kategoria: Sprzęt
[#1] Filtr audio w Pauli - podstawy
Witam.

Z pewnością każdy na Amidze lubi posłuchać modułów. Ameryki nie odkryję jak powiem, że ten sam moduł przy włączonym filtrze brzmi czyściej (diodka power przygasa). Interesuje mnie pod względem technicznym jak to jest rozwiązane. Czy filtr wpływa na próbkowanie, czy jedynie ucina niższe częstotliwości, dokłada wyższych? Dodam, że mam sprzęt podpięty do wieży a nie głośniczków za 10zł więc każdy sampel jest słyszalny w najlepszej odtworzonej jakości, na tyle na ile poczciwa Paula potrafi to z siebie wydobyć.
[#2] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@Romlen, post #1

Hmm, miałem A600 i A1200 i nic nie kojarzę, żeby był jakiś filtr...
...ale jeśli już, to chyba filtr nie wpływa na próbkowanie , a jedynie obcina wysokie częstotliwości...?
[#3] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@Motyl, post #2

Eagleplayer ma nawet przycisk włącz/wyłącz ów filtr. Różnicę słychać natychmiast. tez mi się wydaje że jedynie coś obcina, coś wzmacnia. Ale na PPA chyba wątku o tym szerszego nie ma.
[#4] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@Romlen, post #1

Gdy dioda Power przygasa to filtr jest wyłączony, sam filtr nie znajduje się w Pauli.

http://eab.abime.net/showthread.php?t=57073
[#5] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@Romlen, post #1

ten sam moduł przy włączonym filtrze brzmi czyściej (diodka power przygasa).


Odwrotnie, domyślnie filtr dolnoprzepustowy jest włączony (gdy dioda przygasa to jest wyłączony). Przy okazji, Jaguar XJ220 to jedna z niewielu gier intensywnie korzystająca z filtra dolnoprzepustowego. Polecam wersje demo, w trakcie gry są jednocześnie efekty dźwiękowe i muzyka (pełną wersję gry niestety już skopali).


Ostatnia aktualizacja: 29.03.2014 20:13:58 przez ] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [
[#6] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@Romlen, post #1

Rozwiazane to jest bardzo prosto: tuz przed wyjsciem audio, przed ostatnim wzmacniaczem jest traznystor ktory przy wylaczonym filtrze omija czesc obwodow. Mowiac krotko: jest to zrobione juz w torze analogowy.
[#7] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #5

Warto powiedziec, ze filtr ten tym rozni sie od interpolacji, ze zamiast wygladzac brakujace punkty przebiegu dzwieku, ucina gorne rejestry czestotliwosci calosci widma. Poniewaz probkowanie w Amidze to 28kHz, efekty te beda wynikowo zblizone. W przypadku probkowania 44,1/48kHz, roznica jest wyraznie slyszalna.



A rozwijajac temat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-pass_filter
[#8] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@F7sus4, post #7

...wyczytałem , że ten filtr powstał już dla Amigi 1000. Z powodu małej ilości pamięci RAM, przewidywano problemy z miejscem dla pamięciożernych sampli wysokiej jakości. Filtr dolnoprzepustowy (obcinający wysokie częst.) miał niwelować niekorzystne wrażenia odsłuchowe związane z samplami o obniżonym próbowaniu.
[#9] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@F7sus4, post #7

Poniewaz probkowanie w Amidze to 28kHz, efekty te beda wynikowo zblizone. W przypadku probkowania 44,1/48kHz, roznica jest wyraznie slyszalna.


Przywaliłeś bełkot jakbyś nigdy w życiu nie miał Amigi.
[#10] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #9

Merytorycznosc odpowiedzi godna internetowego napinacza.
[#11] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@F7sus4, post #10

Nie chciałem Cię obrażać, że ze słuchem masz coś nie tak.

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2014 21:39:19 przez ] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [
[#12] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #11

Wiadomo. Jak to muzyk.
[#13] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@F7sus4, post #12

W obu przypadkach rożnica jest wyraznie słyszalna.
[#14] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #13

Natomiast powyzej jest napisane, ze na Amidze rezultat jest zblizony, a nie nierozroznialny. Wynika to z probkowania sampli - im wyzszy sample-rate, tym wyrazniejsza roznica i vice versa.
[#15] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@F7sus4, post #14

Tylko że na Pauli mam także 44.1/48kHz (może teraz zrozumiesz).
[#16] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #15

Bez wzgledu na wybrany tryb, mechanizm obydwu procesow jest taki sam.

Dodatkowa roznica wyloni sie, jezeli interpolacja pojdzie jako pre-out, zamiast na global-out. W tym pierwszym wypadku i przy niskim mixing frequency bedzie to brzmiec po prostu fatalnie.

(Swoja droga, uzupelnienie posta zajelyby Ci dwie linijki, ale oczywiscie lepsze sa pierdy pod kreska.)



Ostatnia aktualizacja: 30.03.2014 00:51:10 przez F7sus4
[#17] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@F7sus4, post #16

Gdzie te Grzmoty?!...

Gdzie pioruny?!...
[#18] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@F7sus4, post #14

Ja włączony filtr bardzo słyszę i go nie lubię, niezależnie co w danej chwili wypluwa z siebie Paula. Warto także zwrócić uwagę na dźwięki syntetyczne generowane przez Amigę, tam to dopiero ten filtr ucina dużo dobra.
[#19] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@F7sus4, post #16

Wcześniej pisałeś co innego: "Poniewaz probkowanie w Amidze to 28kHz, efekty te beda wynikowo zblizone. W przypadku probkowania 44,1/48kHz, roznica jest wyraznie slyszalna.", i do tego cały czas się odnosiłem. Możliwe że twoja wiedza opiera się na tym co można usłyszeć pod emulatorem ale nie na Pauli.

Co do gry Jaguar XJ220 to tam filtr robił za dodatkowy efekt dźwiękowy.
[#20] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #19

W demie CNCD Kiler też jako efekt dźwiękowy jest użyty ten filtr :)
[#21] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@ede, post #20

Odpalcie sobie intro SoniK Clique - Fad. Tam się w pewnym momencie mocno bawią filtrem. Dioda ostro miga. :)


Ostatnia aktualizacja: 30.03.2014 21:06:54 przez Deftronic/...
[#22] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@Romlen, post #1

Nie no filtr jest fajny co wy od niego chcecie, pewnie że coś daje ale też coś zabiera. Teraz się bawię samplerem elsatu i z filtrem jest lepszy bas ale za to słychać bardziej kompresje w słabej jakości utworach. Czyli jeśli chcesz mieć Lof-hi i fajny bas włącz filtr jeśli kładziesz bardziej na vocal to go nie włączaj. Bardzo dobrze że ten filtr tam jest, bo jeśli by wypuścić dźwięk z niego przepuścić przez swoje filtry i wpuścić z powrotem, to przepłynie przez to co jest za filtrem zanim wyjdzie, czyli można coś przy modzić a co najlepsze filtr można włączyć programowo, czyli jak by dorobić jakieś DSP albo dołożyć z dwie lampy to była fajna sprawa a najlepiej zrobić to w amidze 500 i naprawdę można mieć fajne Digital Audio Retro Workstation.
[#23] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #19

Nikt nigdy precyzyjnie nie określił po co ten filtr w ogóle jest. Legenda głosi, że przewidziany był do głośników słabej jakości, zintegrowanych w monitorach CRT. O samym filtrze można się sporo dowiedzieć stąd: link

Z ciekawostek:
w ProTrackerze sterujemy nim w ten sposób:

C-300E01 disconnects filter (turns power LED off)
C-300E00 connects filter (turns power LED on)
[#24] Re: Filtr audio w Pauli - podstawy

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #19

Kazda osoba, ktora pracowala z dzwiekiem doskonale wie, ze cytowane przez Ciebie zdanie jest jak najbardziej prawdziwe. Widzac takie wypowiedzi utwierdzam sie w przekonaniu, ze przyrownanie do sytuacji z mema bylo jak najbardziej trafne. (Ewentualnie blad polega na myleniu mixing-rate ukladu z sample-rate probki.)

Interpolacja stosuje liniowe (lub sinusoidalne) polaczenia miedzy punktami, powodujac wygladzanie artefaktow wynikajacych z niskiego probkowania dzwieku. Efekt tego wygladzenia najbardziej slyszalny jest na niskich rejestrach (bas), zas mniej przy wysokich. Filtr dolnoprzepustowy natomiast, jak nazwa wskazuje, zawsze usuwac bedzie srodkowe i wysokie rejestry.

Teraz sytuacja z cytatu: O ile przy wysokim mixing-rate (44,1kHz i wiecej) roznica bedzie duza, poniewaz interpolowane probki o odpowiednio wysokim sample-rate nie ulegaja "zmatowieniu", jak w przypadku low-passa, o tyle przy niskim mixing-rate (przyjmijmy, ze 28kHz i mniej), interpolowane skladowe dzwieku moga nie przekroczyc zakresu czestotliwosci jego wydobywania, przez co efektem bedzie wytlumienie (uciecie gory), zblizone do low-passa.

Nazwa ukladu realizujacego w/w cele nie ma znaczenia. Rozumiem sympatie do Pauli, ze wszystko co amigowe jest, oczywiscie, lepsze i tak dalej, natomiast nie zmienia to faktu, ze mechanizm realizacji obydwu funkcji jest identyczny - zarowno na "oryginalnym chipsecie", na emulatorze, co jakimkolwiek sofcie, nawet niezwiazanym z Amiga. Roznica polegac moze na algorytmie realizujacym te funkcje, stad inne brzmienie. Magii nie ma, tylko podstawy fizyki.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem