[#1] Ile łącznie RAM można wcisnąć?
A konkretnie do najpierwszych Amig 68k0.

Pamiętam, że w pierwszej A500 miałem 1MB Chip i Supra Ram 2MB rozszerzalne do 8. Czyli łącznie 9MB.

Ale do tej Amigi były też rozszerzenia pod klapkę dające nawet 8MB plus chip na pokładzie 8,5 MB. Amiga teoretycznie powinna przyjąć łącznie 16MB minus Rom. Jeśli się nie mylę. Czy więc np. obecne rozszerzenia na procesor nie mogłyby być większe?
[#2] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@xtro, post #1

Amiga teoretycznie powinna przyjąć łącznie 16MB minus Rom. Jeśli się nie mylę.

mylisz się

11.5 MB to jest obszar bezpieczny (wyswietlić moze i 15.5 MB ale zapis powoduje nadpisywanie innych obszarow) przetestowalem to w A600 w konfigu 2 MB CHIP + 9.5 MB FAST/SLOW + 4 MB SRAM


Ostatnia aktualizacja: 10.04.2017 06:27:14 przez HOŁDYS
[#3] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@HOŁDYS, post #2

Hołdys ma rację. Po pierwsze musisz odliczyć jeszcze obszary takie jak obszar układów CIA, obszar rejestrów OCS/ECS, obszar autoconfig dla peryferiów. Po drugie sygnały dekodowania adresów są generowane przez chipset, dla uproszczenia logiki wiele z nich jest generowanych w szerszym obszarze niż naprawdę używany. Dlatego większość obszarów oznaczonych na mapie pamięci jako zarezerwowane, nie może być użyta, bo sposób generowania sygnałów dostępu powoduje, że będą nadpisywane inne obszary pamięci albo rejestry układów. W A500 możesz skorzystać z obszarów:

000000 - 1FFFFF (max 2 MB chip z odpowiednim agnusem)
200000 - 9FFFFF (max 8 MB fast)
C00000 - D7FFFF (1,5 MB slow)
[#4] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@Krashan, post #3

czyli sprawa jasna - 11,5 MB i tyle...

Zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa. Otóż na A4000 kiedy jeszcze miałem na początku łącznie 6MB , a potem 18MB podczas renderowania bardzo często wykorzystywałem pamięć wirtualną z ustawionym najniższym priorytetem - ale się przydawała. Do tego posiadając w Zorro 2 nieco szybszy niż ten na płycie kontroler dysku i posiadając dodatkowy dysko ok. 100MB na tym kontrolerze cały HD zdefiniowałem jako dysk pamięci wirtualnej w VMM. DO czego jednak zmierzam. By obsługiwać pamięć wirtualną potrzebny jest układ MMU, ale ... no właśnie ALE... By odpalać programy z Amigi potrzebna jest Amiga lub JEJ EMULATOR. By zarządzać pamięcią virtualną potrzebne jest MMU lub jego EMULATOR (przykład - bodaj ImageFX sam sobie taką pamięcią zarządza). Czy więc nie wpadł nikt na pomysł zmajstrowania MMUsoft... które gdy programowi kończy się pamięć wykorzystywał by część zdeklarowaną dysku na potrzebny obszar? Ciekawi mnie to bo chyba by to było wykonalne? A może jest , a ja wykazuje się właśnie ignorancją.

To takie pytanko skoro jak widzę odpowiedzieliście tak fachowo, że przyznam ledwo to rozumiem :)

Podobny przewrotny nie kryjmy pomysł przyszedł mi gdy zastanawiałem się nad grafiką. Skoro w Amidze nie ma chunky pix ktoś kiedyś wymyślił taki pliczek o ile dobrze pamiętam chunkytoplan w C: i to się odpalało i o dziwo gry 3D lepiej chodziły... pamiętam miałem ten pliczek odpalany przed grami 3D jeszcze na A4000/060. Czy więc nie byłoby możliwe stworzenie Devs:Monitors AGAonECS? TAki emulator - sterownik AGA dla nie AGA kompów. I np. miast otwierać się powiedzmy Lores no lace 256 kol, otwierał by się Lores no lace HAM6, albo ditherowany (lub nie - po porstu przeliczany na zasadzie który kolor najbliżej) EHB lub 32 kol.

Czy nie za bardzo odjechałem. A może zwyczajnie nikt na to nie wpadł?

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2017 14:41:41 przez xtro
[#5] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@xtro, post #4

to drugie - jest cień szansy coś takiego zrobić, ale tylko dla aplikacji korzystających z funkcji OSu lub chociaż graphics.library, ale kosztem bardzo dużych ingerencji w kod tychże funkcji oraz zwiększenia nakładów obliczeniowych na proc. No i pozostaje kwestia legalności takich ingerencji w kicka, bo społeczność amigowa niestety wciąż nie ma wolnego/darmowego zamiennika własnościowego kickstartu, do którego można by coś takiego dorobić.

Niby jest AROSowy kick ale z tego co czytałem, to skupiają się na RTG i dopalonych konfiguracjach, tak żeby AROS Vision na tym latał.

Była też reimplementacja execa w c++11 czy nowszym, ale padło to ze względu na brak narzędzi programistycznych, a dokładnie targetu 68k dla LLVM.

Niby kurka 3 OSy nowe mamy, ale wszystkie mają w nosie stare, nierozbudowane konfiguracje. A szkoda, bo potencjał i możliwości zabawy na tym polu są całkiem spore.

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2017 18:56:55 przez teh_KaiN
[#6] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@xtro, post #4

Czy więc nie wpadł nikt na pomysł zmajstrowania MMUsoft...
No ale zastanów się po co. MMU polega na tym, że część przestrzeni adresowej jest wymapowana na dysk, przy czym aplikacje "nie zdają sobie z tego sprawy". Ale dopóki mamy procesor z 24-bitową szyną (68000, czy 68EC020) to i tak tej przestrzeni jest tyle samo – 11,5 MB do wykorzystania. A jak już weźmiemy procesor z 32-bitową szyną (pełny 68020, albo coś lepszego) to możemy sobie walnąć choćby 512 MB fizycznego fast RAM i po co się boksować z pamięcią na dysku. To miało sens kiedyś, gdy 16 MB fast było marzeniem ściętej głowy...

Podobnie jest z takim emulatorem AGA. Po co odpalamy program w dużej ilości kolorów? Bo chcemy widzieć dużą ilość kolorów... To po co nam emulator, który z tej dużej ilości kolorów robi małą ilość kolorów?

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2017 19:15:44 przez Krashan
[#7] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@xtro, post #1

Obsługiwane przez system/specyfikację:
2MB CHIP
8MB FAST
1.5MB SLOW

oraz pofragmentowane 2MB poświęcając z głową kilka obszarów, które nie są przeważnie używane (dodawane ręcznie za pomocą addmem). taka sztuka dla sztuki i dla zaspokojenia własnych bezpodstawnych potrzeb.

Jedno z autorskich rozszerzeń do A500 wyciska te maksimum (nie pamiętam nazwy, ktoś je włożył do CTDV zdaje się).

Mając 11.5MB RAM, bawienie się w jakies pofragmentowane dodatki nic nie wniesie w kwestiach użytkowych, to moja opinia ale po 11.5MB RAM, to może dopiero 32MB jest granicą, którą mógłbyś chcieć osiągnąć w przypadku pamięciożernego oprogramowania, a jeśli już np. takie 16MB wolnej pamięci byłoby wymagane to pewnie w jednym ciągłym kawałku, czego nie uzyskasz w standardowej 16MB przestrzeni.

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2017 19:26:40 przez sanjyuubi
[#8] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@xtro, post #4

ktoś kiedyś wymyślił taki pliczek o ile dobrze pamiętam chunkytoplan w C: i to się odpalało i o dziwo gry 3D lepiej chodziły.

Najlepszy do takich zadań to BlazeWCP

TAki emulator - sterownik AGA dla nie AGA kompów.

Już od dawna istnieje coś takiego - klik
[#9] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@waldiamiga, post #8

O no proszę , a jednak jest. Moje rozważania były czysto teoretyczne, zdaje sobie sprawę, ze skoro tyle lat nie ma to pewnie dla tego , ze nie można lub się nie opłaca. Ale z drugiej strony oglądałem nie tak dawno fajny wykład takiego gościa od małego Atari na bodaj RetroComp, gdzie opowiadał (z dźwiękiem suszarki w tle) jak to niemal do dziś na poletku chipów Atari wymyślają kolejne nieznane dotąd możliwości, jak np. rzeczona suszarka podnoszącą temperaturę co pozwala wykorzystać zjawisko przesunięcia co druga linię pikseli o pół (pixla) i na tej bazie budować nowe tryby pozwalające zwiększyć wrażenie lepszej rozdzielczości niż sprzętowa.
[#10] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@xtro, post #9

O no proszę , a jednak jest.

Zielony smieszek, co to może znaczyc?pomysł
[#11] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@xtro, post #1

Kiedyś na Allegro była taka pamięćOK
12Mb ram w Amidzeszeroki uśmiech
[#12] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@xtro, post #1

Mapa pamięci A1200, tak do policzenia, jak będziesz miał czas.

000000 to 1FFFFF	2 MB	Chip RAM(or system ROM overlay)
200000 to 5FFFFF	4 MB	Zorro II expansion space
600000 to 9FFFFF	4 MB	Credit Card memory if CC present
AOOOOO to A1FFFF	128 KB	Credit Card Attributes
A20000 to A3FFFF	128 KB	Credit Card I/O
A40000 to A5FFFF	128 KB	Credit Card Bits (similar to CDTV)
A60000 to A7FFFF	128 KB	PC I/O
A80000 to B7FFFF	1 MB	System ROM selected
B80000 to BEFFFF	448 KB	Not used(Reserved for CDTV)
BF0000 to BFFFFF	64KB	8520CIAs
C00000 to CFFFFF	1 MB	C00000 Memory
D00000 to D7FFFF	512 KB	PC memory
D80000 to D8FFFF	64 KB	SPARE chip select
D90000 to D9FFFF	64 KB	ARCNET chip select
DA0000 to DA3FFF	16 KB	IDE drive
DA4000 to DA4FFF	16 KB	IDE reserved
DA8000 to DAFFFF	32 KB	Credit Card and IDE configregisters
DB0000 to DBFFFF	64 KB	Not used(reserved for external IDE)
DC0000 to DCFFFF	64 KB	Real Time Clock(RTC)
DD0000 to DDFFFF	64 KB	RESERVED for DMA controller
DE0000 to DEFFFF	64 KB	Not Used
DF0000 to DFFFFF	64 KB	Chip Registers
E00000 to E7FFFF	512 KB	System ROM(lst half if 1MB ROM)
E80000 to EFFFFF	512 KB	Configuration and I/O card space
F00000 to F7FFFF	512 KB	Flash ROM space
F80000 to FFFFF	512 KB	System ROM(2nd half if 1MB ROM
[#13] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@waldiamiga, post #12

Myślałem że wątek dotyczy Amig z 68000, bo do A1200 są turboski ze 128MB ale jakoś tu o tym nie piszą bo to nie taki wątek.
[#14] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@ZbyniuR, post #13

Z 256 MB też są. A kiedyś widziałem konfigurację pt. 192 MB.
[#15] Re: Ile łącznie RAM można wcisnąć?

@ZbyniuR, post #13

Procesor 68EC020 adresuje tyle samo pamięci co 68000. Każde turbo, które ma więcej niż te 8 MB fast, musi mieć lepszy procesor.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem