoad dla opornych

@rafgc, post #27

Zgadzam się z rafgc, niestety nie mogę już wyedytować opisu. Zamiast"W katalogu DEVS w systemie Amigi(powinien być na górze w dysku System, na północ od katalogu PREFS) tworzymy podkatalog(klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy z paska na górze okna systemu create drawer) i nazywamy go kickstarts. Ściągamy ten plik skick rozpakowujemy go pod windowsem a zawartość umieszczamy w nowo utworzonym katalogu kickstarts na dysku Amigi."

powinno być:

Ściągamy plik skick rozpakowujemy go pod windowsem a zawartość(katalog kickstarts) przenosimy do katalogu DEVS w systemie Amigi(powinien być na górze w dysku System, na północ od katalogu PREFS). Teraz mamy w katalogu DEVS podkatalog kickstarts a w nim dużo plików z końcówkami RTB.


Reszta bez zmian.
[#35] Re: WHDLoad dla opornych

@phl22, post #33

Na Apollo 040 prawie wsio. Oczywiście, w C: jest główna wersja WHDLoad (najnowsza, stabilna), ale niektóre gry wymagają starszej wersji, a nadodatek inne tej najnowszej, niestabilnej. AmigaOS i WHDLoad są inteligentnymi bestiami. Zresztą jak cały AmigaOS :)
Gdy w katalogu z grą nie ma WHDLoad, to gry używają WHDLoad z C: (dla przypomnienia - System:C/WHdload). A gdy niektóre gry nie lubią wersji z C:, to po prostu wrzucamy (my użytkownicy) WHDLoad w wersji starszej lub nowszej, prosto do katalogu z grą i gra na początku użyje tej wersji (która jest w katalogu z grą). Gdy jej nie znajdzie, to dopiero póżniej szuka WHDLoad w C:.
Prościzna.

A gdy już naprawdę jakaś stara gra nie działa na 040, to szukamy wersji JST, lub innej wspomagając się NOAGA/KillAGA, lub po prostu instalujemy gre HDD bez WHDLoad. :)
No i już :)

Dodane: WHDLoad nie jest priorytetem. Jest po prostu niezbędnikiem w 98%. Jeżeli te 2% zawiedzie, to szukamy wersji JST lub posiłkujemy się NoAGA/KillAGA, lub odpalamy z dyskietki. Mity na temat niekompatybilności A1200 do starszych Amig już dawno się zdeaktualizowały. To A1200 porafi wszystko, natomiast A500 nie ma AGA. Kiedyś było inaczej. Kiedyś używaliśmy tylko dyskietek. Ale to było kiedyś. :)



Ostatnia modyfikacja: 01.07.2011 01:27:49
[#36] Re: WHDLoad dla opornych

@mailman, post #19

Pracę nad WHDLoad szanuję, dlatego wykupiłem licencję. Dzięki temu mam prawo do krytyki manuala.

Co do romów to jest to komplikowanie sobie życia powodowane myśleniem na opak. Mam 2 Amigi 1200, płytę od 500 i jeszcze niesprawne romy 3.1. Mogę więc posiadać legalnie cztery kopie romów. Nielegalne jest posiadanie plików bez zgody właściciela a nie to w jaki sposób pliki powstały, czy z grabkicka czy z sieci. Tym bardziej, że w odniesieniu do skopiowania nie istnieje możliwość kradzieży jedynie naruszenia praw autorskich. A w takim przypadku fakt pochodzenia pliku nie ma znaczenia. Jest to niebezpośrednie skopiowanie romu.
[#37] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #36

Dzięki temu mam prawo do krytyki manuala.

Zależy co krytykujesz. Jeżeli WinUAE, a raczej problemy z konfiguracją, to ok. Bo ja nie widzę najmniejszego powodu aby krytykować WHDLoad.

WHDLoad po prostu jest i działa. Jego zaletą jest to, że wymaga poprawnie zainstalowanego AmigaOS. Nieważne czy na Amigach, czy na WinUAE. Tylko tyle. :)


Dodane: Zresztą po co używać WHDLoad na WinUAE? Trzeba najpierw odpalić AmigaOS i dopiero później grę. Strata czasu i problemy.
W przypadku A1200 z twardym dyskiem to ma sens. Ale na WinUAE? Po co? Lepiej ustawić ADFy do emulowanej stacji dysków i włala w trybie A500. :)

Po co emulować emulowanie A500 na emulowanej Amidze, czyli emulowanej A1200/4000 na WinUAE? :)



Ostatnia modyfikacja: 01.07.2011 01:55:28
[#38] Re: WHDLoad dla opornych

@APC74, post #29

Nie powiem, nawet schludnie zrobione, dorzuć jeszcze taki ładny opis o instalacji skicka i np grabowania kicka lub operacji kopiowania kickstartów z płyty Amiga forever i zmieniania ich nazwy.

