kategoria: Python
[#1] Python na MorphOS-ie
Witam
Cóż cały czas próbuję zgłębić C (ale dłuugaa droga jeszcze przede mną), z ciekawości zacząłem przeglądać listingi programów w Pythonie i wydaje mi się, że osiągnięcie tego co chcę (zaprogramowanie gry) może być łatwiejsze/szybsze. Wyprowadźcie mnie z błędu, ale na MorphOS-ie chyba nie ma PYgame? Co w ogóle z Pythona (interesuje mnie przede wszystkim wersja 3.2) jest na naszym systemie? Pomyślałem o Pythonie, bo w sumie Blender też się nim posługuje, więc taki tandem mógłby być wygodny w pracy nad garażowym projektem.
[#2] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #1

python w blenderze jest na potrzeby pisania "pluginów" i generalnie rozbudowy jego funkcjonalności o skrypty. blender nie jest pisany w pythonie.

co prawda szybkie pogooglowanie za morphos + pygame daje jakieś rezultaty, więc coś się tak chyba by znalazło to, jako że myślisz o grach to chyba jednak trzeba by pozostać przy C - IMO.
[#3] Re: Python na MorphOS-ie

@carrion, post #2

Rezultaty są, ale dla starszych wersji Pythona, a mnie w sumie interesuje ta najnowsza, czyli 3.2. Czy starsza wersja Pygame zadziała z nowszym Pythonem? Myślę, że do wielu typów gier ten język (mimo że wolniejszy niż C) powinien wystarczyć. W Internecie są tutki na temat programowania gier w Pythonie i Pygame, natomiast w przypadku C (nie C++) jest gorzej z informacjami. W sumie to dziwne, bo przecież zanim C++ powstał to chyba gier nie robili wyłącznie w ASM, Basicu. Tak czy inaczej poszukam wiadomości (z C nie rezygnuje, wydawalo mi się, że mogłoby byc szybciej dla mnie i łatwiej) na temat Pythona, Pygame.
[wyróżniony] [#4] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #3

Link do archiwwum z PyGame dla MorphOS-a.
[#5] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #3

Ściągnałem trochę podręczników w PDF dotyczących Pythona, PyGame (j. angielski), no, ale ja wolę mieć książkę w rękach. Zastanawiam się nad pozycja książkową po polsku dotyczącą Pythona 3. Macie jakieś doświadczenia? Książka S. Prathy dotycząca programowania w C to był strzał w dziesiątkę. Wiele dzięki niej zrozumiałem, ciągle ją studiuję. Szkoda, że facet nie napisał czegoś na temat Pythona. Przejrzałem Internet, więc zależy mi na Waszych osobistych doświadczeniach, opiniach.
[#6] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #3

Jeżeli chodzi o wersje Pythona to z tego co słyszałem zrobił się mały bałagan. Python przeszedł chyba jakąś rewolucję między wersją 2.x i 3.x. W związku z tym obie wersje są nie do końca kompatybilne. No i podobno obie linie Pythona są rozwijane i mają swoich zwolenników i przeciwników. Tak więc może tego Pythona 2.x nie należy traktować jak starszą wersję tylko inną gałąź. Chociaż generalnie rozumiem co masz na myśli - jak się uczyć to najnowszej wersji. Mam dokładnie tak samo. :) Jak już poświęcać na coś czas to niech to będzie rozwojowe, a nie gałąź, która w bliższej czy dalszej przyszłości umrze.

Wszystko co napisałem to może być absolutna bzdura, bo słabo się orientuję w Pythonie (używałem tylko do pisania prostych pluginów do Blendera). Dobrze jakby się wypowiedział jakiś pythonowy magik.

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2012 14:41:52 przez MDW
[wyróżniony] [#7] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #5

1. Nie ucz się Pythona 2.5. To już przeszłość która nie wróci.
2. Trzeba skompilować wersję pygame dla 2.7.3 , mogą być problemy zależności z cairo i sdlem , ( pogadaj z Yomgui ) ma mało czasu ale pewnie da się namówić.
3. Używaj pythona 2.7.3 patrz się już na serię 3.2 i się jej ucz. Ale produkcyjnie nadal duża część deweloperów używa serii 2.7 która jest ciągle wspierana.
4. Hmm co do algorytmów w pythonie polecam nowy kurs na MIT. W którym używa się właśnie pythona.
5. Co do książek polecam dokumentację, a później dokumentację. Mimo, że jest dosyć dużo książek przeleć tylko je poglądowo. Lepiej poczytaj o standardach, wzorcach itp.

PS. http://learnpythonthehardway.org/ , potem może http://www.pyvideo.org/ , a potem coś o wzorcach.

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2012 15:11:38 przez sand
[#8] Re: Python na MorphOS-ie

@sand, post #7

1. Zamierzam się uczyć wersji 3.2.
2. PyGame w wersji 1.9.1 nie zadziała z 3.2?
3. Szukałem czegoś na temat PyOpenGl w MorphOS-ie i wychodzi z tego, że projekt był zaczęty, ale nieskończony?
4. Nowy kurs na MIT? (co oznacza ten skrót)

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2012 16:46:15 przez Ender
[#9] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #8

4. Massachusetts Institute of Technology
[#10] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #8

Nowy kurs na MIT? (co oznacza ten skrót)
Kurs jest dokładnie na stronie edx.org. Co prawda zaczął się 1 października, ale jeszcze się można wciągnąć. Uprzedzam, że kurs wymaga raczej dobrej znajomości angielskiego, zwłaszcza jeżeli się chce obejrzeć wykłady. Co ciekawe kurs bazuje na Pythonie 2.7, ja tam robię przykłady w MorphOS-owym 2.5.4 i na razie problemów nie ma.

Warto jednak zaznaczyć, że generalnie jest to bardziej kurs podstaw programowania jako takich i podstawowych algorytmów i metod numerycznych. Python jest po prostu narzędziem. O grach tam nic nie będzie. Cieszę, że poznaję dokładniej ten język, bo będę mógł lepiej argumentować, dlaczego jest beznadziejny .

Na tej samej stronie jest też alternatywny kurs z Harvardu, z tym, że on się chyba w ogóle nie skupia na jakimś konkretnym języku, bo w opisie wymienia się C, PHP, JavaScript, SQL, ba nawet CSS i HTML, które nie są, ściśle rzecz biorąc, językami programowania. Ale za to zaczyna się dzisiaj . Początkowo chciałem ciągnąć oba równolegle, ale stwierdziłem, że to nie wyścigi i ten drugi zrobię sobie w letnim semestrze .
[#11] Re: Python na MorphOS-ie

@krashan_, post #10

W takim razie kurs odpada. Język znam kiepsko (rosyjski rulez ;) ), może jeszcze się zmuszę do nauki języka, ale w sumie to lenistwo bierze górę, może w następnym wcieleniu.

Dlaczego uważasz, że jest beznadziejny? Ja uważam, że gierki stworzone w tym języku (chodzi o wygląd, o kodzie się nie wypowiadam, bo jestem za krótki) są niezłe. Wydaje mi się, że w przypadku projektów garażowych, to niezły wybór.
[#12] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #11

Dlaczego uważasz, że jest beznadziejny?
Nie za bardzo lubię języki, które starają się uprzyjemnić mi życie, dostarczając mi na dzień dobry setek funkcji, z których 90% i tak nie zapamiętam, a połowa w ogóle nie będzie mi potrzebna. Przez to są rozlazłe, wolne i zasobożerne. Ascetyzm C po prostu trafia w mój gust, a i od asemblera nie stronię. Z języków skryptowych najbardziej cenię Lua za lekkość, elastyczność, szybkość i modułowość.
[wyróżniony] [#13] Re: Python na MorphOS-ie

@krashan_, post #12

baju baju, po to są rozbudowane IDE z podpowiadaniem i pomocami, żeby nie musiec wszystekigo pamietac, a setki funkcji są lepsze niz pare funkcji na krzyż
[#14] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #11

Język nie jest beznadziejny :) . Zresztą w każdym znajdziesz prędzej czy później mankamenty. Piszę się wygodnie i na czas !

No i tak jak Michał wspomniał dobre IDE robi za nas duży kawał pracy. I tu na morphosie jest mały problem. IDE oczywiście obsługuje pythona, ale poza podświetlaniem składnie nie oferuje zbyt wielu fajerwerków. Ale nie martw się python podobnie jak C nie jest trudnym językiem. :)
[#15] Re: Python na MorphOS-ie

@sand, post #14

Mnie się spodobał. Co do książki to myślałem o tej, miałeś ją może w rękach?
Python 3. Kompletne wprowadzenie do programowania. Wydanie II Autor: Summerfield Mark, Wydawnictwo: Helion.
[#16] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #15

Przyznam, że książki wcześniej nie widziałem. Ale ją przejrzałem, jest trochę niechlujna. Ale na początek może być. Oby nie nabrać złych przyzwyczajeń.

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2012 07:18:01 przez sand
[#17] Re: Python na MorphOS-ie

@krashan_, post #12

Nie za bardzo lubię języki, które starają się uprzyjemnić mi życie, dostarczając mi na dzień dobry setek funkcji, z których 90% i tak nie zapamiętam, a połowa w ogóle nie będzie mi potrzebna. Przez to są rozlazłe, wolne i zasobożerne. Ascetyzm C po prostu trafia w mój gust (...)

Mam podobne odczucie. Przytłaczają mnie języki w których mam kilkanaście typów różnych niby-tablic, setki mechanizmów ułatwiających życie. Czuję się przytłoczony tym wszystkim. Z podziwem patrzę na ludzi w pracy, którzy sprawnie się po tym całym śmietniku (np. w Javie) poruszają. Ja lubię prostotę, mieć jedno optymalne rozwiązanie i przy jego pomocy tworzyć samemu to czego potrzebuję. I tak dziwne, że zaakceptowałem i polubiłem obiektowość. Chociaż też w ograniczonym zakresie.

Nie mówię, że to słuszne podejście do sprawy i nikogo nie przekonuję do takiej filozofii. Po prostu też mam takie odczucia i im jestem starszy tym bardziej cenię sobie prostotę. :)


Cieszę, że poznaję dokładniej ten język, bo będę mógł lepiej argumentować, dlaczego jest beznadziejny

No tak, wroga trzeba poznać. Eeee... to znaczy konkurencję. ;)


Co ciekawe kurs bazuje na Pythonie 2.7, ja tam robię przykłady w MorphOS-owym 2.5.4 i na razie problemów nie ma.

MorphOSowy Python 2.x jest tylko w wersji 2.5? Nie ma 2.7?
O wersji 3.x nie mówię, bo wiem, że jest. Ale to chyba trochę inna gałąź i inna bajka.


Ostatnia aktualizacja: 16.10.2012 10:05:01 przez MDW
[#18] Re: Python na MorphOS-ie

@MDW, post #17

Mam podobne odczucie. Przytłaczają mnie języki w których mam kilkanaście typów różnych niby-tablic, setki mechanizmów ułatwiających życie.

aż tak wiele ich nie ma w Pythonie. W standardowej bibliotece jest tylko paręnaście modułów służących do obsługi dat, czytania plików, csv, parsowania url i parę innych tu spis http://docs.python.org/library/
MorphOSowy Python 2.x jest tylko w wersji 2.5? Nie ma 2.7?
O wersji 3.x nie mówię, bo wiem, że jest. Ale to chyba trochę inna gałąź i inna bajka.

Oczywiście, że jest.
https://bitbucket.org/yomgui/cpython/downloads. Python 2.7 jest w znacznej mierze kompatybilny z 2.5 więc pewnie przy książce typu wprowadzenie nie będzie problemów.
[#19] Re: Python na MorphOS-ie

@sand, post #18

aż tak wiele ich nie ma w Pythonie. W standardowej bibliotece jest tylko paręnaście modułów służących do obsługi dat, czytania plików, csv, parsowania url i parę innych tu spis http://docs.python.org/library/

No i bardzo się to chwali Pythonowi. Ułatwia to życie i zwalnia programistów od robienia czegoś po razy tysięczny. Tylko wiesz jak jest z takimi starymi dziadkami jak ja - coś sobie polubią w młodości i tak się tego trzymają. :)


Oczywiście, że jest.
https://bitbucket.org/yomgui/cpython/downloads. Python 2.7 jest w znacznej mierze kompatybilny z 2.5 więc pewnie przy książce typu wprowadzenie nie będzie problemów.


A to fajnie. Krashan będzie mógł użyć na kursie jak 2.5 zacznie świrować. ;)
[#20] Re: Python na MorphOS-ie

@sand, post #16

Ludzie na forach polecają PYTHON WPROWADZENIE - MARK LUTZ - WYDANIE IV tylko ta książka jest o wersji 2.x i ponoć omawia różnice między 2.x i 3.x. Zastanawiam się, czy ta nie narobiłaby więcej złego niż dobrego w porównaniu z tą wskazaną wcześniej (chodzi o początkującego jak ja). Tam od razu jest o wersji 3.x, ale jak wspomniałeś jest niechlujna (chodzi o sposób programowania, czy błędy w tłumaczeniu?). Wolałbym na opiniach ze strony Helionu nie polegać, może używałeś tej drugiej albo masz kogo zapytać? Najgorsze, że w grę wchodzi kupno przez Internet, więc sobie nie popatrzę, a te kilka stron na Helionie to dla mnie laika za mało. Sorki, że zawracam gitarę, ale dobry podręcznik to mniej banalnych pytań na forum. :D
[#21] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #20

To widzę, że w miarę aktualne i skup się na 1 książce na raz :) Zresztą pewnie w połowie będziesz już wiedział co i jak i skończysz ją w trymiga. :)
[#22] Re: Python na MorphOS-ie

@sand, post #21

skup się na 1 książce na raz


Czyli na pierwszej książce Python 3 ..., czy na jednej książce? Pytam dla ścisłości i zamawiam.:D
[#23] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #22

A nie lepiej zacząć zwyczajnie od darmowo dostępnej książki Zanurkuj w Pythonie?
[#24] Re: Python na MorphOS-ie

@grxmrx, post #23

Mam, ale chciałem też książkę, bo wolę czytać książki niż e-booki/pdf-y. Zacznę z tym co mam, a książki spróbuję gdzieś obejrzeć i zdecydować.
[#25] Re: Python na MorphOS-ie

@grxmrx, post #23

Ta książka to staroć. Nie ma gorszej książki.
[#26] Re: Python na MorphOS-ie

@sand, post #25

Chodzi ci o Zanurkuj ...? A co z moim wcześniejszym pytaniem, bo nie do końca zrozumiałem co masz na myśli pisząc cyfrę 1 (wolałbym uniknąć rozczarowania, z tego co widzę siedzisz w temacie)?

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2012 20:53:42 przez Ender
[#27] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #26

Przepraszam. Pisałem z telefonu. Książka "Zanurkuj..." jest książką uczącą złych nawyków i słabą. Powstała wiele lat temu, przykłady dotyczą wczesnych wersji pythona. Co do zwykłej książki jakoś lepiej podoba mi się PYTHON WPROWADZENIE - MARK LUTZ - WYDANIE IV . Osobiście polecam jej oryginalną wersję. A przede wszystkim polecam podszkolenie się z angielskiego. Dokumentacja techniczna to w 90 % język angielski. Bez niego pozostają dla Ciebie tylko te słabsze pozycje książkowe.
[#28] Re: Python na MorphOS-ie

@sand, post #27

Dzięki.
[#29] Re: Python na MorphOS-ie

@Ender, post #1

Cóż cały czas próbuję zgłębić C (ale dłuugaa droga jeszcze przede mną)


eee, skroc sobie droge :), bo od tego wszystkiego zrobisz sobie metlik w glowie. Profesjonalni programisci zrobia Ci sieczke z mozgu, im ciagle cos nie lezy, wciaz szukaja swojego swietego gralla programowania... .

Jest UAE, jest AMOS, jest zabawa

urochom łAMOSa, napisz

print "Amiga Rulez!"
wait 100
end

test - (klawisz F2), run (F1) i jest, hurra, zaczyna sie zabawa :)

... :)

ps. a o "C" czytaj sobie w miedzy czasie ksiazke do poduchy (przyzwyczaj wzrok do tych znaczkow) i dopoki nie opanujesz kolka i krzyzyka w łAMOSie, nie tykaj kompilatora.. :). Programowanie w praktyce to czas, czas i jeszcze raz czas, mnostwo czasu jakie musisz spedzic na klepaniu , juz uroki tego zajecia poznasz w łAMOSie.
[#30] Re: Python na MorphOS-ie

@gx, post #29

Wiesz ja odnoszę wrażenie, że w Pythonie jest równie prosto co w Basicu z tą różnicą, że wykorzystam pewne doświadczenia z C. Kiedy ostatnio spojrzałem na BlitzBasica to strasznie mi się "kiełbasiło", myślę, że nasiąkłem nieco nawykami z C. Zamiast Amosa spróbowałbym AmiBlitza 3.5. Ładnie zainstalował się pod MorphOS-em, zupełnie nowy wygląd, reszty nie sprawdzałem, ale wygląda zachęcająco. Mam nadzieję, że dzięki Pythonowi zrobie to co sobie zaplanowałem. Basic na Amigę nie generuje kodu dla PPC, wielka szkoda, bo marnuje potencjał sprzętu. Próby wskrzeszenia Amosa są spóźnione o co najmniej kilka lat. No i na jakim są etapie.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem