[#1] 2Mb Chip Ramu do A500
Co jakiś czas na znanym wszystkim serwisie aukcyjnym alledrogo pojawiają się rozszerzenia pamięci chip do 2 Mb które działają podobno z każdą 500. Wygląda to jak zwykły moduł pamięci do a 500 dołączany do gniazda pod spodem amigi, tylko jest jeszcze taka mała płytka wpinana pomiędzy płytę główną a Gary'ego, jest na niej jakiś pal. Ktoś wie jak to działa ? Czy to rozszerzenie w 500 innych niż 500+ wymaga wymiany Agnusa na 8375? Jeśli nie, to jak jest adresowany ten ram ?
jakoś za pomocą tego pala n podstawie innych sygnałów na płycie głównej ?
[#2] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@Grucus, post #1

W swojej A500 miałem coś takiego (było to jakieś 18 lat temu). Działało prawidłowo. Tylko ja musiałem jeszcze jakiś kabelek przylutować do płyty głównej.
[#3] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@Grucus, post #1

Skoro wpina się to pod trapdoora, to jest to najprawdopodobniej zwykłe rozszerzenie ~2MB, konfigurowane np. jako 1MB chip RAM i reszta slow RAM.

Chip w Amigach 500 "nie +" i w A2000 rozszerza się za pomocą czegoś takiego:

http://amiga-hardware.com/showhardware.cgi?HARDID=978
[#4] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@Grucus, post #1

żeby mieć 2 MB chip ramu w a500/500+ potrzebny jest właśnie ten super fat agnus z bodajże a3000 (ecs).
[#5] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@kmilota, post #2

Dokładnie tak.
W niektórych można konfigurować 0,5MB lub 1MB Chip.
Np. rozszerzenie Elboxu Elbox 500/2
http://www.amiga-hardware.com/showhardware.cgi?HARDID=994

Instrukcja do tego urządzenia (posiadam resztki tej karty po ogromnym wylewie baterii):
http://picasaweb.google.pl/stacho100/Elbox5002#

[#6] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@stachu100, post #5

A ja mam to rozszerzenie w jednej z Amig .. skonfigurowane 1 MB CHIP + 1.5 MB FAST ... moge sprzedac nawet wraz z cala plyta (zeby uniknac lutowania i bledow).Pytaj na priv

[#7] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@HOŁDYS, post #6

Dziękuję za ofertę, ale w swojej A500 mam rozszerzenie 0,5MB z RTC pod klapką a w kontrolerze twardego dysku jeszcze 8MB.
Także razem 9MB RAM-u w A500 i WB 1.3 na twardym dysku.
Co prawda tylko 0,5MB Chip; no ale mi więcej nie potrzeba.

Klasyki górą OK
[#8] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@stachu100, post #7

oferta nie byla do ciebie (ale pewnie odpowiadam na ostatni post jak zawsze :D ) ..

to 512kb pod klapka jest dziecinnie prosto przerobic w CHIP jesli masz
AGNUSA 8372 ..mozesz miec 1 MB CHIP + 8 MB FAST (a nawet 9.5 MB FAST)

[#9] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@HOŁDYS, post #8

Coś o tej przeróbce słyszałem ale z braku potrzeby i z chronicznego braku czasu tematu nie drążyłem.
Może kiedyś...
W każdym razie dzięki za info OK
[#10] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@stachu100, post #9

512 kb chip (470 kb pod WB) ... wola o pomste do nieba.. chyba ze moduly odgrywasz z FastRAMu (HIP)

Whdload tez wymaga min 1024 kb chip



Ostatnia modyfikacja: 29.10.2009 10:53:38
[#11] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@HOŁDYS, post #10

:D

A500 mam raczej dla idei, a do zabawy w "Amigowanie" mam A4000D.
[#12] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@Grucus, post #1

Miałem tego typu rozszeżenie a mojej pierwszej AMI. Po podłączeniu dawało 2MB dodatkowej pamięci klastyfikowanej jako FAST ale fast to to nie jest, to tzw pamięć SLOW. Po włamaniu się do środka mojej ulubienicy i kilku modyfikacjach udało się podzielić pamięć na 1MB Chip i 1,5 Slow. Po takiej przeróbce szaleństwa z Protrackerem zyskały na atrakcyjności. Aby dorobić się 2MB Chip konieczna jest wymiana Agnusa na ten z A500+ w wersji PAL (inne mogą sprawiać problemy) i doprowadzenie brakujących sygnałów, dobudowanie dodatkowej logiki obsługującej banki pamięci. Taka modyfikacja wymaga znacznej ingerencji w płytę główną A500 i nie jest łatwa do wykonania.

Lepiej kupić płytę od A500+ i pokusić się o zabawę w piggymod nalutowując chipy na obsadzony 1MB Chip (kości wyrywamy ze starej płyty A500). Kilka operacji w polach zworek konfiguracji banków pamięci i mamy 2MB Chip.



Ostatnia modyfikacja: 22.11.2009 15:39:07
[#13] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@magiel, post #12

Chciałbym wykonać taką przeróbkę, znaczy piggymoda w A2000 (w sumie to też a500 :D ) mam martwą a500 jako dawce organów, niestety nie wiem co i jak podlutować żeby chodziło

A2000 - płyta rev.6
zamiast fat angus jest fat lady, kostka w ver.8372A

Da rade? ma ktoś opis takiej modyfikacji?

[#14] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@binmoder, post #13

Jak masz Agnus w wersji 8372A, to musisz go najpierw wymienić na 8372B z Amigi 3000, a potem trochę polutować. 8372B jest zgodny na poziomie pinów z 8372A, tylko dodaje obsługę 2MB Chip. Tu jest to opisane w przypadku A500 rev6 http://www.amiga.org/forums/showthread.php?t=38607&page=3 Podejrzewam, że w A2000 będzie prawie identycznie. Gdybyś miał na pokładzie 8375 to by było o wiele prościej. Właśnie dziś robiłem 2MB Chip w swojej A500 rev8 i gładko poszło.
[#15] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@mały, post #14

Nie był bym taki pewien z tym Agnusem od A3000. Niektóre gnoty od A3000 były zmodyfikowane i mogą nie działać prawidłowo w A2000 i A500. Po za tym, gdzie teraz znajdziesz Agnusa wydłubanego z A3k? To czysta zbrodnia wyrywać flaki z tej mistycznej maszyny ;) Najpewniejszą modyfikacją jest montaż Agnusa z A500+, trzeba kupić taką Ami i ją wypatroszyć a potem trochę makaronu, lutownica i do dzięła :)

[#16] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@magiel, post #15

Czysta zbrodnia to właściwe określenie, jeśli chodzi o każdą Amigę :D , nieważne 500,600,1200, czy inny model. mam jeszcze wrak a500, zobaczę jaki tam siedzi układ.
Przy okazji mam takie małe pytanie: czy istnieje możliwość podłączenia pamięci "podklapkowej" :D z a500 do a2000 ew do a600?

[#17] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@binmoder, post #16

nie ma takiej mozliwosci

[#18] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@binmoder, post #16

małe pytanie: czy istnieje możliwość podłączenia pamięci "podklapkowej" szeroki uśmiech z a500 do a2000 ew do a600?

Raczej nie ale kiedyś czytałem test (w jednym ze wczesnych numerów MA) sprzętowego emulatora KCS lub Vortex (już nie pamiętam) który to miał adapter ZorroII.Testującej osobie udało się podłączyć rozszerzenie pamięci od A500 do A200 za pomocą własnie tego adaptera.

[#19] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@HOŁDYS, post #17

Sokoro nie ma to wielka szkoda :( Swoją drogą to ciekawe, ze do a2k nie można tego podłączyć, skoro teoretycznie to ciągle a500 tyle ze dołożono jej zorro2 na pokładzie



Ostatnia modyfikacja: 24.11.2009 16:08:28
[#20] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@binmoder, post #19

Najlepsza metoda to wydłubanie całego ramu który wlutowany jest fabrycznie, podmiana starego Agnusa, wmontowanie odpowiednich gniazd we właściwe miejsca po kostkach i zaprojektowanie płytki z logiką i 4 kościami RAM po 512KB (chipy FPM wydłubane ze starych pecetowych grafik) na tzw. kanapkę. Oczywiście bez spinek się nie obędzie, kilka sygnałów do starego Agnusa nie dochodzi, a te akurat nowy Agnus potrzebuje. Im więcej kombinacji tym ryzyko porażki większe a już na pewno z podklapkowymi wynalazkami, które zbudowane są zależnie od producenta z różnej ilości chipów, czasem z terminacją lini sygnałowych czasem bez.

Co do patroszenia sprzętu. Jeżeli chodzi o 500ki to nic przydatnego w nich nie ma, po za specjalizowanymi układami w podstawkach (pomijając kilka kostek OCS, bo co najwyżej można sobie zrobić downgrade) i Video Hybrid, który jak strzeli to płacz będzie jak kraj długi i szeroki bo tego ustrojstwa nowego nigdzie się nie dostanie. Reszta to stare TTLe i CMOSy, które nadają się wyłącznie na przemiał. Ze wszystkich staroci A500+ i CDTV to idealne maszyny do modyfikacji i rozbudowy.

[#21] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@magiel, post #20

Odgrzebuję ten nieco starawy wątek żeby nie zakładać nowego.
A więc do rzeczy:

1) Czy po zwiększeniu pamięci CHIP do 1MB w standardowej A500 poprzez wlutowanie pamięci RAM na płytę i po dokonaniu odpowiednich przestawień zworek zachowamy pełną kompatybilność z grami NDOS? No i z demami "dyskietkowymi"?
Z tego co wiem chodzi to pod KS1.3 bez problemu; prośba o potwierdzenie.
I wiem też że część gier robi pożytek z dodatkowej pamięci CHIP, nie wiem tylko czy to nie koliduje z niektórymi tytułami.


2) Czy po zwiększeniu pamięci CHIP do 2MB w standardowej A500 poprzez podmianę Agnusa + dodanie odpowiedniej pamięci pod klapkę zachowamy pełną kompatybilność z grami NDOS? No i z demami "dyskietkowymi"?
I czy trzeba wymieniać KS1.3 na nowszy?
Jeżeli tak to jaki? 2.05?

Wiem że pamięci CHIP pod AOS nigdy za wiele, ale nie chciałbym niepotrzebnie modyfikować płyty żeby przekonać się że pożytek jest pod systemem i pod programami pisanymi pod system, natomiast wszelkiej maści gry/dema "walące" po rejestrach pokazują język...

Nie żebym był wielkim fanem A500, ale może kiedyś w przyszłości się za to zabiorę. Tak "sobie a muzom".
Z góry dziękuję za wszelkie uwagi. OK
[#22] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@stachu100, post #21

1. Spotyka się właścicieli takich przeróbek i nie skarżyli się na problemy.

2. Raczej tak, z czasów kiedy miałem pluskwę a w niej 2MB Chip pamiętam że pewne gry nie startowały, wszyscy winili kicka 2.04 a dzisiaj uważam że winne były pirackie intra i cracki które startowały przed grą.
Zdarzały się jednak pojedyncze programy które nie sprawdzały ile jest pamięci tylko zakładały że jak jest sam Chip to jest go 0,5MB i nie dawały popracować na programie, zrobienie przeróbki i przełączanie na 1MB Chip + 1MB Slow pozwalało program uruchomić. Taki program to DemoMaker (czy jakoś podobnie). Było ich podobno więcej ja spotkałem tylko ten.


Pozdrawiam
[#23] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@RadoslawF, post #22

Witam

@stachu100

Temat jest rozległy, mam na myśli kompatybilność gier a maszyny z większą ilością pamięci i innym kickiem. Ja sam widziałem niewiele gier/dem od środka i mogę podać parę przykładów. Moje zdanie jest takie, że wina jest po stronie twórców gier/dem. Samo dodanie CHIP powinno zwiększać możliowości maszyny a nie zawężać - niestety nie jest tak różowo jakby się chciało.

@RadoslawF
z czasów kiedy miałem pluskwę a w niej 2MB Chip pamiętam że pewne gry nie startowały, wszyscy winili kicka 2.04 a dzisiaj uważam że winne były pirackie intra i cracki które startowały przed grą.
Z pewnością mogły być to cracktra ale na przykład oryginalny EmeraldMine nie wystartuje na amidzę z kickiem większym niż 1.3 i nie jest ważne tu ile masz pamięci. By wytłumaczyć dlaczego tak jest, to w tym przypadku potrzebna jest znajomośc bebechów maszyny ( co pod jakim adresem może być, gdzie pamięc CHIP jest umiejscowiona ) i asemblera m68000 ( szczątkowa, rejestry d0-d6 i a0-a7 ).

W każdym razie napiszę coś więcej wieczorkiem jak znajdę czas i o ile są chętni.

Pozdrawiam

[#24] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@asman, post #23

@RadoslawF,
@asman,
Bardzo dziękuję za odpowiedzi. OK Właśnie na coś takiego liczyłem - na prywatne zdanie oparte na własnych doświadczeniach.

Chętnie dowiem się czegoś nowego. Nie śpieszy mi się zbytnio; nie będę tego robił za dzień/dwa. Wolę spokojnie rozważyć wszelkie za i przeciw.
[#25] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@mały, post #14

Według instrukcji z http://www.amiga.org/forums/showthread.php?t=38607&page=3 wynika że w A500+ z 2-megowym Agnus można nałożyć (nalutować) 8 kości na już istniejące (mam A500+ z już zainstalowanym 1meg pamięci Chip). pytanie: czy powinienem poodginać piny 4 i je połączyć żeby mieć 2meg Chip?



Ostatnia modyfikacja: 13.08.2010 15:52:19



Ostatnia modyfikacja: 13.08.2010 15:53:08
[#26] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@RadoslawF, post #22

zgadzam się z tym w pełni... Mogę Podać nawet świeży przykład:

Wing Commander - moja oryginalna gra przestała działać (dysk 2 padł) więc "zapożyczyłem" sobie adf a konkretnie wszystkie 3 które oczywiście mają owe crackerskie intro.. no i co? to co pisze Radek, po przejściu intra gra się wywala, zawiesza na czarnym ekranie i na pewno nie jest to wina wadliwego ADFa, niesprawnej stacji bo sprawdzane na A600 z 1MB (na 2MB nie chce pójść!) jest ok i także na WinUAE jest gitara, tylko z moją CDTV (wył. CDROM oczywiście), w której jest więcej RAMu (razem 3MB) się wywala...

jest także wiele gier które były pisane by standardowo wykorzystywały ten 68K i 1MB pamięci i nawet jak masz lepszy proc i ram to nic Ci nie da...

Space Hulk, gry z Team 17 (większość), DMA Design oraz wiele innych...

ogólnie jeśli chodzi o Kicka to niestety często przychodziło mi wgrywać Kickstart 1.3 z dyskietki pomimo że miałem nowszego 2.04 w A600... na tym nowszym po prostu nie chciały mi się włączyć gry... I tak np Creatures, Lost Patrol, Cabal, JetStrike... gry które były typowo pod chip OCS lubiły się wywalać z takim czymś...

Mam jednak wrażenie że owy chip mod dobrze współgra z grami...
Czytałem sporo na ten temat na angielskich i niemieckich forach i uwag nie było.



Ostatnia modyfikacja: 13.08.2010 16:00:13
[#27] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@bombermax, post #26

Najgorsze kwiatki jeżeli chodzi o stare gry wychodzą podczas posiadania prawdziwego fast ramu (pewnie chodzi o przestrzeń adresową). Dodatkowy chip rzadko (przynajmniej w mojej praktyce:)) powodował problemy.

[#28] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@stachu100, post #24

Niekompatybilności będą się ujawniać tylko w głupio napisanych programach, cractrach i intrach (które z góry coś tam sobie zakładają), jak te z którymi miał do czynienia radosławF, ale to na pewno jakiś odsetek, samo dołożenie chipu nie wnosi żadnych niekompatybilności dla typowego programu, bo nie ma żadnych kolizji ani zmian priorytetów. O wiele częściej były problemy właśnie po dołożeniu pamięci FAST, która ma pierwszeństwo przed chip i źle napisane programy zakładając że ładują się do chipu a w rzeczywistości trafiały do fastu, który to leży w innym miejscu po prostu się zawieszały. Zawsze możesz zrobić przełącznik, który deaktywuje dołożoną pamięć chip, bardzo proste do zrobienia. Na aminecie np jest program, który w locie wyłącza fast właśnie dla takich aplikacji, natomiast nie widziałem nigdy programu do zmniejszania pamięci chip. Nie powinno chyba być problemu z oryginalnymi grami. Myślę, że bezboleśnie możesz rozszerzyć sobie ta amigę przynajmniej do 1mb chip.

A poza tym jak będziesz miał whdload i fast, to się tych zjawisk praktycznie pozbędziesz.



Ostatnia modyfikacja: 13.08.2010 20:17:54
[#29] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@rafgc, post #28

Tak naprawdę problematyczne mogą się okazać programy WYMAGAJĄCE SlowRAM. Nie było ich zbyt wiele.
[#30] Re: 2Mb Chip Ramu do A500

@stachu100, post #24

Witam

Dla przypomnienia schematyczny podział pamięci A500/A500+/A600

$000000 - $07ffff 512 KB CHIP
$080000 - $0fffff 512 KB CHIP
$100000 - $1fffff 1 MB CHIP

$200000 - $9fffff 8 MB FAST

$c00000 - $dbffff 1,75 MB SLOW ( FAKE FAST )

Nie pamiętam dokładnie ale gdzieś wyczytałem że jeśli mamy na przykład 0.5 MB CHIP to pod wyższymi adresami jest odbicie tej dolnej pamięci. Z tego co pamiętam to czytać można a co z zapisem to nie wiem i trzeba by tą sprawę wyjaśnić ( najlepiej na realnej maszynie ). Wykorzystując tą sztuczkę z odbiciem w sposób zamierzony bądź jako błąd programisty ( być może dzięki temu gra chodzi ) na maszynach z większą ilością CHIP będą kłopoty.

Tak jak już zostało wspomniane znajdzie się trochę produkcji ( głównie dema ), które na dzień dobry zakładają że wszyscy mają SLOW RAM i próbują załadować pod $c00000 dane. Są też dema, które próbują czytać z $c00000 i w ten sposób badają czy mamy SLOW RAM. Nie wiem co dokładnie się dzieje przy takich próbach ale podejrzewam, że nic dobrego.
Warto zapoznać się http://www.memphisamigagroup.net/diskmags/199104-01/UseNetQuestions - wyjaśnione jest skąd się wział programik FastMemFirst.

Znajdzie się też parę gire/dem które zakładają że mamy tylko CHIP nawet w sposób nieświadomy ( sławny brak SECTION prg,CODE_C w przykładach do asemblera ). Sam byłem zdziwiony dlaczego duża cześć moich źródeł nie działa po kompilacji po przesiadce z a600 (2mb chip ) na a1200 z fastem. Starsze wersje asemblerów zawierały bład i mimo umieszczenia dyrektywy SECTION prg,CODE_C hunk był umieszczany w pamięci PUBLIC Warto sprawdzać czy hunk faktycznie będzie umieszczony w pamięci CHIP ( na aminecie są programy, które pokazują informację o tym. Na przykłąd HunkFunk )

Jeśli chodzi o błędy związane z adresowaniem to pozostaje jeszcze adresowanie 24 bitowe ( na maszynach z procesorem 68000 ). Na maszynach 32 bitowych gra/demo idzie w krzaki przy takich numerach. Niektórzy programiści by oszczędzić bądź też przyspieszyć produkcję umieszczali w rejestrach 32 bitowych adres 24 bitowy i pozostawało ekstra 8 bitów na coś. i przy wykonaniu jmp na takim adresie wszystko jest ok na 68000 ale już na 68020 nie.

Osobna kategoria to historie z kickami i skokami do romu. Normalnie przy wywołaniu funkcji z biblioteki ( exec, graphics, ... ) trzeba umieścić bazę tejże biblioteki w rejestrze a6. Ale w kick1.3 działa też jeśli bazę umieścimy w rejestrze a5. I dlatego Emerald Mine nie uruchamia się na kick 2.0+. Poza tym wielu autorów na twardo wpisywało bądź oczekiwało konkretnych wartości w rozmaitych strukturach ( mam na myśli strukturę opisująca okno systemowe na przykład) i dlatego Amiga Basic stworzony przez MS nie działa na kick2.0+ ( jak się nie mylę ). Wielu autorów próbując oszczędzić na długości kodu i zamiast normalnie otworzyć bibliotekę jak przykazano to pobierał adres biblioteki graficznej spod adresu wpisanego na sztywno ( co było prawdą tylko na maszynie, która miała tylko CHIP ). Skoki do romu czyli pod adresy $fc0000 i wyżej też pozwalały skrócić kod. W Emerald Mine obszar romu został wykorzystany do generowania losowej liczby ( sprytne i szybkie, nieprawdaż :) )

Wystarczy, jak coś nie jest jasne albo się gdzieś pomyliłem to proszę o sygnał.

Pozdrawiam

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem