Komentowana treść: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
[#1] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Dobry lektor , film fajny nie przynudza .
[#2] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Tylko którego Polaka stać aby kupić sobie LW do generowania oldschoolowych scen?

przykładowo:

Buy LightWave 11.6

$1495 (USD) old price
$995 (USD) new price

Chyba że mamy dyskietki z LW z przed wejścia ustawy. Wtedy chyba jest nasz? Prawda?

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2014 09:55:24 przez C2H5OH-bis
[#3] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@C2H5OH-bis, post #2

Koniecznie musisz mieć najnowszą wersję?
Warto zaglądać od czasu do czasu tutaj http://www.ebay.com/bhp/lightwave-3d
[#4] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@C2H5OH-bis, post #2

Na Photoshopa też przeciętnego Polaka nie stać, a nie przeszkadza to większości gimnazjalistom używać go do choćby tylko do kadrowania fotek z telefonu. :)
[#5] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Bardzo ciekawy materiał historyczny :) i dobra narracja. Jestem mile zaskoczony, że Blender 3D również ma korzenie amigowe.

Co do tutoriala mam małe spostrzeżnia. Zoom faktor to nie tylko przybliżanie i oddalanie się - jest to w zasadzie symulacja zmiany ogniskowej obiektywu i co za tym idzie zmiana konta widzenia. Dotyczy to zarówno "widoku perspektywy" jaki i widoku z kamery. O ile się nie mylę parametr ten dla kamery będzie dostępny po naciśnięciu klawisza "N" w trybie edycji kamery.
Natomiast w kwestii zbyt ciemnego cienia alternatywą dla ambient light może być dodatkowa lampa z wyłączonymi cieniami.

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2014 11:39:34 przez ede
[#6] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@MDW, post #4

Tylko oni mogą być tak głupi. Przecież taki program jawnie ASCII kodami daje w stopce pliku cynę, że obrobiono go na tymże sofcie. A jest tyle porządnych programów darmowych na pieceta..
[#7] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@C2H5OH-bis, post #6

Też uważam, że przyzwyczajanie się do czegoś na co człowieka nie stać nie jest mądre. Tym bardziej, że (tak jak wspomniałeś) jest trochę dobrego darmowego albo bardzo taniego softu do grafiki bitmapowej.
[#8] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Bardzo miło się oglądało, zdecydowanie chcę więcej :) fajnie by było pokazać jak wyglądały kiedyś te niedostępne dla zwykłych komputerowców szafy do grafiki 3d, jak wyglądały programy na innych kompach pc w tamtych czasach i wreszcie czy były inne programy do renderowania na amidze - wiem że to dużo, na jeden odcinek za dużo i domyślam się że taki wybór padł z względu na to z jakich narzędzi teraz Jubi korzysta.
[#9] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@Dorian3d, post #1

A może by tak kolega Jubi napisał artek do gazetki PPA opisując trochę program i obsługę jego.
Prezentacja bardzo fajna.
[#10] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@MDW, post #4

Nie podejżewał wszystkich o najgorsze. Bo czasami starsze wersje lub jakieś okrojne były dodawane do sprzętów czy gazet.
[#11] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@TomK, post #10

Masz rację, wszystkich na pewno nie. Ale tak duży procent, że pozwalam sobie generalizować. :)
[#12] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Fajny pomysł, ale w dobie Blendera na maszyny z PPC to chyba odpada w przedbiegach.
[#13] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@Ender, post #12

Z tym że duża liczba amigowców nie ma PPC ;P, co powoduje, że to wcale nie jest taki głupi pomysł.
[#14] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@diecast64, post #13

No tak, bo PPC nie jest koszerny. A ilu z tych Amigowców ma legalny LW na Amigę, to raz i czy pirat zadziała bez klucza sprzętowego, jest jakieś obejście? Większość bije się w piersi, że gry kupuje tylko oryginalne i co gry są warte od kilku do kilkudziesięciu złotych, a taki program chyba odpowiednio więcej. Na klasyka jest legalny Real3D i to w wersji aż 3.5, więc tutorial do niego byłby chyba lepszy. A dla tych co mają PPC i systemy NG Blender.
[#15] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@Ender, post #14

Pirat jak sama nazwa wskazuje działa bez klucza. Pytanie, czy oryginał z kluczem zadziała na maszynie z PPC ?.
[#16] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Git majonez! Obejrzałem z przyjemnością. Jubi, świetna robota, gratulacje. Aż mi się zachciało pobawić trochę LW, jeno czasu notorycznie brak.

Serdeczności
Des
[#17] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Również dziękuje za niezły filmik, aż sam sięgne po LW szeroki uśmiech

BTW: Fajnie by było zobaczyć więcej filmów o LW OK

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2014 21:03:39 przez MAKOS2148
[#18] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#19] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Jubi, rządzisz. Dzięki! OK
[#20] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Bardzo fajny wstęp! Całość super! Czekamy na więcej!OK
[#21] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial
Bardzo ciekawy film. Dzięki.
[#22] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@ede, post #15

A gdzie możesz ten oryginał kupić? To tak jak z pakietem MS office większość ma go na lewo i psioczy na LO, zupełnie niepotrzebnie. Odpowiadając na Twoje pytanie, jeżeli będzie pod co podłączyć klucz, to może wersja amigowa zadziała na AOS 4.x/MorphOS. Ja chyba wolę Blendera, fascynacja LW już minęła. Skoro Wam pasuje na klasyku to super.
[#23] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#24] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@fazior, post #18

Ban za obrażanie innych uczestników forum - 1 miesiąc przerwy.
[#25] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@mailman, post #24

Dzięki, starałem się aby wprowadzenie w tajniki LightWave było jak najprostsze i nie przeładowane skomplikowanymi pojęciami. Jeśli jeszcze kiedyś będzie taki konkurs na amigową grafikę 3d jak poprzednio to może dzięki niemu więcej osób weźmie udział w zabawie.

Co do historii tam zawartej to jest to też świadectwo tamtych czasów - pierwszej połowy lat 90tych, gdy w Polsce raczej nikogo nie było stać na program za 1500 dolarów, ani tym bardziej na VideoToastera za niemal 2 razy większą kwotę, a mimo tego znałem mnóstwo ludzi którzy LW używali. Nawet redaktor Magazynu Amiga Andrzej Bobek (który prowadził dział grafiki w tym czasopiśmie) napisał wczoraj na Facebooku:

"[używałem] LightWave3D w jakiejś dziwnej, krakowanej wersji wyciągniętej z VideoTostera, potrafiący renderować tylko w rozdzielczościach NTSC."

Takie wtedy były po prostu czasy i myślę, że warto o tym pamiętać jako po prostu pewnym fakcie historycznym, niezależnie od tego jak to z dzisiejszej perspektywy oceniamy.
[#26] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@Ender, post #22

A gdzie możesz ten oryginał kupić?

Chyba tylko na aukcji. Jeśli chodzi o modelowanie obiektów to ja bardzo lubię Modeler z Lw, w nim "dojadę" każdego vertex-a, w Blenderze jakoś nie umim. Jeśli chodzi o engine renderujący to archaiczny Lw jest dosyć ograniczony w stosunku do Blendera.




Ostatnia aktualizacja: 13.04.2014 18:43:03 przez ede
[#27] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@ede, post #26

No właśnie. Ja z racji używania PPC raczej nie spojrzę na LW, choć był czas, że program bardzo mi się podobał, ale jestem niestety zapracowany i nic z tego nie wyszło. Cały czas chodzi mi o to, że są inne programy np. MaxonCinema 4D4 (był dodawany chyba do jakiejś zachodniej gazety), Real3D 3.5 (jest za free), które łatwiej zdobyć niż LW. Być może Jubi, znajdzie czas i chęci na rozpracowanie w formie tutoriala tego ostatniego. Wtedy ładnie i bez wyrzutów sumienia będzie można pobawić się w 3D. A swoją drogą może ktoś fachowo ocenić, uporządkować, bo używał który z tych 3 jest najlepszy i dlaczego? Nie chodzi mi o prywatne odczucia, tylko możliwości programów (np. czas wykonania pracy, dostępność efektów itd.). Dla mnie Blender jest fajny, bo otwartoźródłowy, dostępny na MorphOS-a i PPC, no i jest literatura po polsku (szkoda, że jeszcze czasu dodatkowego na hobby nie organizują ).
[#28] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@Ender, post #27

Lightwawe działa na X1000 więc może i działać pod nowszymi systemami, pod filmikiem na YT było w komentarzach jak ustawić, ale pod MorphOS-em - nie będę wiedział.
Z wymienionych miałem styczność tylko na PC (Lightwave 5.5 i Maxon tez starszy, Maxon bardziej do mnie przemówił).
Jeśli rozmawiamy o konkretnym twoim przypadku to nie ma co kombinować - Blender. Najwięcej materiałów do nauki, darmowy, i możesz poćwiczyć też na PC bez obawy że pirat czy coś.
[#29] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@Ender, post #27

No właśnie. Ja z racji używania PPC raczej nie spojrzę na LW

Ale dlaczego, przecież Lightwave działa bez większych problemów na MorphOSie.

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2014 21:58:52 przez waldiamiga
[#30] Re: Historia LightWave 3D 1985-1994 + tutorial

@Ender, post #27

MaxonCinema 4D jest (moim zdaniem) bardzo ciekawą opcją, dla kogoś, kto chce się trochę pobawić oldskulowym 3D. Dobrze się sprawdza nawet na słabszych maszynach, A1200 z osiem mega ram i prockiem 030 spokojne daje radę.
Owszem, mniej bajerów niż w ostatniej amigowej wersji LW, ale więcej niż w Realu 3.5. Bardzo prosta, intuicyjna obsługa. Nawet ktoś totalnie "zielony" machnie interesujące grafiki (pod warunkiem dysponowania kreatywną wyobraźnią plastyczną, rzecz oczywista).

Serdeczności
Des
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem