Forum » PPA
[#1] PPA#14 - czekamy na artykuły
Zakończyliśmy skład numeru 13, który już wkrótce będzie dostępny. Rozpoczynamy zbiórkę artykułów do numeru 14. Do 15 listopada 2014 roku czekamy na Wasze artykuły. Zachęcamy do kontaktu i nadsyłania swoich propozycji oraz tekstów.

Wykaz artykułów, jakie z chęcią zapewne nie tylko ja, ale i większość z nas chciałaby przeczytać w następnym i kolejnych numerach PPA. Kolejność przypadkowa. Jeżeli choć 20% tej listy napłynie, to naprawdę będzie o czym poczytać. Zachęcam do nadsyłania artykułów.

Flare
AmigaAMP
Amazing Voxel Bird Saga
Artykuł o sterownikach RadeonHD
FS-UAE
Amiga911 Maker
ImageMagick
EvenMore
Spreedy
MUI 4.0
InstantZIP
Jack
Diamonds And Dust
Reggae
TORCS
Speed Dreams
WarpView
Digibooster 3
SnapIT
Ace of Hearts Casino Poker
V.A.M.P.
ACA 500
ANAIIS
SysMon
Ranger
AmiDARK Engine
AROS Vision
JAmiga
Basilisk II
Wazp3D
IceFileSystem (porównanie systemów plików)
M.A.C.E.
Battle Squadron
Chrysalis
NetBSD
Ask Me Up
Dir Me Up
Word Me Up XXL
Sketchblock
emulatory platform 8-bit
Timebomb
Sqrxz 2, 3, 4
Marco Gregorio's Adventures to Unusual Places
LiveForIt-Mplayer 2.1
FastView 2.8
Książka o grach Public Domain
Chrysalis 3.5.1
OpenJK (Jedi Outcast)
Tales of Gorluth (zarezerwowane)
NetSurf 3.1
XU4 - Ultima IV: Quest of the Avatar
Assist 1.9
OpenTyrian
DOpus 5.90
Irssi 0.8.16
KwaKwa
AmiSpear
AmiWolf
Tunnels and Trolls
FreeSynd
Giga-lo-Mania
Odamex
Pingus
Fortis
InstallerGen
MorphOS 3.7
Where Time Stood Still
Hollywood Player 5.3
ScummVM
Donkey Downfall
Back to the Golden Age

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2014 22:06:20 przez mailman
[#2] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@mailman, post #1

Miał bym propozycje co do artykułu, pisałeś coś o artykule o WHDLoad że dużo użytkownikom sprawia problemy obsługa tego programu.

Moja propozycja jest następująca, jeśli oczywiście jest realna.

Jeśli mógł by powstać artykuł o tym, jak pisać Slave do WHDLoad.

Na pewno był by to ciekawy artykuł, biorąc pod uwagę że jest bardzo mało slave do programów, wtedy każdy mógł by sobie, napisać swoje slave do ulubionych programów z których lubi korzystać.
[#3] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@mailman, post #1

Czy mój poradnik o naprawie floppa ma szansę dostać się do nr 14 pisma? Muszę go tylko dopracować. Będę miał na to czas w okolicach 4-5 października.
[#4] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@amizet, post #2

Propozycja jest jak najbardziej realna i nawet mam napisane 13kb tekstu a w miarę pisania to tylko narastały moje wątpliwości. Oto one, trochę chaotycznie za co przepraszam.

1. Od czego zacząć? Czyli jak głęboko trzeba sięgnąć by jak najwięcej ludzi zrozumiało i nie zniechęciło się. W zależności od odpowiedzi można napisać całkiem sporą książkę.

2. Co z narzędziami używanymi w procesie tworzenia "niewolnika" - czyli slave'a. Zakładać że czytelnik umie się nimi posługiwać czy prowadzić za rączkę razem ze zrzutami ekranu i tu też wyjdzie książka, bo niektóre narzędzia są skomplikowane i używanie ich wymaga także technicznej wiedzy. Czasami (albo przeważnie, zależy od szczęścia) trzeba posiłkować się pisaniem małych narzędzi, bo na przykład gra została spakowana w "dziwny" sposób i narzędzia nie rozpoznają formatu. To tylko mały wycinek tematu. Jest masa rzeczy do ogarnięcia i wszystko zależy od gry/dema, które to chcemy spaczować.
[#5] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@asman, post #4

Więc w kilku egzemplarzach pisma można by zrobić wprowadzenia, wydaje mi że najlepiej zacząć od jak najbardziej podstawowego kursu, a jeśli chcielibyśmy pominąć te podstawy, trzeba by było dać jakieś odnośniki gdzie można ich szukać.

No ale jeśli by zrobić kilka egzemplarzy wprowadzenia, omówić tam najważniejsze aspekty, które dla nie których są oczywiste lecz dla innych mogą być nie jasne. I wtedy z kursu można by odsyłać do któregoś z egzemplarzy PPA, po te szczególy które mogą sprawić problem.

Wtedy sam kurs mógł by zajmować mniej kilo bajtów, ale to nie znaczy że mniej wiedzy zostało by przekazane, po prostu została by ona rozłożona, na wprowadzenia poszczególne etapy. Tak naprawdę w takim zarysie sytuacji, trzeba by było poświęcić więcej czasu na przygotowanie kursy, był by on bardziej obszerny ale zarazem mógł by on trafić do większego grona odbiorców. I też mógł by zapoczątkować inne kursy, i tak naprawdę cała procedura wdrożenia tego w życie mogła by zająć dość spory okres czasu, lecz mogło by to przynieść korzyści płynące z sposobu przekazania wiedzy, zawartej w wprowadzeniach.

Po prostu aby w przyszłości można by korzystać z tych wprowadzeń, one były by dość kluczowe dla mniej zaawansowanych odbiorców. Co z tego wynika same kursy mogły by być pisane bardziej zaawansowanym językiem w takiej formie przekazu szybciej mogły by powstać i szybciej by się je pisało.
[#6] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@amizet, post #5

Tu nie chodzi o to czy będzie zajmował więcej czy mnie kilobajtów. W tychże 13 kilobajtach jest temat troszeczkę nadgryziony. To co przedstawiłeś, to praca nie na parę egzemplarzy (odcinków) a na wiele więcej. Przy czym trzeba nadmienić że i tak temat byłby potraktowany po macoszemu, czyli procek tylko 68000, chipset OCS, bardzo prosta gra jedno plikowa nie korzystająca z OS.

Napisałeś powyższy plan bardzo ogólnie i to co dla kogoś oczywiste to dla wielu już nie bardzo. Szczególnie gdy autor publikacji pisze "to łatwe zadanie zostawiam czytelnikowi", jak to mają w zwyczaju robić autorzy książek z matematyki :)

Przemyślę to wszystko co napisałeś. Dzięki wielkie za komentarz w tej sprawie.
[#7] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@amizet, post #5

Dodam małe sprostowanie:

Aby Uczeń był lepszy od Mistrza, sam kurs musi być na bardzo zaawansowanym poziomie /ultra hard/ czyli sam Mistrz pisząc go momentami ma nie wiedzieć o co chodzi.

Dopiero odnośniki, wprowadzenia na poziomie podstawowym /easy/

Taka forma treści i przekazu może dać owocne plony.

Jak że i rozłam wiadomości, może zachęcić tych z wiedzą, bo będą czytać o tym o czym nie wiedzą. Jak że i tych którym brakuje tych podstaw./które ukażą się w wprowadzeniach/

1#Tak że albo na początku zostaje wydany sam kurs, i mało kto wie o co w nim chodzi /z niecierpliwością wszyscy oczekują wprowadzeń/ Jest to bardziej brutalna opcja.

2#Lub też na początku omawiany szczegóły, najważniejsze aspekty i po jakimś okresie czasu /rok dwa/ gdy już wszyscy są gotowi podajemy kurs, który tak naprawdę jest uzupełnieniem tego wszystkiego co miało wcześniej miejsce.

Wydaje mi się że opcja nr 1# jest bardziej korzystna, lecz to już zależy od ciebie.

//
Wtedy w odnośnikach Mistrz wciela się w rolę Ucznia i sam się z nim uczy.

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2014 16:31:09 przez amizet
[#8] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@asman, post #6

Dlatego te łatwe zadania autorzy książek od matematyki zostawiają do rozwiązania, czytelnikom aby ci sami je rozwiązywali. Książka nie nauczy cie matematyki, ona pomoże ci tylko ją zrozumieć nauczyć się musisz sam.

Jednak w tym wypadku, te łatwe zadania buły by w odnośnikach.
[#9] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@amizet, post #2

Artykuł o WHDLoad będzie dla użytkowników. Osobiście nie jestem w stanie popełnić artykułu o tworzeniu slave'ów, gdyż to wymagałoby znajomości assemblera. Może udzielający się tutaj Asman byłby w stanie pociągnąć taką serię artykułów (na pewno nie byłby to jeden odcinek) i nie byłby to spacer po parku.
[#10] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@glichtanski, post #3

Czy mój poradnik o naprawie floppa ma szansę dostać się do nr 14 pisma? Muszę go tylko dopracować. Będę miał na to czas w okolicach 4-5 października.


Śmiało pisz i przesyłaj.
[#11] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@asman, post #4

Jeżeli ten kurs ma być pisany tak jak seria "Nasza pierwsza gra..." to może być ciężko.
Chętnie bym zobaczył nawet fragment i sprawdził czy byłbym w stanie coś zrobić :)
[#12] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@forge, post #11

Znaczy się seria "Nasza pierwsza gra" jest za trudna dla Ciebie w jakiś sposób? Jakoś nie do końca zrozumiałem czy to miał być sarkazm czy faktycznie kurs jest za trudny. Mógłbyś napisać konkretnie, gdzie są problemy. Dziękuje.
[#13] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@asman, post #12

Rozumiem że pisząc te artykuły, wyszedłeś z założenia że czytelnik zna język C i wie jak programować pod AmigaOS, dlatego ciekawi mnie jaki obierzesz kierunek tym razem. Jeżeli kurs pisania slave'ów dla WHDLoad ma być zrozumiany dla np. początkujących, sugerowałbym nieco bardziej zagłębić się w temat, o ile w ogóle to możliwe... bo asemblera chyba nie będziesz uczył?
Dodam jeszcze że zaglądałem z ciekawości do pakietu developerskiego WHDLoad i odpuściłem sobie. Aby coś w tym robić potrzebna jest wiedza porównywalna do takiej jaką ma autor Solid Gold. :) Ze slave'ami może być ciężko, mnie bardziej interesowałoby pisanie trainer'ów albo tablic hiscore - wydaje mi się że to mogłoby być prostsze.
[#14] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@forge, post #13

Pisząc artykuły o tworzeniu gry pod OS faktycznie założyłem, że czytelnik zna język C i posiada większą bądź mniejszą wiedzę na temat amigowego OS. Być może nie do końca zdawałem sobie z tego sprawę. Dlatego chciałbym uniknąć błędów.

Co do pisania slave'ów dla WHDLoad to problem jest deczko złożony, bo wiele tematów trzeba by poruszyć i niektóre rzeczy się ze sobą łączą.
1. Podstawowa sprawa to znajomość asemblera 680x0, przy czym znajomość 68000 w zupełności starczy na początek. Przez znajomość rozumiem znacznie więcej niż umiejętność skompilowania i wykonania kodu z kursu. Potrzeba także wiedzy o tym ile dana instrukcja zajmuje, umiejętność tworzenia makr. W przypadku przyspieszania gry, przyda się też wiedza o optymalizacji.
2. Niestety potrzebna jest też znajomość programowania w zgodzie z OS. Wszystko zależy w jakim stopniu gra korzysta z OS.
3. Umiejętność programowania bez OS też jest potrzebna. Dla gier NDOS dochodzą rzeczy związane ze stacją dyskietem.
4. Umiejętność korzystania ze specyficznych narzędzi, takich jak: Resource, HunkFunc, xfdDecrunch.

Tego jest więcej ale powyższe punkty pisałem 30 minut, co chwila wracając do poszczególnych punktów i poprawiając je. Pewnie i tak to jest zbyt ogólnie opisane. Na każdy taki punkt można by książkę napisać i to całkiem porządną. I to jest jedno z moich marzeń. Musiałbym zatrzymać wszystkie rozgrzebane projekty i zasiąść i pisać ją :)
[#15] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@asman, post #14

Tego się właśnie obawiałem. :) To może zasięgnij opinii np. od jakiegoś laika w tych tematach i skoryguj kurs tak aby odpowiadał oczekiwaniom czytelników?
[#16] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@forge, post #15

Chwila, chwila. Jeżeli ktoś z Was uważa, że napisać slave do WHDLoad jest łatwo, to jest w ogromnym błędzie i nie wiem jakie macie oczekiwania i wyobrażenia o takim kursie. Tak, jak napisał Asman - kurs nauki pisania slave'ów, to tak naprawdę rzeczy do opisania w trzech odcinkach, ale dla osób, które mają pojęcie o assemblerze, o makrach. Kurs pisania własnej gry był pisany właśnie też dla takich osób - osoby, które znają C, rozumieją pisanie pod AmigaOS. Jeżeli ktoś z Was oczekiwał czegoś innego i oczekuje czegoś takiego od kursu pisanie slave, to moim zdaniem rozminął się w wyobrażeniach i niech nie oczekuje cudów od takiego kursu. Pisanie pod assemblerem i w C pod AmigaOS, to nie jest robienie gry w Amosie czy w Backbone.
[#17] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@forge, post #15

To może zasięgnij opinii np. od jakiegoś laika w tych tematach i skoryguj kurs tak aby odpowiadał oczekiwaniom czytelników


To dopiero bzdura, kurs pisania tego rodzaju użytków zaczynający się od nauki pętli for next. Pyszne.
.
[#18] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@mailman, post #16

Przemyślałem sprawę i podjąłem decyzję: Napiszę kurs pisania slave'ów i napiszę kurs asemblera. Co do pierwszego to mam już trochę kilobajtów - pewnie na pierwszy odcinek starczy. Co do drugiego to mam około kilobajta i będzie to bardziej nauka asemblera w przykładach niż suche wyjaśnienie co dana instrukcja robi.
[#19] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@mailman, post #1

Ja mogę napisać o FS-UAE krótki tekst.
I poważniejszy art o grafice pixelartowej / scenowej na amidze.
[#20] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@jokov, post #19

Ja mogę napisać o FS-UAE krótki tekst.


Śmiało, tylko niech skupi się on na wersji amigowej lub morphosowej

I poważniejszy art o grafice pixelartowej / scenowej na amidze.


OK, czekamy na artykuły.
[#21] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@mailman, post #1

Nie otrzymaliśmy póki co ani jednego artykułu.
[#22] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@mailman, post #21

Hej, no tak jak ci pisałem mojej strony będzie,ale dopiero się ogarniam po Retrokompie...
[#23] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@mailman, post #21

Hmm, ja też planowałem coś dla programistów. Ale może tyle już mamy tych szkółek, że wystarczy? Po prostu zrecenzuję jakieś nowości na MorphOS-a...
[#24] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@mailman, post #21

Ja jestem na etapie kończenia kodu do kolejnego odcinka, czyli procentowo to jest jakieś 40% artykułu bo bez kodu nie ma tesktu.
Asembler w przykładach jest zrobiony w 60% procentach. Tekst na chwilę obecną jest chaotyczny i trzeba to uporządkować + rozszerzyć pewne rzeczy i można wysyłać.
Tekst o WHDLoad jest na etapie 30% mimo że tekstu jest 13 kb - wymaga jeszcze pracy.

Na ten czas parę dni przerwy bo wyjazd służbowy.
[#25] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@Krashan, post #23

Kurs DB by się przydał.
[#26] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@Ender, post #25

Zajrzyj do instrukcji programu, tam masz wszystko opisane (co prawda po angielsku niestety)...
[#27] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@Krashan, post #23

A propos MorphOsa, osobiscie bylbym ciekaw artykulu opisujacego zalety MorphOSa widziane z perspektywy szarego usera, byc moze nawet na tle konkurencji. Przydaloby sie tez pare zdan o wadach, ale tez widzianych zasadniczo z perspektywy usera, nie programisty.
Znaczy np. jakies przyklady wyrozniajacego softu, zalety systemu w stosunku do innych neoamigowych systemu, nie zapominajac o wadach.
Ot, artykul jako forma zachety dla niezdecydowanych.

Tak w skrocie: ktory postamigowy system jest najlepszy i dlaczego wlasnie jest to MorphOS
[#28] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@recedent, post #26

Właśnie poprawiłem swój poradnik regulacji floppa. Wysłałem dzisiaj zapytanie do redakcji.
[#29] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@Dopuser, post #27

A czy ja nie spłodziłem takiego artykułu w PPA#12 . Jeżeli nie o taki opis Tobie chodziło, to mogę coś jeszcze raz naskrobać, ale nie wiem czy redakcja będzie chciała ponownie drukować coś podobnego :)
[#30] Re: PPA#14 - czekamy na artykuły

@trOLLO, post #29

W takim razie zwracam honor. PPA#12 akurat nie kupilem
Doczytam w wersji PDF pozniej...
Forum » PPA
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem