Komentarze do artykułu: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

[#1] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum
Ah, ZX i te paskudne kolory . Wtedy grało się na zielonym monitorze więc wszystko wyglądało pięknie
[#2] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@APair, post #1

Wolę soczyste kolory ZX'a niż szaro-bure kolory C64.
[#3] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum
Artykuł o powstaniu gry.
[#4] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@PopoCop, post #2

Wolę soczyste kolory ZX'a


Ooo marketing najwyższej wody
[#5] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@PopoCop, post #2

Mimo ogromnej sympatii, którą Ciebie darzę Popo, tu nie mogę przyznać Ci racji. Kolory C64 są jak każdego innego komputera - po prostu super. Pamiętam jak dostałem C64 od rodziców. Samo strojenie telewizora, by odbierał sygnał z komputera, jak i zabawa z kolorami w Basicu były dla mnie niesamowitym przeżyciem. Pamiętam to do dziś i te przeżycia ani trochę nie straciły na swojej sile, ani aktualności.

Ja rozumiem, że masz ZX Spectrum jako swój ulubiony ośmiobitowy komputer, ale ja dzięki miłości moich rodziców dostałem Commodore 64 i drogę, która mnie spotkała uważam za niesamowite szczęście. Na szczęście mamy jedną wspólną sympatię - Amigę, więc myślę, że jeszcze sobie porozmawiamy na jej temat. Ja podziwiam Cię za Twoją sympatię do Amigi i jej wspaniałych gier.
[#6] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@APair, post #1

Kolory z Telegazety nie były jeszcze tak bardzo wkurzające jak to, że w ZX Spectrum na każdym kroku było widać, że grafika jest zbudowana na znakach. Biały ludek podchodzi do zielonego krzaczka i połowa ludka dotykająca krzaczka nagle robiła się zielona. Bawiło mnie to już w 1989 roku. szeroki uśmiech

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2016 06:57:09 przez MDW
[#7] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@MDW, post #6

Color clash i inne ulomnosci Speccy to jedno ale ten komputerek miał, w grach, rozdzielczość 256x192, czyli sporo więcej niż standardowe 160x200 w Atari czy C64. Obraz, choć ubozszy kolorystycznie, był o wiele, hmn, plastyczniejszy i nie razil ceglami wielkości pięści :D
Każda z 8-bit maszyn miała swoje plusy - Speccy nie był tu wyjątkiem.
[#8] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@MDW, post #6

(...) Bawiło mnie to już w 1989 roku(...)

Zwazywszy ze ZX jest komputerem z 1982 to w tamtyczh czasach mozliwosci graficzne pewnie byly czyms takim jak dzisiaj dla na FullHD. Popatrz na to w ten sposob.
[#9] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@michalmarek77, post #7

Speccy to jedno ale ten komputerek miał, w grach, rozdzielczość 256x192, czyli sporo więcej niż standardowe 160x200 w Atari czy C64


To akurat porównanie wprowadzające w błąd, ponieważ C64 również oferował tryb dwóch kolorów (foreground i background) w obrębie znaku (czyli szerokości 8 pikseli) ale dysponował wtedy rozdzielczością 320x200, paletą 16 kolorów (zamiast 8), prostą możliwością zmiany kolorów na koniec każdej linni a do tego osiem niezależnych sprajtów.
W Atari chyba było podobnie lub lepiej, tylko sprajty lipne.
Może mało kto tego używał w dynamicznych grach, widocznie korzystniej jest stosować mniejszą rozdzielczość z większą ilością kolorów.
.
[#10] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@rePeter, post #9

To akurat nie błąd, bo znakomita większość gier na C64 to 160x200 i paskudne prostokątne piksele. Speccy zawsze miało idealnie kwadratowe piksle, dzięki temu 256x192. To, że C64, i Atari miały tryby 320x200 nie znaczy, że były one wykorzystywane w grach (choć wyjątki jakieś pewnie były).
[#11] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@Phibrizzo, post #8

ZX jest komputerem z 1982

No właśnie niedawno uświadomiłem sobie, że premiera ZX Spectrum odbyła się zaledwie 3 lata przed premierą Amigi 1000. Zaledwie 3 lata później wyszedł sprzęt i soft z zupełnie innej galaktyki. ZX Spectrum nie da się nawet zaliczyć do epoki poprzedzającej Amigę.
[#12] Re: Rex - Amstrad CPC/ZX Spectrum

@michalmarek77, post #10

znakomita większość gier na C64 to 160x200 i paskudne prostokątne piksele.

Tu muszę się zgodzić, że na C64 i Atari XL/XE faktycznie w kolorowych trybach były te nieszczęsne prostokątne pixele. Ja zawsze wręcz nienawidziłem niekwadratowych pixeli (na Amidze też nie lubię Hires NoLaced, SuperHires NoLaced i Lowres Laced). Na C64 320x200 albo na Atari 320x192 były trybami monochromatycznymi (tylko dwa kolory). Miało to swój urok. Poza tym czasem się taką grafikę w wysokiej rozdzielczości trochę trickowo kolorowało np. sprajtami. Właściwie na ZX Spectrum to też był jednokolorowy tryb. Tylko, że co znak (8x8 pixeli) ten kolor mógł się zmieniać.

Jeżeli chodzi o niekwadratowe pixele to maksymalnym dziwadłem był w Atari tryb z którego bardzo mało korzystano, bo pixele były wręcz poziomymi kreskami. To było 80x192 ale za to miało 16 odcieni jednego koloru. Gradienty w tym trybie wyglądały idealnie tak samo jak na Amidze 500. No ale ta rozdzielczość właściwie wykluczała robienie w tym np. gier.

Atari miały tryby 320x200 nie znaczy, że były one wykorzystywane w grach (choć wyjątki jakieś pewnie były).

C64 to nie wiem ale na Atari były np.: Amaurote, Aztec albo polskie: Kult, Artefakt Przodków, Kupiec, Raszyn 1809. Poza tym Atari (podobnie jak Amiga) potrafiło różne tryby na jednym ekranie. No i dzięki temu w wysokiej rozdzielczości czasem robiło się np. panel (np. atarowa wersja gry Panther).

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2016 20:05:49 przez MDW
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem