[#1] MorphOS i 3D - porównania
Przerzucam masywny oftop do dedykowanego wątku. Miłej dyskusji na temat życzę.
[#2] Re: Morphos na X5000
Skoro już mi odpowiadasz. To jeszcze takie pytanie. 3D w Mosię są dwa? Jedno "stare" zgodne z Warp do kart R9250 i drugie nowe do nowszych kart na którym stare gry nie chodzą? Dobrze to rozumiem? A to nowe 3D jest oparte na bibliotece Rave3D z CGX?

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2015 22:01:14 przez TomK
[#3] Re: Morphos na X5000

@TomK, post #2

Emulacja Warp3D bazuje na Rave i jest tylko na karty z R200. Natomiast standardowe 3D w MorphOS-ie bezpośrednio implementuje podzbiór (coraz większy) standardu OpenGL i jest na wszystkie obsługiwane karty. Robi to biblioteka „tinygl.library” i nie korzysta ona z Rave, tylko komunikuje się bezpośrednio ze sterownikami. Jak coś pokręciłem, to rzookol poprawi .
[#4] Re: Morphos na X5000

@TomK, post #2

Od 3D w mosie z Polakw jest kiero wiec to jego trzeba meczyc pytaniami. Ogolnie pomieszałes z poplątaniem.
A więc, w Morphosie są dwa niskopoziomowe api 3d. Rave 3D, będący rozwinięciem oficjalnego 3D dla Amigi dołączanego do kart BlizzardVisionPPC i CVPPC, który o ile sie nie myle jest kompatybilne z Rave3D z macintosha.
Z niskopoziomowego api Rave3D korzystaly wrapper na Warp3D oraz implementacja OpenGL - tinygl (tu stery 3d są dla voodoo3,4,5, radeonow r100 i r200).

MorphOS:MorphOS/Libs/rave3d> list
voodoo5.library 23942 ----rwed 10-Mar-15 07:06:44
voodoo4.library 23942 ----rwed 10-Mar-15 07:06:44
voodoo3.library 24296 ----rwed 10-Mar-15 07:06:44
r200.library 24442 ----rwed 10-Mar-15 07:06:44
r100.library 22788 ----rwed 10-Mar-15 07:06:44

Potem okazalo sie, że oranie w Rave3D jest nieodpowiednie więc stworzono nowy system, bezposrednio dzialajacy na tinygl.library, który obsluguje radeony r200-r400 dla mosa <=2.7 i nowsze Radeony dla morphosa 3.8.

MorphOS:MorphOS/Libs/tinygl> list
r300.library 25987 ----rwed 10-Mar-15 07:06:45
r200.library 23595 ----rwed 10-Mar-15 07:06:45

(r300.library odpowiada za obsluge nowszych radków też)

Wrapper dla Warp3d nie zostal przepisany, a że wykorzystuje sterowniki z katalogu rave3d to z nowymi nie pojdzie wiec trzeba sie posilkowac Wazp3d.


-- krashan mi chyba w myslach czyta

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2015 23:11:49 przez michal_zukowski
[#5] Re: Morphos na X5000
za bigfootem na mzone.org:

1) Reboot
2) Don't run anything that uses OpenGL
3) Open a shell and type the following command: setenv TGLSYNC 0
4) Start Quake 3
5) In the Quake 3 console, type: r_primitives 2
6) In the same console, type: timedemo 1
7) Finally type: demo four

Testujemy w 1280x1024.

Ja mam 188 fpsów na R500 na PMaku G5 2Ghz i chyba to na razie najlepszy otrzymany wynik na systemach amigowych :).

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2015 23:17:16 przez michal_zukowski
[#6] Re: Morphos na X5000

@michal_zukowski, post #5

Jutro sprawdzę u mnie. Dziś pościągałem całą gamę Quaków,
Za pamieci Quake 1 1920x1080x32 na Core2Duo 3GHz, Radeon 5770 445 fps
[#7] Re: Morphos na X5000

@michal_zukowski, post #5

Ja mam 188 fpsów na R500 na PMaku G5 2Ghz i chyba to na razie najlepszy otrzymany wynik na systemach amigowych :).


co prawda Q3 nie obciąża i przede wszystkim nie wykorzystuje możliwości współczesnych GPU, ale jak na Q3 to dobry rezultat, nawet uwzględniając PeCety.
[#8] Re: Morphos na X5000

@belfegor, post #7

co prawda Q3 nie obciąża i przede wszystkim nie wykorzystuje możliwości współczesnych GPU, ale jak na Q3 to dobry rezultat, nawet uwzględniając PeCety.


Przy czym należy uwzględnić, że to na sterownikach od producenta mającego znakomitą dokumentację.
[#9] Re: Morphos na X5000

@ede, post #8

Hehe, no tak prawie na temat napisałem :) no ale wiadomo o co chodzi - wynik Q3 na MOS-a BDB
[#10] Re: Morphos na X5000

@michal_zukowski, post #5

Na PPC chciałeś zapewne dodać bo pewnie Aros zamiata nas w tym wypadku ;)
[#11] Re: Morphos na X5000

@michal_zukowski, post #5

Wg. tego opisu mam zawsze 44 fps lub 43 fps, a mój MAC to 2,5 GHz + Radeon 9600Pro, więc nie wiem w czym rzecz się ma że tak słabo. Sprawdzę jeszcze pod MAC OS 10.5 i na PC
[#12] Re: Morphos na X5000

@Voyox, post #11

iBook 1.42Ghz pokazuje 34 fps
[#13] Re: Morphos na X5000

@Norbert, post #12

To wszystko są grywalne wartości, ale pokazuje nam że gry w większości są jednak optymalizowane na blaszaka, portowanie na inne platformy okalecza samą grywalność.
Na moim PC mam 445 fps, a na youtube widziałem 990 fps na szybszym kompie.
Ciekawi mnie natomiast jakie wyniki pokażą Sam 460 i X5000, bo tam procki nie mają altiveca więc w 3D jakieś spowolnienie też powinno zaistnieć..
[#14] Re: Morphos na X5000

@Norbert, post #12

A mój PowerBook wyciąga 41fps
[#15] Re: Morphos na X5000

@Voyox, post #13

Ciekawi mnie natomiast jakie wyniki pokażą Sam 460 i X5000, bo tam procki nie mają altiveca więc w 3D jakieś spowolnienie też powinno zaistnieć.


nie sądzę żeby ważył altivec!. Q3 to są "proste" geometrie i nie są w stanie pewnie nawet rozgrzać altivec'a, zapewne zwykłe fpu wysoko taktowanego G4 styknie. O wyniku imho w Q3 decyduje jednak sterownik GPU - choć nie tylko oczywiście... W tym przypadku Q3 najbardziej obciąża kartę graficzną, a konkretnie kluczowe są jednostki ROP,TMU,częstotliwość, szerokość szyny, typ, wielkość i rodzaj pamięci na karcie graficznej.

Ty robisz test Q3 na R300, a michal_zukowski na R500, to naprawdę bardzo wiele zmienia :). R5xx to GPU na których pograsz w PeCetowe hity pokroju Crysis itd.itp. spokojnie nawet do rozdzielczości HD itd.
[#16] Re: Morphos na X5000

@belfegor, post #7

znalazłem wynik 288fps na G5 2GHz na Radeonie 9800. Nie podano rozdzielczości ale pewnie jakaś niska. Nie ma to jednak znaczenia bo akurat w tym wypadku to lepiej. 300fps to i tak limit jak na procesor tej klasy co obrazują wyniki na Athlonach K7 o podobnym taktowaniu.

Tak czy siak wynika MOSa jest w porządku. 3D jest relatywnie dobrze zoptymalizowane imho jak na system w który rozwój włożono mniej kasy i zasobów ludzkich niż optymalizacje jednej funkcji OpenGL w OSX/Windowsie.
[#17] Re: Morphos na X5000

@XoR, post #16

test robiłem na 1280x1024, na tej wlasnie rozdzialce jest najwiecej testow/wynikow dla morphosa/os4
[#18] Re: Morphos na X5000

@michal_zukowski, post #17

Troszkę się wstydzę ale zapytam. A jak zrobić żeby zobaczyć ile FPS się ma? Tylko tak łopatologicznie
[#19] Re: Morphos na X5000

@michal_zukowski, post #17

zapomiałem dodać że te 288fps to na OSXie, silly me gwizdanie

edit:// o tutaj http://www.cnet.com/products/apple-power-mac-g5/2/

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2015 15:31:30 przez XoR
[#20] Re: Morphos na X5000

@TomK, post #18

Najprościej nie można :
MorphOS
1. Wykonaj polecenie (shell):
setenv TGLSYNC 0
2. Odpal Quake 3, poustawiaj rozdziałkę na 1280x1024
3. Naciśnij klawisz ten pod ESC, wysunie się ekran requestera z Q3
4. Wpisz timedemo 1, naciś enter
5. Wpisz demo four
Włalla
[#21] Re: Morphos na X5000

@Voyox, post #20

Po teście należy jeszcze raz nacisnąć klawisz pod ESC, aby zobaczycz wynik
[#22] Re: Morphos na X5000

@Norbert, post #21

Ten klawisz to sie tylda nazywa. No to tak robiłem były jakieś informacje w konsoli ale fpsów nie widziałem ale może slepy byłem? Jutro sprawdze.
[#23] Re: Morphos na X5000

@TomK, post #22

No wiem że "tylda" nie Matylda, ale myslałem że Ty nie wiesz
[#24] Re: MorphOS i 3D - porównania

@recedent, post #1

Quake III (Q3 1.32b)
Graphics Settings: Custom
GL Driver: Default
GL Extensions: On
Video Mode: 320x240 (12.4 FPS)
Video Mode: 640x480 (11.6 FPS)
Video Mode: 1280x1024 (8.1 FPS)
Color Depth: Default
Fullscreen: On
Lighting: Lightmap
Geometric Detail: Medium
Texture Detail: Full
Texture Quality: Default
Texture Filter: Bilinear

SamFlex 667Mhz AmigaOS4.1 Update6, Radeon 9250)
Dodam, że wiele map działa płynnie w 640x480 i można spokojnie grać.
[#25] Re: MorphOS i 3D - porównania

@Leon, post #24

Uff, nareszcie normalny post. Bedziesz wymianiac kartę na jakąś z pci-e? Myslalem, że obslugiwane przez os4 karty 3d są droższe ale widze i że za 200 zł da sie kupić coś sensownego.
[#26] Re: MorphOS i 3D - porównania

@michal_zukowski, post #25

PowerMac MDD - G4 1.5 GHz, 1.5 GB Ram, Radeon 9600Pro 128 MB - Quake III 1,32b - 58.8 FPS
PowerBook G4 1.5 GHz, 1 GB Ram ,Radeon 9700M 128 MB, Dysk SSD 64 GB - Quake III - 52,5 FPS
[#27] Re: MorphOS i 3D - porównania

@trOLLO, post #26

PowerMac MDD - G4 1.5 GHz, 1.5 GB Ram, Radeon 9600Pro 128 MB - Quake III 1,32b - 58.8 FPS
PowerBook G4 1.5 GHz, 1 GB Ram ,Radeon 9700M 128 MB, Dysk SSD 64 GB - Quake III - 52,5 FPS


Drobna poprawa, źle wykonałem test, nie wpisałem w konsoli r_primitives 2 ,
Tym sposoben nowe wyniki wyglądają następująco:
PowerMac MDD - G4 1.5 GHz, 1.5 GB Ram, Radeon 9600Pro 128 MB - Quake III 1,32b - 65.4 FPS
PowerBook G4 1.5 GHz, 1 GB Ram ,Radeon 9700M 128 MB, Dysk SSD 64 GB - Quake III - 59.1 FPS

:)
[#28] Re: MorphOS i 3D - porównania

@michal_zukowski, post #25

Quake III (version 2008 -ioquake3)
Video Mode: 320x240 (15.4 FPS) - (3 FPS więcej niż na Q3 1.32b)
Video Mode: 640x480 (13.6 FPS) - (2 FPS więcej niż na Q3 1.32b)
Video Mode: 1280x1024 (8 FPS) - (0.1 FPS mniej niż na Q3 1.32b)
Video Mode: 1600x1200 (6.5 FPS)
Video Mode: 2048x1536 (uruchamia się jako 640x480)

Uwagi:
- wersja "ioquake3" wymaga do uruchomienia wpisania poprawnego "CD KEY" czyli samych "dwójek (222...)".
- "ioquake3" uruchamia się domyślnie w 1600x1200. Jeśli ktoś ma mały monitor np. 17" to po wczytaniu gry uświadczy czarny ekran. Musi przełączyć się do Workbencha klawiszami (Amiga + m) i opuścić górną belkę.
- w wersji "Q3 1.32b" po wciśnięciu klawisza "ESC" pojawia się "Grim Reaper". Ogólnie "Q3 1.32b z 2006" jest mniej stabilną wersją.

@Rzookol
Nie planuję nic dokupować ponieważ rzadko kiedy używam Sama. Włączam go jedynie gdy chcę coś ciekawego przetestować np. z Os4Depot czy jak muszę zrobić jakąś galerię z obrazkami. W tym roku to chyba moje 3 załączenie Sama. Mój brat co dostał ode mnie drugą Sam po tym jak przestała być wędrowniczką też jej nie używa i zaniósł do piwnicy chyba z 2 lata temu. Powiedział mi, że nie wie jak tego używać bo zawsze używał AmigaOS3. Próbował raz neta podłączyć i mu nie wyszło, na imprezy amigowe nie jeździ bo pracuje 6 dni w tygodniu. W jego A1200 ma zaś przetarte styki i nie zawsze karta turbo mu startuje a nie chce na stałe jej wlutowywać. Raz się męczył ponad 2 godziny aby wystartowała karta turbo przez te wytarte styki w A1200. Powiedział, że bez karty turbo nie ma sensu używać Amigi bo nic nie działa i też zaniósł ją do piwnicy. Niestety nie mogłem go poratować bo moja ostatnia działająca A1200 poszła w prezencie na IRCu. Jako, że nie mam piwnicy to moja niedziałająca A3000 leży na szafie i czeka na lepsze dni. Rok temu w maju ostatni raz działała, później po przeprowadzce okazało się, że padł dysk twardy a inne dyski podłączane za pomocą przelotki 50-80 nie działają. Na ekranie pojawia się czarny czy szary obraz i nawet z dyskietki nie można wtedy wystartować. Zaś po odpięciu dysku twardego komputer działa bez problemu. W tym roku raz ją załączyłem pewnie następny wypadnie na 30 lecie Amigi. Trzeba ponoć raz na jakiś czas załączać stare urządzenia aby nie padły. Ogólnie to najbardziej bawi mnie zabawa starym oprogramowaniem (obecnie pod WinUAE), nowsze programy dostępne tylko dla AmigaOS4 już znacznie mniej mnie interesują. Planuję w przyszłości uruchomić A3000 i używać ją częściej od WinUAE. Zobaczymy co z tych planów wyjdzie.
[#29] Re: MorphOS i 3D - porównania

@trOLLO, post #27

Hmm, dobre wyniki, ponad 25fps lepiej niż u mnie. Odpalasz "kłeja"w oknie czy na pełnym ekranie?
[#30] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: MorphOS i 3D - porównania
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem