[#31] Re: Działanie pamięci FAST

@Umpal, post #27

Czy pisząc w asemblerze taką procedurę programista określa na jakiej pamięci procesor ma wykonywać obliczenia?
Tego nawet programista robić nie musi, ponieważ system operacyjny jeżeli tylko dysponuje pamięcią fast, to kod programu z dyskietki czy dysku twardego załaduje właśnie tam. W praktyce więc programista raczej określa co musi znaleźć się w pamięci chip, reszta w faście ląduje domyślnie. Najczęściej są to dane, z których bezpośrednio korzystają układy specjalizowane Amigi (układy te nie mogą sięgnąć do pamięci fast). Czyli jakieś gotowe grafiki, dźwięki, copperlisty i tym podobne.
[#32] Re: Działanie pamięci FAST

@Umpal, post #22

Aby odpowiedziec na Twoje pytanie trzeba by tu wiac pod uwage kilka aspektow.
Jesli chcesz zakrecic przyslowiowym szescianem to potrzeba przygotowac odpowiednie informacje na jego temat np: pozycja wiezcholkow. A to sa obliczenia o pewnym stopniu zlozonosci. Dlatego moga wystapic nastepujace opcje:
1. Tylko CHIP.
W tym przypadku procesorowi non-stop przeszkadaja chipsety w przygotowywniu tych danych bo co chwile musi sie zatrzymywac. Np chcial pobrac jakies dane lub wykonac nastepna instrukcje (czyli siegnac do pamieci) ale na jakis czas musial wstrzymac prace.
2. Gdy jest FAST to te wszystkie potrzebe obliczenia moze zrobic praktycznie bez przestojow, wysylajac przeliczone dane do blittera by wyrysowal jakas sciane czy coppera.
Jednak w tym przypadku i tak musi poczekac az blitter skonczy prace aby mu wyslac kolejne dane (jednak w tym czasie moze dokonywac kolejnych przeliczen).
3. Ostatnia opcja jest to ze procesor sam liczy od poczatku do konca wszystko co moze i tworzy gotowy obraz calosci w pamieci FAST w odpowiednim buforze a pozniej wszystko to przezuca do pamieci CHIP.
W tym przypadku nie musi w ogole kozystac z blittera czy coppera.
Gdyby w/w bufor mial w pamieci CHIP to bylby stale wstrzymywany przez chipsety.

Jesli masz pamiec FAST to paniec CHIP mozna traktowac jako pamiec karty graficznej do ktorej siegasz tylko kiedy musisz cos wyswietlic (lub zagrac bo w Amidze ten rodzaj pamieci wykozystywany jest tez do innych celow np odgrywania dzwiekow)

Pamiec FAST jest podpieta bezposrednio pod procesor wiec dostep do niej jest praktycznie natychmiastowy i ogranicza sie tylko do szybkosci procesora (o ile fizyczny typ zastosowanej pamieci na to pozwala).


Ostatnia aktualizacja: 20.05.2016 23:31:48 przez Phibrizzo
[#33] Re: Działanie pamięci FAST

@Phibrizzo, post #32

W odpowiedzi na #31
No to chłopaki teraz jest już alles klar OK
@Phibrizzo, o przykład nr 3 mi właśnie chodziło. I w nawiązaniu do niego mam jeszcze jedno pytanie:
(...) tworzy gotowy obraz calosci w pamieci FAST w odpowiednim buforze a pozniej wszystko to przezuca do pamieci CHIP.
W tym przypadku nie musi w ogole kozystac z blittera czy coppera.

Czy to oznacza, że wystarczy tylko przerzucić takie gotowe dane w odpowiedni adres pamięci CHIP żeby zostało to wyświetlone automatycznie na ekranie, kompletnie bez udziału już blittera i coppera? (taki wniosek można już wyciągnąć z tego, co napisałeś, ale chcę się upewnić)
[#34] Re: Działanie pamięci FAST

@Krashan, post #31

Do tego można jeszcze załączyć taką informację, że pamięć posiada także atrybut zwany priorytetem, a pamięć CHIP ma najniższy.

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2016 07:09:52 przez sanjyuubi
[#35] Re: Działanie pamięci FAST

@Umpal, post #33

Tak, tyle tylko ze nie mozna zrobic zwyklego Copy-Paste. Wyniak to ze specyficznego ulozenia danych graficznych w pamieci CHIP (tryb PLANAR). Dane w pamieci FAST mozna (bo prosciej) zapisywac w trybie CHUNKY czyli tak jak to robia komputery PC.
Dlatego podczas kopiowania z FASTu do CHIPu nalezy dokonac konwersji.
Istnieje systemowa funkcja ktora to robi jednak jest baaaardzo wolna. Dlatego powstalo duzo latek na ta funkcje typu BlazeWCP czy NewWPA. Dlatego tez koderzy scenowi wymyslili jak to w miare szybko zrobic i napisali taka procedure ktora to robi praktycznie "w locie". Zapewne spotkales sie z czym takim jak "Chunky To Planar" w skrocie C2P.
Nalezy tu jednak pamietac ze przepisanie pamieci rowniez jest oblozone wstrzymywaniem procesora jesli chipsety beda musialy cos zrobic. Jest to najwieksza wada pamieci CHIP. Poprostu taka jest juz ich natura i nic sie na to nie da poradzic.

BTW. teraz mi przyszlo do glowy ze C2P moze faktycznie kojazyc sie z "Copy Paste" :)

Odnosnie procedur C2P to najlepiej pytac kogos bardziej kompetentnego.

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2016 10:43:13 przez Phibrizzo
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem