• Game Gear & Master System - historia

03.04.2005 17:58, autor artykułu: GumBoy i Sebastian Rosa
odsłon: 5245, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Game Gear Konsole Game Gear oraz Master System to produkty firmy Sega. Konsola Game Gear od samego początku miała być rywalem konsoli Gameboy, co było widoczne zarówno od strony specyfikacji sprzętu, jak i marketingowego podejścia, które zmuszało potencjalnego kupca do skierowania swojego zainteresowania ku konsoli poważnej (w domyśle Game Gear), a nie dla dzieci (Gameboy). Zachęcające do kupna slogany w stylu "Jeśli byłeś daltonistą i miałeś IQ niższe niż 12, nie ma dla Ciebie znaczenia jakaś masz konsole" czy "Game Gear - oddziela mężczyzn od chłopców" miały sprawić, że pozycja lidera w postaci Gameboya stała się zagrożona.

Game Gear miała swoją premierę 6 października 1990 roku. Była to konsola kieszonkowa, jednak w przeciwieństwie do ówczesnych Gameboy'ów, miała kolorowy, podświetlany wyświetlacz i posiadała paletę 4096 kolorów (tak jak A500). Właśnie ta "kolorowość" plasuje ją, zdaniem niektórych, o wiele wyżej od Gameboy'a, gdyż nawet nowe gry na GameBoyColor ("kolorowy" Gameboy), wyglądają marnie w porównaniu do większości gier na Game Gear. Game Gear posiadała jeszcze jeden dodatkowy atut - cechowała ją tak zwana funkcja określana mianem "Projektu Merkury". Z racji tego, że od strony specyfikacji była po prostu zminiaturyzowaną wersją Master System, celem było, aby Game Gear była kompatybilna wstecz właśnie do tej konsoli, sprawiając, że porty gier miały być proste, łatwe i przyjemne z co najwyżej modyfikacją w zakresie grafiki, która czerpać miała korzyści z nowych możliwości. Na pochwałę powinien zasługiwać także sam wygląd oraz wygoda korzystania z konsoli, która idealnie wtapiała się w dłonie. Na tym jednak się kończą zalety, które miały przyćmić Gameboya. Dużą wadą urządzenia było duże zużycie energii. Gameboy na czterech bateriach AA wytrzymywał ponad 30 godzin, podczas gdy sześć sztuk baterii AA w Game Gear zapewniało zabawę na nie więcej niż 5 godzin (w porywach). Siłą rzeczy niezbędny więc był stały zasilacz, co sprawiało, że idea urządzenia przenośnego traciła swój sens. Dodajmy też do tego fakt, że z uwagi na większy slot na baterie oraz większy wyświetlać, urządzenie było dosyć ciężkie. Osoby o małych dłoniach, zwłaszcza dzieci, miały problem z jego utrzymaniem, a i nawet używaniem.

Co by jednak nie pisać o zaletach i wadach kwestii technicznych, największym problemem konsoli Game Gear, który przyczynił się do jej rychłego upadku i praktycznie bardzo krótkiego żywota, było fundamentalne niezrozumienie rynku w zakresie tego, co konsola miała sobą do zaoferowania - a więc gier. Na Game Gear ukazała się pokaźna liczba tytułów określanych hitami, wymieniając takie gry jak: "Alladin", "Batman Forever", "Chakan", "Desert Strike", "Fatal Fury", "Mortal Kombat I i II", "Primal Rage", "Shinobi I i II", "Zool", co najmniej kilkanaście różnych odmian gry "Sonic" (pinballe, wyścigi, platformówki...). W porównaniu jednak z Gameboyem łącznie tytułów było jednak trzy razy mniej i to było największą pomyłką Segi. Firma zawsze starała się produkować gry korzystając z własnych zasobów, rzadko kiedy delegując pracę na osoby trzecie. Tworzyła niezliczoną ilość oddziałów, które były dedykowane danym tytułom. To sprawiało, że dewelopment nowych, jak i konwersja już wcześniej znanych tytułów nie postępował tak szybko, jak u konkurencji, która korzystała praktycznie całkowicie z pracy niezależnych twórców zlecając wykonanie gry lub odkupując to, co stworzyli. Dodatkowo Sega chciała, aby Game Gear był małą przenośną konsolą, która oferuje tytuły jakości Mega Drive, co było rzecz jasna, na ówczesne czasy, niemożliwe. Podsumowując, GameBoy może pochwalić się liczbą ponad 1000 tytułów, podczas gdy dla Game Gear powstało ich niecałe 300. Ostatecznym ciosem dla Game Gear był wydany w 1996 roku GameBoy Pocket - zminiaturyzowana wersja GameBoya, która nie dość, że była mniejsza i wygodniejsza, to dzięki dwóm bateriom AA - jeszcze lżejsza.

Game GearJeżeli chodzi o konsolę Master System, to można ją określić jako dużą wersję konsoli Game Gear. Jest to konsola podłączana do telewizora bądź monitora. Istnieje nawet specjalna "przelotka" umożliwiająca uruchamianie na niej gier z cartów dla konsoli Game Gear. Jeżeli chodzi o wsparcie programowe, to ukazały się na nią mniej więcej te same tytuły, które były na Game Gear. Podstawowa różnica między tymi konsolami występuje w ich graficznych możliwościach. Master System był w stanie wyświetlić ekrany o rozdzielczościach: 256x192, 256x224, 256x240 w 32 kolorach z palety 64, podczas gdy Game Gear obsługiwał tylko 160x144, ale w 32 kolorach z palety 4096. Game Gear nie posiadał również układu Yamaha FM dla syntezy dźwięku (który to układ również nie znalazł zastosowania w Master System produkowanym na rynek inny niż japoński).

Z ciekawostek warto odnotować:

  • dla Game Gear powstał specjalny tuner telewizyjny, który pozwalał oglądać telewizję na ekranie konsoli. Patent ciekawy, ale niemiłosiernie drogi, a w dodatku wersje konsoli wyprodukowane po 1999 roku nie obsługują go
  • Master Gear Converter to urządzenie pozwalające połączyć się z konsolą Master System i grać w gry z tamtego urządzenia
  • Sega dopięła swego próbując wyprodukować konsolę, która będzie mała, a jednocześnie będzie oferować jakość gier z Mega Drive. Urządzenie nazywało się Sega Nomad i było zminiaturyzowaną konsolą Mega Drive. Wyglądem bardzo przypominała konsolę Game Gear, lecz borykała się dokładnie z tymi samymi problemami: waga, mała żywotność na bateriach, cena (180 dolarów), obsługa wyłącznie systemu NTSC.
  • Sega próbowała wrócić na rynek małych przenośnych konsoli z Game Gear Core, lecz na tym rynku nigdy nie udało jej się wygrać batalii z Nintendo i jej Gameboyami.

dodaj komentarz
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem