kategoria: A500
[#1] Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera
NIgdy nie mialem Amigi 500
ale znalazłam grafiki ktore maja zmienna Palete dzieki czemu jest wiecej kolorów niz normalnei

http://amiga.lychesis.net/special/Copper.html


Jest jakiś edytor do tego ?
chetnie bym si epobawił :)
Jak oni to zrobili ?
[wyróżniony] [#2] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #1

To trzeba zakodować. Paleta jest zmieniana co linię. Poczytaj sobie co można zrobić za pomocą coppera, te przejścia kolorów z góry na dół są robione właśnie za jego pomocą.

Najlepszym przykładem stosowania modyfikacji palety co linię jest gra Universe.

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2016 15:47:16 przez sanjyuubi
[#3] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #1

[do skasowania]

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2016 16:33:34 przez aszu
[#4] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@sanjyuubi, post #2

cos tam znalazłem
http://aminet.net/package/dev/moni/CopColEdV12 :)

Kolor piksela może byc z tego co zczaiłem zmieniany dowolnie co 8 pixeli......na amidze 500 http://tinypic.com/view.php?pic=29w94ck&s=6#.VyTEyR8zp1Y :)

http://eab.abime.net/showthread.php?t=50518

co prawda nie o to mi chodziło......własciwie ALE...
Jak da sie to podpiąc pod ekran jakiegos ecytora graficznego to jestesmy Prawie w domu ;)
Bo natakim obrazku z rozmytymi pixelami 8x1 ale z prawie dowolna paleta...
Mozna by namalować coś juz piselami 1x1 chyba....za pomoca pozostałych indexow.

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2016 16:52:32 przez dzordan
[wyróżniony] [#5] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #4

CopColEd jest narzędziem dla programisty, czyli w skrócie: nie jesteś w domu. Używanie edytora graficznego ze zmianą palety nie sprawdza się, gdy masz do dyspozycji HAM, a jest sporo prościej w używaniu i programowaniu. Jednak był taki program do rysowania w dynamic hires, zwie się Macro Paint, ale nie ma w nim kontroli użytkownika nad zmianami palety, więc nie nadaje się. Używanie coppera do zmiany palety jest przydatne tylko w grach i demach, a więc ludzi programujących, a ci sobie poradzą. Zaś rysowanie dla super obrazków nie da lepszego efektu od zwykłego HAM. Jednak jeśli bardzo chcesz to jest taki edytor na AtariST. Zwie się Neochrome Master i posiada tryb "rasters". Tam mamy pełną kontrolę nad paletą w każdej linii. Zapisuje pliki w formacie IFF z dodatkowym chunkiem RAST, który łatwo przekonwertować na CTBL czy podobny.
[wyróżniony] [#6] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #1

ten temat już mnie dawno temu interesował i uważam że należy go badać - sam próbuję.
tzn stosując moją metodę pixlowania myślę że mógłbym dość swobodnie malować rysunek z pewnymi luźnymi założeniami - np żeby nie przekroczyć 32 kolorów w lini.
zacząłem myśleć też na konwerterem który jeśli było by więcej niż 32 kolory to uśredniał by kolory w lini do 32. i tak co linię coppera.
idea trochę jak G2F u atarowców a konwerter trochę ideą podobny do komodorowskiego NUFLI/Mufflona mam przeczucie że dało by się robić grafiki lepsze niż HAM - bardzie wyraźne/ nie "rozmyte" jak w HAMie.
oczywiście założeniem jest odpowiednie przygotowanie grafiki np w photoshopie tak aby konwerter miał jak naj mniej zgadywania - czyli trzymanie się 32 kolorów w lini.
mój kowerter, który zacząłem robić jakiś czas temu (w Processing'u - taki javovy język do prototypowania) potrafi sprawdzić czy w lini są 32 kolory i zbudować histogram. będę walczył dalej bo tym wątkiem na forum - nie powiem, zmobilizowaliście mnie.
dam znać jak idzie za około tydzień.
[#7] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@cholok, post #5

Rysowanie w HAm
mam nadzieje że Żartujesz sobie OK
Generalnie to był tryb dla lamerów. ;)


no wlasnie brak edytora mi sie zdaje na amidze 500 może byc spowodowany tym że wiekszośc ludzi jest skrajnie .....zbyt mądrych (w innym tego słowa znaczeniu) by zrozumiec jak takie cos działa ;)

Jednak i tak przydał by sie program ktory by pomieniał palety co pare lini i jakis format zapisu do tego.
Wtedy można by z amigi 500 niezła grafe uzyskać ....

pomysł Mogłbym na AGAtakie cos w sumie zasymulować np 16 paletkami po 16 kolorów. lub 8 po 32
Może tak to robili w sumie ?

Potem tylko kwestia uzgodnienia z programista jak to ma wyświetlic.......
[#8] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #7

a tylko paleta 4096 kolorów trzeba pamietac żeby ustawić.

A w miej sie masakryczie gradienty ładne ustawaia.... wymaga sporo uwagi. juz.
[wyróżniony] [#9] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #7

troche dzisiaj na d tym siedze i problem jak sie okazuje nie będzie napisanie konwertera tylko problem jest w narzędziu do rysowania. niestety, jako grafik musze powiedzieć że myślenie w kategoriach inna paleta co linie nie sprawdzi się. wiec, albo będzierysowanie w true-colorze z jakimiś założeniami albo tego nie da się zrobić latwo. zrobienie takiego "koderskiego" narzędzia jak G2F u atarowców nie wchodzi w grę bo to nie będzie narzędzie artystyczne.
nic to ... wracam co próbowania

[edit]
aha i 32 kolory w lini odpadają - copper się nie wyrobi. max to 16, ale widzę z eksperymentów że nawet przy 16 kol. w lini można mieć niezłe efekty. no chyba żeby zmieniać paletę co 2 - 3 linie - tyle że wtedy zaczynamy mieć rzeźbę jak nieprzymierzając w kommodorowskim NUFLI.

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2016 17:17:49 przez retronav
[#10] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@retronav, post #9

Moim zdaniem jak ktoś chce uzyskać na OCS nową jakość to lepiej użyć Hires w 16 kol, z których co kilka może kilkanaście linii zmienia się ze 4 lub 8 z nich. Co w sumie da setki kolorów na ekranie. W dodatku w takiej rozdzielczości mniej razi w oczy dithering niż w Loresie, albo nawet wogóle go nie widać przy zbliżonych kolorach.

I przyjdzie kolega Amigowiec i spyta jakim cudem AGowa grafikę masz na A500, bo Lores to się kojarzy z NESem a nie z 32bitowcem.
[wyróżniony] [#11] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #7

Mogłbym na AGAtakie cos w sumie zasymulować np 16 paletkami po 16 kolorów. lub 8 po 32


Ujmijmy to tak. Pomysł z symulacją na AGA jest całkiem dobry. Namaluj coś dobrego, a ja zajmę się konwersją na odpowiedni format (tylko pilnuj 12-bitowej palety).
[#12] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #7

Rysowanie w HAm


Da się, nawet fajnie może wyglądać, trzeba tylko zmienić kolejność, najpierw sprawdzić a później wyrażać opinię/śmiać się OK
[#13] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@BULI, post #12

Jak mam byc szczery to HAM-6 jest troche nie na temat
odpuście se ok ? albo załóżcie swój watek i se tam trolujcie do woli nie zaśmiecając mojego . OK

podałem link w 1 poście o czym konkretnie dyskutuje.
http://amiga.lychesis.net/special/Copper.html

i bardzo bym prosił trzymanie sie tematu OK
[#14] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@retronav, post #9

no na tych przykłądach co widze to dokłądnie jest tak jak mówisz .... włąsnie maja po 16 kolorów
i to chyba pare paletek

http://amiga.lychesis.net/special/Copper/WingsOfDeath_GameOver.html
http://amiga.lychesis.net/special/Copper/Z-Out_Ending.html

ale widziałem lepszy trick.
Oni tam mieli palete 32 kolorów.
I zmieniali poprostu połowe palety co jakiś czas .
Bo zauważ ze całej palety i tak nei ma sensu zmieniać... zawsze jakieś kolory zostają.
w sumie udało im sie tym sposobem 72 unikalne indexy paletowe uzyskać.
[#15] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@dzordan, post #13

Chciałbyś mnie nazwać trolem, bo wyraziłem inna opinię niż twoja na temat rysowaniu w HAM?!- no można i tak.

W takim razie zastosuj swoją dobrą radę do siebie i staraj się trzymać tematu szeroki uśmiech
[#16] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@BULI, post #15

Luzik....
technicznie to poprostu nie natemat bo logika rysowania inna i zastosowanie inne.


DOprawdy nie rozumiem że jak HAM'ski człowiek jak ja
to każdemu nachodzi na mysl by mu jeszce tryb HAM proponować.....



.. na zgode proponuje przełamanie sie snickersem
[#17] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@retronav, post #9

Pracuję nad takim konwerterem do formatu multipalette. Prawie działa. Po co, skoro jest hamlab? Mój program nie renderuje obrazka, tylko realokuje kolory wedle potrzeby co zmniejsza liczbę zmian. Póki co odczytuje iffy do 256 kolorów (bez HAM, EHB) i sprawdza ilość kolorów w linii oraz ilość potrzebnych zmian. Później można wprowadzić lepszą optymalizację zmian oraz tryb EHB (to możę być trudne). Co ważne, zachowuje kolory oryginału, oczywiście w rozdzielczości 12-bit. Odnośnie linku i obrazków z Agony, to są one nieoryginalne, mają 24-bitowe kolory (wystarczy porównać z HOL lub wgrać do DPaint no AGA).

Odnośnie kolorów w linii to może być ich 32 lub nawet 64 w EHB, tylko liczba zmian musi być mniejsza niż 16. Mniejsza, bo unikamy zmiany koloru 0 jeśli chcemy uniknąć tęczy na ramce. Overscan też zmniejsza liczbę zmian. Używając CPU można zwiększyć liczbę zmian do 32.

Wyświetlarki multipalette używają systemowych funkcji do tworzenia własnej copperlisty co powoduje pewne ograniczenia. Daje to pełną zgodność z systemem, ale ogranicza liczbę zmian do 7 oraz brak drugiej copperlisty dla trybu interlace. Należałoby napisać własną wyświetlarkę. Nie byłoby to trudne, bo jest converter formatu mp do copperlisty.
[#18] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@retronav, post #9

Ruszyłeś coś w tym temacie?

Interesuje mnie też możliwość wyświetlenia obrazków C+4 na Amidze 1:1. Często takie obrazki mają więcej niż 64 kolory. Zastanawiam się, czy zmiana palety dawałaby taką możliwość, ale potrzebne mi jest dokładne info o ograniczeniach C+4. Wiem tylko, że FLI działa co drugą linię, potrzebuję jednak bardziej dokładnych danych. Był taki polski artykuł porównujący różne 8-bitowce i tam było to dość dokładnie podane, ale nie pamiętam tytułu i nie mogę go znaleźć.
[#19] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@cholok, post #18

Utknąłem.
... na wydaje się najprostrzej rzeczy. czyli jak przejść z trybu chunky na bitplany. potem już nie miałem czasu na to bo wpadło mi do robienia demo na C64.
pewnie do tego jakoś wrócę bo teraz robię mały shift w kierunku Amigi znowu ;)

co do C+4
to artykuł był w magu Chartari #1: link
generalnie FLI na C+4 działa tak że co dwie linie zmienia się kolor tła i jeden stały kolor. natomiast w bloczku 4x2 masz dowolne 2 dodatkowe kolory. zmieniane co bloczek.
więc teoretycznie w lini 160x2 możesz mieć:
40 znaczków po 2 kolory = 80 kolorów
+
kolor tła i jeden kolor stały
razem 82 kolory

i powiem Ci że też myślałem o takim konwerterze ;)

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2016 10:51:20 przez retronav
[#20] Re: Edytor grafiki na amiga 500 z obsługa coppera

@retronav, post #19

Dzięki, to jest to. Na tę chwilę nie mogę zajmować się konwerterem, bo zajmuję się sndanim. Wszystko w swoim czasie.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem