@KM_Ender,
post #3
Prawem autorskim objęte są pliki z danymi używane przez grę, jak i oryginalny plik wykonywalny. Jeśli klon działa na bazie oryginalnych plików z danymi, to jako użytkownik końcowy możesz sobie przekopiować te dane z oryginału do katalogu z klonem - nikt Ci tego nie zabroni. Oczywiście bundlowanie danych z klonem nie jest zbyt mile widziane, ale przeważnie projekty tego typu udostępniają sam silnik + instrukcje/skrypt do kopiowania danych. Co do kodu, to wszystko się rozbija o to jak został napisany.
Jeśli ktoś zdeasemblował/zdekompilował kod oryginalnej gry, to napisanie nowego kodu na tej bazie jest zagrywką "brudną" i tego typu projekty skazane są na łaskę właścicieli praw autorskich. Tak powstało Devilution i sobie bezproblemowo żyje. Tak powstało re3 (open source silnik gta3 i powiązane części) i zostało zdjęte z githuba, a twórcy dostali list miłosny od właściciela praw, żeby sobie dali spokój albo czeka ich spotkanie w sądzie.
Jeśli jedna osoba zdeasemblowała/zdekompilowała grę i tylko napisała specyfikację dla innych osób jak ta gra powinna działać (im mniej szczegółowiej tym "czyściej") to mamy tzw. implementację clean room i sprawa jest dość łatwa do obronienia. Tak sklonowano pecetowy BIOS, tak też działa wiele projektów open source. Wadą jest to, że jak ktoś się "ubrudzi" oryginalnym kodem, to nie może postawić ani jednej linii kodu w klonie bez narażenia go na konsekwencje prawne.
W przypadku małych zespołów i projektów, można zastosować bieda-clean room i w ogóle pominąć etap dekompilacji, a tylko napisać zamiennik na bazie obserwacji tego jak działa pierwowzór, nie posiłkując się w ogóle jego kodem. Trwa to trochę dłużej, trzeba trochę poprawek po drodze bo będzie sporo rozbieżności, które potem się robią coraz bardziej subtelne, ale taka metoda jak najbardziej działa. Tak ja podchodzę do swoich portów, choć metodyka jest na tyle żmudna, że jeszcze nie było jak się pochwalić jej owocami. Jeśli się nie mylę, to tak powstało Return to the Roots.
Której metody użyło Open Fodder? Pojęcia nie mam, nie chwalą się tym za bardzo. Pewnie jest to do wyśledzenia analizując tytuły poszczególnych zmian w kodzie i/lub dyskusje nad błędami w kodzie.
Ostatnia aktualizacja: 27.03.2024 09:43:16 przez teh_KaiN