• Simon Archer (Luty 2009)

22.02.2009 18:47, autor artykułu: Jacek "Deftronic" Kapitkowski
odsłon: 2150, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Czy mógłbyś się przedstawić i krótko opowiedzieć czym się zajmujesz? Jakich Amig używasz? Czy mógłbyś opisać okoliczności, w jakich zainteresowałeś się Amigą i AmigaOS 4.0?

Nazywam się Simon Archer i jestem alkoholikiem... Oj, to nie to zgromadzenie :)

Amigą zajmuję się od wielu lat. Moje pierwsze doświadczenia z Amigą miały miejsce w domu mojego przyjaciela. Miał nieźle rozszerzoną A500 (było to gdzieś w 1987 roku), którą wykorzystywał do raytracingu i tworzenia animacji. Zainteresowało mnie to, zwłaszcza, że w tamtym okresie miałem C64. Nie muszę więc mówić, że niedługo później udało mi się nabyć używaną A500, a moje wydatki na Amigę zaczęły przypominać studnię bez dna. Naturalną koleją rzeczy były kolejne, nowsze modele. Po A500 przyszła m.in. A2000, a następnie A4000. Te dwie ostatnie wciąż posiadam, jak również nieźle rozbudowaną A600. Przez te wszystkie lata miałem styczność chyba z każdą wersją systemu operacyjnego i zawsze był to świadomy wybór, nawet jeśli obecnie w znaczniej części korzystam z Windows XP. AmigaOS 4.x był więc niejako dla mnie kolejnym krokiem. Obecnie działam na ostatniej dostępnej wersji, czyli AmigaOS 4.1. Jest to poniekąd część moich obowiązków jako betatestera.

Czy mógłbyś w skrócie opowiedzieć czym jest CodeBench?

Jest to środowiska deweloperskie (DME - Development Management Environment) tworzone z myślą o AmigaOS 4.1 i od początku projektowane tak, aby m.in. działało z AmigaOS 4 SDK. Zasadniczo oferuje funkcje kompilowania i edycji kodu z poziomu jednego interfejsu. Są oczywiście jeszcze inne elementy, o których więcej opowiem później.

Dlaczego zdecydowałeś się zająć tym projektem?

Dlatego, że nie ma niczego podobnego zaprojektowanego stricte pod AmigaOS 4.1. Cubic to całkiem niezły kawałek oprogramowania i z całą pewnością nie chcę zabierać klientów Dietmarowi, ale nadszedł chyba czas na natywne narzędzie działające zgodnie ze standardami systemu operacyjnego (stąd też oparte zostało całkowicie na ReAction).

Co wyróżnia Twój program na tle innych, podobnych narzędzi znanych z innych platform i systemów?

Jako że piszę go od samego początku, już posiada jedną zaletę - nie nosi brzemienia bycia portem. Specjalnie nie oglądałem się na inne podobne oprogramowanie, gdyż nie chciałem się na niczym wzorować, aby nie podchwytywać złych pomysłów :)

CodeBench będzie pierwszym narzędziem tego typu dla AmigaOS 4.1. Z racji, że poprzednie próby stworzenia czegoś podobnego spaliły na panewce, czy nie obawiasz się, że "klątwa" spadnie również na Twój projekt?

Ciekawe. Po pierwsze projekt powstał z racji zapotrzebowania na oprogramowanie tego typu. Potrzebowałem czegoś, w czym będzie się łatwo pracowało, a więc dla mnie, ten projekt nigdy nie upadnie. Po drugie, z racji tego, że istnieje ograniczona w użytkowaniu wersja dostępna na darmowej licencji, trudno jest mi sobie wyobrazić, że projekt może się nie powieść. Gdy będę programu potrzebował, nadal będę rozwijał go dla samego siebie, a jeśli będzie wystarczająca liczba użytkowników, przekażę im uaktualnienia. Program dostępny będzie również w postaci komercyjnej, która będzie oferować znacznie więcej, jak na przykład obsługę różnych języków (w planach jest obsługa dla HTML/PHP, Perl, Arexx i innych). Czas pokaże jak będzie wyglądać sprzedaż. Raczej mało prawdopodobne, że pokryje to koszty rozwoju programu, lecz kto w dzisiejszych czasach pisze oprogramowanie dla Amigi w celach zarobkowych?

Jak wspomniałeś, CodeBench będzie programem komercyjnym. Jaka jest przewidywana cena? Jest to narzędzie dla raczej ograniczonej liczby odbiorców, więc dlaczego zdecydowałeś się na takie rozwiązanie? Co w tym przypadku oznacza "komercjalizacja"? No i wreszcie, jak zamierzasz program sprzedawać: przez internetowy sklepik na Twojej stronie internetowej, czy też w formie "shareware" z aktywacją niedostępnych funkcji po rejestracji pliku klucza?

Wersja komercyjna będzie oferować więcej możliwości, w tym więcej języków, które będzie obsługiwała. Obecnie, wersja obsługująca SDK radzi sobie tylko z C/C++. Program jest w takim stadium, że dostępne już funkcjonalności mogą być bez problemów zaadaptowane na potrzeby innych języków, co właśnie się stanie w wersji komercyjnej. Będzie możliwość przełączenia się na przykład na PHP/HTML, a edytor rozpozna język i składnia będzie odpowiednio podświetlana. Ekran projektu zmieni się pod kątem wczytywania, zapisywania i obsługi różnych typów plików, a przycisk "Build" pozwoli przenieść kod bezpośrednio do przeglądarki. Z innej beczki, tworzone skrypty AmigaDOS będzie można od razu uruchamiać w oknie konsoli z dodatkową możliwością śledzenia krok po kroku jego działania (coś na wzór debuggera). Te funkcje na tę chwilę są jeszcze w budowie, lecz wydawało mi się, że to co już jest dostępne należało przekazać użytkownikom do testów. Gdy zakończę już prace, wersja komercyjna najprawdopodobniej będzie dostępna do kupienia ze strony internetowej. Nie zastanawiałem się jeszcze nad ceną. Nie będzie żadnego systemu aktywacji ani kluczy, a uaktualnienia dostępne będą w formie nowych binarek.

Czy deweloperzy niezwiązani z betatestami systemu AmigaOS 4.x, otrzymają nową wersję SDK?

Nie do mnie to pytanie należy kierować, lecz nie widzę powodów, aby przyszłe uaktualnienia SDK miały nie być dostępne dla szerszego grona (tak jak to jest obecnie).

Pracujesz nad jakimiś innymi projektami?

Tak :)

Co sądzisz o całej sytuacji związanej z AmigaOS 4.x, Hyperion-Entertainment i Amiga Inc.?

Jeżeli AmigaOS nadal działa na moich komputerach, to jestem szczęśliwy.

A jakie komputery z działającym AmigaOS 4.x posiadasz?

Posiadam A1-XE 7447 1.2 GHz, MicroA1 i SAM.

Czy istnieją jakieś szanse na wersje Twoich programów dla AmigaOS 3.x, MorphOS-a lub AROS-a?

Obecnie nie. Z prostego powodu - CodeBench opiera się na najnowszej wersji klas BOOPSI, z czego niektóre nie są jeszcze publicznie dostępne, a szanse na ich przeportowanie na inne systemy amigowe i amigopochodne są bliskie zeru.

Twoim zdaniem, czy port AmigaOS 4.1 dla Pegasosa 2 był dobrym ruchem?

Moim zdaniem, wszystko co powiększa grupę użytkowników systemu jest dobrym ruchem.

Dziękuję bardzo za rozmowę i życzę powodzenia w pracach nad Twoimi projektami.

Tłumaczenie na podstawie oryginału - Sebastian Rosa. Korekta - Aleksander "APC74" Chyliński.

    
dodaj komentarz
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem