Komentowana treść: Trashcan dla MorphOS-a
[#91] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@Hexmage960, post #77

Tak jak napisałem, Workbench jest rozszerzalny dzięki dwóm bibliotekom: workbench i icon.

Rzucając okiem na archiwum Trashcan dla MorphOS widać właśnie, że zostały zmodyfikowane dwie biblioteki: workbench.library i icon.library.

Zewnętrzne oprogramowanie nie klasyfikuje się jako łatki. Bo wówczas Wasz nowy Trashcan też byłby łatką.

Trashcan nie jest jakimś hackiem z Aminetu tylko jest integralną częścią MorphOS 3.10, jest zaimplementowany zgodnie ze sztuką i zasadami przez twórców systemu operacyjnego i wchodzi w skład oficjalnych źródeł systemu.
Ja wiem, że użytkownicy AmigaOS 3.x nie znają czegoś takiego jak "rozwój systemu operacyjnego" ale jednak powinni zdawać sobie sprawę z tego, że inne systemy (nawet tak niszowe jak MorphOS czy AmigaOS4) są rozwijane. Są dodawane kolejne funkcjonalności, pojawiają się nowe opcje.

Trashcan pojawił się teraz jako dodatek tylko po to żeby można sobie go było używać z MorphOS 3.9 zanim wyjdzie 3.10. Osobiście wolę poczekać do 3.10, bo bardzo cenię sobie porządek jaki wprowadził MorphOS. W ogóle moim zdaniem Trashcan nie powinien być wypuszczany już teraz i po prostu powinien wyjść wraz z MOS 3.10.

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2017 14:44:31 przez MDW
[#92] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@agrajek, post #89

Może drag&drop pomiędzy ekranami?

Tak, to jest funkcja z cieniem sensu. Ale trzeba założyć, że element, który chcemy przeciągnać nie będzie poniżej ekranu gdy go trochę odsuniemy.
[#93] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@MDW, post #91

No, modyfikacje akurat są jedynie w samym core Ambienta (jego exe), ale że wblib i iconlib są częścią Ambienta, wrzuciłem je do archiwum. 90% pracy to było stworzenie samego Trashcana, który działałby jako file system. Ambient tylko wykrywa, czy Trashcan jest uruchomiony i wyświetla dodatkowe opcje + obsługuje drag&drop do Trashcana.

Jako, że było w wątku sporo teorii nt. działania Trashcana, to w kilku słowach wyjaśnię, jak to działa: na dowolnym wolumenie (z zapisem) możemy przenieść plik do śmietnika. To spowoduje utworzenie na danym wolumenie katalogu .mtrash, do którego przeniesiony będzie plik/katalog. Także fizyczne zużycie miejsca na dysku jest takie, jakie było, do czasu opróżnienia śmietnika. TrashFS zbiera zawartość .mtrash z wszystkich wolumenów w systemie i prezentuje je w swoim wirtualnym wolumenie Trashcan:. Podobnie działa to na innych systemach operacyjnych :)
[#94] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@R-Tea, post #90

Tylko że takie rzeczy jak ekrany, czy Ram Disk są jak najbardziej użyteczne. A ściągane ekrany... Hmm... ot taka ciekawostka, można sprawdzić w jakim stanie jest liczenie scenki na LightWave pauzując na chwilę WB Arkanoida i ściągając górną belkę zamiast przełączać ekran. Pod warunkiem, że nie ma więcej ekranów otwartych, znaczy się.
[#95] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@MDW, post #91

@ MDW
Dokładnie OK
Ale AmigaOS 3.x też się wciąż rozwija jak MorphOS i AmigaOS 4.x, lecz nowe składowe OS3.x lądują np. na Aminecie i nie zyskują etykiety "official release" w przeciwieństwie do MOS i OS4, których nowe, lub poprawiane elementy dołączane są do oficjalnego archiwum z systemem.
[#96] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@Jacek Piszczek, post #93

Jaca, jak wyglądała by możliwość żeby podpiąć ten Trashcan pod DeleteFile() albo pod operacja delete z ambienta - zeby zawsze lądowalo w koszu?
[#97] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@recedent, post #94

@ recedent
jak już wspomniałem w edycji mojego poprzedniego posta, każdy system ma jakieś ficzery, które są bardziej zabawkami niż są do czegoś przydatne, co nie zmienia faktu że jadnak jakieś tam funkcjonalności mają.
Ja swego czasu na AmigaOS 3.9 prowadziłem w CED jakąś tam ewidencję czasu pracy, i odpalałem na WB systemowy kalkulator. Ściągałem ekran WB i podliczałem sobie słupki. Wiem, że to mało kogo może przekona, i może zaczniecie pisać o TurboCalc, itp., ale tak mi pasowało i tyle. Sceptyków bardziej powinno przekonywać to, że dla samej tylko unikalności (być może na skalę globalną), warto zachować ten element systemu. W AmigaOS 4 to zachowano i na pewno nikt nie krzyczał, że po co i że fuj.

@ michal_zukowski
Jaca, jak wyglądała by możliwość żeby podpiąć ten Trashcan pod DeleteFile() albo pod operacja delete z ambienta - zeby zawsze lądowalo w koszu?

myślałem, że to jest zintegrowane z Delete.
Zaliczam się do grupy tych, którym kosz w tej formie jest niepotrzebny, ale też nie będzie przeszkadzał, o ile będzie go można wyłączyć w Prefsach.
Jeśli nowy Trashcan nie jest zintegrowany z Delete, to zastanawiam się też czy, tak samo jak SFS-owy .recycled, potrafi "archiwizować" modyfikowane pliki. Oto przykład:
----------------
Mam plik tekstowy np. pliczek
Otwieram go, coś dopisuję i zapisuję.
W tym momencie w .recycled pokawia się "pliczek".
Następnie ja znów coś dopisuję i save.
W tym momencie w .recycled pojawia mam już "pliczek" i "pliczek$AAA"
No to ja, tym razem dla odmiany, coś wykasowuję w pliku i save
I w .recycled mam teraz "pliczek" i "pliczek$AAA" i "pliczek$AAB"
To działa prawie jak jakiś system wersji i dla mnie jest MIODZIO i parę razy mi wielkich nerwów zaoszczędziło.
Co na to Trashcan w jakimkolwiek OS?
[#98] Re: Trashcan dla MorphOS-a
Ma ktoś tą ikonkę śmietnika, z której wychyla się Bill Gates? ;)
[#99] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@MDW, post #92

I tak to własnie działa na AmigaOS4 drag & drop dodatkowo ekrany można przesuwać również na bok pod dowolnym kątem. Więc można tak ustawić żeby nic nie zasłaniało.
[#100] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@MDW, post #88

Ja nie wiem do czego się używa ściąganych ekranów.

I tu chyba mam główny problem.

Najbardziej banalny przykład to pdf na jednym ekranie, a edytor na drugim - czytasz /uczysz się / piszesz etc. Uae/gra na jednym ekranie, a mapa czy spis komend na drugi etc. Jest to użyteczne i to bardzo - tak jak to robi dragon tylko niestety ekran wraca do pozycji podstawowej ale też można nim przesuwać jak się chce nie tylko z góry w dól. Ale z tego co mi wiadomo i to jak się nie mylę Kiero się wypowiadał, że implementacja tego 'na wzor z AOS' nie jest raczej możliwa w MOSie nie kojarzę przyczyn ale to jakoś gdzieś mi to migło, a szkoda. To już było jakiś czas temu więc może coś się zmieniło temacie.
[#101] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@Jacek Piszczek, post #93

Jacek Piszczek:
Jako, że było w wątku sporo teorii nt. działania Trashcana, to w kilku słowach wyjaśnię, jak to działa: (...)

Dzięki za wyjaśnienie. Bardzo zgrabnie to jest zorganizowane. OK A dałoby się sprawić żeby kasowanie w Ambiencie też wrzucało pliki do kosza?

recedent:
Tylko że takie rzeczy jak ekrany, czy Ram Disk są jak najbardziej użyteczne

Oczywiście, że ekrany i RamDisk są użyteczne. Ja się czepiam tylk oodsuwanych ekranów i niedorobionego śmietnika w AmigaOS1/2/3.

R-Tea:
Ale AmigaOS 3.x też się wciąż rozwija jak MorphOS i AmigaOS 4.x, lecz nowe składowe OS3.x lądują np. na Aminecie i nie zyskują etykiety "official release" (...)

Jeżeli coś nie jest włączone oficjalnie do systemu to często jest robione "hackiem", gryzie się z innymi nakładkami, czasem jest robione "na czuja", bo nie ma wglądu do źródeł systemu. Nie wyobrażam sobie żeby w MorphOS czy AmigaOS4 dwa oficjalne elementy systemu wzajemnie się ze soba gryzły. A wszyscy wiemy jak trudno było w AmigaOS3 skompletować zestaw łatek, które się wzajemnie nie zwalczały.

TomK:
I tak to własnie działa na AmigaOS4 drag & drop dodatkowo ekrany można przesuwać również na bok pod dowolnym kątem. Więc można tak ustawić żeby nic nie zasłaniało.

I to jest jakieś rozwiązanie. Podobne zresztą do Dragona z MorphOSa tylko tu po puszczeniu myszy ekran od razu wracał na swoje miejsce więc służyło to tylko do chwilowego podglądania (o wrzuceniu czegoś na ekran pod spodem czy przepisaniu z niego czegoś nie było mowy). Jednak pamiętać trzeba, że czegoś takiego raczej na klasycznej Amidze z OCS/ECS/AGA zrobić się nie da. W pionie można sobie ekrany przesuwać ale w poziomie już nie. szeroki uśmiech
[#102] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@MDW, post #101

@ MDW
Jednak pamiętać trzeba, że czegoś takiego raczej na klasycznej Amidze z OCS/ECS/AGA zrobić się nie da. W pionie można sobie ekrany przesuwać ale w poziomie już nie.

Wygląda na to, że na MorphOS też nie. Patrz wyżej post RadziN-a. Jak to jest, że Hyperion i Frieden-y potrafią, a MorphOS Team nie

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2017 19:51:51 przez R-Tea
[#103] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@R-Tea, post #102

Wygląda na to, że na MorphOS też nie.


Można na wszystkie kierunki ale po puszczeniu LMB ekran wraca na miejsce.

Jak to jest, że Hyperion i Frieden-y potrafią, a MorphOS Team nie.


Może (c)?
[#104] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@R-Tea, post #102

Jak to jest, że Hyperion i Frieden-y potrafią, a MorphOS Team nie

Nie "nie potrafią" tylko "nie zrobili". Myślę, że po prostu nikt nie widział takiej potrzeby. W Amidze z OCS/ECS/AGA układy graficzne ułatwiają przesuwanie w pionie. Na Amigach z kartami graficznymi i wszystkim na czym działa AmigaOS4 albo MorphOS można sobie z ekranami robić co się chce. Weźmy choćby tę słynną MorphOSową pchełka nakładającą ekray na sześcian 3D. W porównaniu z nią dowolne przesuwanie ekranów nie jest jakieś niesamowite. Jak już ma się "obrazki" ekranów to na karcie graficznej z akceleratorem 3D można sobie z nimi zrobić cokolwiek: obracać, nakładać na dowolny obiekt, mieszać, deformować, kolorować, a także po prostu przesuwać w dowolnym kierunku. Zresztą jest i na MorphOSa te pchełka Dragon, która pozwala przesuwać ekrany w dowolnym kierunku. Człowiek to odpalił raz, popatrzył i wyłączył, bo jakoś nie było to potrzebne.

Prawdę mówiąc ja nie takich rzeczy oczekuję od AmigNG. Takimi "bajerami" człowiek się jarał na klasycznej Amidze. Na AmidzeNG spodziewam się raczej funkcjolnych nowinek, a nie wodotrysków. Gdy się ma szybką kartę graficzną w standardzie to się człowiek nie jara dodatkowymi kolorkami dla ikon czy jakimiś śmiesznymi graficznymi upiększaczami.
Ja czekam np. na coś ułatwiającego poruszanie się w gąszczu okien/ekranów. Coś bardziej dzisiejszego, pomysłowego i intuicyjnego niż prehistoryczne Alt+Tab czy taskbar z Windows. Dlatego bardzo się ucieszyłem gdy Jaca wyraził chęć zajęcia się implementacją czegoś na kształe Expose (czy raczej Mission Control) z macOS. To by było coś czego w amigowych systemach brakowało mi od zawsze.

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2017 20:22:55 przez MDW
[#105] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@michal_zukowski, post #96

Jaca, jak wyglądała by możliwość żeby podpiąć ten Trashcan pod DeleteFile() albo pod operacja delete z ambienta - zeby zawsze lądowalo w koszu?


Pod DeleteFile() pewnie by się dało zrobić (np. jako patch, na MorphOSie też sie da patchować funckje, he he). To już zostawię innym.

A co do opcji w Ambiencie, może zdążę coś takiego dodać do 3.10... W sumie to jest jedynie kwestia zamiany hotkeya, bo przycisk w toolbarze listera możesz zmienić sam.

Btw, w C: jest też komenda Trashcan oraz Ambient obsługuje komendy Arexxa do Trash/Restore/Empty, więc można to sobie podpiąć gdzie się chce.
[#106] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@RadziN, post #100

I tu chyba mam główny problem.


Problemem jest brak obłsugi wielu monitorów. AmigaOS tego nigdy nie miał, więc zrobili taką śmieszną namiastkę jak ekrany i ich ściąganie.
[#107] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@Hexmage960, post #69


1. Pierwszy powód to integracja z Workbenchem. Gdyby zrobić taki skrypt jaki sugerujesz, on działałby na oddzielnym procesie, zamiast być zsynchronizowany z procesem Workbencha. Mogłoby to sprawiać pewne problemy podczas kasowania.



kasowanie wiekszej ilosci plikow na wolnym nosniku blokowalo WB na dlugo. Dopierow 3.9 da sie zrobic to nie blokujac WB, bo kasowanie czy kopiowanie leca wlasnie w osobnym procesie. Dlatego wlasnie problemem jest to ze byl to jeden proces a nie wiele.
[#108] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@Valwit, post #107

Ale MDW chodziło o skrypt AmigaDOS kasujący pliki z katalogu jako odpowiednik funkcji opróżniania śmietnika w Workbenchu. Ja chciałem pokazać, że te dwa sposoby na kasowanie plików z katalogu nie są równoważne. Dlatego, że "katalog z takim pseudo-koszem" może w tym czasie ulec jakimś operacjom, jak również wynik operacji nie będzie odzwierciedlony na blacie Workbencha.

Kosz to nie jest taki zwyczajny katalog. Ma pewne bardzo specyficzne cechy, które go wyróżniają i które sprawiają, że pełni swoją rolę jak należy:

  • Nie można go skasować,
  • Nie można go przenieść do innego katalogu, ani kopiować,
  • Kosz jest opcjonalnie tworzony przy formatowaniu urządzenia (choć można go dodać później np. za pomocą programu IconEdit),
  • Opróżnienie śmietnika odzwierciedlone jest od razu w okienku.

Zatem Kosz w Workbenchu to przemyślana i całkiem sensowna konstrukcja. To nie jest "zwyczajny katalog z opcją Empty Trash", tylko wygodny i sensowny mechanizm na przechowywanie plików, które uważamy za mało ważne, których skasowanie bierzemy pod uwagę.

Właśnie szuflady, kosz, system narzędzi i projektów i inne elementy to jest to, za co lubię Amiga OS. szeroki uśmiech
[#109] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@Hexmage960, post #108

Ale efektem takiego rozwiązania jest to, że właściwie nigdy nie możemy odzyskać skasowanych plików, bo ich w koszu po prostu nie ma. Nie oszukujmy się - większość ludzi nigdy niczego do amigowego kosza nie włożyła. Dlatego funkcja przenoszenia do kosza musi się odbywać na poziomie filesystemu albo przynajmniej funkcja standardowego kasowania plików powinna obsługiwac kosz. Inaczej to nie ma sensu, kosz jest bezużytecznym elementem, który można spokojnie wyłączyć.

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2017 19:26:02 przez MDW
[#110] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@_arti, post #19

Poza tym, jeśli nie ma, to funkcja snapshot mogłaby se go sama tworzyć. Mam jeszcze spośród kilkudziesięciu katalogów wybierać ręcznie te, w których być może będę chciał se coś poustawiać i ręcznie zapisywać im ikonki?


Hmm... Wygląda na to, że Kronos chlapnął na MorphZone, że w przyszłej wersji Ambienta (nie wiadomo czy już w tej, która ma być w 3.10) w okienku "Information" będzie opcja "Create Icon". Zawsze jakieś ułatwienie...
[#111] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@recedent, post #110

W sumie i tak nie jest zle, bo wystarczy przeciagnac inna ikonke do okienka info zeby stworzyc ikone katalogu. Nie trzeba odpalać IconUpdate jak pod AOS3.x ;)
[#112] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@agrajek, post #111

Nie trzeba odpalać IconUpdate jak pod AOS3.x ;)


To już jest w Workbenchu 3.9 (chyba w BB2) ok, racja
[#113] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@Jacek Piszczek, post #93

Jako, że było w wątku sporo teorii nt. działania Trashcana, to w kilku słowach wyjaśnię, jak to działa: na dowolnym wolumenie (z zapisem) możemy przenieść plik do śmietnika. To spowoduje utworzenie na danym wolumenie katalogu .mtrash, do którego przeniesiony będzie plik/katalog. Także fizyczne zużycie miejsca na dysku jest takie, jakie było, do czasu opróżnienia śmietnika. TrashFS zbiera zawartość .mtrash z wszystkich wolumenów w systemie i prezentuje je w swoim wirtualnym wolumenie Trashcan:. Podobnie działa to na innych systemach operacyjnych :)


A takie pytanko techniczne. Powiedzmy ze na dwoch roznych wolumenach skasowales dwa rozne pliki o dokladnie tej samej nazwie. Co bedzie widac w Trashcan: ? Doklejasz cos do nazwy pliku?
[#114] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@mschulz, post #113

albo wrecz masz kopie na 2 roznych wolumenach, i obie kasujesz, ta sama nazwa, wielkosc, data i hash
[#115] Re: Trashcan dla MorphOS-a

@recedent, post #110

W okienku Information przydałaby się też pełna ścieżka danego pliku/katalogu. Szczególnie jeśli Information wywołujemy na elemencie wyciągniętym na blat Ambienta.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem