WHDLoad - z czym to ugryźć i o co w tym chodzi?

WHDLoad to coś, co zwykło nazywać się mianem degraderów, czyli narzędzi służących do "odłączania" niektórych komponentów "silniejszych" konfiguracji w celu uruchomienia starszych gier lub programów. WHDLoad posiada jednak znacznie większe możliwości, gdyż działa niczym emulator, który uruchamia zazwyczaj gry nie z dysku, lecz ze specjalnie przygotowanych obrazów dysków. Dodatkowo WHDLoad potrafi "uaktywnić" nieistniejące w oryginalnej grze elementy takie jak na przykład zapisywanie tabeli najlepszych wyników, stanów gry itp. Idea działania zainstalowanych gier lub programów przy pomocy WHDLoad oparta jest na zasadzie "niewolnika i pana". Niewolnikiem jest plik slave, który zawiera szereg instrukcji i poleceń interpretowanych przez WHDLoad (pana), a pozwalających ominąć lub podmienić wiele elementów, które sprawiają problemy na "silniejszych" konfiguracjach.

Jak korzystać z WHDLoad? Na początek należy pobrać archiwum z programem i korzystając ze znajdującego się tam instalera, zainstalować program. W zasadzie wszystko co niezbędne to raptem kilka plików (WHDLOAD, DIC, RAWDIC), które zostaną umieszczone w katalogu C: partycji systemowej oraz dokumentacja (dostępna także w języku polskim). Jeżeli z jakichkolwiek przyczyn, program nie będzie chciał się nam zainstalować lub chcielibyśmy zrobić to ręcznie, to cała tajemnica polega na przekopiowaniu plików z katalogu C znajdującego się w archiwum WHDLOAD do katalogu C znajdującego się na bootującej partycji systemowej (wskazywanego domyślnie przez C:) lub innego, wskazanego przez polecenie PATH.

Posiadanie WHDLoad na twardym dysku to jednak nie koniec. Kolejnym krokiem jest zainstalowanie gry, którą chcemy uruchomić. Ze strony programu należy pobrać archiwum z interesującym nas instalerem. W nim znajduje się kilka plików, z czego najważniejsze to:

- plik slave, kluczowy element,
- plik readme, w którym zapisane są m.in. informacje o wymaganiach gry oraz specjalnych ustawieniach,
- skrypt instalacyjny wraz z ikonką, przy pomocy którego należy zainstalować grę lub program na twardym dysku.

Po rozpakowaniu archiwum zapoznajemy się z wymaganiami instalera, po czym przygotowujemy się do procesu instalacji gry. Uruchamiamy skrypt instalacyjny i postępujemy zgodnie z podawanymi tam poleceniami. Między innymi wskazujemy miejsce docelowe, gdzie zostanie zainstalowana gra i wybieramy stosowną ikonkę. Warto mieć na uwadze, że bez posiadania oryginalnych dyskietek z grą lub oryginalnych obrazów dysków, w większości przypadków nie będziemy w stanie zainstalować gry. Po zakończeniu procesu instalacji możemy sprobować uruchomić grę z katalogu, do którego nakazaliśmy jej instalację. W przypadku problemów z uruchomieniem należy upewnić się, że nasza konfiguracja spełnia wymagania stawiane przez instaler lub czy nie są wymagane specjalne ustawienia, o których wspomniane jest w pliku README.

Niektóre pliki .slave używają tak zwanego trybu kickemu w celu zapewnienia kompletnego środowiska dla zainstalowanego programu. Do tego celu tryb kickemu wymaga pliku z obrazem oryginalnego Kickstartu. Szczegóły w jaki sposób go pozyskać, gdzie umieścić, jak nazwać oraz jakie jeszcze komponenty są niezbędne, aby obrazy były w pełni obsługiwane znajdują się w instrukcji programu WHDLoad.

WHDLoad to bardzo skomplikowany program. Zasada dotycząca posiadania najnowszej wersji na dysku w wielu przypadkach nie zdaje egzaminu. Pliki .slave są tworzone przeważnie pod mechanizm programu WHDLoad (zazwyczaj najnowsza wersja) jaki ma akurat autor pod ręką w chwili przygotowywania instalatora. W miarę rozwoju programu WHDLoad jego algorytm działania może spowodować niekompatybilności z plikami .slave napisanym pod stare wersje programu, objawiając się np. poprzez pojawianie się okien z błędami, których nie rozumiemy. Warto zaglądać w takich przypadkach na wspomnianą wcześniej stronę http://www.whdload.de/download.html i przeglądać indywidualne wymagania co do wersji WHDLoad dla konkretnej pozycji. Starsze wersje należy pobrać stąd, używać ich można w dwojaki sposób. Pierwszym sposobem jest skopiowanie pliku WHDLOAD starszej wersji do katalogu z grą, drugim jest umieszczenie pliku WHDLOAD pod zmienioną nazwą (np WHDLOAD w wersji 16.1 możemy nazwać whdload161) w katalogu C: oraz edycja ikony danej gry i zastąpienie frazy WHDLOAD przez tą, która odpowiada wymaganej przez dany tytuł wersji (np. wspomniana wcześniej nazwa whdload161).
  • Szukaj w dziale

  • Menu PPA.pl

  • Amiga Friendship #3

  • Forum

Zaproszenie na retro i... (60) »
Nowa wersja Uae4arm (33) »
Pakowanie danych do ki... (81) »
Rejestracja MOS (52) »
Cytadela update (247) »
Jump! (Amiga Yoomp) (1650) »
Nowe gry (1160) »
Nowy joystick do Amigi... (958) »
CD32 + 2MB rom + kicks... (58) »
PiStorm32 Amiga 1200 (574) »
  • Imprezy

kalendarz imprez

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem