Komentowana treść: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry
[#1] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry
Tym razem udało się przesłuchać bardzo szybko. OK

Autorom “Eskadry" się wydaje, że Avalon narzuciło wymóg żeby gra działała na 512KB RAM, a na pudełku jest 1MB RAM. Właśnie w 1996 roku akurat negocjowałem w Avalonie wydanie "Miasto Śmierci", znam dokładnie tamte realia i wydaje mi się to trochę dziwne. Może to chodziło o RODZAJ 1 megabajta RAMu? Avalon bez problemu w 1996 roku "łykało" wymaganie 1MB RAM. Generalnie Amiga z 512KB RAM nigdy w Polsce nie istniała. 1MB to był od zawsze standard. Na 512KB przecież prawie nic nie działało. Tak więc może Avalon postawiło warunek, że to ma być 1MB Chip RAM, a nie 512KB Chip RAM + 512KB Slow/Fast RAM?

W moim przypadku w 1995 roku przy "Pechowy Prezent" Mirage nie miało jakichkolwiek problemów z wymaganiem 1MB RAM. W 1996 roku (czyli wtedy gry wyszła ”Eskadra") przy "Miasto Śmierci" Avalon też nawet nie mrugnęło okiem przy wymaganiu 1MB RAM. Natomiast w 1997 roku przy "Rycerze Mroku" Avalon zgłosiło nam uwagę na to, że gra nie działa na 1MB RAM, a to jest absolutnie obowiązkowe wymaganie. Okazało się, że oni sprawdzali na Amidze z 512KB Chip RAM + 512KB Slow RAM, a gra miała tak dużo grafiki, że wymagała 1MB Chip RAM. Musiałem wtedy wysłać im opis rodzajów pamięci w Amidze i wytłumaczyć dlaczego nic się z tym nie da zrobić. Po negocjacjach i wyjaśnianiach, że tego nie da się zmieścić w 512KB Chip RAM zgodzili się na podniesione wymaganie pamięciowe. Osobiście dopilnowałem, przypominając o tym przy każdej rozmowie i w każdym liście, żeby na pudełku była uwaga, że to ma być 1MB Chip RAM.

W Avalonie kilkakrotnie zaznaczano - gra ma działać na Amigach 500/500+/600 z 1MB RAM i Amidze 1200 z 2MB RAM. Pozostałe Amigi i rozszerzenia absolutnie ich nie interesowały. Jestem pewien, że gdyby z jakiegoś śmiesznego powodu gra nie odpalała się na Amidze 2000/3000/4000 czy 030/040/060 to nie byłoby absolutnie żadnego problemu. Dwukrotnie mi powiedziano, że gra ma działać na konfiguracjach wymienionych na pudełku (500/500+/600/1200 z 1MB RAM), na innych konfiguracjach nie będą testować i nawet nie interesuje ich czy na nich gra działa. Z punktu widzenia wydawcy tych prostych gier robionych na polski rynek inne Amigi dosłownie nie istniały.
[#2] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry
I jeszcze kilka uwag...

"Wiem co dzisiaj potrafi Photoshop, warstwy..."

Prawdę mówiąc to ten dzisiejszy Photoshop aż tak strasznie nie różni się w filozofii tworzenia grafiki od Photoshopa z 1997 roku. Wtedy był Photoshop 4.0, który miał warstwy i tworzyło się bardzo podobnie. ImageFX, TVPaint, ArtEffect zresztą też miały.


"Nie znam programów, które wykorzystałyby 200MHz."

Serio? Przecież dla klasycznej Amigi powstała masa softu, który byłby w tamtych czasach całkiem fajny gdyby tylko maszyna miała większą moc. Niektóre programy dosłownie czekały na czasy rozbudowanych Amig. Dostosuję się do Waszego punktu widzenia i przytoczę tylko przykłady softu, który powstał przed 2000 rokiem:
PageStream, DrawStudio, TVPaint, ArtEffect, ImageFX, SoundFX, SoundProbe, DigiBooster, Symphonie Pro, dowolny soft do odtwarzania dźwięku, dowolny soft do renderingu... Przecież ta lista nie ma końca. Amiga to nawet przed 2000 rokiem nie był tylko AsmONE, ProTracker i DeluxePaint.


I jeszcze jedno - dlaczego dziwne jest gdy ktoś ogląda gry na YouTube zamiast grać? No przecież oglądacie w TV mecze zamiast grać w piłkę, słuchacie muzyki zamiast grać na instrumencie samemu i to jest najzupełniej normalne.

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2016 19:24:38 przez MDW
[#3] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry
Miłe zaskoczenie, że Tobiasz, któremu kibicowałem w The Voice of Poland pracował nad grą na Amigę
Podcast z fajną i lekką atmosferą pozytywnie nakręcający i przenoszący w tamte czasy.
Dzięki chłopaki!
Szkoda tylko, że istniejące po dziś dzień L.K. Avalon tak mocno odcina się od przeszłości i pomimo wielokrotnych podchodów nie da się zaprosić na żadną lokalną ami imprezę.
[#4] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@pong777, post #3

Fajna rozmowa. Ciekawy ten wątek z udanym odkopaniem koderskich źródeł i pomysłem wydania jakiegoś nowego dema/intra, trzymam kciuki OK
[#5] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #1

Dziękuję za spotrzegawczość, bo już myślałem, że nikt tego nie będzie słuchał
Tak, oczywiście chodziło mi o 512KB Chip RAM.

Już podczas wywiadu zreflektowałem się i sprawdziłem, że na pudełku jest 1MB łacznej pamięci. Wydawcy zależało, aby gra działała na standardowej Amidze 500 z 0.5MB Chip i 0.5MB Slow RAM i nam się udało. Stąd utkwiło mi w pamięci, te nieszczęsne 0.5MB, gdzie musiałem zmieścić grafikę i muzykę, która rozrosła się już do znacznych rozmiarów.

Pozdrawiam kolegę po fachu
[#6] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #2

Wtedy był Photoshop 4.0, który miał warstwy i tworzyło się bardzo podobnie. ImageFX, TVPaint, ArtEffect zresztą też miały.


Strach się przyznać, ale ja swoją praktykę w grafice na Amidze skończyłem na etapie Delux Painta i Personal Painta. PS 4 to już dla mnie były czasy peceta i możliwość pracy na warstwach kompletnie wywróciła moje myślenie o grafice.

Przecież dla klasycznej Amigi powstała masa softu, który byłby w tamtych czasach całkiem fajny gdyby tylko maszyna miała większą moc.


Oczywiście wtedy to było marzeniem mieć więcej niż np. 14.19MHz w Amidze 1200, gdzie parę klatek animacji w ImageFX renderowało się całą noc. Jednak dostęp do tych kart rozszerzeń był bardzo ograniczony i tych bardziej rozbudowanych programów już nie uruchamiałem. Jednak jak najbardziej czekam na wersję Vampira na A1200, nawet dla samej ciekawości odpalenia Eskardry na niej

I jeszcze jedno - dlaczego dziwne jest gdy ktoś ogląda gry na YouTube zamiast grać?


Porównanie YT z piłką jest raczej nie trafione, bo po obejrzeniu meczu dzieciaki zapewne wezmą piłkę i sami spróbują pokopać i trochę się poruszać, a o to przecież chodzi. Jednak po obejrzeniu gry na YT sytuacja, w której oglądający kupi grę raczej będzie wątpliwa. Po co jak już zobaczył koniec gry To sam proces grania i odkrywania tajemnic gier jest wyjątkowy, a patrząc kogoś kto gra na YT oglądamy ją jak film.
[#7] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@slay, post #4

Dzięki, cieszę się, że mogłem kogoś zainteresować.
Przy odkopaniu starych źródeł, boję się, że mogę nie zrozumieć, co autor miał na myśli
[#8] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@tomi, post #6

Porównanie YT z piłką jest raczej nie trafione, bo po obejrzeniu meczu dzieciaki zapewne wezmą piłkę i sami spróbują pokopać i trochę się poruszać, a o to przecież chodzi. Jednak po obejrzeniu gry na YT sytuacja, w której oglądający kupi grę raczej będzie wątpliwa. Po co jak już zobaczył koniec gry To sam proces grania i odkrywania tajemnic gier jest wyjątkowy, a patrząc kogoś kto gra na YT oglądamy ją jak film.

Może MDW chodzi o tzw. e-sport? Przyznam, że swego czasu bardzo fascynowałem się rozgrywkami Koreańczyków w gry strategiczne typu WarCraft 3. Ich technika i umiejętność gry wzbudzała podziw.

Choć z drugiej strony w gry komputerowe potrafi grać każdy, nawet dziecko. W przeciwieństwie do gry w piłkę nożną, bądź gry na instrumencie, do czego trzeba mieć talent. Więc zamiast oglądać można grać samemu.

Co do Waszej gry - Eskadry - to nie miałem przyjemności zagrać, ale z przeczytanych swego czasu recenzji moje wyobrażenie o tej grze jest najbardziej pozytywne! Ciekawe jak będzie wyglądało skonfrontowanie z rzeczywistością.
[#9] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@Hexmage960, post #8

Wg mnie eSport to co innego niż bierne oglądanie youtuberów. Wydaje mi się, że youtuberzy poza dobrą gatką i miłym uśmiechem raczej nie dorastają do ligowych graczy

Natomiast do gry na instrumencie nie trzeba mieć super talentu, jeżeli chce się grać dla samej satysfakcji. Tylko wtedy trzeba mieć wyrozumiałych sąsiadów

Polecam zagranie w Eskadre, zwłaszcza w 3 osoby (2 joye i 1 klawiatura), bo wtedy gra uwidacznia swoje największe zalety
Wg mnie nie zestarzała się ona tak bardzo i nawet teraz sprawia ona radość.
[#10] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@tomi, post #9

A że się nieśmiało zapytam: gdzie Eskadra jest do pobrania? Nie widzę jej w Rodzynkach.
[#11] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@Hexmage960, post #10

A że się nieśmiało zapytam: gdzie Eskadra jest do pobrania?


Wszystko jest na swoim miejscu:
http://www.ppa.pl/rodzynki/eskadra.html

Miłego grania...
[#12] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@tomi, post #11

Musiałem przeoczyć. Grafika na zrzutach ekranu jest super! Dzięki, zagram koniecznie!
[#13] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@tomi, post #6

Porównanie YT z piłką jest raczej nie trafione

Trafione, jak najbardziej, nawet gol ;). Piłka to gra multiplayer, natomiast grę singleplayer można porównać bardziej do czytania książki czy oglądania filmu i tutaj faktycznie "coś" się traci.
[#14] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #1

. Na 512KB przecież prawie nic nie działało.

i tu sie zdziwisz większosc hitow poczatku lat 90 to A500 512 kb Ram
Another World,Lotus,Shadow of the beast 1 & 3 , Lemmings,Gods,SpeedBall2 ,Ishar 1,Pinball Dreams,Pinball Fantasies,Sensible Soccer ,Turrican 1&2 ,Pang,Dyna Blaster,Gobblins,Agony,Prehistoryk,PP Hammer,Batman,Fire Force,Toki itd itd (ponad 200 tytyłow),..... stwierdzenie prawie nic nie działało na 0.5 MB RAM jest błędne
[#15] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@AmigaPL, post #14

Wybacz ale moim zdaniem większość z tych gier wymaga 1MB RAM. Nie uwierzę, że na standardowym 512KB RAM działa Agony czy Shadow of the Beast 3.

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2016 18:47:48 przez MDW
[#16] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #15

Spójrz jednak na okładki tych gier, a w szczególności na "512k required":
SOTB3
Agony
[#17] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@deez, post #16

To się aż wierzyć nie chce, że jedne z najbardziej napakowanych grafiką gier działają na 512KB.

Chociaż z drugiej strony nie wiem jak rozumieć to wymaganie. Może tu chodzi, że wymaga rozszerzenia o dodatkowe 512KB. Gdyby działało na każdej gołej A500 to by nic nie pisali. Naprawdę trudno mi uwierzyć...

Z drugiej strony to te pierwsze gry dla Amigi były bardzo "hardcorowo" pisane. Developerzy byli jeszcze przyzwyczajeni do skrajnych oszczędności stosowanych na komputerach 8-bitowych. Mimo to nie wiem jakim cudem te wszystkie ogromne bitmapy ze "Shadow of the Beast 3" miałyby się zmieścić w 512KB. Nawet jeżeli ta gra co chwilę coś doczytywała to i tak jest niemożliwe. Można sobie optymalizować kod, pogorszyć jakość dźwięku ale bitmapa w określonej rozdzielczośći i ilości kolorów musi swoją pamięć zająć i na to nie ma rady.

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2016 12:12:20 przez MDW
[#18] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #17

Mi też się nie chce wierzyć:)
Z drugiej strony, takie cuda tylko na Amidze, hehe. ;)
[#19] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #17

Może tu chodzi, że wymaga rozszerzenia o dodatkowe 512KB.


To jest info dla posiadaczy A1000.
[#20] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@cholok, post #19

Też tak w pierwszej chwili pomyślałem jak ujrzałem okładki.
[#21] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@cholok, post #19

Z tą Amigą 1000 jest słuszna koncepcja. Jednak ciągle nie mogę się pogodzić. Jeszcze bym zrozumiał gdyby chodziło o "Shadow of the Beast 1". Ale trzecia część wyszła w 1992 roku! Przecież to już Amiga 1200 była. Co za koszmarne niewykorzystanie pamięci.

Przychodzi mi do głowy jeszcze jedna myśl. Może te gry jednak wykorzystują 1MB RAM jeżeli je się ma. Może na 512KB gra częściej coś doładowuje i jest znacznie bardziej irytujące. My tego nie znamy, bo nie słyszałem żeby ktokolwiek miał 512KB RAM w A500.
[#22] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #21

Z tą jedną myślą to możesz mieć rację.
Hmm, kiedyś miałem taką dyskietkę, po której odpaleniu (np. na A1200) robił się kickstart 1.3. Zdaję się, że to był taki downgrade do gołej A500 czyli z 512kb ram. Może kiedyś sprawdzę to.
[#23] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@deez, post #22

A to nie był tylko taki softwareowy Kickstart 1.3? Pamięć może zostawała cała.
Ja w swojej Amidze 500 mialem taki trójstanowy przełącznik:
1. 512KB Chip + 512KB Slow
2. 1MB Chip
3. 512KB Chip
Pamiętam, że gdy przełączałem w tę ostatnią pozycję to chyba nic co miałem się nie odpalało. szeroki uśmiech Normalnie miałem na 1MB Chip, bo tak działało niemal wszystko. Chociaż pamiętam, że chyba "Metal Mutant" wymagał przełączenia na pierwszą pozycję (dziwne).

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2016 20:52:57 przez MDW
[#24] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #23

Tak, to był softwaerowy kick 1.3 i być może pamięć takiej A1200 zostawała cała do dyspozycji pod nim. Nie pamiętam tego właśnie.
[#25] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@MDW, post #21

Dziwna sprawa ale ja miałem takiego golasa czyli A500 z 512KB Chip RAM, i na początku nie mieliśmy modulatora (niestety telewizor nie miał scarta) i wpierw zbieraliśmy kasę na modulator. Później jak nazbieraliśmy kasę to rozszerzyliśmy o dodatkowe 512 Slow RAM.
Na tym golasie to grałem siłą rzeczy tylko w te gry które na nim chodziły, SOTB3 doczytywał się co jakiś czas, a w przypadku 1MB to przez chwilę gra jest tak jakby spauzowana w niektórych momentach i podejrzewam że dane są kopiowane do Chip Ram, przynajmniej tak się dzieje jak mieliśmy rozszerzoną o Slow.
Nie jest to uciążliwe. W Pinball Dreams też można pograć i tu doładowanie było jak chciałeś powrócić do menu, na 1mb przechodził od razu, a stoł i tak zawsze się ładował. Także SWIV chodził na golasie. Nawet coś tam skrobałem w Amosie Creatorze, który też odpalał się na golasie, nie wspominając o asemblerze Seka, którego ni w ząb nie ogarniałem wtedy. Oczywiście chodziły też inne gry jak Yogi (nie pamiętam który), i gierki dosowe, popakowanie po kilka sztuk na dysku. Bodajże RickDangerous jedynka też chodził na 512KB. Więc nie było tak tragicznie. Musze przyznać że zrobienie dobrej gry z dobrą grafiką (SOTB3 czy SWIV) tak by chodziła na golasie to dla mistrzostwo do którego dąże, bo te gry które sportowałem wymagają 1mb Chip i to boli, bo na Atari ST chodzą na 512 KB.
[#26] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@pong777, post #3

Szkoda tylko, że istniejące po dziś dzień L.K. Avalon tak mocno odcina się od przeszłości i pomimo wielokrotnych podchodów nie da się zaprosić na żadną lokalną ami imprezę.


Ja nie żałuję jakoś specjalnie. Pomimo iż do dziś management i inni pracownicy po części pozostali, pierwszy rok imprez AmiResET musieli "rozważyć, przemyśleć" aby rok temu skonstatować że (nawet sponsoring, banner, cokolwiek) "nie leży w interesie firmy".

Obecnie to firma mała (nic dziwnego, przy takim podejściu), zajmuje się sprzedażą softu do dekoracji ogrodów czy edukacji, ogólnie ZERO twórczości, dystrybucja zwykła.

Zresztą oni mieli zawsze role dystrybutora, gry pisali Janusz Pelc i inni. Nawiązałem kontakt z JP ale zrażony jest do tych tematów. Myślę że zarówno Avalon (czyli tzw. "muj wydafca") i inne czynniki to spowodowały.

Zasadniczo nie qmam po co firmie stare logo jak odcina się od renomy któa była minęła, firmie która może swój tak czy inaczej przędący business zareklanować bannerem w WDK przed TVP - odmawia.

Jak widać, są różne szkoły ekonomii.
[#27] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@asman, post #25

Podobno robienie gier zawsze było łatwiejsze na ST niż Amigę, tak gdzieś wyczytałem, dlatego wiele tytułów najpierw ukazywało się na Atari, a później na Amigę.
[#28] Re: AmiWigilia - odcinek #17 - Eskadra - 20 lat gry

@KM, post #27

Podobno robienie gier zawsze było łatwiejsze na ST niż Amigę


Może jest w tym odrobinę racji, że pod Amigą trzeba było jeszcze oprogramować chipsety.


dlatego wiele tytułów najpierw ukazywało się na Atari, a później na Amigę.



O Boże, co za dedukcja!
To co, po napisaniu czegoś najpierw na ST, później nagle nie wiedzieć czemu zrobienie tego na Amige stawało się łatwe?! Aaa.. no tak, logika

Tak, były takie tytuły które ukazały się najpierw na Atari ST (w większości nie były to perełki, chociaż np Vroom był chlubnym wyjątkiem ok, racja).

Przeniesienie tytułu na Amige z ST było łatwiejsze niż proces odwrotny, ponieważ Atari ST było po prostu słabsze.
Sytuacja odwrotna, czyli przenoszenie z Amigi wymagałaby od autorów wielu ograniczeń i cięć (paleta, ilość kolorów, rozmiar ekranu, dźwięk itp) ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2016 16:31:31 przez BULI
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem