A tak wracając do tematu, to należy poznać cechy chipsetu Amigi AGA (zarówno zalety jak i wady) i wykorzystać zalety niwelując wady.
Jak to widzi użytkownik?
System Amiga OS 3.1 został zaprojektowany dla rozdzielczości 640x200 - 640x256, co widać po ikonach, grubości ramek okienek. Dlatego też taka rozdzielczość jest zalecana przy pracy pod systemem. Głębia barw jest za to dowolna w tej rozdzielczości, jednak dla ekranu Workbencha nie będziesz potrzebował za wiele.
Warto wydzielić sobie ekran(y) o wysokiej rozdzielczości/głębi barw np. do podglądu obrazów.
Zgodzę się, że tryby 30kHz mocno eksploatują chipset AGA i należy z nich korzystać tylko, gdy nie ma innej możliwości (czyli nasz monitor nie wyświetli trybu PAL). Mam monitor multi synchroniczny, jednak najwygodniej mi pracować w PAL.
Ja nie namawiam Ciebie na pozostanie przy AGA, ale pokazuję że można uzyskać komfortową pracę na Amidze z AGA przez zastosowanie paru wskazówek.
Jeżeli chcesz korzystać z AmigaOS3.9 i wydobyć jak najwięcej z tego systemu, to rzeczywiście karta graficzna może okazać się w takim przypadku dobrym rozwiązaniem.
Ale sugerowanie się powolnością okienek w trybie MultiScan Productivity 640x480 i 256 kolorach jest mylące w ogólnej ocenie chipsetu AGA, który został przecież dobrze zaprojektowany. Nawet VGA nie miał 256 kolorów w tym trybie. Pamiętam jak niektóre przeglądarki płyt Cover CD dla Windows 95 załączane do czasopism wymagały trybu co najmniej 16 kolorów.
Poza tym powtarzam, że tryby 15kHz PAL i NTSC są natywne dla Amigi.
A jak to widzi deweloper?
Jeżeli przyjrzysz się systemowi w wersji 3.0 zauważysz, że wraz z tą wersją, która została przygotowana dla Amig z AGA wprowadzono takie funkcjonalności jak:
1. ekrany połączone,
2. własne wypełniacze tła dla ekranu i okienek (można je wyłączyć lub zastąpić), co powoduje m.in. błyskawiczne ich otwieranie i zamykanie,
3. funkcje SetMaxPen() oraz SetWriteMask() optymalizujące rysowanie,
4. dodatkowe tagi w VideoControl(),
5. bitmapy typu interleaved.
Umiejętnie korzystając z tych cech przy rozwoju programów, można czynić je bardzo szybkimi pod AGA jeśli chodzi o odrysowywanie.
Oryginalne implementacje funkcji systemu Amigi nie są najszybsze, ale są najstabilniejsze i gruntownie przetestowane. Można oczywiście napisać własne funkcje graficzne. Ale najważniejsze to umiejętne wykorzystanie wymienionych cech.
Zadajcie sobie pytanie - dlaczego tak obdarzyliście sympatią komputer Amiga? Bo ja np. zauroczyłem się przecudowną feerią barw w grach na Amigę. A Wy przypadkiem zakochaliście się w 4-kolorowym ikonie koszu (bo przecież tak wyglądał system legendarny Amiga OS).
Mnie zauroczyły możliwości sprzętowe Amigi, zaś system był niedaleko na drugim miejscu.