[#1] SuperTux Kart
Czy gra jak w temacie istnieje w wersji dla MOSa? Jest trochę wpisów m.in. na Wikipedii, które sugerują że takowa wersja istnieje. W newsie na PPA z 2010 znalazłem jedynie informacje że pracę trwają wraz z linkiem do nieistniejącego forum. Szukałem dużo na sieci, lecz nigdzie nie znalazłem linka do pobrania. Zatem jeśli takowa wersja istnieje, to prosiłbym o działającego linka.
[#2] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #1

Nie ma, a w każdym razie ja nie znalazłem. Na początku było info, że MorphOS paru rzeczy w 3d nie obsługuje port nie będzie działać poprawnie, ale potem je bigfoot dodał (to było pare lat temu).
1
[#3] Re: SuperTux Kart

@michal_zukowski, post #2

No cóż szkoda. To jeszcze pytanie z trochę innej beczki. Czy MOS ma w systemie jakiś miernik obciążenia CPU? Ewentualnie jeśli nie ma to czy istnieje zewnętrzny tego typu program?
[#4] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #3

prawy myszki na gadzet zmiany ekranów i dodaj plugin CPU monitor, ewentualnie menu Ambient->dodatki->Systemowy monitor
1
[#5] Re: SuperTux Kart

@michal_zukowski, post #4

Tak na marginesie, to już kiedyś o tym pisałem, ale napiszę jeszcze raz, bo białej gorączki idzie dostać jeśli próbujesz ze 20 razy używać przełącznika KVM, fizycznie wyciągać wtyczki itp. a klawiatura nie jest wykrywana. Nie wiem czy macie jakiegokolwiek betatestera na X5000 040, ale jest błąd jak na tym zdjęciu poniżej. Nie wiem też czy ktokolwiek rozwija u Was jeszcze stos USB, bo copyright autora kończy się na roku 2008, a MOSteamu na 2018.

Tak czy siak by używać MOSa na X5000 040 od strzału musisz mieć szczęście. Niekiedy nawet udaje się to za pierwszym razem. Dziś próbowałem jak mówiłem ze 20 razy. Potem próbowalem zresetować stos USB z poziomu preferencji, ale chyba poskutkowało to wywaleniem się systemu (a przynajmniej przez dobrą minutę nic się nie działo). Po resecie znowu nie wykryło klawiatury, tym razem miałem jednak więcej szczęścia i już za trzecim przełączeniem KVMa klawa została wykryta. Dodam jeszcze że wykluczam raczej winę KVMa, bo podpinałem też inną klawiaturę (choć ten sam model Logitech K-120), bezpośrednio w port USB i działy się takie same cyrki.
[#6] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #5

A próbowałeś zgłosić buga (jest od tego narzędzie w systemie)?
[#7] Re: SuperTux Kart

@recedent, post #6

Może jest, ale ja już zrobiłem przekładkę grafiki i wrócilem do AmigaOS. Co chcialem to pod Mosem nagrałem. Nawiasem mówiąc to pewnie mógłbym podać jeszcze kilka innych problemów, niekoniecznie związanych z błędami samego systemu operacyjnego (no chyba że to właśnie problem sterowników). Jak np. zwiechy DOSBoxa przy częstym przełączaniu trybu pełnoekranowego na window, zwłaszcza gdy włączone są tryby skalowania.

No ale nie ważne udało mi się przetestować wydajność akceleracji w zakresie odtwarzania filmów pod przeglądarką internetową, emulatora DOSBox, dwóch gier 2D (gdzie głównym kryterium była świeżość portow na obu systemach, czyli np. Vanilla Conquer), oraz dwóch gier 3D, gdzie głównym kryterium była potencjalna "pazerność" na zasoby. Niestety jedna z tych gier, przynajmniej na moim konfigu wygląda pod MOSem jak kupa (a celowo pominąlem Dooma 3), zapewniam jednak że jej wybór nie był wynikiem mojej złośliwości (ja myślałem że będzie wyglądać OK, bo w recenzji na PPA wygląda OK), chciałem po prostu coś wymagającego, gdyby istniał SuperTux Kart, pewnie wybrałbyn na porównanie właśnie jego. Tak postawiłem na chyba najnowoczesniejszą grę 3D dla MOSa, czyli Jedi Academy (który zresztą poza drobnymi ułomnościami, pozystywnie mnie pod MOSem zakoczył) i Neverball, który wygląda u mnie tak jakby akcja toczyła się ciemną nocą bez oświetlenia.

Ok. po złożeniu materiału w całość zaprezentuję wyniki testów forumowiczom, by Ci sami mogli ocenić jak się mają teoretyczne moce konkretnych konfiguracji do faktycznej wydajności w grach w zależności od możliwości systemu opracyjnego i zaawansowania dostępnych dla niego rozwiązań.
[#8] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #7

oraz dwóch gier 3D, gdzie głównym kryterium była potencjalna "pazerność" na zasoby. Niestety jedna z tych gier, przynajmniej na moim konfigu wygląda pod MOSem jak kupa


Neverball, który wygląda u mnie tak jakby akcja toczyła się ciemną nocą bez oświetlenia.


Dobrze rozumiem, że grą 3D która miała być "pazerna" na zasoby był Neverball?
[#9] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #7

Jak już nawet się domyślam jaki jest/będzie rezultat tego testu.

Polecam już wszystkim ustawienie się w kolejkę po x5000 czy x1000.
Innej drogi nie ma.
2
[#10] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #7

Na R500 jest kupa pod neverballem. Bedzie fixnięte w nowym TinyGL jak bigfoot skończy.
[#11] Re: SuperTux Kart

@recedent, post #8

Dobrze rozumiem, że grą 3D która miała być "pazerna" na zasoby był Neverball?


Znaczy wersja 1.4, która jest pod MOSem co do zasady jest zauważalnie mniej pazerna niż 1.5. Dodatkowo wszystkie gry pod MOSem z braku sterowników testowałem beż dźwięku co być może miało jakiś wpływ na odciążenie procka. Niemniej spodziewałem się że pomimo tych forów gdyby Neverball wyglądał normalnie przynajmniej na niektórych poziomach np. na 9 lu. 10 (tam gdzie jest dużo ruchomych elementów i refleksów świetlnych - bumpery jak z pinballa) powinien dać zasobom sprzętowym wycisk. Oczywiście w tym skopanym czarnym trybie działa to szybko.
[#12] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #7

Ja chwilowo odpuscilem MOS na x5k. Fajnie chodzi i o niebo bardziej rozminiety od AOS ale potrafi sie powiesic z aktywna operacja dyskowa i duze prawdopodobienstwo ze system 3a stawiac na nowo bo po tym odpalanie wyglada tak jak w Twoim przypadku. Faktycznie na powerbooku chodzi pieknie... choc na x5k piekniej ... ale...
[#13] Re: SuperTux Kart

@arturB, post #12

A jaki masz tam system plików postawiony?
Udało się zgłosić bugreport? Odezwał się ktoś?
[#14] Re: SuperTux Kart

@arturB, post #12

o niebo bardziej rozminiety od AOS


Mógłbyś podać jakieś wymierne wskaźniki na poparcie tak kontrowersyjnej tezy? Albo nagrać jakiś film porównawczy do którego możnaby rzetelnie się odnieść?
[#15] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #14

Duzo by pisac... Pomimo ze komponenty pod OS4 potrafia mile zaskoczyc to z punktu widzenia uzytkownika panuje w nim... klimat lat 90tych...
Ale ok
Poniżej co wysoko oceniam w Mos jako uzytkownik:
- Cały system stoi dokładnie jak amiga i korzysta ze wspolnych elementow ale...
- np. Ikonki mogą już być/są w svg co daje mozliwość skalowania bezstratnego
- Taki np. najzwyklejszy folder gdy sie otwiera, ma posortowane ikonki i jednym klikiem mozna przelaczyc ikonki/wszystkie pliki.
- Gdy jakas aplikacja sie sypnie mogę ją zamknąc - skutecznie - nie tylko miec intencję zamknięcia
- A+m ( alt+tab ) przełącza pomiędzy odpalonymi apkami nawet okienkowymi a nie tylko z własnymi ekranami
- MOS odpala się niemal dwukrotnie szybciej na x5k niz OS4 ( oba na osobnych ssd )
- Zintegrowany i aktualizowany SDK - można mieć troche wrażenie że się pracuje na Win
- Mos ma domyślnie przyzwoaitą przeglądarkę co pozwala na przykład sięgnąć do stack overflow czy cokolwiek innego - ale to juz inna historia
- każde okienko foldera ma funkcjonalność porownywalną do windowsowego okna foldera czy coś jak Dopus5 ale transparentnie wszyte w całość
- górna belka integruje w łatwy sposób przydatne gadżety - czas, sygnał sieci, temp, zajętość procesora, etc - ofcoz to w OS4 tez da się odpalić ale te moduły już zaczynają potem żyć własnym życiem - bez ładu składu i spójnej estetyki
- estetyka... to niby nie powinno podlegać ocenie bo to rzecz gustu
- console - niby taki banał ale ma większą funkcjonalność niż podstawoy AmigaShell...
- task manager
....
no nie chce mi się wymieniać wszystkiego co jest w systemie.
Ale to nie tak, że nie doceniam zalet AOS4 ktory na x5k chodzi poprostu bardzo dobrze a odyssey chodzi blyskawicznie i nie ma się wrażenia że jest ociężały
Na OS4 korzystam z programów do pixel-gfx... Natomiast nachodzi mnie ostatnio refleksja ze a4k z zz9000 nadaja się do tego tez nienajgorzej... chociaz juz filmiku z YT na os3 juz nie da sie wyswietlic więc... nope

MOs ma też wady i niektóre są odpychające...

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2022 19:01:40 przez arturB
6
[#16] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #1

Może to głupio zabrzmi:) ale jest wersja dla OSX PPC. SuperTuxKart-0.8-MacOSX-TigerPPC.dmg

I zawsze można sprawdzić jak to chodzi na "retro" z innej stajni:)
[#17] Re: SuperTux Kart

@arturB, post #15

Ok, dzięki za odpowiedź, co prawda niektóre rzeczy, które Ty traktujesz jako zalety ja bym traktował jako wady, ale doceniam argumenty i ten post to jest dobry materiał na to by na jego podstawie zrobić w przyszłości jakiś film i pewne rzeczy wymiernie porównać.
1
[#18] Re: SuperTux Kart

@arturB, post #15

Ten tego, a co jest w MorphOSie odpychające? Zawszę można/mogę to zmienić.

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2022 22:21:02 przez michal_zukowski
1
[#19] Re: SuperTux Kart

@michal_zukowski, post #18

Na szybko pierwsze z brzegu... Bardzo niejasny/zawily sposub konfiguracji i personalizaci ambient/mui. Tu jest chaos. Powinna byc jakas forma dziedziczenia ustawien, jakies grupowanie cech wspolnych.
Inna rzecz od samego startu po instalacji wybralem tryb ciemny (alter- czy jakos tak) i tu praktycznie zabawa sie skonczyla bo czcionka byla niewidoczna i koniec... potem mozolne szukanie po klasach...
Estetyka... tak jes ladnie ale samo logo mi "nie siedzi"... ono jest ponure i nie jest sympatyczne i nie przywodzi skojarzenia srodowiska user friendly. Dlugo nie chcialem zajrzec do MOS wlasnie przez ta przyciemniona poswiate motyla ktora wyglada jak dziura w trumnie o polnocy...
Niestety gubi sie w srodowisku wielu sieci wi-fi... tu sie dzieja przedziwne rzeczy... z kablem nie ma problemu.
[#20] Re: SuperTux Kart

@arturB, post #15

- MOS odpala się niemal dwukrotnie szybciej na x5k niz OS4 ( oba na osobnych ssd )


Tak z ciekawości zapytam ile Ci się odpala (od momentu zniknięcia Boinga z U-Boota) AmigaOS 4.1 na X5000? Czyżby było to dłużej niż kilka sekund?
[#21] Re: SuperTux Kart

@arturB, post #19


Bardzo niejasny/zawily sposub konfiguracji i personalizaci ambient/mui.

Mnie osobiście bardzo wkurza/wkurzało to, że każdą otwartą kopię tego samego programu trzeba konfigurować od nowa (prog.1, prog.2...). Nie ma opcji (dla "leniwych), że chcę korzystać tylko z jednych ustawień dla wszystkich kopii (prog).
1
[#22] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #20

- AOS od zgasniecia loga do pojawienia sie blatu wb 15.06s
- MOS od zgasniecia loga do pojawienia sie blatu ambienta 6.08s

Moze nie jest to dużo ale szary screen przy AOS dlugo wisi
Co ciekawe jak wsadzilem inną kartę graficzną restart AOS nie resetuje całości czyli kolejne kilkadziesiat sekund tylko niemal natychmiastowo... powiedzmy zamyka sie w 5 sekundach
[#23] Re: SuperTux Kart

@arturB, post #22

Bo OS4 ma dwa tryby resetu. (tzn każdy amigaos ma tryby resetu, po prostu w amigaos4 softreboot jest znacząco szybszy)

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2022 12:53:58 przez michal_zukowski
[#24] Re: SuperTux Kart

@arturB, post #22

- AOS od zgasniecia loga do pojawienia sie blatu wb 15.06s
- MOS od zgasniecia loga do pojawienia sie blatu ambienta 6.08s

Moze nie jest to dużo ale szary screen przy AOS dlugo wisi
Co ciekawe jak wsadzilem inną kartę graficzną restart AOS nie resetuje całości czyli kolejne kilkadziesiat sekund tylko niemal natychmiastowo... powiedzmy zamyka sie w 5 sekundach


No tak miękki reset to jest właśnie jedna z przewag AOS4, której nie ma MOS. Szkoda że na najnowszych kartach graficznych już to nie chce działać. Natomiast te 15s po twardym to i tak długo. Ja sprawdzałem teraz u siebie i mam równe 10 sekund, ale ja nie optymalizuje jakoś tego specjalnie. Gdybym wywalił z kicklayout ładowanie sterowników do kart Voodoo, Permedia 2, starych Radeonów czy kilku zewnętrznych kontrolerów ATA/SATA, z których to rzeczy nie korzystam, przypuszczalnie urwałbym jeszcze kilka sekund. MorphOS bootuje mi się akurat dłużej, no ale mam dysk talerzowy, więc nie mówię że jak bym go miał na dysku SSD, to też ładowałby się dłużej.
[#25] Re: SuperTux Kart

@MUFA-amigaone-pl, post #24

Ja sprawdzałem teraz u siebie i mam równe 10 sekund, ale ja nie optymalizuje jakoś tego specjalnie. Gdybym wywalił z kicklayout ładowanie sterowników do kart Voodoo, Permedia 2, starych Radeonów czy kilku zewnętrznych kontrolerów ATA/SATA, z których to rzeczy nie korzystam, przypuszczalnie urwałbym jeszcze kilka sekund.

Jak nagrywasz filmiki na YT to może taka tematyka jak optymalizacja bootowania i ogólna systemu byłaby znacznie ciekawsza niż jakieś wojenki z motylim motłochem?

Jak popatrzeć na YT to jest straszna posucha jesli chodzi o AOS4 czy MOS. Kompletny brak porządnie zrobionych filmików które przyciągały bym tym jak są zrobione. Ktoś na szybko nagra monitor i tam odpali jakiegoś Dooma czy innego Quake'a i to ma być video na YT a i takich prawie nie ma.

Sam oglądam czasami jakieś filmiki na najróżniejsze tematy tylko dlatego że ktoś to fajnie poskładał, przyłożył się do tego, opowiada ciekawe historie itp. nawet jeśli normalnie taki temat mnie aż tak (albo w ogóle) nie interesował. Gdyby więcej tego typu materiałów było ale o np. AmigaOS4 a nie zero to na pewno pozytywnie przełożyłoby się to na popularność.

Oczywiście aby taki filmik nagrać aby był fajny to trzeba się jednak trochę przyłożyć, zrobić research aby było o czym opowiadać. Za to na pewno można opowiadać i opowiadać o wszystkim. O czym się mówi nie ma aż takiego znaczenia aby tylko czuć było że to są informacje które ktoś wygrzebywał z czeluści internetu z zaangażowaniem. A co dopiero bardziej techniczne sprawy. Ktoś może nigdy Amigi a już tym bardziej AmigiOne na oczy nie widział ale jak fajnie się o niej opowie to ludzie będą oglądać. Potem z tych ludzi ktoś może taki komputer kupić.

Taka sugestia. Nie marnować sił na wojenki z których nic nie wynika tylko popatrzeć na to wszystko szerzej.

No tak miękki reset to jest właśnie jedna z przewag AOS4, której nie ma MOS.

Prawdziwa przewaga to by była dopiero wtedy gdyby tego resetu nie było potrzeby nigdy używać
1
[#26] Re: SuperTux Kart

@XoR, post #25

Wbrew pozorom tego resetu nie używa się tylko podczas zwiechy. Przydaje się np. do testowania różnych ustawień działających po restarcie systemu itp.
[#27] Re: SuperTux Kart

@XoR, post #25

A tak na marginesie, to śmiem twierdzić, że YT jest pełen filmów porównawczych, a to jak chodzą gierki na Atari ST vs. Amiga 500, A1200 vs. MS-DOS, SNES vs. Sega Megadrive itp. itd. Tak więc nie rozumiem co złego w tym, że ktoś nagra film porównawczy, jak to sobie chodzą gierki na systemach NG. Tym bardziej że akurat takich filmów to ja nie widziałem.

Takich filmów nie ma z kilku powodów. Raz, że stosunkowo wąska grupa osób ma sprzęt obsługujący oba systemy. Dwa zwykłe lenistwo. Ludzie poświęcą wiele czasu na bezproduktywne przekrzykiwanie się na forach, ale żeby już znaleźć czas coś bardziej tworczego, co to to nie. Trzy, by nie kręcić telefonem, na ekran i by nie tracić zasobów kompa na nagrywanie przy pomocy aplikacji, warto mieć grabber HDMI, a takie urządzenie nie jest zbytnio popularne w naszym środowisku (i pewnie ma je jeszcze mniej osób niż komputery zdolne obsłużyć zarówno AOS4 i MOS). No i jeszcze dodałbym czwartą rzecz, odwaga cywilna. Zrobisz takie porównanie to zaraz przypną ci łatkę "fanatyka" oszołoma" itd. Wiem skądinąd z prywatnych dyskusji, że jest parę osób, które ma swoje zdanie na pewne tematy, ale nie chce się wypowiadać publicznie właśnie z tego ostatniego powodu.

Ponieważ żadna z wymienionych powyżej przypadłości nie dotyczy mnie, to nie widzę powodow, by takich filmów od czasu do czasu nie nagrać. Rzecz jasna też się w 100% zgadzam, że bez sensu jest nagrywanie tylko i wyłącznie takich filmów. No ale ja na kilku swoich kanałach YT, wrzuciłem kilkadziesiąt filmów, myślę, że grubo ponad 50. Podejmowałem różne tematy, prowadziłem trzy stałe cykle, a film porównawczy do tej pory zrobiłem tylko jeden dla Dooma III i to jeszcze puściłem go jako niepubliczny by nikogo nie drażnił po oczach i nikt kto naprawdę nie chce takiego porównania oglądać go nie obejrzał nawet przypadkiem. 

Dodam że na najbliższe miesiące też mam do zrobienia MACE Tower Defense, do cyklu gramy na Amidze NG, mam od dawna nagrane w znacznej części materiały do drugiej części wideo recenzji Designer 6, chodzi mi po głowie też nagranie kolejnego filmu o Doom 3, już bez mieszania w to wersji MOSowej i jeszcze parę innych rzeczy, co do których raczej zrobię recenzję pisaną na blogu, ale nie wykluczam, że okraszę ją krótkim materiałem filmowym. Tak więc bez obaw nie będę się skupiał na ustawicznym porównaniu MOSa z AOS 4. Moim priorytetem jest przede wszystkim pokazywanie samego AOS 4 i dostępnych dla niego aplikacji i gier.

P.S
Optymalizacja czasu bootowania, jest zbyt krótkim tematem, by robić z tego film, no chyba że film miałby trwać kilkadziesiąt sekund.
[#28] Re: SuperTux Kart

@XoR, post #25

wojenki z motylim motłochem

że co proszę?








Ostatnia aktualizacja: 29.08.2022 17:40:47 przez ede
[#29] Re: SuperTux Kart

@ede, post #28

Nie czujesz się motłochem? Amigowym drugim sortem? Bidokiem wygrzebującym stare sztrucle z hasioka i śpiącym w kartonie po DigiBoosterze Pro?
4
[#30] Re: SuperTux Kart

@recedent, post #29

Hahaha, to prawie ja
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem