Konsola Sega Master System zadebiutowała na rynku amerykańskim w 1986
roku, niemal rok po premierze w Japonii, gdzie występowała pod nazwą
Sega Mark III. Podobnie jak w rodzinnym kraju, także i tutaj miała
spore opóźnienie w stosunku do największego konkurenta Nintendo
Entertainment System, co odbiło się wyraźnie na sprzedaży konsoli.
Dodatkowo firma Nintendo wprowadziła na rynku amerykańskim politykę wyłączności w produkcji gier na NES. Wszystko to sprawiło, że pod koniec 1987 roku na jedną sprzedaną konsolę Sega Master System przypadało 16 NESów. W akcie desperacji firma Sega zdecydowała się podpisać porozumienie z firmą Tonka, znanym w USA producentem zabawek, powierzając jej dalsze prowadzenie sprzedaży na tamtejszym rynku.
Firma Tonka nie miała żadnego doświadczenia w dziedzinie domowych gier wideo. Bardzo słabo prowadzony marketing, trudności w pozyskaniu firm piszących gry dla tej konsoli doprowadziły do zmonopolizowania rynku przez konkurenta. W 1990 roku Sega raz jeszcze postanowiła ratować sytuację SMS i odkupiła prawa do konsoli, opracowała oszczędnościowy model, który od 1991 roku rozprowadzany był pod nazwą Sega Master System II.
To czego nie udało osiągnąć w Japonii i USA powiodło się w Europie. Tu nie obowiązywały umowy o wyłączności dla Nintendo. W krótkim czasie dla SMS udało się pozyskać takich producentów gier jak Activision, Acclaim, Codemasters, Image Works, Sony, Virgin i wiele jeszcze innych. Krótko po debiucie w 1987 roku Sega Master System stała się najpopularniejszą konsolą w Europie i pozostało tak do czasu, aż na rynku zadomowiły się konsole szesnastobitowe.
DANE TECHNICZNE
PROCESOR: klon Z80/3,58 MHz
PAMIĘĆ: 128 kB ROM, 8 kB RAM, 8 kB VRAM
GRAFIKA: rozdzielczość 256x192 pikseli, 64 kolory z palety 256,
max 64 sprite’y (8x8)
DŹWIĘK: 6 kanałów
INNE: Układy wspomagające: TMS-9929A Video Display Procesor, TI
TMS-76596 PCM Audio Procesor
DODATKOWE INFORMACJE
Dodatkowe parametry: sprzętowe przewijanie ekranu (prawo, lewo, dół,
góra)