kategoria: A1200
[#1] Blizzard Vision i okulary shutterglass
Witam wszystkich.
Mam pewne pytanie które chodzi mi po głowie od jakiegoś czasu: karta graficzna bvision ma przy oryginalnym wyjściu vga wyjście na okulary 3d tzw shutterglass (gniazdo przypominające svideo).
Czy po podłączeniu takich okularów istnieją jakieś gry na amigę które je obsługują?
Pamiętam że te okulary były przez chwilę modne pod koniec lat 90tych.
[#2] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #1

Obsługę okularów ma Gloom Deluxe, Nemac 4 i chyba tyle.
[#3] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@waldiamiga, post #2

Dzięki. To już coś bo obawiałem się czy takowe gry wogóle jakieś wyszły
[#4] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #3

Pytanie czy na tym wyjściu jest w ogóle jakiś sygnał "VIDEO" generowany równolegle z automatu i jeśli jest to w jakim standardzie?

Oprócz NemacIV i GloomDeluxe jest jeszcze chyba sharewarowe latanie a'la comanche voxsele obsługujące obraz stereoscope ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2022 13:21:59 przez BULI
[#5] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@BULI, post #4

Z tego co zdążyłem się zaorientować to nie tyle sygnał wideo tylko sygnał dla okularów kiedy zamykać które szkiełko (przysłonę).
Ale mogę się mylić, jestem laikiem jeśli chodzi o tą technologię.
Wczoraj kupiłem od Niemca okulary, jak przyjdą to mam zamiar potestować, mają kabelek z taką samą wtyczką jak w bvision.
Ostatnia aktualizacja: 08.07.2022 13:34:33 przez jaster



Ostatnia aktualizacja: 08.07.2022 13:37:32 przez jaster

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2022 13:38:39 przez jaster
1
[#6] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #5

Patrząc pobieżnie na te okulary, to od razu Ci powiem, że wspomniane gry Nemac i Gloom "nie zagrają" na tych okularach (inna technika 3D).
Z tego co się doczytałem to twoje okulary wykorzystują Z-Buffer w aplikacjach 3D.
Czy Warp3D na klasyku poprawnie obsługuje Z-Buffer, jeśli tak, to czy automatycznie taka informacja jest wysyłana na złącze karty BVision?
No i jeszcze będzie potrzebne wysokie odświeżanie ekranu np 100hz, żeby "dostać na oko" 50hz

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2022 14:15:01 przez BULI
[#7] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@BULI, post #6

Gloom i Nemac wykorzystują iGlasses. Nawet kiedys mialem to cudo w ręku.
[#8] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #5

Heh, laaata temu dostałem podobne, tylko że ASUS-a będące w zestawie z GeForce 3 Ti 500.
[#9] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@michal_zukowski, post #7

Chodzi o to, że i-glasses i te gry wykorzystują inna technikę "3D", czyli steroscopową o ile dobrze pamiętam.
Bawiłeś się Head-Trackerem?

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2022 14:17:01 przez BULI
[#10] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@BULI, post #6

No to dupa Może wykorzystam je z jakimś piecem starym. Dobrze że tanio kosztowały. Nie wczytywałem się za bardzo w temat, pomyślałem sobie że skoro Elsa robiła też karty na permedii2 to może zabangla.
[#11] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@BULI, post #9

A myślisz że te będą dobre? https://www.ebay.pl/itm/134150274631?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=4908-175131-2357-0&ssspo=v8cdlS51S92&sssrc=2349624&ssuid=qDnSiYRwTU2&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
[#12] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #10

to nie chodzi że nie zabangla, tu chodzi o to, że soft tego nie wykorzystuje. ogolnie możesz podłączyć i napisać czy działa i jak działa
[#13] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@michal_zukowski, post #12

No z tymi dwoma grami zadziała
[#14] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #13

Aż mi się przypomniało, jak nasi scenowcy (Musashi i Scorpik) zrobili pierwszą polską grę VR na pecetowego vfx1 dla Pepsi. Niestety, w sieci nic na ten temat nie mogę znaleźć.
[#15] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@BULI, post #6

Patrząc pobieżnie na te okulary, to od razu Ci powiem, że wspomniane gry Nemac i Gloom "nie zagrają" na tych okularach (inna technika 3D).
Z tego co się doczytałem to twoje okulary wykorzystują Z-Buffer w aplikacjach 3D.
Czy Warp3D na klasyku poprawnie obsługuje Z-Buffer, jeśli tak, to czy automatycznie taka informacja jest wysyłana na złącze karty BVision?

Okulary 3d nie wykorzystują żadnego z-buffera bo służą do zasłaniania na przemian oczu z częstotliwością połowy odświeżania ekranu na oko. Same rysowanie efektów odbywa się po stronie komputera.

Bufor Z to po prostu taki obraz który układ graficzny sobie rysuje jak rysuje nieprzeźroczysty trójkąt aby potem wiedzieć że coś już wcześniej w danym miejscu narysowała aby nie zajmować się rysowaniem danego trójkąta jeśli nie będzie i tak widoczny. Taki obrazek można potem wykorzystać jako źródło informacji które obiekty są bliżej a które dalej i na tej podstawie tak przetworzyć wygenerowaną klatkę obrazu aby uzyskać aproksymację efektu 3d.

Tutaj słowo klucz to aproksymacja. Efekt był raczej słaby w porównaniu do lepszej metody narysowania po prostu wszystkiego dwa razy, raz dla lewego oka a drugi raz dla prawego. Z-buffer jednak się stosuje bo przetworzenie narysowanej klatki jest znacznie 'tańsze' wydajnościowo od rysowania wszystkiego podwójnie. Z tym że oczywiście to co jest prostsze i tańsze zależy od posiadanego sprzętu. Kiedyś prościej było tak naprawdę narysować klatkę dwa razy niż próbować używać z-bufora i przetwarzać wyrenderowaną klatkę bo taka operacja użycia z-bufora i przetwarzania obrazu jest dość skomplikowana obliczeniowo.

3d z użyciem z-bufora było popularne w erze telewizorów 3d na np. konsoli Playstation 3. Tutaj oczywiście efekt 3d z z-bufora był obliczany na shaderach karty graficznej.
[#16] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #11

A myślisz że te będą dobre? https://www.ebay.pl/itm/134150274631?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=4908-175131-2357-0&ssspo=v8cdlS51S92&sssrc=2349624&ssuid=qDnSiYRwTU2&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Wychodzi na to, że to ta sama technologia obsługi obrazu 3D co te okulary które już zamówiłeś
[#17] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #5

Miałem kiedyś takie okularki i używałem z jakimś mocno podkręconym 7300GT
Fajnie to nawet działało ale obraz był dość ciemny w nich. W zasadzie CRT to były i tak dość ciemne ale te okulary ucinały jasność bardzo mocno.

Też tak jak na późniejszych iteracjach np. na plaźmie (swoją drogą mam do swojej nawet 2 pary okularów - raz użyte i leżą od tej pory za telewizorem ) są prześwity. Takie prześwity są gorsze od migotania jeśli chodzi o ból głowy bo jednak trzeba się dobrze skupić aby je ignorować.

Oczywiście dużo zależało od gry i jej kolorystyki czy te prześwity przeszkadzały czy nie.
W grach dobrze też było wyłączyć model broni bo on zazwyczaj nie działa dobrze z żadnym 3d. Przeszedłem tak Half-Life'a. Grałem też Quake, Quake2. Najlepszy efekt był z tego co pamiętam w Painkillerze. Działało to tylko w tylko części gier a czasami działało ale pewne elementy gry przeszkadzały np. broń.

Jeśli chodzi o stereoskopowe 3d w grach to takie okulary nie są najlepszym rozwiązaniem. Żadne w zasadzie okulary nie są bo każde dają przyciemniony obraz i mają prześwity. Najlepiej to działa na headsetach VR. Można sobie np. wyświetlić grę jako 150 calowy trójwymiarowy ekran. Zero prześwitów. Oczywiście w takim VR bardzo wyraźnie widać jak 3d jest realizowane przez z-buffer vs klatka jest renderowana dwa razy no ale jak ktoś siedzi w headsecie VR i gra normalne gry to równie dobrze można pokusić się o jakieś 3d.

Swoją drogą takie 3d z gier amigowych można by dodać do WinUAE... choć zapewne nie miałoby to żadnego sensu
[#18] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@BULI, post #16

Wychodzi na to, że to ta sama technologia obsługi obrazu 3D co te okulary które już zamówiłeś

A ten dalej swoje nie...

Tam się co najwyżej różnią piny od synchronizacji shutterów
Pewnie dało by się te okularki przecokołować bo najpewniej używają dokładnie takich samych niskich napięć. Zapewne pinouty można gdzieś wygrzebać w internetach i przerobić.
[#19] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@XoR, post #15

Ale po co przekleiłeś pół internetu
Okulary 3d nie wykorzystują żadnego z-buffera
Bufor Z to po prostu taki obraz

Hmm.. Szkoda łapać się za słówka.
Albo jesteś taki inteligentny, to proszę wykorzystaj ja do jasnego wykładania
swoich myśli i podawania rozwiązań problemów (nie przyklejania połowy internetu), albo jesteś taki głupi i masz problem z rozumieniem tekstu.

Wolę to pierwsze, więc wracając do naszego podwórka, teorię trochę już znamy dzięki Z-Buffer mamy informacje o głębi/ odległości obiektów (który z przodu, z tyłu itp).

Pytanie. Informacja z Warpa3D/Z-Buffer "o głębi" musi jakoś trafić do okularów, żeby wiedziały które oko "zasłonić" (3 żyły na złączu z tego co widzę), czy jakoś automatycznie ma szanse trafić ta informacja na gotowe złącze "VR" karty BVision, czy potrzebny jest patch/sterownik, który taką informację wyciągnie i prześle?
[#20] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@BULI, post #16

Narazie poczekam aż przyjdą te zamówione i zobaczę czy zadziałają.
[#21] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@BULI, post #19

Takie okulary to proste przesłony LCD które naprzemiennie zazwyczaj 60 razy na sekundę zasłaniają obraz w raz prawym okularze a innym razem w prawym aby każde oko widziało tylko przeznaczony dla niego obraz. Przesłanianie działa z połową częstotliwości ekranu, docelowo CRT tak aby każde oko widziało co 2-gą klatkę obrazu. Oczywiście w tym wypadku obraz 3d generowany jest na komputerze w postaci dwóch obrazów i trzymany w pamięci karty która po prostu wyświetla co drugą klatkę obraz z innego adresu pamięci przy zerowym obciążeniu dla karty!

Co do kabelków to ja widzę dwie opcje jak to rozwiązać mając 3 kabelki. Jeden to by była zawsze masa. A drugi i trzeci to albo można dać bezpośrednie wyprowadzenia do LCD dla lewego i prawego oka albo dać na jednym pinie napięcie a drugim jak jest napięcie to zasłania się np. lewe oko a jak nie ma to prawe. W tym drugim wypadku byłby minimalnie wyższy koszt produkcji okularów więc podejrzewam że wybrano pierwszą opcję.

Jeśli karta i okulary są sprawne a oprogramowanie dobrze skonfigurowane a dalej nie działa to są jakieś różnice w podłączeniu i/lub sygnałach. Jak tylko użyte piny to można by to przerobić łatwo a jak piny i sygnały to trochę trudniej ale też do zrobienia. Ważne by tu jeszcze oczywiście było napięcie ale podejrzewam że jest takie samo @5V. O prąd bym się nie martwił bo LCD mają dużą rezystancję. Martwiłbym się o nie robienie zwarć bo na wyjściach sygnałów do okularów mogli nie dać odpowiednio dużego rezystora. Jak dali to można sobie zwierać do woli ale mogli nie dać więc lepiej warto uważać.

Innymi słowy... okulary służą tylko aby zasłaniać oczy. W zasadzie to nie musiałyby nawet być podłączone do karty gdyby dać im akumulatorki i w jakiś sposób synchronizować z ekranem np. dać w ekranie diodę na podczerwień a w okularach fotodiodę. Tak to robili w telewizorach 3d. Telewizor po prostu zaczął błyskać do okularów i one się dosychronizowywały do telewizora.

Suma sumarum w sumie znaczy się że są jakieś standardy sygnałów ale nie nazwałbym tego różnicami w technologii obsługi obrazu 3d bo technologia i zasada działania tych okularów jest dokładnie taka sama. Zresztą aby tylko gra potrafiła na karcie wyświetlać obraz to nawet jak nie ma odpowiedniego gniazda na karcie można sobie by było zrobić samemu elektronikę do sterowania takimi okularami np. używając sygnału v-sync z VGA. W tym wypadku nie było by wiadomo która klatka jest do którego oka więc trzeba by się było wstrzelić aby obraz wyglądał ok.

BTW. Posiadana wiedza nie oznacza inteligencji. Co najwyżej pomaga inteligencji bo bez wiedzy to raz że czasami trudno jest w ogóle zająć się problemem a poza tym często trzeba wymyślić coś co można było by już wiedzieć pomysł
[#22] Re: Blizzard Vision i okulary shutterglass

@jaster, post #10

Miałem podobne w latach świetności Geforca2 i Geforca3. Moje były przewodowe o ile dobrze pamiętam. Ty masz wersję na podczerwień. Były obsługiwane na pewno przez Nvidie. Potrzebne były specjalne sterowniki. Grałem na nich w NFS Underground

Należało dostosować jasność ekranu. Za ciemno i przez okulary było jeszcze ciemniej. Za jasno i było widać przebicia. To pewnie zależy od preferencji danej osoby, ale u mnie sprawdziły się jako bajer tylko. Po 20 minutach grania męczyło oczy i ogólnie powodowały dyskomfort.

Ciężko stwierdzic czy będą pinowo i napięciowo kompatybilne.

Najlepiej byłoby podłączyć do PC i pomierzyć co tam jest.
Jak będzie pinowo i napięciowo to samo to można zaryzykować i podłączyć.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem