[#1] Efika - gry
Witam w nowym wątku ;)
Załozyłem go w nawiązaniu do dzisiejszej, porannej dyskusji w Gadaczu na temat gier dla Efiki.
Z ciekawości sprawdziłem apetyt na RAM (w miarę dokładnie - avail - różnica między stanem przed wczytaniem danego kombajnu, a stanem w trakcie gry) i CPU (niedokładnie - odczyt z monitorka CPU na belce Ambienta) następujących "kombajnów growych":
FPSE - jedyna gra którą posiadam (Colin2) podczas gry konsumuje 61,7 MB , CPU w okolicach 100%, ale mozliwe, że na słabszych konfiguracjach będzie dobrze (czasami soft zabiera ZAWSZE 100% CPU, ale na słabszym procu działa równie płynnie)
MAME - 5,2 MB po wczytaniu samego emulatora, potem silnie zależy od samej gry np. po wczytaniu Asteroids 7 MB całość (MAME i gra), podczas gdy Mortal Combat 95,7 MB. Za to zużywa mało CPU.
ScummVM - sam program bierze 19,2 MB, potem zapewne zalezy od gry. Jedyna którą posiadam, czyli the Dig razem ze Scumm bierze 27 MB. CPU też poniżej 50%.

Wszystkie testy na Pegu2 G4 1 GHZ 512 MB Radeon8500 64 MB.
Jestem ciekaw jak wymienione programy sprawdzą sie na Efice. Może ktoś sprawdzi i podzieli sie wiedzą?
[#2] Re: Efika - gry

@wali7, post #1

Chętnie sprawdzę. A póki co podzielę się paroma benchmarkami wykonanymi na Efi w grach 3d (ciekawi mnie jak sprawują się mocniejsze karty graficzne).

Mój konfig to ATI Radeon 9200 SE 64 MB (czyli jedna ze słabszych, jakie można do Efi podpiąć).

Najpierw wyłączyłem vsync komendą:

setenv TGLSYNC 0
flushlib tinygl.library


wyniki:

Quake I (GLQuakeMOS autorstwa Kiero, 32 bitowy kolor, fullscreen (w oknie chyba nie da rady), domyślna wielkość ekranu)

timedemo demo1

(uwaga, nie wyłączałem półprzezroczystej konsoli podczas testu. Bez niej było szybciej, ale żeby wyniki były porównywalne musiałbym za każdym razem wyłączać ją w tym samym momencie)

640x480 - 47,5 FPS
800x600 - 37,4 FPS (drugi pomiar - 43,2)
1024x768 - 38,9 FPS

map dm4
timerefresh


640x480 - 162,768646 FPS
800x600 - 142,867493 FPS (drugi pomiar - 162,499069)
1024x768 - 162,133163 FPS

wynik dla 800x600 na tyle odbiegał od pozostałych (wolniej niż na 1024x768), że zdecydowałem się go powtórzyć.

Jak widać wartości dla timerefresh są praktycznie takie same. Ciekawe czemu?

Quake II (port z Pegasosforum.de, driver - tinygl, screen size o dwa kroki mniejszy niż max, texture quality max, 8-bit textures - yes.)

w oknie:

map q2dm1
timerefresh


640x480 - 56,140350 FPS
800x600 - 50,793652 FPS
1024x768 - 42,105263 FPS

timedemo 1
demomap demo1.dm2


1024x768 - 18,6 FPS
800x600 - 19,8 FPS
640x480 - 20,9 FPS

fullscreen:

map q2dm1
timerefresh


640x480 - 81,012657 FPS
800x600 - 80,000000 FPS
1024x768 - 72,727272 FPS

timedemo 1
demomap demo1.dm2


1024x768 - 24,5 FPS
800x600 - 24,9 FPS
640x480 - 25,0 FPS

i to na razie tyle. Póki nie uda mi się odpalić Quake III (właściwie to odpalić się daje, tylko wiesza się z braku pamięci po pierwszych paru krokach). Czekam na komentarze i testy z innych kart gfx.

[#3] Re: Efika - gry

@recedent, post #2

Quake I (GLQuakeMOS autorstwa Kiero, 32 bitowy kolor, fullscreen (w oknie chyba nie da rady)

Jak to nie da rady? Spokojnie gram na Efice w Quake I w oknie na Ambiencie... „-window” i pojechało.



Ostatnia modyfikacja: 08.03.2009 09:42:34
[#4] Re: Efika - gry

@Grzegorz Kraszewski, post #3

W sumie spodziewałem się takiej odpowiedzi. Mój błąd polegał na tym, że zawsze korzystałem ze startera. No dobrze, to zaraz uaktualnimy wyniki benchmarków...

Quake I

w oknie:

timedemo demo1


640x480 - 34,9 FPS
800x600 - 32,8 FPS
1024x768 - 26,2 FPS

map dm4
timerefresh


640x480 - 146,556625 FPS
800x600 - 154,892822 FPS
1024x768 - 127,921921 FPS

ciekawe, co? 640x480 za drugim razem dawało circa 154 FPS, a 800x600 - 145, czyli prawie dokładnie odwrotnie. Skąd takie rozbieżności (nie, nie jestem chory/niewyspany/niedowidzący, zresztą powtórzyłem ten test jeszcze raz, uzyskując identyczny wynik dla obu rozdzielczości)?



Ostatnia modyfikacja: 08.03.2009 10:11:55
[#5] Re: Efika - gry

@wali7, post #1

ScummVM - ver 0.13 na Efi zżera mi "na sucho" 21,3 MB RAMu i ok. 30% mocy procka.
Reszta testów musi na razie poczekać.
[#6] Re: Efika - gry

@recedent, post #4

Rozbieżności biorą się z tego, że czas wczytywania dema jest również wliczany. Dzięki cache za drugim razem zwykle jest troszkę szybciej. Sterownik IDE Efiki w MorphOSie nie korzysta z DMA więc większe róźnice nie dziwią.

[#7] Re: Efika - gry

@Korni, post #6

Rozumiem, ale moje "za drugim razem" == quit, reboot, a potem powtórka testu. Tego cache chyba nie wytrzyma... :)
[#8] Re: Efika - gry

@recedent, post #7

Um, odpisałem nie na temat :), to co napisałem było o timedemo. Timerefresh to dość szybki test, więc może po prostu takie rozbieżności są normalne, nie wiem ;).



Ostatnia modyfikacja: 08.03.2009 23:13:28
[#9] Re: Efika - gry

@recedent, post #5

Jeszcze odnośnie ScummVM - załadowałem grę "Sam & Max hit the road" - po załadowaniu ciągnie może dodatkowy 1 MB ramu, za to zużycie procka skacze z mniej-więcej 30 do ok. 60%.
[#10] Re: Efika - gry

@recedent, post #2

U Phibrizzo na Radeonie 9250 128 MB

Quake2 fullscreen:

1024x768 - 25,9 FPS
800x600 - 26,0 FPS
640x480 - 26,4 FPS
[#11] Re: Efika - gry

@recedent, post #2

Uff... Odświeżam wątek - dokopałem się gdzieś MorphOSowej wersji OpenArena (Q3 nie chodzi, bo mu brakuje pamięci, ale OA owszem) - należy najpierw oczywiście powyrzynać wszystko co zajmuje cenny RAM (wyłączyć layersy 3d, zmniejszyć w Boot Menu rozdziałkę na najniższą, uruchomić komputer bez s-s, wyrzucić pluginy z belki), ale chodzi. Szczerze mówiąc - nie najszybciej. Ale na 320x240 gra się całkiem komfortowo. Niestety, bodaj czwarta plansza się mi nie wczyta za Chiny Ludowe. Tylko nie wiem, czy to archiwum uszkodzone, czy taki złożony poziom, że RAMu ni ma. Ale działać działa. OK
[#12] Re: Efika - gry

@recedent, post #11

A i jeszcze drobny update - napisałem onegdaj (a nawet zaprezentowałem), że Payback demo działa na Efice koszmarnie wolno. Niniejszym prezentuję rozwiązanie problemu - otóż w trakcie rozgrywki należy wejść do menu (klawisz Esc) i zmniejszyć głośność do zera - wyłącza to zarówno dźwięk jak i problemy z prędkością :).
[#13] Re: Efika - gry

@recedent, post #12

hmm granie bez dzwieku ..calkiem jak na 386 u mojego kumpla w 1994 r
zreszto kiedys wylaczanie dzwieku w grach na PC bylo swoistym turbo :D
z ktorego amigowcy sie smieli



Ostatnia modyfikacja: 07.07.2009 09:10:44
[#14] Re: Efika - gry

@HOŁDYS, post #13

dogrzebałem się w newsach jakiegoś eaudio.device - podobno działa z Paybackiem. Potestujemy. Jak wrócimy do domu. :)

[#15] Re: Efika - gry

@recedent, post #14

eaudio.device masz przeciez w mosie 2.2 dołączone :)

[#16] Re: Efika - gry

@HOŁDYS, post #13

............Amiga komputer dla Elity ...

Słuchaj... Niezły tekst. Tylko osadzony w innej rzeczywistości chyba. ;)

[#17] Re: Efika - gry

@wali7, post #1

W sumie rewelacja. Efika komputerem do gier! I BARDZO DOBRZE.

[#18] Re: Efika - gry

@recedent, post #11

No to jeszcze jeden update - Quake 3 też chodzi na Efice (chodzi tu o wcześniejszą wersję portu, ver 1.0). Sztuczki takie same jak w przypadku OA. I podobnie jak on, na którejś (czwartej/piątej) planszy się wiesza z powodu braku pamięci. Acha, zdaje się, że nieco lepsza wydajność jest przy:

boot bootefika.img 2d bm rd rds=0


[#19] Re: Efika - gry

@recedent, post #18

A może zrobiłby ktoś jakieś podsumowanie (tabelkę) tych informacji i zamieściłoby się to na PPA?

[#20] Re: Efika - gry

@mailman, post #19

Z tego to można niezły artek zrobić :P [wink, wink]

[#21] Re: Efika - gry

@recedent, post #20

Liczę na to. Może właśnie do amigazetki?

[#22] Re: Efika - gry

@recedent, post #18

ups... Powinno być rds 0 a nie rds=0. Ale w przypadku MOSa 2.3 string i tak będzie wyglądał inaczej. Zaraz przetestuję czy Q3 jeszcze działa.

[Edit] No tak. Niestety wyżej wspomniane sztuczki nie działają na 2.3. Nie wczyta nawet pierwszej planszy (staje na "loading game media").



Ostatnia modyfikacja: 08.08.2009 09:25:58
[#23] Re: Efika - gry

@recedent, post #22

rds=0 wyłącza ramdebug i włącza serial debug.
[#24] Re: Efika - gry

@Jacek Piszczek, post #23

A jakie są sztuczki w 2.3, żeby oszczędzić tyle pamięci co w 2.2 dawało połączenie rd rds 0 z 2d, bm z wybraniem najniższej rozdziałki w display i boot w/o startup-sequence?

[#25] Re: Efika - gry

@recedent, post #24

Nie włączać ramdebugu ?
[#26] Re: Efika - gry

@Jacek Piszczek, post #25

A czy wtedy nie będzie czasem sporo wolniej? No ale skoro nie można mieć ciastka i zjeść ciastka... Zobaczymy, czy mnie te 521 kB poratuje :)

[#27] Re: Efika - gry

@recedent, post #26

Jakoś wam to wcześniej nie przeszkadzało ;) Możesz np zrobić rds=32768 (to w bajtach jest)
[#28] Re: Efika - gry

@Jacek Piszczek, post #27

to można dać "rds=cośtam"? Czy "rds cośtam"? Bo już całkiem skołowany jestem. Na stronie MOSTeamu w dziale FAQ stoi jak wół, żeby (dla optymalnej wydajności) użyć stringu:
boot boot.img 2d rd rds 0
Rozumiem, że to nie do końca aktualne, bo 2d i 3d już są zespolone tak, że szczegóły ustawia się w prefsach. Rozumiem też, że domyślnie dla Efiki ustawiony jest ramdebug o wielkości 512 kB. Ale piszesz "wczesniej wam to nie przeszkadzało", czyli że pomimo ustawiania rd w boot stringu i tak był debug po serialu?

A przy okazji: przy pominięciu tych nieszczęsnych rd i rds i przy sztuczkach opisanych powyżej (boot menu, najniższa rozdziałka, wyłączenie modułów z belki, zmniejszenie okienka shella na minimum i wklepanie komendy uruchamiającej Q3 w jednej linijce) Quake 3 znowu się uruchamia. I działa tak samo jak pod 2.2 (czyli na piątej planszy się zamraża chyba po spawnie pierwszego przeciwnika).

[#29] Re: Efika - gry

@recedent, post #2

Dla porownania wykonalem takie same testy na SAM440ep Mini 666MHz, AmigaOS4.1 Up2 + PCI mini Update + Sam440ep_setup1.2

Na wszystkich byla otwarta polprzezroczysta konsola.

Fullscreen

timedemo demo1
640x480 - 35.7 fps
800x600 - 30.8 fps
1024x768 - 24.3 fps

map dm4
timerefresh
640x480 - 196.6 fps
800x600 - 178.8 fps
1024x768 - 133.1 fps

Gra nie ma opcji uruchomienia w trybie Window (parametr -window nie dziala)



Ostatnia modyfikacja: 06.03.2011 14:10:06
[#30] Re: Efika - gry

@Phibrizzo, post #29

Zaktualizowane. :)

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem