kategorie: A2000/A3000, A4000, Programy, Sprzęt
[#1] Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji
Witam, jestem zainteresowany obejrzanym wczoraj making of Jurassic Park. Tutaj w tym fragmencie można zobaczyć na jakich komputerach pracowała ówczesna ekipa guru efektów specjalnych ILM ==> link Rozumiem że są to komputery AMIGA połączone jakoś w system wieloprocesorowy za pomocą kart prototypowych multiprocesorowych.. nie wiem dokładnie jak to się nazywało. pewnie mieli też system Video Toaster aby mógł chodzić dobrze program na którym robiona była ta cala animacja 3D - czyli LIGHTWAVE 3D (jest rok 1992-93). Na filmie można zauważyć pomieszczenie z około 40 komputerami (czy są to amigi?) pytanie: jaka mogła być moc takich połączonych komputerów - powiedzmy że to 40 a może w trybie multi -80 procesorów. Czy można te moc jakoś w procentach porównać do dzisiejszej wydajności komputerów? mogę prosić o jakiś przykład? pozdrawiam serdecznie.
[#2] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@ironlordix, post #1

Komputery widoczne na filmie to Silicon Graphics, nie Amigi.
link

Co do mocy obliczeniowej pokazanego na filmie pokoju "pelnego" kompow to najprawdopodobniej jest to moc 1 (jednego!) dzisiejszego lepszego peceta. No moze dwoch.

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2015 22:31:44 przez lekarz_med
[#3] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@ironlordix, post #1

Co to potrafilink

Mam o2 i indyka ale powiem obsługa tego wymagająca .

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2015 09:08:26 przez sebachludz
[#4] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@sebachludz, post #3

Filmik pokazujący możliwości "indyka" słaby moim zdaniem, ale pokój z tymi kompami liczącymi klatki do JP robi rażenie- ale tam musiało być gorąco, o promieniowaniu elektromagnetycznym nie wspomnę OK

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2015 10:49:54 przez BULI
[#5] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@lekarz_med, post #2

Jest to moc 2 komputerów?? sam mam RETINĘ - to znaczy że tam jest moc 2 moich kompów? Szokuje mnie jedna sprawa. Że jednak mimo ograniczeń umieli już wtedy w Hollywood robić za pomocą tak słabej jak na dziś render-farmy tak dobre CG. (oczywiście to sprawa nadzorującego S.Spielberga aby wszystko było najprawdziwsze).

sceny w tym filmie są dosyć mocno zaopatrzone w CG. Np. scena gdzie T-REX gryzie podwozie jeepa - to tam Cg jest nie tylko T-REX ale też cały samochód.

A jak myślicie.. te kompy tam są jakoś ze sobą połączone mocą obliczeniową czy renderują osobno?
[#6] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@ironlordix, post #5

Kolejne bajdurzenie o amigowskim Lightwave w kinowych superprodukcjach. "Głębia", Termiantor 2", "Jurrasic Park" - nie, nie były robione na Amidze, tylko w Power Animatorze na stacjach SGI.

sceny w tym filmie są dosyć mocno zaopatrzone w CG. Np. scena gdzie T-REX gryzie podwozie jeepa - to tam Cg jest nie tylko T-REX ale też cały samochód.

Nie, to nie jest CGI, tylko animatronika - najpierw obejrzyj dokładnie ten film co zapodałeś. To jeszcze nie były czasy, gdy wszystkie efekty mogły być robione na kompach.
[#7] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@Pinto, post #6

animatronika? czym się różni od CGI? proszę o info dla laika..
[#8] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@ironlordix, post #7

Animatronika – pojęcie z zakresu kinematografii, oznaczające tworzenie efektów specjalnych, w oparciu o sterowanie kukiełkami i innymi obiektami (np. imitującymi zwierzęta) za pomocą urządzeń elektromechanicznych.

Ogółem jest dużo scen z mieszaniem CGI i animatroniki. Np. zjadanie gościa to CGI, ale niszczenie samochodu to animatronika. W zbliżeniach były stosowane kukły, chodzące dinozaury to oczywiście CGI :)
[#9] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@Pinto, post #8

no to mi trochę w głowie pomieszałeś ale spoko. Jasne że oglądałem dokładnie. Teraz przynajmniej mi przypomniałeś co to animatronika. Dobrze zawsze sobie przypomnieć coś co bardzo rzadko lub w cale u nas w Polsce nie występuje. Albo ja przynajmniej o tym nie wiem.

Czyli CGI jednak jest w Jurassic Park i to zrobione w POWER ANIMATOR tak? I nie na amidze... :( Widzę że te komputery na których Power Animator hulał były kiedyś mega drogie. Teraz można je znaleźć na ebay za około 2000zł. Serio moc takich 40 kompów to tylko moc obecnego jednego mocnego PC? Bo to aż nierealne się wydaje..
[wyróżniony] [#10] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@ironlordix, post #9

Z netu :
"As we all know Amiga was the first revolutionary desk top video solution that brought video editing and extraordinary graphic to our homes.
But Amiga video power was to such extend perefect that it was used in countless movies, generating graphics, video and music,
Here is a list of some of the movies, please add more titles if you are aware that Amiga technology was used:
- Star Trek VI, Lightwave generated graphics by Joe Conti and USS Enterprise and USS Excelsior modeled by Allen Hastings.
- Terminator II, Amiga generated liquid morphs.
- The Abyss, Turbo Silver 3 used to model water tentacles and aliens.
- The Gods Must Be Crazy II, Amiga 2000 used to display graphics in the opening.
- Three Men and A Baby, Amiga character generation and titling by Rick Probst.
- Total Recall, Digital Creations SuperGen used for graphics.
- Robocop, Amiga generated special effects.
- Robocop 2, Amiga generated special effects.
- Death Train, starring Pierce Brosnan, SCALA used to display secret Russian information.
- Freejack", Lightwave generated animation of main character's race car. Video Toaster generated time-warp displays.
- Honey, I Blew Up the Baby, Effects
- Jurassic Park, pre-visualization by Amblin Imaging.
- More than Human, Walt Disney Studios, Amiga generated graphics of androids.
- Motel Blue 19, Cinemorph used for morphing sequences.


T2 morphs were done with AMIGA, at least that is what I learned back in the 90s and again I am finding web sites confirming that indeed the liquid morphs in T2 were really done with AMIGA. I have even seen AMIGA computer running test animations done for the same effect."

Nie długo stwierdzą że Amiga nic nie robiła w tamtych czasach. Do Parku Jurajskiego użyto 70 Amig do wstępnego modelowania.

Babylon 5

SeaQuestDSV

Ciekawostka

Ciekawa dyskusja

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2015 23:02:59 przez Voyox
[#11] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@Voyox, post #10

Czyli jednak! Pewnie potem przenosili modele po prostu do renderowania z teksturami etc do POWER ANIMATORA. ciekawa sprawa
[#12] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@ironlordix, post #11

Pamietam ze chyba Peter Gabriel uzywal Amigi do teledysku Steam :)
[wyróżniony] [#13] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@Voyox, post #10

- Terminator II, Amiga generated liquid morphs.
- The Abyss, Turbo Silver 3 used to model water tentacles and aliens.

Bzdury wyssane z palca. "Power Animator" (przodek Mayi) i stacje SGI - na tym zrobiono efekty w tych filmach. Wystarczy poczytać sprawdzone źródła, a nie jakieś wierzenia amigowe.
W "Jurrasic Park" robiono na Amigach tylko animatiki i na pewno nie na 70-ciu Amigach, tylko na kilku.
[#14] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@Voyox, post #10

Scena z Migami 29 w "Goldeneye" była tworzona w Lightwave na Amidze, renderowana na przystawce-stacji roboczej Raptor Plus z procesorem Alpha i WinNT. Można poczytać w "Amiga Computing":
link

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2015 00:40:38 przez Pinto
[#15] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@Pinto, post #14

Akurat Raptor Plus posiada 2x MIPS4600 133 MHz. Recenzja w Amiga Shopper 43/94. Cena od 12900 funtów.

Co do Jurrasic Park to kiedyś na stronie Newteka widniała lista filmów, w których używano L3d. Był na niej.

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2015 11:15:19 przez cholok
[#16] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@cholok, post #15

Poruszałem kiedyś podobny temat o Amidze w filmach
[#17] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@cholok, post #15

Racja, dopiero Raptor 3 korzystał z Alphy.
[#18] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@cholok, post #15

może coś więcej o tym Raptorze? pod co to można podczepić i co daje? to jakiś sprzęt do renderingów 3D ?
[#19] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@ironlordix, post #18

Raptor (Plus) to okrojona stacja robocza, bez wyświetlacza, klawiatury z okrojonym WinNT. Amiga komunikuje się z nią za pomocą sieci Ethernet. Dzięki oprogramowaniu ScreamerNet, rendering w Lightwave3d przyśpiesza 20-40 razy w stosunku do gołej A4000, zsieciować można było więcej skrzynek. Raptor 2 i 3 to już pełnoprawne stacje robocze, ale jednoprocesorowe, jednak już można było używać programów dedykowanych. Raptory to okrojone wersje zapowiadanego, ale nigdy nie wydanego VideoToastera Screamera, który miał mieć 4 procerory.
[#20] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@cholok, post #19

Tylko, że ceny zabijały widzę. Ciekawe czy nadal ktoś używa do filmu np. LIGHTWAVE 3D albo jakoś odpalił tego POWER ANIMATORA na Amidze - jakiejś mega rozbudowanej.
[#21] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@cholok, post #19

Czyli generalnie, jeśli już Amiga była używana, to była używana jako stacja robocza do tworzenia animacji, ale renderowaniem efektu finalnego zajmowały się już inne specjalizowane jednostki?
[#22] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@sanjyuubi, post #21

Amiga była używana,, bo Lightwave działał tylko na Amidze (wtedy). Renderem zajmowały się owe Raptory, zaś komunikacja następowała poprzez sieć. Raptory (te pierwsze) nie były samodzielnymi komputerami, bez Amigi były bezużyteczne.
[#23] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@cholok, post #22

Jurasic final rendery mniał robione na siliconach bodaj z prockiem 400 mhz R4400 ... Programem renderującym to co naświetlono poklatkowo na taśmę był prototypowy softimage 3d. Klatka miała głębię tonalną 32bit co prawie odpowiadało taśmie super 35. Takie zresztą były warunki filmowców by zastosować cgi. Nie jestem pewien informacji odnośnie rozdzielczoście kadu cgi, ale coś słyszałem, że było to raptem dzisiejsze 1mpix (pewnie coś koło 1280x800 naświetlone z lekkim przesunięciem - rozmyciem - przez optykę z korekcją anamorficzną do panoramy kadru). Teraz już pewnie nie dojdziemy dokładnie co i jak. Pamiętać jednak należy , że studio ilm pewnie było w posiadaniu prototypów rok do przodu z rynku pro i 2 lata z rynku konsumenckiego. Teoretycznie możliwe było zrobienie tego na ami, ale trzeba pamiętać że dysponując dydżetem hollywood nie bawili się w to co studia tv. A silicon miał już gotowe stacje do łączenia w fermy- klastry, choć pewnie zamiast milion wydali 4... Pamiętać jednak trzeba, że wtedy przeniesienie kadru jakości dostatecznej dla filmu wymagało naświetlenia kadrów klatka po klatce... W tv gdzie potrzebne było max 768x576 50i teoretycznie stykała nawet amiga 040 z konwertetem do formatu clarissa na AGA co dawało 18bit hires lace overscan big. 50fps
[#24] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@cholok, post #22

Aha, podejrzewam, że wielu ludzi myśli, że wszystko było generowane od początku do końca na Amidze włącznie z renderami, stąd podział obozów i niejasność czy była Amiga czy nie, a jak się okazuje obydwie strony mają rację, bo były Amigi i stacje graficzne w tandemie.
[#25] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@sanjyuubi, post #24

A ja się pytam!
Czy Amiga podłączona przez ethernet do stacji graficznej jest jeszcze Amigą ? ;)
[#26] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@pawelini, post #25

A czy Amiga z Video Toasterem to jeszcze Amiga?

To tak jakby posiadacz jakiegoś auta którego producent startuje jakimś potworem w rajdach twierdził że ma takie auto jak to które wygrywa rajdy. szeroki uśmiech

A że tam ani silnik, ani paliwo, ani zawieszenie... itd. itd. nie jest takie samo, to można na to przymrużyć oko, aby poprawić sobie samopoczucie.
[#27] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@pawelini, post #25

A dlaczego miałaby nią nie być? Tu chodzi tylko o to, że Amiga miała narzędzia do pracy, a cała bawola robota była zrzucana na stację graficzną. Tak jak architekt projektuje, a robotnik buduje. Stacja graficzna była robotnikiem Amigi :)
[#28] Re: Efekty specjalne w filmie Jurassic Park-Lightwave 3D w akcji

@xtro, post #23

Wszystko szło do kina najpierw a nie do TV. musiało być to bardzo dobrze zrobione aby nie było ściemy.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem