kategoria: A1200
[#1] W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)
Witam.
Z pewnością posiadacze A1200/A4000 dobrze znają grę "Testament" jako FPS.
To jest ta gra:
https://www.ppa.pl/gry/testament.html
Uruchamiałem tą grę z trzech dyskietek i z dysku HDD, aby mieć porównanie.

Przedstawię poniżej uruchomienie tej gry na dwóch różnych konfiguracjach:

1. Wiele lat temu miałem w A1200 (Kickstart 3.0), rozszerzenie 4MB FAST RAM z koprocesorem 68881 i standardowo z fabrycznym procesorem Motorola 68020 na płycie głównej (przyspieszało to gołą A1200 chyba 2x albo nawet 3x) ---> na tej konfiguracji ta gra trochę zamulała od strony graficznej (nic dziwnego), ale było słychać dźwięk podczas grania

2. Później w A1200 (Kickstart 3.0) miałem i mam nadal kartę turbo Apollo 1240/40 (procesor CPU Motorola 68040 @ 40MHz 32MB Fast RAM + koprocesor FPU 68882) ---> co prawda na tej konfiguracji ta gra chodzi płynnie od strony graficznej, ale nie słychać dźwięku podczas grania

To jedyna problematyczna gra typu FPS (brak dźwięku podczas grania) uruchamiana na A1200 z szybkim procesorem 68040.

Czy Wy wszyscy posiadacze A1200/A4000 (z procesorami 68030/68040/68060) także nie słyszycie dźwięku w tej grze podczas grania ?
[#2] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@krzysiekp41, post #1

Mi na Apollo 040 w ogole nie udalo sie tego uruchomic.

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2022 16:20:37 przez kempy
[#3] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #2

A mi na 020 śmiga jak ta lala bez najmniejszego problemu. Z dźwiękiem oczywiście. Nic tam nie grzebałem w tym kierunku. Po prostu zainstalowałem i działa.
1
[#4] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #2

Dziwne, bo ta gra jest typu FPS wykonana pod procesory 32-bitowe (wersja AGA). Przecież procesor 68040 także jest 32-bitowy. To tak jakby ta gra była nie do końca kompatybilna z tym procesorem. Brak dźwięku w tej grze podczas grania (na 68040) jest totalnym bezsensem. To jest najdziwniejsza rzecz z jaką miałem do czynienia na Amidze.
[#5] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@krzysiekp41, post #4

Faktycznie dziwna sytuacja.U mnie na Blizzard 030/50 dźwięk był,a teraz mam Blizzard 040/40 i gra też jest bez dźwięku 😟szkoda,bo gra mimo dość słabej grafiki ma fajny klimat właśnie dzięki efektom dźwiękowym.
[#6] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@enzo83, post #5

Ciekawe czy ta gra "Testament" uruchomiona na procesorze 68060 ma dźwięk podczas grania. Gra "Alien Breed 3D" ma słabszą grafikę od tego Testamentu. Tak czy siak - jedna i druga ma fajny klimat oraz dobre efekty dźwiękowe.
[#7] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@krzysiekp41, post #4

Nie jest to wcale takie dziwne. Blad kodera czyli zapis glosnosci jako bajt do rejestru wordowego, ten sam co w Dread demo (moze juz poprawiony, nie wiem). W kazdym razie dotyczy tylko 68040 i 68060, nie wiem czy 68080 tez, bo nie bylo jeszcze wtedy tego procesora jak sie zajmowalem Amigowymi playerami.
[#8] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Don_Adan, post #7

A potrafiłbyś naprawić ten błąd kodera, aby w tej grze (uruchomionej na 68040/68060) był dźwięk podczas grania?

Zrobiłbyś dobry uczynek.
[#9] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@krzysiekp41, post #8

Tak, potrafilbym, bo to dosc proste jest. Ale nie mam dostepu do Amigi. Ogolnie to trzeba zamienic wszystkie rozkazy, ktore zapisuja bajt do $DFF0A8/B8/C8/D8 na zapis do $DFF0A9/B9/C9/D9. Czyli najpierw je znalezc w exeku gry, a potem zwiekszyc o 1. Moze jakis koder Ci pomoze. Ta gra chyba nie ma wersji pod WHDload, to moze Asman zrobi.
[#10] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Don_Adan, post #9

Ta gra chyba nie ma wersji pod WHDLoad, ale przydałaby się.
Ja mam tą grę na A1200 na dysku HDD jako skopiowane pliki/katalogi z trzech dyskietek (chyba nieoryginalnych). Zgrałem to na 3 dyskietki z ADF albo DMS - nie pamiętam. Pamiętam tylko tyle, że chyba na pierwszej (nieoryginalnej) dyskietce był plik "trainer.exe" (po uruchomieniu tego można ustawić nieskończoność amunicji i energii oraz rozpocząć grę ze wszystkimi broniami i kluczami).
Są tam 2 pliki startujące:
1. testament.exe ---> po uruchomieniu tego pliku nie masz żadnych bonusów
2. trainer.exe ---> po uruchomieniu tego pliku masz dostęp do tych powyższych bonusów (możliwość ustawienia OFF/ON) i po kliknięciu na START THE GAME, dopiero wtedy ładuje automatycznie plik "testament.exe".

Mógłbym te wszystkie pliki/katalogi od tej gry spakować w lha i wrzucić na serwer, jak coś.
1
[#11] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@krzysiekp41, post #4

Każdy procesor w Amidze jest 32-bitowy, tylko 68000 (taka ekonomiczna wersja procka 32-bitowego zbudowana z 16-bitowych elementów) jest cepem, a 68060 kombajnem, kompatybilność między nimi nie wynosi 100%, choć można napisać program tak, że będzie działał na wszystkich procesorach z rodziny, ale trzeba wiedzieć jak się będzie dany procesor zachowywać przy danym kodzie (np. 68000 nie ma cache, a 68020 ma i to wystarczy, żeby coś przestało działać, np. samomodyfikujący się kod).

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2022 00:13:50 przez san_u
[#12] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@krzysiekp41, post #1

Udało się odpalić na 040. Ale faktycznie, muzyka w menu jest a podczas gry cisza.
[#13] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #12

Skoro jednak muzyka jest to moze byc problem z obsluga przerwania. Jest po prostu za szybko. Mozecie sprawdzic z wylaczonym cachem, czy wtedy muzyka bedzie.
[#14] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Don_Adan, post #13

Skoro jednak muzyka jest to moze byc problem z obsluga przerwania. Jest po prostu za szybko. Mozecie sprawdzic z wylaczonym cachem, czy wtedy muzyka bedzie.


Nic nie pomogło. Prawdopodobnie menu i gra to oddzielne programy bo w menu jak i na ekranie ładowania, kiedy muzyka gra, można spokojnie przełączyć się z powrotem do WB. W samej grze nie mogę tego sprawdzić bo pod "m" jest mapa.
[#15] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #14

W keymap (chyba tak się nazywa) możesz spróbować zmienić skrót klawiszowy zmieniający ekran aby nie kolidował z grą.
[#16] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Rafał A-3000, post #15

W keymap (chyba tak się nazywa) możesz spróbować zmienić skrót klawiszowy zmieniający ekran aby nie kolidował z grą.


FKey. Bez zmian. Gra wyłacza przełączanie ekranów.
[#17] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Don_Adan, post #9

Ta gra chyba nie ma wersji pod WHDload, to moze Asman zrobi.

Ma.
Wykorzystana została instalka Whdload Generic slave.
[#18] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Norbert, post #17

To nie jest slave dla tej gry. Taki slave nie naprawia zadnego bledu wystepujacego w grze. Sluzy jedynie dla dobrze napisanych gier/programow, ewentualnie moze byc przydatny do wychwytywania bledow crashujacych Amige, bo WHDload robi dobre raporty w przypadku wystapienie guru.
[#19] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Don_Adan, post #18

No tak, ale jest pod whdload.
Ciekawe czy jest wtedy dźwięk na 040?
[#20] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Norbert, post #19

Ciekawe czy jest wtedy dźwięk na 040?


Osobiście sam nie wiem co robię źle, ale jeszcze nie zmusiłem niczego do pracy z generic slave. O ile z normalnymi slave praktycznie wszystko chodzi na 040 (tylko często gęsto należy wyłączać cache) o tyle generic wykłada mi się z wszystkim.
[#21] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Norbert, post #19

Watpie, bo ten slave jest tylko dla dobrze napisanych programow. A Testament nie jest dobrze napisany. Ten slave nie naprawia automagicznie zadnych bledow uruchamianej gry. W teorii moznaby napisac slave, ktory by naprawial bledny zapis glosnosci. Ale do tego potrzebne by bylo MMU i uzywanie MMU spowalnialoby uruchamiany program.
[#22] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #20

Sprobuj ten slave:

link

Powinien zadzialac, ale muzy raczej nie bedzie.
[#23] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Don_Adan, post #21

Ja nie twierdzę że coś naprawia.
Ale warto sprawdzić czy będzie się dźwięk w grze odpalonej na 040 poprzez generic.slave
Nie mam jak tego przetestować, a dla osoby zainteresowanej będzie to jakaś nadzieja, że muzyka się "pokaże"
1
[#24] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Norbert, post #23

nie ma żadnego powodu by miał naprawić blad z dźwiękiem...

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2022 19:33:15 przez juen
[#25] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #20

Ja też nie wiem, ale mam tak samo. Coś tam zadziałało mi na ACA500 z generic kick 1.3 (Miecze Valdgira II swego czasu), ale na 060 absolutnie nic się nie dało, a sporo walczyłem.
[#26] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Don_Adan, post #22

Sprobuj ten slave:

link

Powinien zadzialac, ale muzy raczej nie bedzie.


Tak, czysty WB 3.1 dało się Pod tym zainstalować. Po wrzuceniu katalogu z zainstalowanym Testamentem, ten odpalił się. Jest menu, gra muzyka, ale po wybraniu nowej gry mam Access Fault ($7008) i wypad. Z NOCACHE to samo.

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2022 21:39:29 przez kempy
[#27] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #26

Nie trzeba instalować WB.
Katalog DATA "przejmuje" role dysku.
Wystarczy przegrać pliki z danej gry do niego.
Wymagany jest w plik startup-sequence w katalogu S.

Ps.
Ciekawe czy jest możliwy, czy istniejr generic.slave ale zamiast katalogu DATA, dane odczytywane byłyby z obrazu dyskietki DISK.1, DISK.2, DISK.3, DISK.4.
[#28] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #26

Czyli jest ewidentny blad w grze skoro masz "access fault". Zrob wtedy "core dump" i w SYS:C powinienes miec raport oraz zrzuty pamieci. Mozesz ten raport tutaj podac, zobacze czy cos widac z tego raportu.
[#29] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@Don_Adan, post #28

Mozesz ten raport tutaj podac, zobacze czy cos widac z tego raportu.


************************* 04-Mar-22 07:54:28 ************************18.6.6128***
Slave='Workbench31_4.Slave' (5668 bytes)
Resload 2B54000 - 2B5BCF8 ( 31992) at 2B54000 GL=$2FDE000
Slave 2FE7000 - 2FE8600 ( 5632) at 2FE7000 BaseMemSize=$1FF000
ExpMem 2B5D000 - 2FDD000 (4718592) at 2B5D000
attn=7F(40,82) fc=-1 kn=0 cs=DC00 rw=1 zpt=-1 ep=0 ei=0
setcpu=393E(SS,BC,SB,IC,SCB,ECB,BWT)

Exception "Access Fault" ($7008) PC = $2CDB52A (Task 'Background CLI', ExpMem
$17E52A) Long Write to $1FEFFE


exception stackframe:
$02BDF53C 000402CD B52A7008 02CD5068 0C810081 00810001 001FEFFE 02CDC57E 001FEFFE
$02BDF55C 001FEFFE 00000000 02BE8AF4 02BDDCA8 02BDDACA 000802CD B2220020
regular stack:
$02CD507C 02CD5158 02CD50C8 02B7CDEA 00001000 02C215CC 00007540 00B37175 61001304
$02CD509C 61001108 423902D6 82144239 02D6820E 13FC0001 02D68215 61001A6E 0C390004
$02CD50BC 02D6820E 6700001A 6100003A 0C390001 02D6820E 67F20C39 000402D6 820E66CA
$02CD50DC 61001202 610014C4 70004E75 24564552 3A205465 7374616D 656E745F 33442031
$02CD50FC 2E320000 6100103E 33F902D6 81D802D6 81DA3039 02D681D8 C0FC000A 0C702121

----0---- ----1---- ----2---- ----3---- ----4---- ----5---- ----6---- ----7----
Dx F 0 1F108C D480 0 0 2D63C30 B09459
Ax 1ECA12 2CDC582 1FEFFE 0 2D67FF2 2CDC5D0 DFF000

TTSM III XNZVC
›1mPC= 2CDB52A›22m SR %0000000000000100›1m USP=2CD507C ›22mISP=2BDF53C MSP=1FE800
VBR=2FDF000 SFC=5 DFC=5 CACR=8000 MMUSR=0
TC=8000 URP=2B52E00 SRP=2B52E00 DTT0=0 DTT1=0 ITT0=0 ITT1=0

MEDRAAAABVCPSDT YZ PMRCBSDAAAA
intena=%›1m0110000000101100›22m dmacon=%›1m0000001111110000›22m adkcon=$1100
intreq=%›1m0000011111000000›22m
vposr....A300 vhposr...0286 joy0dat..2988 joy1dat..0000 clxdat...8023
pot0dat..F800 pot1dat..0000 potinp...5500 serdatr..3800 dskbytr..A000
deniseid.00F8 hhposr...FFB3
ciaa: PI ROPS ciab: PI ROPS
cra=›1m00000000›22m ta=21FF<21FF cra=›1m00000000›22m ta=FFFF<FFFF
AII ROPS AII ROPS
crb=›1m00000001›22m tb=75EA<FFFF crb=›1m10000000›22m tb=FFFF<FFFF
10RTWCLO parallel DRCCDSOY M3210HDS
pra=›1m11111110›22m prb=›1m11111111›22m pra=›1m11111111›22m prb=›1m11111111›22m
ddra=›1m00000011›22m ddrb=›1m00000000›22m ddra=›1m11000000›22m ddrb=›1m11111111›22m
event=000769 icr=00 sdr=76 event=00013A icr=04 sdr=00
[#30] Re: W grze "Testament" brak dźwięku (A1200/CPU 68040)

@kempy, post #29

Widac w czym tutaj jest problem, tak mi sie wydaje przynajmniej. Jesli rozmiar basememsize=$1ff000 to o ile sie nie myle zapis 4 bajtow (longa) pod adres $1feffe powoduje ze 2 bajty sa zapisywane powyzej granicy basememsize ($1ff000). czyli jakby trashowalo pamiec, to jest chyba chip ram, o ile pamietam. Szkoda, ze nie ma kodu pokazanego, ktory to robi. Bo zwykle taki kod byl w raportach.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem