kategorie:
[#181] Re: Raytracing i Amiga

@ZbyniuR, post #180

Tylko że iMac G3 miał premierę w 1998 roku, to raz. A Walker na powyższym obrazku to prototyp, to dwa (ostateczny kolor mógł być diametralnie inny, poza tym - nie sądzę żeby maskownice napędów miały być w innym kolorze niż obudowa, na ten przykład).
[#182] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Raytracing i Amiga
[#183] Re: Raytracing i Amiga

@recedent, post #181

iMac to all im one a tu mamy jakiś senny koszmar
[#184] Re: Raytracing i Amiga

@parallax, post #161

Światło widzialne (z antropocentrycznego punktu widzenia) jest postrzegalną wzrokiem częścią widma promieniowania elektromagnetycznego i w zależności od długości fali postrzegane jest w różnych barwach. Kiedy światło słoneczne przenika przez kropelki deszczu, woda rozprasza światło białe (mieszaninę fal o różnych długościach) na składowe o różnych długościach fal (różnych barwach) i oko ludzkie postrzega łuk, składający się z sześciu kolorów: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy. To są właśnie kolory tęczy.

Pomimo faktu, że w tęczy występuje niemal ciągłe widmo kolorów, tradycyjnie uznaje się, że kolorami tęczy są: czerwony (na zewnątrz łuku), pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo i fioletowy (wewnątrz łuku).
[#185] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #178

@jubi
fajny render, ale z ciekawości w jakiej rozdzielczości to się renderowało docelowo? Jakie parametry dla Cycles, Która wersja blendera? Jak długo to się liczyło i na jakim sprzęcie? (GPU CUDA? czy normalnie na CPU?)
jak dasz radę odpowiedzieć to będę wdzięczny.
Fajnie jak byś zrobił z tego animację jak do "reklamy telewizyjnej…" prosty przelot kamery i pokazanie całości modelu… wież że w Cycles może się to liczyć sporo czasu.

Co do Walkera: To IMO widać, że w temacie obudów w komputerach chyba był taki trend. Vide SGI Octane, SGI O2 - bardzo podobny, choć wydany chyba rok po prototypie Walkera.

Czekam na więcej twoich renderów i czekam, może na konkurs gdzie dopuszczone będzie użycie np właśnie Blendera - nie koniecznie softu z Amigi.
Pozdrawiam.
[#186] Re: Raytracing i Amiga

@crrnpixels, post #185

w temacie obudów w komputerach chyba był taki trend

Spuścizną lat 90-tych są LICZNE perły architektury i designu. Dobrze, że odchodzą do przeszłości.
[#187] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #135

Same materiały to już mniejszy problem bo Cycles daje na żywo podgląd finalnego renderingu (odpada zabawa typu - zmiana, czekanie na wynik, zmiana, czekanie, zmiana itd. co pożerało kiedyś mnóstwo czasu).


Kiedy ?, oj dawno temu ;). Rendering na GPU to na pewno ciekawa dzisiaj sprawa, choc ma wiele wad i raczej w pro zastosowaniach to obliczenia na GPU nadaja sie do innych rzeczy (plyny, fizyka itp...)...., ale taki podglad na zywo to juz robilo sie z ok. 10 lat temu np: FPrime w LW. FPrime jest/byl (od dawna sie tym nie bawie) o tyle lepszy od Cycles, ze korzysta z ustawien standardowego renderera LW i stara sie renderowac podobnie, wiec bez ceregieli mozna bylo przeskoczyc... W Mayi tez jest cos takiego jak IPR (choc ograniczone jak pamietam), ale to jest duuuzooo wolniejsze od w/w FPrime, chociaz na wieloprocesrowych SGI to ladnie pomykalo juz chyba w latach 90 ;).

Obecnie taki podglad/rendering to juz niemal standard np: Modo, ale takze ostatnie wersje LW itd. itd... O dziwo taki "realtime" wcale na CPU nie jest szczegolnie wolniejszy niz na GPU np: w/w Modo renderuje naprawde szybko i w podobnym czasie daje zazwyczaj lepsza jakosc niz komercyjne silniki renderujace na GPU pokroju np: Octane. Moim zdaniem rendering na GPU jest nieco przereklamowany ...

--
Moim osobistym zdaniem to ten temat nieco zbacza. Powinismy jednak korzystac z amigowych programow :).

95% czasu to modelowanie, modelowanie, modelowanie...


LW4.0 ma fajny modeler ;), chociaz ja uzyje raczej gotowych modeli. moze przerobionych, poza jakas p******ka do swojej fast wypociny na konkurs. Nawet jeszcze nie zdecydowalem, czy LW, czy C4D... mi tam akurat wsiorawno, byle latwiej.

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2013 14:54:28 przez sigma2pi
[#188] Re: Raytracing i Amiga

@crrnpixels, post #185

fajny render, ale z ciekawości w jakiej rozdzielczości to się renderowało docelowo? Jakie parametry dla Cycles, Która wersja blendera? Jak długo to się liczyło i na jakim sprzęcie? (GPU CUDA? czy normalnie na CPU?)


Blender 2.69 RC1, sprzęt to karta z serii GTX 5XX z około 400 rdzeniami.

Liczone oczywiście na GPU, rendering na CPU dobry był w dawnych minionych czasach, nie jestem masochistą ;) Nie wiem o jakie parametry ci chodzi, jeśli o samples to było 1000 samples i liczyło się 15 minut. W takim tempie zrobienie choćby 10-sekundowego klipu trwałoby 60 godzin, więc odpada.

Czekam na więcej twoich renderów i czekam, może na konkurs gdzie dopuszczone będzie użycie np właśnie Blendera - nie koniecznie softu z Amigi.


Niestety tutaj raczej na to się nie zanosi, proponowałem konkurs o amigowej tematyce, to usłyszałem, że tematyka jest nieważna, a lepiej zrobić cokolwiek, byle było zrobione na amigowym programie.


Moim zdaniem rendering na GPU jest nieco przereklamowany


Wiesz co, spróbowałem odpalić ten rendering na CPU i wyszło mi, że będzie się liczyć około 75 minut. Jeśli dla ciebie 5-krotny wzrost szybkości jest przereklamowany to ja wymiękam ;)
[#189] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #178

Ładne- super OK
[#190] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #188

Jako, że programy do renderingu nie są Tobie obce mam do Ciebie 2 pytania.
Na jakim programie łatwiej się tworzy modele:
- LightWave 3D 5.2 (AmigaOS3)
- Blender 2.48 (AmigaOS4)

Zakładając że mam stworzony ten sam obiekt dla programu LightWave 3D 5.2 oraz Blendera 2.48.
Na którym z tych programów wyrenderowany obrazek będzie się lepiej prezentował?
Czy to z teksturami czy bez w tej samej rozdzielczości.
[#191] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #178

Może mnie ktoś oświecić dlaczego nic mi się nie wyswietla? Resztę renderów widzę ale tego akurat nie(oprócz samego tekstu).
[#192] Re: Raytracing i Amiga

@Leon, post #190

Na jakim programie łatwiej się tworzy modele:
- LightWave 3D 5.2 (AmigaOS3)
- Blender 2.48 (AmigaOS4)

Zakładając że mam stworzony ten sam obiekt dla programu LightWave 3D 5.2 oraz Blendera 2.48.
Na którym z tych programów wyrenderowany obrazek będzie się lepiej prezentował?


To jest trudne pytanie. Nie mam pojęcia czym (i czy w ogóle) różni się Blender 2.48 pod AmigaOS4 od Blendera na inne systemy, czy na przykład nie jest w jakiś sposób obcięty. Z drugiej strony Lightwave serii 5.xx używałem ostatnio na Amidze pewnie jakieś 15 lat temu. Dlatego nie mogę ci precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, mogę sobie tylko pogdybać - prawodopodobnie w takiej sytuacji wybrałbym raczej Blendera.

Z kilku powodów - po pierwsze jest darmowy, po drugie młodszy o jakieś 10 lat od LW 5.xx, po trzecie jego community jest wielokrotnie większe niż to LW (co oczywiście wynika z tego, że jest darmowy). Dlatego znajdziesz do niego dużo więcej tutoriali, dodatków, modeli itd.

Nie do przecenienia jest też kwestia taka, że możesz tę samą scenę wczytać później do najnowszego Blendera z tego roku. Gdybyś kiedyś chciał w przyszłości nad nią popracować, albo gdzieś wyrenderować na innym komputerze, innym systemie operacyjnym - ściągasz Blendera i jedziesz, Blender jest na wszystkie współczesne systemy. Najnowszej wersji LW tak łatwo nie ściągniesz, chyba że masz mnóstwo kasy lub chcesz bawić się w pirata.

Co do jakości samego renderingu to ciężko powiedzieć, tu moim zdaniem więcej zależy od talentu osoby obsługującej program niż samego programu. Tak jak kiedyś pisałem - elektronika nie gra za muzyka, a rendering sam się nie robi. Decydującym elementem jest człowiek.
[#193] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #192

Dzięki za odpowiedź. Kiedyś jak wyszedł Blender 2.48 dla AmigaOS4 to porównałem go z tą samą wersją dostępną na PC. Większość modeli wczytywało się poprawnie. Najbardziej rzucała się w oczy powolność działania programu na mojej SAM 440 (Tabelka). Blender ma sporo plusów o których wspomniałeś. Kto wie może kiedyś przysiądę do niego i coś w nim stworzę poza prostym bałwanem. :)
[#194] Re: Raytracing i Amiga

@Leon, post #190

Zależy co chcesz renderować. Grubsza różnica to fakt, że LW 3D 5.x oferuje jedynie 'direct lighting', więc jeśli chciałbyś wyrenderować jakiś interior to może być ciężko. Pamiętam swoje zdziwienie jak postawiłem boxa z oknem na scenie, skierowałem światło słoneczne (w LW zdaje się Distant), kamera do środka, Render... a tu cieeemno jak nie powiem gdzie. Pół biedy jeśli to ma być oświetlenie sztuczne, ale efekty będą wątpliwe - zobacz rendery wnętrz z początku wątku. Co prawda dzięki temu, że w LW jest możliwość wyłączenia dla wybranych świateł obliczaniaa/rysowania cieni to z pomocą patentu można trochę poprawić wygląd takiego tematu. Jednakże drugim znacznym ograniczeniem LW 5.x jest brak 'soft shadows' czyli cienie w przeciwieństwie do tego co dzieje się w rzeczywistości będą miały zawsze ostre krawędzie - to raczej będzie ciężko przeskoczyć.
[#195] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #192

Ja używam blendera od wersji 1.7 (jak jeszcze był płatny) od 1997-98 roku - mniej więcej..
już wtedy wydawało mi się że modelowanie jest łatwiejsze w Blenderze. Tryb edycji gdzie możesz każdy punk (vertex), ściankę lub krawędź dowolnie w 3 wymiarach obracał. przedłużać, dzielić, dodawać nowe punkty i linie i trójkąty jednym kliknięciem, a wszystko to w 3 wymiarach a nie w 3 rzutach - zawsze wydawał mi się łatwiejszy do zamodelowania skomplikowanych brył.
Od tamtej pory blender w modelowaniu dogonił IMO takie tuzy jak 3D studio, maja czy XSI (Lightwave'a znam tylko z Amigi i do niego porównuję, nowego nie znam więc się nie wypowiadam).
W blenderze masz teraz np rzeźbienie (malujesz po bryle) jak w glinie, cały stos modyfikatorów gdzie każdą siatkę obiektu możesz sobie sparametryzować na wiele sposobów. Dużo by mówić.
tutaj znajdziesz opis (z grubsza) ficzeró∑ blendera. http://www.blender.org/features-gallery/features/

co do wersji, to od 2.6x blender ma ulepszony (IMO) interfejs i sporo zmian związanych z wprowadzeniem tzw nodów (do edycji materiałów, nieba, i compositingu końcowej sceny)
ja zapewne jestem nie obiektywny bo używam tylko blendera od wielu lat (teraz hobbystycznie, ale kiedyś komercyjnie) ale to naprawdę niesamowite narzędzie.
mógłbym o nim pisać i pisać…

ciekawostka: na którymś breakpoint'cie (demoparty) ktoś zrobił zajebiste demko wild w całości jako animacja oparta o interfejs blendera. - polecam (chyba BP' 2010)

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2013 10:02:25 przez crrnpixels
[#196] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #188

Wiesz co, spróbowałem odpalić ten rendering na CPU i wyszło mi, że będzie się liczyć około 75 minut. Jeśli dla ciebie 5-krotny wzrost szybkości jest przereklamowany to ja wymiękam


Cycles jest tworzony dla GPU, a CPU jest tylko opcja. Cycles przyjemuje wszystkie ograniczenia GPU itd. Podobnie byloby w przypadku kazdego innego renderera GPU tzn. wersja na CPU byloby wolniejsza itd. Biorac pod uwage inne silniki renderujace, to juz wtedy tak nie wyglada jak w Cycles i np: bezposrednia konwersja kodu z CPU calkowicie odpada, bo to zabiloby calkowicie wydajnosc na GPU i to w znacznie wiekszym stopniu niz w druga strone vide Cycles na CPU (przykladowo, kazde nietrafione porownanie to podzielenie teoretycznej wydajnosci GPU przez 32,64,128 itd. w zaleznosci od konstrukcji GPU, a na CPU starty sa niewielkie, szczegolnie na intelach majacych rozbudowana predykcje, wiec teoretycznie flopow jest mniej, ale sa lepiej wykorzystane... nie wspominajac o tym, ze na CPU jest latwiej tworzyc kod niz na GPU...). Pomijam tez kwestie ilosci pamieci(ogr. do 2GB w gpu) czy energetyki (puste cykle = duuuzo pary w gwizdek), takie i7-4770 z TDP 84W w cenie sredniej jakosci GPU to jednak niezly mocarz i ma jeszcze zapas niewykorzystanej mocy, bo chyba jeszcze zaden silnik nie korzysta z AVX/AVX2 i rozbudowanej obslugi wielu watkow, a wykorzystanie tego wymaga mniejszych nakladow pracy, wiec mozna sie tego niedlugo spodziewac... . GPU ma swoje zalety w prostych operacjach ala brute. GPU mozna wykorzystac dla przyspieszenia calego renderingu (taka hybryda gpu i cpu), ale caly rendering na GPU nie jest optymalny i za duzo bedzie tych kompromisow na jakosci i mozliwosciach.

---
I ciekawostka. Porownanie ogolne komercyjnych softow do Blendera :)

http://animation-software.findthebest.com/compare/1-3-19/Maya-vs-3ds-Max-vs-Blender
[#197] Re: Raytracing i Amiga

@sigma2pi, post #196

(ogr. do 2GB w gpu)


to ciekawe

http://www.nvidia.pl/object/geforce-gtx-titan-pl.html#pdpContent=2

Pojemność pamięci: 6144 MB

takie i7-4770 z TDP 84W w cenie sredniej jakosci GPU to jednak niezly mocarz


To niestety jest tylko teoretyzowanie, a praktyka wygląda tak:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3442?k=7d2587b33c7bfde3f7dd64e3e36d7df3

przypomnę, że Intel Core i7 3960X jest szybszy i 3x droższy od byle i7-4770, posiada 6 rdzeni i kosztuje prawie 1000$. Nawet dużo tańsze, stare GPU, nawet te 4 generacje do tyłu zostawiają go daleko w tyle.

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2013 11:17:43 przez jubi
[#198] Re: Raytracing i Amiga

@ede, post #194

wracając do tematu Amigi:

Jednakże drugim znacznym ograniczeniem LW 5.x jest brak 'soft shadows'


Miękkie cienie były dostępne już w LW nawet w wersji 3.0 (pierwsza, jakiej używałem) a może też i wcześnieszychi. Były jednak ograniczenia - działało to tylko z lampami typu Spot i shadow type Shadow Map:



za to działało bardzo ładnie i szybko, z tego co pamięam szybciej niż ray-traced shadows. Screenshot z LW 3.5 dla Amigi.
[#199] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #197

Pojemność pamięci: 6144 MB


tylko watek tego nie zobaczy. pamietaj, ze to sa generalnie b.proste rdzenie.

To niestety jest tylko teoretyzowanie, a praktyka wygląda tak:


nie jest teoretyzowanie :)... praktyczne obliczenia pokazuja, ze GPU jest do bani w bardziej zlozonych algorytmicznie obliczeniach (o podwojnej precyzji nie wspomne, GPU nawet teoretycznie lezy na lopatkach w porownaniu do CPU), takze i7 zmiazdzy kazde najnowsze GPU, nie mowiac o tych starszej generacji, a np: w grafice 3D to wydajnosc GPU zabija juz skomplikowane shadery...

Ten test nadal tyczy sie tylko Cycyles, ktory jak napisalem wczesniej jest tworzony od poczatku z mysla o GPU!!!, a wiec idzie na takie kompromisy jakie wymusza programowanie na GPU.

Test musialbym uzyc innego silnika renderujacego dla CPU oraz takze innych ustawien. Porownywanie musialby byc raczej jakosciowe ok, racja, cos w stylu tego:

[#200] Re: Raytracing i Amiga

@sigma2pi, post #199

Ten test nadal tyczy sie tylko Cycyles,


Tak, i to jest jedyne co mnie interesuje. Konkretnie Blender i konkretnie Cycles. Żaden inny płatny program za tysiące dolarów ani zewnętrzne renderery mnie nie interesują, dlatego podawane przez ciebie wyniki są dla mnie bez znaczenia ;) Jeśli chcesz rozmawiać o Octane i innych tego typu rzeczach to niestety nie moja działka i zwyczajnie mnie to nie interesuje - używam darmowego Blendera.
[#201] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #198

To nie jest soft shadows :] tylko kiepska imitacja co najwyżej, w praktyce nie do przyjęcia. Sprawdzałem to lata temu i tylko jakieś zęby wychodziły na krawędziach cieni. Teraz z perspektywy czasu myślę że może kluczowe znaczenie mogła mieć odległość źródła światła od obiektu (możliwe że nie sprawdziłem tego kiedyś) więc może może ale wątpię. Nie to żebym jechał po LW czy coś, jestem wręcz fanem tego softu ;).

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2013 13:42:31 przez ede
[#202] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #200

Tak, i to jest jedyne co mnie interesuje. Konkretnie Blender i konkretnie Cycles. Żaden inny płatny program za tysiące dolarów ani zewnętrzne renderery mnie nie interesują, dlatego podawane przez ciebie wyniki są dla mnie bez znaczenia


Jednak maja jakies znaczenie w kontekscie renderingu CPU vs GPU, smieszna sprawa z tym Vs., bo najlepsze renderery beda hybrydowe CPU&GPU :). Ty uzywasz Cycles, ale to nie oznacza, ze CPU sa w tym temacie gorsze od GPU, jak sadziles, to tylko Cycles nie jest zoptymalizowany na CPU, podobnie jak Octane, ktore w ogole nie ma wersji na CPU.
[#203] Re: Raytracing i Amiga

@sigma2pi, post #202

to tylko Cycles nie jest zoptymalizowany na CPU

To wyjaśnij mi to, masz tam na przykład 3ds max: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-780-performance-review,3516-26.html

najlepiej w prywatnej wiadomości, bo wątpie czy kogokolwiek innego tutaj to będzie interesować, ewentualnie zrób osobny wątek w hydeparku na temat gpu vs cpu itp.


Ostatnia aktualizacja: 25.10.2013 16:19:20 przez jubi
[#204] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #178

Ciekawostka z dawnych lat - to jest zdjęcie na którym się wzorowałem robiąc Walkera:

[#205] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #203

Tylko? To wyjaśnij mi to, masz tam na przykład 3ds max:


ale co tu wyjasniac, z irayem jest podobnie jak z cycles, a poza tym iray nie jest odpowiednikiem mentalray, jest tylko jego przyblizeniem w miare ograniczen GPU... nie mysl sobie, ze przekroczenie tych ograniczen nie wplywa na szybkosc renderingu, moze wplynac, baa, wplynie b.drastycznie, choc GPU nadal bedzie pracowac pelna para, tylko para pojdzie tutaj w gwizdek - "puste cykle" ok, racja

zauwaz, ze wszystkie w/w testy z GPU dt. rendererow specjalnie przystosowanych do GPU (konkretnie przepisanych w CUDA), a w druga strone, renderer przystosowany do CPU tak ad hoc przeniesc na GPU, jest to dzisiaj mozliwe, tylko zamiast szybciej bedzie duzo wolniej, bo nie wszystko da sie pieknie tak prosto na brute zrownoleglic.
[#206] Re: Raytracing i Amiga

@sigma2pi, post #205

a w druga strone, renderer przystosowany do CPU tak ad hoc przeniesc na GPU


Tylko po co przenosić? Renderery pracujące na CPU trzeba po prostu wysłać do muzeum, tam gdzie ich miejsce, a zastąpić je nowymi, lepszymi, szybszymi, napisanymi od poczatku do pracy z GPU.
[#207] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #197

http://www.nvidia.pl/object/geforce-gtx-titan-pl.html#pdpContent=2
Pojemność pamięci: 6144 MB


ten potwor energetyczny kosztuje ok. 4000 zl . W tej cenie mozna miec wiecej i7, albo Xeon-E3 i jeszcze wiecej RAM, co tam marne 6GB, przynajmniej 16GB, albo 32GB :). Kompletnie bez sensu placic tyle za cos z czego skorzysta niewielki kawalek softu, kiedy w przypadku CPU skorzysta wszystko .
[#208] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #206

Renderery pracujące na CPU trzeba po prostu wysłać do muzeum


albo renderey GPU to slepa uliczka , skoro nadal sa w tyle za tymi z CPU.
[#209] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #206

Ciekawostka ze sceny Atari - tam też ktoś wymyślił sobie przerobienie normalnej konsoli na mobilną, ale zamiast za rendering, wziął się za gięcie blachy ;) Jaguar na baterie:

http://benheck.com/atari-jaguar-64-bit-portable




ciekawostka: na którymś breakpoint'cie (demoparty) ktoś zrobił zajebiste demko wild w całości jako animacja oparta o interfejs blendera. - polecam (chyba BP' 2010)


dzięki, znalazłem to: http://www.youtube.com/watch?v=glTuVfFgkgw


W blenderze masz teraz np rzeźbienie (malujesz po bryle) jak w glinie, cały stos modyfikatorów gdzie każdą siatkę obiektu możesz sobie sparametryzować na wiele sposobów.


Faktycznie, najnowsze dodatki jak np. dynamic topology sculpting czy starsze multi-resolution sculpting są fantastyczne, ale obawiam się, że Leon i tak nie będzie miał do nich dostępu w wersji 2.48 pod AmigaOS4.

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2013 20:36:13 przez jubi
[#210] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #209

W imieniu Jubiego, bo mnie prosił, a nie chcą mu się wstawiać linki z YT, podaję nową animację:

http://www.youtube.com/watch?v=zNLPPqMXNmk
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem