[#13]
Re: Youtube - aktualizacja skryptów
@MDW,
post #12
To nie jest żaden koszmar, nie ma co popadać od razu w skrajności. Takimi skrajnościami jest używanie tych technologii, które są jeszcze młode. Warto zauważyć co się zmieniło. Na przestrzeni ostatnich 15 lat, głównie dzięki takim inicjatywom jak Mozilla i KHTML/WebKit wiele standardów zostało ujednoliconych i choć zdarzają się ciągle zboczenia (czy to jakies prefiksy w css tylko dla webkit/blink) to ciągle zbiór wspólnych, spójnych i przewidywalnie tak samo działających rzeczy stanowi większość.
Czasami spotykam jeszcze osoby, które nadal twierdzą, że rozwiązania webowego to koszmar a argumenty jakich używają są przestarzałe, czy to odnośnie JavaScriptu (po stronie klienta/przeglądarki) czy języków programowania działających po stronie serwera. Świat poszedł do przodu, to już nie jest Netscape i IE, różne sposoby na obsługę tego samego itd.
Czy w implementacjach Java, kompilatorach C/C++ itd. nie ma różnych odstępstw? Czy nie ma czegoś co sprawia, że należy wiedzieć jak się zachowuje taki kompilator, interpreter czy maszyna wirtualna? Są i będą, tak samo jak z bibliotekami, ich wersjami i mnogością konfiguracji, na których mogą być uruchomione aplikacje. Przy przeglądarkach tych zależności jest o wiele mniej.
W ogóle nie rozumiem tego rozgraniczenia na programowanie webowe a pozostałe. Sieć to nośnik informacji, ogólnie danych, często zamiast na fizyczny dostępny pod ręką dysk zapisuje się i odczytuje dane ze zdalnego źródła. Programując pod przeglądarkę programista decyduje się na użycie pewnej ścieżki, gdy chce zarabiać kasę to interesuje go używanie takich rozwiązań, które działają przewidywalnie na każdej z popularnych. Wykonywanie wielu zadań w przeglądarce jest o tyle wygodniejsze, że nie trzeba niczego dodatkowo instalować a skupiając się, przy tworzeniu aplikacji webowych, na tych technologiach, przy których już od dawna nikt nie grzebie i są sprawdzone daje przewidywalne rezultaty bez bólu głowy po ich wdrożeniu.