[#39] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #36

Dzięki temu mam prawo do krytyki manuala.

Jak już udowodniłem w poprzednich postach, manual zawiera dokładnie takie same informacje, jak te, które przytoczyłeś. Po prostu trzeba czytać ze zrozumieniem.

[#40] Re: WHDLoad dla opornych

@rafgc, post #38

Pytanie, czy systemowi Amigi robi różnicę czy katalog nazywa się Kickstarts czy kickstarts. Po rozpakowaniu skicka katalog zaczyna się z dużej litery a powinno być z małej(informację o katalogu z małej wyświetla WHDLoad gdy go brak).

Co do romów to wystarczy ściągnąć. Jest to w pełni legalne jeśli masz licencję. Kopia to nie kradzież tylko naruszenie licencji, a to nie zachodzi.

Mailman nie chce iść we flama, ale walisz babola, dwa razy ten sam akapit w jednym tekście, odsyłasz do instrukcji gdzie opis instalacji jest w rozdziale wymagania, gdzie każą grabować kicka z Amigi zamiast go ściągnąć, zmuszają do instalacji dem z dyskietek zamiast pobrać gotową instalkę z [usunięto] i piszesz, że coś udowodniłeś. Coś na pewno. Postępując zgodnie z zaproponowaną przeze mnie instrukcją oszczędzasz wiele godzin. A o to chodzi w pomocy. Dlatego proponuje wrzuć mój opis z zaproponowaną przez rafgc zmianą(o ile nazwa katalogu z dużej nie ma znaczenia) i w przyszłości będzie mniej pytań na forum. A jak ktoś będzie się pytał to już do bardziej noobowego opisu nie da się go odesłać. Można podpiąć pod to jeszcze stronę APC74 i będzie komplet.

APC74 nie trafiłem na tą stronę a szkoda. Instalowałem WHDLoad reagując na błędy jakie wyświetlał. Np. że brak tego i tego w katalogu kickstarts itd.



Ostatnia modyfikacja: 01.07.2011 09:07:16
[#41] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #40

instrukcji gdzie opis instalacji jest w rozdziale wymagania, gdzie każą grabować kicka z Amigi zamiast go ściągnąć, zmuszają do instalacji dem z dyskietek.

Bo tak jest zgodnie z prawem i nikt niczego nie zarzuci PPA.


zamiast pobrać gotową instalkę z kg.whdownload


To jest typowe abandonware. Jakakolwiek byłaby celność tej nazwy, to na podobnej zasadzie są umieszczone gry na tej stronie.
Jest tylko jedno wyjście. PPA nie może informować o tej stronie, ale Ty możesz cały czas pomagać kolegom na forum i kierować ich do tej strony. A jak coś przegniesz, to najwyżej administracja usunie linki w trosce o legalność i prawa autorskie.



Ostatnia modyfikacja: 01.07.2011 09:40:28
[#42] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #40

Pytanie, czy systemowi Amigi robi różnicę czy katalog nazywa się Kickstarts czy kickstarts. Po rozpakowaniu skicka katalog zaczyna się z dużej litery a powinno być z małej(informację o katalogu z małej wyświetla WHDLoad gdy go brak).

Dla systemu Amigi nie ma to różnicy.

Co do romów to wystarczy ściągnąć. Jest to w pełni legalne jeśli masz licencję. Kopia to nie kradzież tylko naruszenie licencji, a to nie zachodzi.

Autor WHDLoad nie ponosi odpowiedzialności za to skąd zdobędziesz obraz kickstartu. Dla niego możesz sobie to nawet wyczarować. Jego to nie interesuje. On tylko podaje sposób jak to można zrobić całkowicie legalnie, dysponując prawdziwą Amigą lub pakietem Amiga Forever. Dokumentacja WHDLoad w tej materii jest jasna i precyzyjna. WHDLoad nie jest "odpalaczką go gier z sieci". Pojmij to wreszcie, zrozum istotę tego narzędzia, skończ wypisywać brednie i naucz się czytać ze zrozumieniem. Ciągnięcie dalej tego wątku w duchu jak na wstępie będzie skutkować nałożeniem na Ciebie bana za łamanie punktu 14. regulaminu (umieszczanie treści sprzecznych z prawem).

[#43] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #40

///Co do romów to wystarczy ściągnąć. Jest to w pełni legalne jeśli masz licencję. Kopia to nie kradzież tylko naruszenie licencji, a to nie zachodzi.///

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pokaż mi proszę link do strony, z której mogę pobrać kickstarty. Oczywiście mówimy o tych z licencją. Pirackie NIET.



Benedykt Dziubałŧowski

[#44] Re: WHDLoad dla opornych

@Benedykt Dziubałtowski, post #43

Co to znaczy "piracki rom" i czym on się różni od legalnego (kickstart)? Przecież od użytkownika zależy czy jest on zgodny z prawem. Jeśli mam A500 i ściągnę ROM do A500 to został on ściągnięty i uzytkowany przeze mnie zgodnie z prawem bo nabyłem na niego licencję kupując komputer. Natomiast jeśli ściągam go do WinUAE wówczas łamię prawo autorskie. Ale rodzaj strony (piracka/legalna) nie ma z tym nic wspólnego.

Zresztą można iść dalej: czy kupując A600 z kickiem 37.299 mam prawo przeprogramować go na 37.350? Przecież śpiace Commodore nie bez powodu okroiło 600 bez HD z tej funkcji. Purysta powiedziałby zresztą iż w ogóle nie masz prawa do modyfikacji ROMu nawet na wymontowany i zakupiony z drugiej ręki.

Podobnie: mam A600 z 37.300 ale do WHDLoad mam obraz kicka A500. Wg purysty jestem nielegalny bo nie posiadam takiego modelu Amigi fizycznie. Ale czy ma sens wykupywanie z rynku szrotów A500 po to by leżąc na szafie były alibi dla kickstartu?

Natomiast jest inna sprawa: prawo autorskie różni się w poszczególnych krajach a w dodatku cały czas się zmienia. I za coś co w jednym jest legalne w innym można mieć poważne kłopoty. Zrozumiała asekuracja.

(Na marginesie widać ścianę do której doszła ochrona praw autorskich: Amigi klasyczne są systemem archaicznym, kickstarty są żałośnie przestarzałe ale trzeba działać na granicy bo obecnym właścicielom nie chciało/nie zależało na rezygnacji choćby z części praw do nich - a'propos: kto ma obecnie prawo do technologii Amigi?)

[#45] Re: WHDLoad dla opornych

@friedrich, post #44

Co to znaczy "piracki rom" i czym on się różni od legalnego (kickstart)? Przecież od użytkownika zależy czy jest on zgodny z prawem. Jeśli mam A500 i ściągnę ROM do A500 to został on ściągnięty i uzytkowany przeze mnie zgodnie z prawem bo nabyłem na niego licencję kupując komputer. Natomiast jeśli ściągam go do WinUAE wówczas łamię prawo autorskie. Ale rodzaj strony (piracka/legalna) nie ma z tym nic wspólnego.


Rodzaj strony ma bardzo wielkie znaczenie. Właściciel takiej strony może całkiem nieźle zapłacić za puszczanie romu bez licencji. Poczytaj w FAQ jest to tam wyjaśnione.


Zresztą można iść dalej: czy kupując A600 z kickiem 37.299 mam prawo przeprogramować go na 37.350? Przecież śpiace Commodore nie bez powodu okroiło 600 bez HD z tej funkcji. Purysta powiedziałby zresztą iż w ogóle nie masz prawa do modyfikacji ROMu nawet na wymontowany i zakupiony z drugiej ręki.



Brak wiedzy się kłania. Romu nie przeprogramujesz. Wiesz w ogóle co oznacza skrót ROM?



Podobnie: mam A600 z 37.300 ale do WHDLoad mam obraz kicka A500. Wg purysty jestem nielegalny bo nie posiadam takiego modelu Amigi fizycznie. Ale czy ma sens wykupywanie z rynku szrotów A500 po to by leżąc na szafie były alibi dla kickstartu?



Brak wiedzy, brak wiedzy, brak wiedzy. Kup sobie AMifa forever. Nie musisz kupować A 500.


Natomiast jest inna sprawa: prawo autorskie różni się w poszczególnych krajach a w dodatku cały czas się zmienia. I za coś co w jednym jest legalne w innym można mieć poważne kłopoty. Zrozumiała asekuracja.

(Na marginesie widać ścianę do której doszła ochrona praw autorskich: Amigi klasyczne są systemem archaicznym, kickstarty są żałośnie przestarzałe ale trzeba działać na granicy bo obecnym właścicielom nie chciało/nie zależało na rezygnacji choćby z części praw do nich - a'propos: kto ma obecnie prawo do technologii Amigi?)




W żadnym wypadku nie trzeba działać na granicy. Chcesz legalnie używać uae to kupujesz Albo Amigę 500 albo pakiet Amiga Forever i sprawa załatwiona. Chcesz legalnie grać w Amigowe gry no to tez je kupujesz albo prosisz autorów o zgodę na ich publikacje ( patrz dział rodzynki ppa).


Benedykt Dziubałtowski

[#46] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #1

Twój opis mnie nic nie rozjaśnił a wręcz zagmatwał.

Ze swojego doświadczenia z instalacją softu na Amigi(bawię się tym od 3 lat dopiero - można powiedzieć, że jestem coś więcej niż żółtodziób ale fachura w tej dziedzinie nie jestem) to polecam czytać wszystkie pliki typu readme, readmefirst etc. Dzięki temu oszczędza się dużo czasu i nerwów a i instalacje idą sprawniej. Fakt, że czasem człowiek zapętli się gdy potrzeba A aby zainstalować B. A żeby zainstalować A to trzeba mieć zainstalowane C, itd. Ale to taki urok Amigi. Robienie sobie notatek też pomaga.

[#47] Re: WHDLoad dla opornych

@Benedykt Dziubałtowski, post #45

przeprogramowanie ROM - skrót myślowy - w domyśle zamiana na zaprogramowany eeprom. Ale fakt - byłem nieprecyzyjny.

Natomiast czy mam prawo posiadając oryginalnie kicka 37.299 wsadzić do A600 eeproma z 37.300?

[#48] Re: WHDLoad dla opornych

@friedrich, post #47

Commodore sprzedawało kości rom luzem. Pamiętam, ze w Magazynie Amiga nawet był szczegółowy opis kickstartu 3.1 dla Amigi 500/+/600. Zestaw zawierał kość rom 3.1, 6 dyskietek z WB oraz ileś tam książek.

Czy włożenie eproma jest legalne? Jeśli wsadem do tego eproma jest plik pochodzący np z Amiga forever lub innego legalnego źródła to sądzę, że tak.




Benedykt Dziubałtowski

[#49] Re: WHDLoad dla opornych

@Tomski, post #46

Proszę o wklejenie na początku tematu tego opisu zamiast starego(zawiera poprawki dot. katalogu kickstarts).

Jeśli posiadamy już gotowy dysk z systemem to możemy przejść do następnego akapitu. Zaczynamy od sformatowania dysku na Amidze. Podczepiamy dysk pod PCeta. Instalujemy emulator Amigi WinUAE. Startujemy WinUAE i podłączamy w nim Amigowy dysk twardy. Pozostajemy w WinUAE i instalujemy z adfów system Amigi.

Ściągamy WHDLoad, przerzucamy na twardy dysk Amigi(w tym celu podczepiamy jakiś katalog Windowsa jako kolejny dysk twardy Amigi, przez ten katalog będziemy wszystko przerzucać). Instalujemy WHDLoad.

Ściągamy plik skick346.lha z aminetu, rozpakowujemy go pod windowsem a zawartość(katalog kickstarts) przenosimy do katalogu DEVS w systemie Amigi(powinien być na górze w dysku System, na północ od katalogu PREFS). Teraz mamy w katalogu DEVS podkatalog kickstarts a w nim dużo plików z końcówkami RTB.

Wyszukujemy w sieci rom o nazwie(może być z zestawu AForever)
Kickstart v3.1 rev 40.68 (1993)(Commodore)(A1200).rom, zmieniamy nazwę romu na
kick40068.a1200 i też przenosimy go do katalogu kickstarts. Wyszukujemy rom o nazwie
Kickstart v1.3 rev 34.5 (1987)(Commodore)(A500-A1000-A2000-CDTV).rom
zmieniamy nazwę na kick34005.a500 i wrzucamy do kickstarts.

Używając Googla poszerzamy wiedzę o preinstalled whdload, i przerzucamy gotowe instalki na dysk Amigi. Proponuję utworzyć na nie jeden katalog, np. Gry lub Dema. Uruchamiamy instalki klikając na ikonki gier i cieszymy się efektem. :D



Ostatnia modyfikacja: 01.07.2011 15:25:26
[#50] Re: WHDLoad dla opornych

@friedrich, post #47

Masz prawo zamienić w A600 kicka 299 na 300. Wszystkie Amigi 600 i kickstarty do nich powstały przed wprowadzeniem w Polsce prawa autorskiego w kwietniu 1994 roku. Dlatego można tworzyć dowolne konfiguracje z elementów, np. kości z romami, powstałych przed kwietniem 94 roku. Jeśli ktoś wszedł w posiadanie programu przed ustawą to może używać go do dziś a także zrobić sobie kopię bezpieczeństwa. Jeśli masz gry lub programy z giełdy na dyskietkach sprzed IV 94 możesz je nadal używać a adfy traktować jako ta legalną jedną kopię. Nie możesz jednak tworzyć większej ilości kopii i ich rozprowadzać, np. dla kolegów.



Ostatnia modyfikacja: 01.07.2011 16:16:41
[#51] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #50

Masz prawo zamienić w A600 kicka 299 na 300. Wszystkie Amigi 600 i kickstarty do nich powstały przed wprowadzeniem w Polsce prawa autorskiego w kwietniu 1994 roku




ninja obsesja wariat? LOL Smiech hihihi rotfl


Sorry. Po prostu nie mogłem jak to przeczytałem............



Benedykt Dziubałtowski

[#52] Re: WHDLoad dla opornych

@Benedykt Dziubałtowski, post #51

To nie ja traktuje prawo autorskie i ściąganie kicków do posiadanej Amigi śmiertelnie poważnie :D
[#53] Re: WHDLoad dla opornych

@Benedykt Dziubałtowski, post #51

Prawo nie działa wstecz

[#54] Re: WHDLoad dla opornych

@bombermax, post #53

Postanowiłem napisać w tym dziale bo mam problem z WHDLoad i nie mogę pojąć o co chodzi.
Chcę uruchomić grę Północ & Południe, podczas pierwszego uruchomienia pokazał się komunikat iż nie może załadować kickstartu, więc do DEVS: skopiowałem kickstarty. Teraz kiedy próbuję uruchomić grę pojawia się okienko witające WHDLoad, znika, czarny ekran i powrót do WorkBencha z informacją:
DOS-Error #205
(object not found)
on reading "disk.1".

Kiedy edytuję plik wejściowy gry i słowo PRELOAD wezmę w nawisy po uruchomieniu gry mam ciemny ekran i dioda od dysku twardego miga co 2 sekundy i nic dalej się nie rusza, klawiszem F10 mogę wrócić do WB.
Posiadam amigę 1200HD (CF2GB SanDisk Ultra II), kickstrart 39.106, WorkBench 40.42.
Jak to ugryźć żeby działało???
Nie mam rozszerzenia pamięci, ale do tej gry 2MB pamięci powinno starczyć (tak sądzę) Po wgraniu WB zostaje mi ~1,5 MB wolnej pamięci...
[#55] Re: WHDLoad dla opornych

@cj grass, post #54

http://translate.google.pl/?hl=pl&tab=wT#en|pl|DOS-Error%20%23205%0A%28object%20not%20found%29%0Aon%20reading%20%22disk.1%22.



Ostatnia modyfikacja: 06.07.2011 11:45:47
[#56] Re: WHDLoad dla opornych

@cj grass, post #54

Przecież komunikat jasno mówi co się nie zgadza...

[#57] Re: WHDLoad dla opornych

@cj grass, post #54

Witam.

DOS-Error #205 wynika z braku pamięci. Musisz dodać więcej RAMu lub ograniczyć ładowanie elementów systemu. Spróbuj wersji v.17 WHDLoad, podobno N&S wtedy chodzi



Ostatnia modyfikacja: 06.07.2011 12:45:52
[#58] Re: WHDLoad dla opornych

@wuk, post #57

wuk:
Gratuluje zainstalowania WHDLoad pomysł
Proponuje żebyś napisał tutoriala jak instalować na HD dosowe gry nie mające Instalatora.
Zrób to na przykładzie gry Skaut Kwatermaster (dział "Rodzynki" )
Pozostałych forumowiczów proszę o nie podpowiadanie.
Let's Go OK

[#59] Re: WHDLoad dla opornych

@Jacenty, post #58

użytkowniku mailman - komunikat mówi że nie zlokalizował pliku disk.1 a plik ten znajduje się w katalogu z grą...
najwięcej mi mówi wyjaśnienie użytkownika wuk - choć nie rozumiem ile WHDLoad potrzebuje ramu do uruchomienia 1 dyskietkowej gry...
Jeszcze jedna uwaga - polecam niektórym zamienić sarkazm na jakąś bardziej przydatną cechę... ponoć na allegro można kupić update charakteru...
ale nie podpowiem wam gdzie, musicie poszukać...
[#60] Re: WHDLoad dla opornych

@cj grass, post #59

Witam,

Mam pytanie czy używasz nielegalnego klucza do WHDLoad ?

Pozdrawiam

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem