kategoria: Płyty główne
[#1] Deaktywacja dodatkowego RAMu
Cześć.

Domyślam się, że temat był z dużym prawdopodobieństwem wałkowany na forum, ale nie mogę się doszukać. Mam w A500+ klasyczną przeróbkę 2MB na płycie. Kości zainstalowane metodą "na barana". Mam jednak problemy z kompatybilnością niektórych gier (np. prince of persia wywala błąd "missing mtrk chunk", którego na drugiej A500+ z 1MB nie ma). I teraz pytanie. CZY da się gdzieś wlutować przełączniczek, który mógłby deaktywować dodatkowy RAM w razie potrzeby? Jeśli tak to w którym miejscu powinien rozłączać tak, aby było to dla Amigi bezpieczne? Dorzucam fotkę z przeróbki na wszelki wypadek.

foto
[#2] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #1

Jak masz wlutowane na barana, to masz dodatkowy kabelek (a właściwie 2) od demultipleksera. Jak je odłączysz to dodatkowa pamięć powinna zniknąć. Czyli w o tej przełącznik odcinający jednocześnie obydwa kable i będziesz miał to co chcesz. Tak obstawiam.
[#3] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@perinoid, post #2

Niestety tak się nie da. Amiga przy takim rozwiązaniu co prawda uruchamia się, ale się krzaczy, nie chce nic ładować z dyskietki, a najczęściej w ogóle nie pokazuje się łapka z WB tylko ekran cały czas świeci się na jasno-niebieski kolor.
[#4] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #1

A to dziwne z tym PoP. Pamiętam , że (co prawda) na A600 z 2 MB Chip, gra działała normalnie.
[#5] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #1

Ja też mam A500+ z 2MB chip ram (rozszerzenie A501+ pod klapką).
Prince of Persia uruchamia się i działa bez problemów (sprawdzone na kickstartach 1.3 i 2.0).
Sprawdzałeś, czy wlutowana pamięć działa bezbłędnie?
Możesz to zrobić programem SysTest - nagraj adf na dyskietkę i przetestuj całą dostępną pamięć.
Do wyłączania obszarów pamięci służy np. Degrader.
[#6] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@poweredjj, post #5

Działa poprawnie, pamięć testowana kilkukrotnie a przeróbka robiona już kilka lat temu. Mi Prince of Persia też się uruchamia, problem pokazuje się gdy komputer chce załadować trzecią misję (zaraz po tej z potionami gdzie sprawdza się oryginalność gry). Kilka różnych adf-ów i problem ten sam, natomiast na innej A500+ z 1MB Chip RAM każdy działa bez problemu, a nie chcę swapować Amig dla jednej gry tym bardziej, że mam tylko jedną sprawną klawiaturę ;)
[#7] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #6

Właśnie odpaliłem na A500+ z 2MB chip po kolei wszystkie misje (kodem "amiga+amiga+shift+q" i potem wciskając "1") - nic się nie wywala.
Zaznaczam że jest to wersja z crackiem (z emuparadise), bez sprawdzania oryginalności gry potionami.

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2017 10:04:26 przez poweredjj
[#8] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #6

Przy 2mb chip możesz grać w PrinceofPersia w wersji whdload z dyskietki.
Wszystko się zmieści.
[#9] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #3

No bo głupoty napisałem... Pewnie jakby VCC z tych dodatkowych układów odłączyć (przy baranie to trzeba by te nóżki rozdzielić) i podłączać przełącznikiem to by działało.
[#10] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@poweredjj, post #7

Dzięki, że poświęcasz swój czas, żeby stestować dla mnie gierkę :)
Spróbuję w domu z romem z emuparadise bo nie jestem pewien, czy też na nim sprawdzałem. Może to faktycznie ten level z potionami nie działa jak należy z tym dodatkowym RAMem.
Ale jakby co wciąż chciałbym wiedzieć jak deaktywować te dodatkowe kości :) jeśli się da w ogóle...

@perinoid
W sumie to jest myśl! Muszę to sprawdzić. Zapowiada się trochę lutowania ;)

@powerdjj
Dzięki, w sumie chciałem fizyczny przełączniczek ale może soft który zarzuciłeś obleci i oszczędzi mi dłubania :)

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2017 10:51:16 przez shirozuki

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2017 11:01:16 przez shirozuki
[wyróżniony] [#11] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #10

Degraderem, pisałem wyżej.
Albo Nomad Boot.
[#12] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@poweredjj, post #11

@powerdjj wreszcie był czas, żeby stestować ten soft. Degrader działa wspaniale, po ograniczeniu nim Chip RAMu do 1MB komunikat błędu w Prince of Persia więcej nie wyskoczył. Dzięki!
[#13] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #12

A sprawdzałeś wersję z Emuparadise? 2MB chip ram nie powinno być dla Prince'a problemem...
[#14] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@poweredjj, post #13

Tak, sprawdzałem też z tym .adf'em z emuparadise i było to samo. Może to problem z crackiem a nie z samą grą? Bo w tym z emuparadise też jest chyba crack od Angels.
[#15] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #14

No tak, ale ja też mam A500+ z 2mb chip. Co jeszcze miałoby różnić nasze Amigi?
Powinno tak samo działać / nie działać...
[#16] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@poweredjj, post #15

Nie mam pojęcia. A próbowałeś "dojść" do tego drugiego levelu przechodząc ten z potionami, czy tylko skipowałeś po levelach cheatem?
Może być jeszcze, że coś u mnie nie tak z tym RAMem jest, ale testowałem go kilka razy różnymi programami i nie wykazło żadnego błędu. A przeróbka działa już parę ładnych lat i żadna gra wcześniej się nie krzaczyła. Nawet mam GOTEK'a HxC tak jak i Ty masz z tego co widzę w stopce :)
[#17] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #16

Akurat w Prince'a grałem z normalnej stacji. Skipowałem po levelach, chyba że tym sposobem błąd się nie objawia.
Napisz, dokładnie, jak wywołujesz ten błąd.
[#18] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@poweredjj, post #17

Przechodzę #1 planszę standardowo. Kolejna to ten protenction level z potionami, gdzie na początku dzięki crackowi wyświetla się jaką butelkę trzeba wypić. Znajduję ją, wypijam, drzwi do #2 planszy się otwierają i gdy wbiegam w te drzwi nie ładuje się kolejny level tylko ekran robi się cały niebieski z napisem na środku "MISSING MTRK CHUNK" i nie można kontynuować.

Edit: to teraz jeszcze bardziej zamotam. Wsadziłem stacje floppy zamiast GOTEK'a i bez wyłączania dodatkowego RAMu error się nie pojawił...

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2017 12:22:35 przez shirozuki
[#19] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #18

Ja, niechcący, też zamotałem. Wersja z Emuparadise (oraz wersja DK-BIT) mają planszę z zabezpieczeniem po poziomie pierwszym. Crack polega na tym, że na początku jest napisane który napój należy wypić.

Na A500+ z 2MB chip i Gotek HxC przeszedłem pierwszą planszę, poziom z zabezpieczeniem i prawidłowo uruchomił się poziom drugi.
Sprawdziłem to na kickstartach 1.3 i 2.0.

Nie byłem w stanie zreprodukować błędu "MISSING MTRK CHUNK" u siebie.
[#20] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #18

Czyli warto byłoby autora softu hxc poinformować ze jest kolejną gra która stwarza problemy
[#21] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #3

Wydaje mi się że samo przerwanie tych kabelków może nie pomóc. Wydaje mi się że dodatkowo trzeba te przerwane linie /CAS należy podciągnąć opornikami do VCC (wydaje mi się że może to zależeć od zastosowanych pamięci, dla jednych potrzeba a inne zadziałają bez podciągania)
[#22] Re: Deaktywacja dodatkowego RAMu

@shirozuki, post #3

Bo tak się nie robi. Jak chcesz deaktywować kości, to musisz odłączyć sygnały CAS i podłączyć je do VCC, albo zrobić przełącznik, który poda stan wysoki na wejście OE układów.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem