Komentowana treść: Warp3D Nova
[#1] Re: Warp3D Nova
A co z obsługą UAE?
[#2] Re: Warp3D Nova
z niecierpliwością oczekuję na to, co deweloperzy są w stanie przy jego pomocy stworzyć
Tak, to może być ciekawe oczekiwanie.
[#3] Re: Warp3D Nova
No to tych 20 użytkowników OS 4.x ma dziś powody do świętowania
Ja i tak bym wolał zwykłe Warp3D do Radeona na klasyka
[#4] Re: Warp3D Nova

@Krashan, post #2

No nie wiem, taki autor Wings: Battlefield coś tam chyba potrafi, skoro dał radę zrobić 3D bez 3D na samym "compositing". Jeśli dostanie odpowiednie narzędzie (a właśnie dostał)... Szkoda, że działa to tylko pod nowszymi kartami, ale i w tym może być metoda - użytkownicy sprzętów z AGP będą zmuszeni do wymiany choćby na Tabora, ci którzy nie potrzebują shaderów będą mogli odkupić od nich sprzęt - i biznes się kręci.
[#5] Re: Warp3D Nova
Mam nadzieję, że teraz nastąpi dla AmigaOS4 złota era (przynajmniej w temacie nowego oprogramowania i gier wykorzystujących możliwości 3D).
[#6] Re: Warp3D Nova

@grxmrx, post #5

Złota era nastąpi jak Daniel Mussener przygotuje wrapper OpenGLa. Do momentu jego powstania dla 99% przypadków Warp3d nova jest bezużyteczne.
[#7] Re: Warp3D Nova

@grxmrx, post #5

Złota era dla tych 20 użytkowników.
[#8] Re: Warp3D Nova
No pięknie. Czyli jednak się da. szeroki uśmiech Jest to istotny krok do przodu i wejście w obszary niedostępne dotąd dla AmigPPC. Chociaż też nie należy się spodziewać, że spowoduje to wysyp jakiegoś dodatkowego softu. Zwłaszcza, że (jak to słusznie zauważył Michał w komentarzu #6) wszystkie portowane użytki/gry na pewno będą wymagały OpenGL. Nikt dzisiaj nic nie rzeźbi bezpośrednio w Warp3D i wspomniany wrapper jest wręcz obowiązkowy. Jak powstanie to pewnie kilka portów trochę nowszych gier się pojawi. Oryginalnych gier stworzonych dla AmigaOS4 bym się nie spodziewał. Gdyby miały powstać to by powstały i bez shaderów.

Rok 2016 jest dosyć istotnym i nawet symbolicznym rokiem w historii grafiki 3D. W tym roku wreszcie przedstawiono specyfikację oficjalnego następcy OpenGL. Jest nim Vulkan, który zrywa ze wszystkimi historycznymi naleciałościami OpenGLa. Jednak sam OpenGL pewnie będzie jeszcze żył przez wiele wiele lat. OK
[#9] Re: Warp3D Nova

@SzaryWilk, post #7

Nie jest ważne ilu użytkowników, ważne jest ile to komu radochy dostarcza :) Od samej liczby kolegów czy lajków nie każdy ma frajdę :)
[#10] Re: Warp3D Nova
"Wydala"???? Przeciez to raptem zapowiedź. Nie wiadomo, kiedy będzie skończone, do pobrania i ile będzie kosztowac
Nie zmienia to faktu, że wraz z OGL 2.x to krok wręcz milowy w Ami światku. Nie spodziewałem się, że coś takiego w ogóle powstanie - Gallium Hyperion to ściema, która pewnie nigdy nie wyjdzie - wiec Warp3D Nova jest tak ratunkiem jak i zaskoczeniem. Kolejny raz A-EON pokazuje, że można zrobić coś nowego, że bez A-EONu AmigaOS 4.x juz dawno nie miałby najmniejszego sensu (choć nawet z nimi nie ma ) i jak słaba firma jest Hyperion. Partacze powinni już dawno zbankrutowac, ew odstąpić prawa do systemu Trevorowi.
[#11] Re: Warp3D Nova
Kompatybilna karta 3D już do mnie idzie.
[#12] Re: Warp3D Nova

@_arti, post #3

Tych 20 aktywnych użytkowników w Polsce, a w sumie na świecie kilka setek ;]
Takie demko Trevor pokazał:
Warp3D Nova
Ze starymi kartami to sprawa jest beznadziejna, niestety.
[#13] Re: Warp3D Nova

@adam_mierzwa, post #12

I dobrze, że ze stare karty (R200) nie działają. To że nie działają względnie nowe, które są w posiadaniu wielu użytkowników Sam, to już problem no ale jesli ktos ma poswiecic wiele lat by dzialaly wszystkie to lepiej zeby dzialala tylko część i żeby działały dobrze.
[#14] Re: Warp3D Nova

@michal_zukowski, post #13

Zasadniczo to chyba shadery w R200 są ułomne, o ile w ogóle. Zastanawia mnie tylko (gdy pojawią się np. w MorphOSie) to czy pójdą na R350.
[#15] Re: Warp3D Nova

@michal_zukowski, post #13

Tak, mamy problem, mam nadzieję że to już ostatnia wymiana kart ;] Praktycznie 7770 i 7750 na pamięciach GDDR5 stały się standardem. Dobrze że nie ma problemu z dostępnością i ceny są "względne".
Mamy sytuacje obecnie taką że rozwój odbywa się poza Hyperionem, są plusy i minusy tego, ale czas pokazał że jak się posmaruje to się pojedzie. Nie ma jak "konkret" czyli konkretna osoba zajmuje się konkretnie sterownikiem i ma płacone za to, i jest efekt. Hyperion to od kilku lat ściema jak dla mnie, wypaleni już dawno.
Ostatnio było dużo krytyki pod adresem obecnego rozwoju AmigaOS, może stąd ten news. Trevor "musiał" coś pokazać.
"Nextgeny" mogą cieszyć, dobrze że jest rozwój.
[#16] Re: Warp3D Nova

@adam_mierzwa, post #12

Co do filmniku to nie widac tu nic co nie mozna by bylo zrobic bez shaderow....
[#17] Re: Warp3D Nova

@adam_mierzwa, post #15

Mamy sytuacje obecnie taką że rozwój odbywa się poza Hyperionem, są plusy i minusy tego


Gdyby nie A-EON i Trevor to nie pisał byś o żadnym rozwoju, Hyperion to już chyba rozwija AmigaOS na papierze.
[#18] Re: Warp3D Nova

@pamp3rs, post #17

To zależy jak zdefiniujemy "rozwój"
Z mojej strony to wygląda jakby stawali się stopniowo tylko licencjodawcą, ale np. betatester może mieć odmienne zdanie.
Wiemy jak jest, nie ma co sobie kamyczków wrzucać. News jest wazny i cieszy, no i własne rozwiązanie nie Gallium ;]
Cytując z execa:
"(...)Shadery w standardzie SPIR-V, wraz z kompilatorem "GLSL do SPIR-V". Standard ten jest zgodny z niskopoziomowym API Vulcan ze świata PC.
Cały rendering odbywa się poprzez Vertex Buffer Objects (VBO), przechowywane w pamięci karty graficznej. Stan renderera również przechowywany jest w dedykowanych obiektach, a nie jako globalny kontekst dla całego urządzenia. Rozwiązuje to problemy m.in. z obsługą wielowątkowego renderingu.
Udostępniony zostanie SDK zawierający wszelkie niezbędne informacje by pisać własne aplikacje i gry.
Może być wykorzystywany razem z oryginalnym Warp3D oraz MiniGL
"
Wygląda ciekawie.
[#19] Re: Warp3D Nova

@stefkos, post #16

Co do filmniku to nie widac tu nic co nie mozna by bylo zrobic bez shaderow...

Dopier teraz rzuciłem okiem na ten filmik i faktycznie masz rację. To trochę śmieszne, że chwaląc się shaderami pokazuje się dwa przykładowe programiki pochodzące z czasów gdy OpenGL nie tylko nie miał shaderów ale na komputerach domowych nie korzystał z akceleracji 3D i 200 ścianek zabijało całą maszynę.

Dopiero w tym trzecim przykładzie na dolnej krawędzi pod napisem Warp3D wydaje mi się jakby coś się na tej teksturze działo. Coś jakby bumpmapa. A może to tylko wrażenie. szeroki uśmiech
[#20] Re: Warp3D Nova

@MDW, post #19

Opengl w wersji 2 kojarzę z windowsowym direct x 9 .nieźle!
[#21] Re: Warp3D Nova

@simka113, post #20

To jest OpenGL ES 2.0. OpenGL ES ma inną numerację niż "duży" OpenGL. OpenGL ES to ten, który jest na iOS, Androidzie, RaspberryPi i absolutnie nie ma się czego wstydzić, bo na tym można zrobić naprawdę wszystko. Nie chce mi się teraz szukać ale zdaje się, że OpenGL ES 2.0 to mniej więcej odpowiednik OpenGL 3.0. Z doświadczenia wiem, że wersja ES jest pozbawiona kilku przestarzałych funkcji. Nie ma na przykład prehistorycznego rysowania przy pomocy funkcji glBegin/glEnd, które od wielu lat w dużym OpenGL jest "deprecated" ale ciągle z jakiegoś powodu jest dostępne. I bardzo dobrze, że tego nie ma, bo dzisiaj nikt tego nie używa nawet na platformach amigowych (MiniGL z AmigaOS3/4 czy TinyGL z MorphOS).

A tak poza tym to jak ktoś chce stowrzyć coś w 3D dla AmigaOS (czy MorphOS) to może z powodzeniem to zrobić i bez shaderów. Może to robić od ok. 17 lat, czyli odkąd StormMESA (a potem MiniGL, a potem TinyGL) zaczęły korzystać z w miarę sensownej akceleracji 3D w Permedii2 w BVision3D/CVision3D. Ktoś kto się wykręca brakiem shaderów gdy takie shadery dostanie to i tak sobie znajdzie inną wymówkę.

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2016 22:57:11 przez MDW
[#22] Re: Warp3D Nova

@MDW, post #21

To kiedy Fortis dla AmigaOS4?
[#23] Re: Warp3D Nova

@MDW, post #19

Dopiero w tym trzecim przykładzie na dolnej krawędzi pod napisem Warp3D wydaje mi się jakby coś się na tej teksturze działo. Coś jakby bumpmapa. A może to tylko wrażenie. szeroki uśmiech

Nom, około 50 sekundy na obiekcie z napisem nova widać bump i speculara.
[#24] Re: Warp3D Nova

@Leon, post #22

Fortis moglby zostac przekompilowany przy uzyciu minigl...na warp3d moze wtedy jak bedzie jakis OpenGL i autor bedzie miec czas.
[#25] Re: Warp3D Nova

@Leon, post #22

To kiedy Fortis dla AmigaOS4?

Tak jak słusznie zauważył Stefkos - Fortis nie wymaga tak zaawansowanych technik renderingu. To było pisane w bardzo prostym C++ i przy użyciu funkcji z baaardzo starego OpenGL. Gdybym miał się odnieść do oficjalnej numeracji OpenGL to wersja 1.4 dużego GL i wersja 1.1 GL ES spokojnie wystarczy.

Z kodu nie jestem dumny, bo powstał lata temu i od tamtej pory przeżyłem dwie rewolucje. Ale mimo to nawet ten stary kod jest bardzo oderwany od platformy i przez to łatwo przenośny. Gdybym miał w domu na czym uruchomić środowisko developerskie AmigaOS 4 to bez problemu w ciągu kilku dni (a może tylko godzin) Fortis ruszyłoby na AmigaOS 4. Jednak osobiście nie bardzo chce mi się grzebać w tym starym projekcie. Trochę nie mogę patrzeć na tamte rozwiązania gdy mam w pamięci te, które dziubię teraz. Poza tym gra nie była jakoś bardzo grywalna, a moją głowę w ostatnich kilku latach zaprzątają kolejne projekty, które są zdecydowanie bardziej zaawansowane.

Mój nowy mini/pseudo-silniczek (który w tej chwili jest praktycznie skończony) jest zdecydowanie bardziej zaawansowany i przenośny. Teraz bardziej będzie mi się chciało tworzyć wersje swoich wypocin dla systemów innych niż te które sam obsługuję, czyli: MorphOS, iOS, OSX i (jak będę miał dobry nastrój) stary Windows. Teoretycznie stworzenie wersji dla Linux czy AmigaOS4 nie powinno być zbyt ciężkie. Gorzej z wersją dla Androida - ta jest możliwa ale wymaga jednak dużo więcej roboty i motywacji (pisanie natywnych aplikacji w C++ dla Androida to nie jest przyjemny czy prosty proces).
[#26] Re: Warp3D Nova

@MDW, post #25

"Gdybym miał w domu na czym uruchomić środowisko developerskie AmigaOS 4 to bez problemu w ciągu kilku dni (a może tylko godzin) Fortis ruszyłoby na AmigaOS 4."

Jak będziesz miał czas i chęci na przeportowanie Fortisa dla AmigaOS4 to daj mi znać to wyślę Tobie odpowiedni sprzęt na adres domowy. Nie chcę się narzucać i zmuszać Ciebie co masz robić w wolnym czasie. Pomyślałem, że fajnie byłoby aby ta świetna gra zagościła również na innym systemie.

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2016 13:40:09 przez Leon
[#27] Re: Warp3D Nova

@Leon, post #26

Dzięki wielkie za chęć pomocy. Niestety baaardzo mi brakuje czasu na ogarnianie nawet swoich platform i dołożenie kolejnej raczej jest prawie niemożliwe. Prawdę mówiąc to wolałbym wysłać źródła komuś kto na codzień pisze coś dla AmigaOS4 i portuje różne gry. Tylko kod ze zmianami wymaganymi dla AmigaOS4 musiałby potem wrócić do mnie i nie powinien zepsuć "portowalności". Nadal te same źródła musiałyby się budować na: MorphOS, OSX, Windows (wersja dla iOS wtedy była jeszcze pisana w Objective-C, teraz także dla iOS piszę w C++).
Jednak myślę, że nie warto się zajmować Fortis. Następne produkcyjki będą lepsze i będzie bardziej warto. Jak będą gotowe to poproszę o pomoc na forum. szeroki uśmiech
[#28] Re: Warp3D Nova
[#29] Re: Warp3D Nova

@adam_mierzwa, post #18

Tak sobie klikam tu i tam i widzę, że dostaliście jeszcze jakieś uaktualnienie To co tak cicho, trzeba się pochwalić, że coś działa lepiej niż przedtem.
[#30] Re: Warp3D Nova

@KM, post #29

Nie, tam sobie gadamy o plusach i minusach ostatniego U-Boota od ACube. To wiosną ubiegłego roku wydane było, ale są różne zagwozdki, np. Early Startup Control może być niemożliwe do wywołania przy niektórych modelach kart, i takie tam różne drobiazgi. Ogólnie jest pozytywnie.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem