Komentowana treść: AmiWigilia - odcinek #24
[#91] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@deez, post #90

Hehe ... ile mam maków.... 15? Przyjdą chłopcy z interpolu się pokręcą po tym polu... bo.. przyjeżdżały z miasta panie kupowały mak na ćpanie...
[#92] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@michal_zukowski, post #88

Cały czas jest jeszcze szansa żeby MOS na x86 to było coś nadającego się do użytku.
Cały czas jest szansa żeby nie powstał drugi taki szajs jak aros.
Czyli system który jest niekompatybilny z starym softem i dwadzieścia lat do tyłu za resztą świata.
Chciałbym się mylić, ale widzę że MOS Team twardo idzie w kierunku arosa.
Skończy się tak jak z arosem - na pc uae będzie lepszym rozwiązaniem.
[#93] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@swinkamor12, post #92

ty chyba AROSa widziałeś na screenshotach...

najszybszym rozwiązaniem byłoby zrobić MOS jako llnux-hosted

i w ogóle teraz naturalna byłaby jakas głebsza współpraca MOSistów z AROSem
[#94] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@rwks, post #93

Ja synku używałem arosa jak ty jeszcze nie byłeś w planach mamusi i tatusia.
Po dwudziestu paru latach aros to dalej jest szajs.
I dalej są z tym systemem te same problemy.

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 16:15:29 przez swinkamor12
[#95] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@swinkamor12, post #94

Ja synku używałem arosa jak ty jeszcze nie byłeś w planach mamusi i tatusia.


i wyraznie opierasz swoja opinie na doswiadczeniach z tego czasu, mimo tzw lepszej wiedzy. de facto aros jest bardziej kompatybilny z oryginalnym systemem (poczawszy od 1.x a skonczywszy na 3.x) i jego aplikacjami niz os4. do tego stopnia ze nie wymaga emulacji, dziala na oryginalnym hardware (os4 wymaga karty ppc, amiga potrzebna jest zasadniczo tylko by ta karte odpalic). zreszta wymagania sprzetowe arosa sa smieszne w porownaniu z os4. kompilowany pod 68000 (testowalem) odpala na 68020, bez wanderera potrzebuje 2 meg pamieci, z desktopem i wodotryskami niecale 7. dla porownania os4 wymaga ppc i 70mb pamieci na sam system.

ten sam aros skompilowany pod x64 pozwala uruchomic aplikacje na wszystkich rdzeniach procesora. cos czego programisci os4 przez lata nie moga ugryzc. na arosie trwa to od paru tygodni i mimo wczesnego stadium dzialaja juz prawdziwe aplikacje, raytracing, mandelbrot itp. o gallium i innych porazkach juz nie wspomne.

przyjacielu, radze wiec siedziec cicho i nie wyrywac sie niepotrzebnie do tablicy ze sciaga od dowcipnisia.

edit: literowki..

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 16:40:55 przez wawrzon
[#96] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@wawrzon, post #95

AROS rulez! boks
[#97] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@rwks, post #93

i w ogóle teraz naturalna byłaby jakas głebsza współpraca MOSistów z AROSem


jest bariera nie do przebycia. roznica filozofii. tzn. wspolpraca jest zadasniczo jednostronna, jak slychac z wywiadu ludzie czytaja w zrodlach arosa, nie tylko "mosisci" prawdopodobnie, bo od momentu gdy aros uruchomil multiprocessing, od razu slychac z obozu os4, ze "praca" nad tym aspektem zostala "wznowiona". co z tego "wyjdzie", inna sprawa. gallium jest dostepne pod arosem nawet na 68k (softpipe, wiec raczej proof of concept niz realna korzysc, ale dziala), pod os4 polozyli na tym w miedzyczasie wyraznie lage. pewnie nie potrafia zaimplementowac gdzie trzeba konwersji albo agnostycyzmu endianu, choc zrodla arosa powinny byc tu wyrazna wskazowka, ale widocznie powody sa glebsze.

trzeba przyznac ze morphos team wywiazuje sie mimo wszystko lojalnie z kooperacyjnych zobowiazan. tzn, z tego co wiem zrodla elementow zmienionych badz poprawionych zostaly udostepnione. moze to niewiele, bo nic ponad minimum, ale jest.
[#98] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@wawrzon, post #95

Ściągnąłem se arosa 68k 2017-03-11 i zune dalej jest niekompatybilne.
Dwadzieścia lat minęło od wrzucenia na aminet ostatniego oryginalnego mui 68k
3.8 i zune jest dalej niekompatybilne.
Aros to powinno być amigowe gui i grafika na podstawie z unixa.
Dopracowany klon mui open source to powinna być podstawa.
Jak amigowe gui nie działa to po co używać takiego szajsu?
[#99] Re: AmiWigilia - odcinek #24
Jestem w połowie odcinka, ale już mogę powiedzieć że to chyba najlepsza AmiWigilia, być może z tego powodu że... MorphOS rulez :D
Co do MorphOSa na x64 - pożyjemy, zobaczymy. Na razie chcę wersję 3.10.
[#100] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@swinkamor12, post #94

synkowanie to sobie daruj, tatko...
komentarzem pokazujesz, że AROSa nie używasz i tyle

na moim PCtowym AROSie odpalam aplikacje 68k bez większych problemów, kompatybilność jest z roku na rok lepsza
[#101] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@swinkamor12, post #98

Ściągnąłem se arosa 68k 2017-03-11 i zune dalej jest niekompatybilne.

jak poszukasz na pewno znajdziesz dziure w calym.

Dwadzieścia lat minęło od wrzucenia na aminet ostatniego oryginalnego mui 68k
3.8 i zune jest dalej niekompatybilne.


prosze bardzo, mozesz sobie zastapic zune przez mui 3.8, tak jak jest to, albo bylo, chyba zrobione na dystrybucji olafa (aros vision). klasy sa jak najbardziej kompatybilne. przypuszczam ze mozesz rownie dobrze zainstalowac mui4 (68k) czy mui5 czy nawet 6 albo 7.. ja nie wiem przy jakim numerze utkneliscie, zeby przy nasjmniej pod wzgledem numerologii przegonic morphos. nie chcialo mi sie tego badac, ale powinno zadzialac.

Aros to powinno być amigowe gui i grafika na podstawie z unixa.


byly takie projekty, ale co z tego. twoj komentarz jakkolwiek niekompetentny, moznaby rownie dobrze zastosowac do os4. no i co z tego? ktos interesuje sie twoja opinia?

Dopracowany klon mui open source to powinna być podstawa.
Jak amigowe gui nie działa to po co używać takiego szajsu?


nastepny taki klient. ostatni tez uzeral sie, ze aros nie ma amigowego gui, ale nie mial na mysli mui (bo mui nie jest natywne a morsistowska dywesja!), tylko pewien update do aplikacji reaction, ktora wypuscil na dniach, a ktory nie odpalal bo skrzetnie sprawdzal konkretne numery bibliotek, by aby na pewno nie zedzialac ponizej os3.9 bb2.

a co do "szajsu" to ani to ladnie ani po polsku, nie musisz tego tak podkreslac bo powtarzanie w kolko tego samego slowa nie sprawi ze stanie sie ono faktem.

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 17:45:13 przez wawrzon
[#102] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@waldiamiga, post #99

Jestem w połowie odcinka, ale już mogę powiedzieć że to chyba najlepsza AmiWigilia, być może z tego powodu że... MorphOS rulez :D

Dlatego w #3 poście napisałem, że proszę o więcejszeroki uśmiech.
[#103] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@rwks, post #93

Popieram to by było coś.OK
[#104] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@*y, post #77

@ *y
6. Jeszcze większą kompatybilnością software'ową wykazuje się WinUAE. Też jest kontynuacją AmigaOS?


WinUAE nie jest kontynuacją tak jak MorphOS, bo WinUAE do życia potrzebuje Windowsa, a MorphOS nie.
[#105] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@*y, post #77

@ *y
3. Naprawdę znam tylko jednego użytkownika, który zaczynał przygodę z Amigą od poznawania systemu i oprogramowania, nie od gierek. Wiesz kto to był? JA!!!

Byłem na SACP dwa razy, więc może być że już się poznaliśmy. Jeśli tak, to znasz już drugiego takiego
5. Dla mnie "system" to nie tylko kod. To sprzęt + oprogramowanie. W Morphosie takiej kontynuacji nie widzę.

Rozumiem, że masz na myśli brak kontynuacji linii sprzętu. W jaki sposób kontynuować linię klasycznej Amigi. Czy ktokolwiek to dziś robi? Czy nowe karty turbo to kontynuacja? Czy Vampire to kontynuacja? Ciekawi mnie jak ty to widzisz?
7. Dlaczego twierdzę, że Morphos to zabawka dla programistów? Na to pytanie odpowiedziałeś sobie sam. Wielu użytkowników Morphos'a pyta o języki programowania bo nie potrafi się doczekać sensownie i współcześnie wyglądającego i działającego oprogramowania. Mają nadzieję, że będą w stanie stworzyć je sobie sami.

Ja jestem jednym z tych pytających. Nie mam nadzieji na stworzenie sobie nowej wersji CygnusED-a, czy Personal Paint-a. Nie mam też nadzieji na stworzenie sobie samemu nowego SongPlayera lub DOpusa. Używam te, które są i są dla mnie wystarczające A w temacie programowania się radzę i zadaję dużo pytań, bo to moje niedzielne hobby i dłubię dla siebie małe programiki pchełki. Dla włąsnej satysfakcji i rozwoju osobistego. Aha, i kompiluję na AmigaOS 68k, by ewentualni zainteresowani też mogli z tego skorzystać niezależnie czy mają klasyka 68k, czy OS4/PPC czy MorphOS.
Gdy miałem dopaloną, wszystkomającą A1200 również ciągle zadawałem pytania o programowanie. A1200 z OS3 była moją "zabawką" do programowania.
8. Po co mam na Morphosie odpalać UAE jak mogę odpalić na windzie lepszy od niego WinUAE. Mało tego odpalę na nim AOS 4. Nie zauważasz też, że ten natywny soft pod Morphosa za chwilę może być ciężko uruchamialny na Intelu, bo się może wlec, bo może zabraknąć w nowym Mosie emulatora PPC. No chyba, że skorzysta się z gotowych rozwiązań z na przykład jakiegoś Linuxa szeroki uśmiech

Nigdy nie był mi potrzebny jakiś UAE. Nawet nie wiem jak to wygląda. Mój ulubiony soft z klasyka 68k, nadal używam na MorphOS.
9. Jestem elektrykiem nie informatykiem więc nie przygotuję Ci rozwiązania pod tytułem jak udawać Morphosa pod Linuxem. Jest to jednak możliwe co udowodnił Apple oraz Google w swoich systemach operacyjnych.

Ja jestem informatykiem. Próbowałem kilka razy. Nie udało mi się.
[#106] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@michal_zukowski, post #32

Odnośnie kłamstw i pomówień o źródła polecam poczytać ten wątek i linki w nim zawarte.
https://morph.zone/modules/newbb_plus/viewtopic.php?forum=3&topic_id=7824&viewmode=flat&sortorder=0&start=0

W skrócie: MorphOS ma lepszą zgodność z AmigaOS3.x, ale nie jest w żadnym wypadku oparty na źródłach AmigaOSu co pośrednio można zobaczyć sprawdzając dostępne źródla MorphOSa. Twierdzenie inne bez przedstawienia jakichkolwiek dowodów wskazuje tylko na indolencje twierdzącego. MorphOS jest tym dla AmigaOSu co Linux dla UNIXa. Zgodnym systemem nie posiadającym zastrzeżonej nazwy.
[#107] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@R-Tea, post #105

Spokojnie, w porównaniu do bredni mufy o braku morphosowych programistów współpracujących z Aeonem mogę powiedzieć, że np. PPainta na MorphOSa mam na dysku więc nie trzeba robić samemu nowej wersji tylko trzeba chwile poczekać.
[#108] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@michal_zukowski, post #106

@ michal_zukowski
W skrócie: MorphOS ma lepszą zgodność z AmigaOS3.x, ale nie jest w żadnym wypadku oparty na źródłach AmigaOSu ...

Ok, przepraszam. Gdzieś, kiedyś obiło mi się o oczy takie stwierdzenie i do dziś byłem przekonany, ż że MorphOS powstał ze źródeł OS3.1. Zaraz poczytam ten wątek na morph.zpne. Czy MorphOS powstał od zera!?
[#109] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@wawrzon, post #101

Sprawdziłem i zune dalej nie działa tak jak trzeba.
Wystarczyło pięć minut żeby wyłapać różne bugi.
aros to powinno amigowe gui i grafika na unixie.
Wszystko poniżej powinno zostać odcięte i wyrzucone.
Tak jak zrobił Microsoft przy przejściu na 32 bit, tak jak zrobił Apple - zostawili grafikę i gui a przestarzałe bebechy wyrzucili.
aros powinien się zacząć od zrobienia porządnego klonu mui na amiga os, a potem
postawienia tego na unixie.
Tu po dwudziestu latach dalej nic.
Aros to był szajs dwadzieścia lat temu, jest szajs i pewno szajsem zostanie.
[#110] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@R-Tea, post #105

Kontynuacja klasycznej amigi ?
A po co?
Jay Miner skonstruował chipset w 1983, ale nawet on pięć lat później zrobiłby je zupełnie inaczej.
Nie można nadmuchać a500 nic z tego sensownego nie wyjdzie.
[#111] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@swinkamor12, post #109

Sprawdziłem i zune dalej nie działa tak jak trzeba.


ale uparciuch. powiedzialem ci co zrobic jak ci sie zune nie podoba. masz alternatywe. jak ci sie wanderer nie podoba (mnie sie tak specjalnie nie podoba) thez masz rozne alternatywy.

Wystarczyło pięć minut żeby wyłapać różne bugi.


bardzo mozliwe, podobnie bylo na os4 puki tego uzywalem, a sadzac po skargach ludzi na forach jest tak nadal. ale w arosie mozesz nawet poprawic sam, jesli cirepliwosc jest mniejsza niz umiejetnosci. w os4 po prostu musisz z tym zyc.


aros to powinno amigowe gui i grafika na unixie.
Wszystko poniżej powinno zostać odcięte i wyrzucone.
Tak jak zrobił Microsoft przy przejściu na 32 bit, tak jak zrobił Apple - zostawili grafikę i gui a przestarzałe bebechy wyrzucili.
aros powinien się zacząć od zrobienia porządnego klonu mui na amiga os, a potem
postawienia tego na unixie.


to wszytko tez juz mowiles. o tym czym jest aros decyduja ci ktorzy wlozyli w projekt prace a nie fantasci rozwijajacy wizje na forach.

Tu po dwudziestu latach dalej nic.
Aros to był szajs dwadzieścia lat temu, jest szajs i pewno szajsem zostanie.


ciekawa definicja niczego, ale jezeli to znaczy ze to "nic dla ciebie" to jestem zadowolony. powtarzanie wulgaryzmow nie zastapi argumentow ani pracy, dobrze pasujesz tam gdzie jestes.


Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 21:39:00 przez wawrzon
[#112] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@swinkamor12, post #110

Kontynuacja klasycznej amigi ?
A po co?
Jay Miner skonstruował chipset w 1983, ale nawet on pięć lat później zrobiłby je zupełnie inaczej.
Nie można nadmuchać a500 nic z tego sensownego nie wyjdzie.


pewnie kazdy ma tu swoje wlasne zdanie. ale ile w tym sensu okresla poziom zainteresowania publicznosci. przyklad projektu vampire/apollo sugeruje, ze ma ma to o wiele wiecej sensu niz os4.

zreszta jak juz mowilem, w koncu o projecie jego sensie czy braku decyduja ludzie ktorzy wkladaja w to prace.

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 21:43:29 przez wawrzon
[#113] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@R-Tea, post #108

Nie powstał od zera. Od zera był exec. MUI,CGX i pare rzeczy było napisane oczywiście wczesniej przez twórców Morphosa. Reszta była z arosa + pisane od podstaw. Rzeczy z arosa są tu:
http://morphos.de/downloads
[#114] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@recedent, post #84

I to jest właśnie "ok" - jako użytkownik (MDW o tym wspominał i ja się z tym zgadzam... ba wyznaję podobną filozofię ) nie musisz się przejmować czy masz w środku kartę Broadcomma czy Intela - ma działać dobrze i szybko i być wspierana przez aktualny macOS i tyle.... albo aż tyle
[#115] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@swinkamor12, post #109

Tak jak zrobił Microsoft przy przejściu na 32 bit, tak jak zrobił Apple - zostawili grafikę i gui a przestarzałe bebechy wyrzucili.
Że niby co Apple zrobiło? zostawiło grafikę i GUI? o którym momencie Ty mówisz?:) Z systemów classic na os x? Chyba nie wiesz o czym mówisz....
[#116] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@R-Tea, post #108

Też mi się takie stwierdzenie obiło o uszy z tym OS 3.1... Ok, dobrze to skorygować
[#117] Re: AmiWigilia - odcinek #24
Bardzo dobry i ciekawy odcinek. Rzuca sporo światła na przyszłość MorphOS-a :)
[#118] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@wawrzon, post #101

Pięć minut zabawy najnowszym arosem 68k i dalej d...
Zune nie działa.
Nie działa podstawowy, najważniejszy element systemu, bez którego przechodzenie na pc
w ogóle nie ma sensu.
Szajs.
[#119] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@R-Tea, post #108

do dziś byłem przekonany, ż że MorphOS powstał ze źródeł OS3.1

A skąd mieliby wziąć te źródła? Przecież były zamknięte i niedostępne. Nawet jeżeli jakiś czas temu był wyciek AmigaOS 3.1 to fundamenty MorphOSa (do których mogłyby się przydać źródła AmigaOS 3.1) powstały znacznie wcześniej. Teraz nawet gdyby je oficjalnie otwarto to już po fakcie, bo to raczej AmigaOS 3.x miałby co ciągnąć od MorphOSa, a nie na odwrót. szeroki uśmiech
[#120] Re: AmiWigilia - odcinek #24

@X-Type^HVR, post #115

Tak właśnie. Apple zostawiło grafikę i gui, resztę wywaliło.
I tak samo powinno to wyglądać na amidze - najpierw przejście na unixa, potem przejście na pc.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem