• Nightmare Rally - ZX Spectrum

07.02.2016 08:41, autor artykułu: Piotr "Popocop" Szymański
odsłon: 2046, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Nightmare Rally

Nightmare RallyNightmare Rally Firma Ocean zasłynęła z wydawania gier opartych na licencjach, czyli będących komputerowymi wersjami filmów lub konwersjami gier z automatów. Cel takiego działania był prosty - tytuł znany z kina lub salonu gier jest dla wielu osób skutecznym wabikiem i pozytywnie wpływa na zainteresowanie grą. Od czasu do czasu zdarzało się jednak odejść od wypracowanej recepty na sukces i wydawać produkty oryginalne, niezwiązane z żadną licencją. Tego rodzaju gry, pozbawione znanego tytułu, musiały bronić się wykonaniem i grywalnością. Należy do nich "Nightmare Rally", którą chciałbym tu przedstawić.

Na pierwszy rzut oka "Nightmare Rally" to zwykła samochodówka. Mamy trasę o danej długości i musimy ją przejechać mieszcząc się w limicie czasowym. Po kilku próbach udaje się nam zaliczyć pierwszą z tras, więc próbujemy swoich sił na drugiej i tu zaczynają się schody. Jedziemy elegancko, nie wypadamy z toru wyznaczonego przez flagi, docieramy do końca zanim czas się skończy, a komputer nie zalicza nam etapu, bo nie zdobyliśmy wymaganej liczby punktów. O co chodzi? Czyżby jakiś błąd w grze? Wtedy postanawiamy przeczytać instrukcję i okazuje się, że mamy do czynienia z grą znacznie się różniącą od innych samochodówek.

Podstawowa zasada jest taka, jak wspomniałem wcześniej, czyli przejechać pewien dystans w danym czasie. Dodatkowo trzeba zdobyć określoną liczbę punktów, która jest podawana przed rozpoczęciem jazdy. Punkty otrzymujemy za omijanie flag z właściwej strony (niebieskich z lewej, czerwonych z prawej), a także za rozjeżdżanie pachołków, przejeżdżanie przez stacje benzynowe oraz za akrobacje. Te ostatnie to skoki i salta, a wykonuje się je przez najechanie na pagórek. Do przejechania jest 18 tras, które są zróżnicowane nie tylko pod względem długości, ale i warunków jazdy. Mam tu na myśli różne rodzaje nawierzchni, typ i ilość mijanych obiektów oraz okazję jazdy w nocy lub we mgle. Wśród obiektów, które napotkamy na poszczególnych trasach, są przeszkody, które lepiej omijać, ale też i obiekty użyteczne, często niezbędne do ukończenia trasy. Te pierwsze to obeliski, rzeki, drzewa, krzaki i kamienie zatrzymujące lub uszkadzające samochód. Te drugie to pagórki, stacje benzynowe, pachołki i pulsujące prostokąty (dają więcej czasu na ukończenie trasy). Oprócz nich w grze występują też obiekty specjalne: portale wyglądające jak symbol liczby "pi" oraz magiczne głazy. Wjechanie w portal lub najechanie na magiczny głaz daje jeden z kilku efektów, jak np. teleportowanie do innego miejsca trasy lub wzniesienie się samochodu w powietrze. Uszkodzenia są sygnalizowanie przez zmianę koloru miniatury samochodu w lewym dolnym rogu ekranu. Kolor czerwony oznacza, że kolejne uszkodzenie spowoduje utratę życia i rozpoczęcie trasy od nowa. Warto tu zaznaczyć, że ominięcie flagi ze złej strony również powoduje uszkodzenie samochodu.

Nightmare Rally Grafika w "Nightmare Rally" jest bardzo dobra, skalowanie obiektów szybkie, kolorów niewiele, ale w tego typu grze to nie przeszkadza. Dźwięk to ciekawy odgłos silnika, sygnał startowy i drobne efekty podczas jazdy. Przed rozpoczęciem gry można ustawić typ skrzyni biegów: automatyczna lub manualna. Co kilka przejechanych tras otrzymujemy hasło, dzięki któremu nie trzeba zawsze zaczynać gry od pierwszej trasy (hasło wpisuje się jako imię gracza przed rozpoczęciem gry).

"Nightmare Rally" ukazała się tylko na ZX Spectrum i jest tytułem jedynym w swoim rodzaju, zawierającym mnóstwo świeżych (jak na 1986 rok) pomysłów połączonych z dobrym wykonaniem. Jeśli lubisz samochodówki, ale znudziło ci się jeżdżenie w kółko po tych samych torach i wyprzedzanie kolejnych przeciwników, to omawiana gra może ci się spodobać.

Na koniec podaję sposoby przejechania poszczególnych tras.

  1. Prosta trasa, jedź przed siebie i omijaj flagi z właściwej strony.
  2. Nie wypadnij z alejki wyznaczonej przez bramki z flag, na ostatniej prostej ścinaj pachołki.
  3. Jedź ostrożnie (ślisko), skacz z pagórków, wjeżdżaj w bramki z flag, pod koniec trasy jedź alejką z drzew i bramek.
  4. Skocz z pagórka, omiń barierę z obelisków, rozjedź trochę pachołków, omiń flagę, wjedź w portal - przeniesie cię na początek trasy i da super prędkość, gaz do dechy, pod koniec trasy ścinaj pachołki.
  5. Trafiaj w bramki z flag, skacz z każdego pagórka, przejedź przez stację benzynową, ścinaj pachołki.
  6. Przejedź przez portal, ścinaj pachołki, za rzeką są flagi (wszystkie tego samego koloru - słaba widoczność), pierwszy rządek omiń z lewej, drugi z prawej, trzeci z lewej, przejedź przez stację benzynową i portale za nią - cofniesz się do początku trasy. Gaz do dechy, za rzeką nie będzie już flag, wjedź w drugi portal od lewej - zyskasz super prędkość, jedź prosto do końca trasy.
  7. Omijaj flagi, za lasem jest portal - przejedź przez niego na pełnym gazie i skocz z dwóch pagórków, za rzeką zwolnij, z lewej strony jest flaga, omiń ją i jedź prosto do końca trasy.
  8. Nightmare Rally
  9. Przejedź przez portal, trafiaj w bramki z flag, skacz z pagórków, za lasem jest alejka z drzew i flag - zwolnij, bo są na niej przeszkody, jedź prosto do końca trasy.
  10. Bardzo łatwa trasa, jedź niezbyt szybko i skacz z jak największej liczby pagórków.
  11. Jedź prosto, omijaj przeszkody i wjeżdżaj w bramki z flag, przejedź przez stację benzynową, a następnie przez czwarty portal od prawej. Jeśli brakuje ci czasu wjedź w pulsujący prostokąt, pod koniec trasy zjedź na bok, żeby nie cofnęło cię do początku etapu.
  12. Skacz z jak największej liczby pagórków, przejeżdżaj przez stacje benzynowe i pulsujące prostokąty, ścinaj pachołki.
  13. Jedź trasą wyznaczoną przez bramki z flag i ścinaj pachołki.
  14. Jedź prosto, podjedź wolno do magicznego głazu i staranuj go - samochód uniesie się w powietrze. Jedź dalej prosto, omijaj flagi, przejedź przez stację benzynową i bramki z flag.
  15. Jedź slalomem między flagami i ścinaj pachołki, najedź na głaz - uniesiesz się w górę, przejedź przez stację benzynową.
  16. Jedź szybko, omijaj drzewa, krzaki i kamienie, skacz z pagórków, przejedź przez portal i stację benzynową.
  17. Jedź szybko, wjedź w pulsujący prostokąt, skacz z pagórków, wjeżdżaj w bramki z flag.
  18. Najbardziej pokręcona trasa, nie udało mi się odkryć reguły jej przejścia, trzeba stosować metodę prób i błędów. Próbuj wjeżdżać w dwa portale z lewej strony, a w momencie wjazdu skręcaj w lewo lub w prawo, podobnie zrób z tymi, które ewentualnie pojawią się potem. Celem jest przeniesienie do miejsca ze stacją benzynową, pulsującym prostokątem i pachołkami - przez stację i prostokąt przejedź, pachołki ścinaj.
  19. Bardzo trudna trasa. Jedziemy przez gęsty i długi las - uważaj na liczne przeszkody, przeskocz z pagórka przez rzekę, przejedź przez stację benzynową, drugi las przejedź blisko jego krawędzi.
Po osiemnastej trasie gra zapętla się i wraca do pierwszej trasy.

Nightmare RallyNightmare RallyNightmare RallyNightmare Rally

 Nightmare Rally - Giga Games/Ocean 1986 
80    
75  
85  
 

komentarzy: 5ostatni: 09.02.2016 21:49
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem