[#1] Jak tworzyć własne dźwięki?
Witam, zastanawiam się ostatnio jak tworzyć własne dźwięki do gier komputerowych. Przykładowo do gier na komputery Atari czy Commodore 64 autorzy dodają własne - nie samplowane, tylko stworzone na komputerze dźwięki. Czy jest coś takiego możliwe na Amidze? Czy istnieje program generujący dźwięki? Liczę na odpowiedź muzyków, dźwiękowców pracujących na komputerach Amiga albo Atari czy Commodore 64.
[#2] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #1

Tworzenie dźwięków polega dokładnie na tym samym co tworzenie muzyki... tylko w mniejszej skali ;)

Zwykle sampluje się z otoczenia/instrumentu i ewentualnie poddaje obróbce. Jeżeli zaś chodzi o generowane dźwięki, to niektóre trackery mają przydatne funkcje:

- AHX w całości opiera się na syntezie i używa fal square, triangle, sawtooth i white noise
- DigiBoosterPro2 ma prosty generator basowy TB303
- OctaMED łączy sample z syntezowanym dźwiękiem (nie wiem dokładnie jakim, nie bawiłem sie)
- ArtOfNoise ma syntezę FM

Koniec końców i tak trzeba dźwięk wrzucić do sampla. No, niekoniecznie trzeba, ale łatwiej jest odegrać sampla niż bawić się w implementowanie/pisanie syntezy.

Na C64/Atari jest na odwrót - łatwiej wygenerować dźwięk, niż puścić sampla :)
[#3] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #1

link

Tym można wszystko
[#4] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@groovebox, post #3

Dziękuję za odpowiedzi ekspertów. Poszukuję sampli do nowo tworzonej gry, której silnik jest już w całkiem zaawansowanym stadium i cały czas nad nim pracuję.
[#5] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@groovebox, post #3

Fajne! Muszę sobie potestować w wolnej chwili :)
[#6] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@AceMan, post #2

Na C64/Atari jest na odwrót - łatwiej wygenerować dźwięk, niż puścić sampla :)

Po tym twierdzeniu od razu wiadomo, czy pisales na C64.

joker
[#7] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #1

Zalezy jaka gra, zalezy jakie dzwieki. Najprostsza kombinacja jest kompromis nagrywania sampli "z reki", a ich obrobka. Synteza tez da rade, ale jest to raczej dlubanie, do ktorego potrzeba (przynajmniej) podstawowej wiedzy na temat generowania dzwieku.
[#8] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #1

Mało wiem o tworzeniu i obróbce dźwięku na Amigach, ale może przyda się Aegis Sonix? Pamiętam, że bawiłem się nim na A2000, zanim jeszcze zacząłem eksperymentować z trackerami i tworzeniem własnych sampli - http://www.synthtopia.com/content/2009/06/06/aegis-sonix-an-early-software-synth/

Pozdrawiam pogodnie
Des
[#9] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #1

A nie można tego napisać w C++ Albo innym Asemblerze przecież amiga nie wytwarza analogowo dźwięku.
Nie można pisać muzyki w kompilatorze /nie wiem jak się fachowa nazywają te wasze programy do tworzenia tych wszystkich dobrodziejstw/. Nie da się tego tak zrobić, bo po co robić coś czego jeszcze nie ma, nie lepiej zrobić coś co będzie.
[#10] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #1

Weź dyktafon/kamerę/telefon i zapoluj na dźwięki. Później potnij je na programie muzycznym i zapisz w formacie 8svx mono. Najlepiej w częstotliwości 8.363, 11.025 lub 16.726 kHz. Ewentualnie 22.050 kHz (ale to będzie ok dla gier dla AOS4 lub MOSa).
Albo daj mi znać na priv, to odpowiednio ci przekonwertuję proponowane przez ciebie dźwięki. Dźwięki możesz mi posłać w formacie video, wave lub czymkolwiek. :)

PS. W necie znajdziesz dużo zestawów sampli z C64, Atari itd. Zapewne będą w wave 44.100 kHz i stereo. Bez problemu przerobię ci je na format amigowy. :)
[#11] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #1

podbijam temat, bo arcyważny. pomysły się skończyły F7sus4 błyśnij jak zazwyczaj maderfakersie...
[#12] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #1

Czyli z tego co rozumiem chciałbyś mieć w grze dźwięk syntezowany w czasie rzeczywistym? A mogę zapytać dlaczego akurat tak? Chodzi o sztukę dla sztuki czy może względy pamięciowe?

Programów do syntezy było na Amidze trochę; do tych, które wymienił Aceman można jeszcze dodać np. MusicLine Editor, SIDMON, Aegis Sonix, Future Composer, SoundMon, FMSynth, Oktalyzer, Startrekker. Nie mam pojęcia, czy była na Amidze jakaś gra z syntezowanymi efektami (ale ja nigdy graczem nie byłem); zazwyczaj używało się sampli, bo raz, że dużo łatwiej, dwa, że efekt lepszy (w sensie bardziej realistyczny) i trzy, że mało zajmują.

Swoją drogą niezła ciekawostka dla wszystkich, co pamiętają ten antyczny soft (tę Amisię 3000 gość ponoć znalazł na śmietniku): http://www.synthtopia.com/content/2009/06/06/aegis-sonix-an-early-software-synth/

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2014 10:08:50 przez Jazzcat
[#13] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Jazzcat, post #12

Niekoniecznie w czasie rzeczywistym. Chodzi o to, że ja jako nie-muzyk nie mam bladego pojęcia jak samplować dobre instrumenty, ani dźwięki. Pan pewnie ma smykałkę do tego, jako doświadczony muzyk. Wcześniej pytałem się parokroć o jakąś stronę w internecie, gdzie znalazłbym gotowe ładne dźwięki do gier, ale próżno tego szukać w internecie. Dlatego pomyślałem, że mogę spróbować sił w syntezie dźwięków za pomocą jakiegoś programu. Chodzi mi o dźwięki jak np. w grach typu Robbo z Atari. Autor raczej nie wyszedł z mikrofonem nagrywać przyrodę, ale użył któregoś z programów do syntezy.

Bardzo dziękuję za dostarczenie informacji nt. programów do syntezy dźwięków. Czy mógłby Pan przy okazji wytłumaczyć kompletnemu laikowi w wielkim skrócie jak samplować dźwięki, np. dźwięk chodzenia postaci, zbierania skarbów itp.? Czy jest to trudna sztuka, czy kwestia znajomości tematu, zaangażowania bądź wprawy?

Dotarł do mnie papierowy Magazyn PPA i z tego co pobieżnie przejrzałem - jest tam druga część szkółki Protrackera poświęcona właśnie edycji sampli. Może tam też znajdę jakieś dodatkowe wskazówki.
[#14] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #13

Ale na przykład chodzenie w tym Robbo to jakieś pykanie kawałek uciętego dźwięku, przecież na amidze można mieć takie dzwięki w grach że czaszka mięknie, jak byś sobie po samplował jakiś horror, pomyśl że muzyka w filmach jest nawet na niezłym poziomie, w jakim stylu ma być gra.
[#15] Re: Jak tworzyć własne dźwięki?

@Hexmage960, post #13

Chodzi o to, że ja jako nie-muzyk nie mam bladego pojęcia jak samplować dobre instrumenty, ani dźwięki. Pan pewnie ma smykałkę do tego, jako doświadczony muzyk. Wcześniej pytałem się parokroć o jakąś stronę w internecie, gdzie znalazłbym gotowe ładne dźwięki do gier, ale próżno tego szukać w internecie. Dlatego pomyślałem, że mogę spróbować sił w syntezie dźwięków za pomocą jakiegoś programu.


Można też np. poprosić kogoś innego aby przygotował zestaw odpowiednich dźwięków...
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem