[#1] ScummVM i czarne okno.
Część. Uruchomiłem pod MorphOsem najnowszą wersję 2.7 ScummVM dostępną na MOSStorage. Po wypakowaniu i uruchomieniu otwiera się okno programu, ale jego zawartość jest czarna, bez gadżetów, przycisków. Natomiast program jest zawieszony ponieważ nie można nawet zamknąć tego okna. Po resecie skasowałem plik ustawień i ponownie urucholem program. Tym razem uruchomił się bez zwiechy, ale bez ładnego GUI. W ustawieniach podałem ścieżki do Themes, zamknąłem program i uruchomilem ponownie. Wszystko wyglądało w porządku. Niestety po restarcie systemu sytuacja się ponawia. Sprawdziłem jeszcze, że wystarczy usunąć z pliku ustawień ścieżkę do Themes i program uruchamia się normalnie, ale oczywiście bez GUI. Spotkał się ktoś z taką sytuacją? Dodam jeszcze, że po uruchomieniu programu bez ładnego GUI, gry włączają się normalnie. Tylko jeszcze nie wiem jak MIDI skonfigurować aby grała muzyka. Można skądś pobrać starsze wersje aby je sprawdzić?

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2023 10:42:21 przez Ponki1986
[#2] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #1

Wersja 2.2.0
Wersja 2.5.0
Wersja 2.5.1
Wersja 2.6.0
Wersja 2.6.1

Jak wrócę do domu to potestuję u siebie.
Pytanie czy nie "wadzi" u Ciebie mała ilość VRAM (iBook ma tylko 32 MB).
[#3] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #1

Właśnie sprawdziłem. U mnie na G5 działa normalnie.
[#4] Re: ScummVM i czarne okno.

@recedent, post #2

Dzięki za podanie linków.

Sprawdziłem wszystkie i uruchomiły się razem z ładnym GUI. Jedynie wersja 2.6.x podczas uruchamiania otwierała dodatkowo małe okienko, puste, które kilka razy jakby się zamknęło i otworzyło ponownie. Następnie już otworzyło się właściwe okno z GUI. Ale przykładowo nie uruchomiłem gry Curse of Monkey Island, wyrzuca jakiś błąd. Zszedłem do wersji 2.5.1 i ta działa dla mnie wystarczająco.
[#5] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #4

Dalej męczę temat. Okazało się po pewnym czasie, że wersja 2.5.1 również zaczyna świrować jeśli ma uruchomić się z ładnym GUI, bez niego wszystko jest OK. Uruchomi się poprawnie, aby przy następnym uruchomieniu tak się zawiesić, że iBook nie chce się zresetować po wciśnięciu przycisku zasilania. Potrafi skasować częściowo zawartość pliku konfiguracji.

Przeinstalowałem najnowsze biblioteki SDL jeszcze raz i skasowałem z ENV wszystkie zmienne związane z SDL.

Teraz wersja 2.7 zaczęła krzyczeć komunikatem "Required GLSL version 110 is not supportued (100 maximum)" gdy renderowanie ustawione jest na OpenGL.

Najprościej będę ScummVM uruchamiał bez GUI, ale nie rozumiem o co tutaj chodzi. MorphOS zaktualizowany do najnowszej wersji, nic nie zmieniane w systemie. Inne bardziej wymagające gry nie krzyczały nigdy, że za mało jest VRAM. Gdy program uruchomi się z GUI to użycie pamięci graficznej sięga 13 MB, więc to chyba nie tutaj jest przyczyna problemu. Nawet gdy program uruchomi się poprawnie to po jego zamknięci cały system potrafi się zamulić. Przy próbie otwarcia choćby okna z zawartością partycji systemowej to na belce tytułowej wisi komunikat Przeszukuję lokalizację... Tylko reset pomaga, jest to zamienna sytuacja to całkowitego zawieszenia systemu wspomnianego wyżej.

Powoli nic z tego nie rozumiem, inne gry i programy korzystające z SDL działaj bardzo dobrze.
[#6] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #5

Zainstalowałem SDL 2.26.3 pokrywające się z datą wydania ScummVM 2.7 i na ekranie zrobiła się kaszana. Podobnie jak pisałem kiedyś o Settlers2.
[#7] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #5

To na pewno nie kwestia VRAM. U mnie ScummVM też nie zjada go za dużo.
Skoro piszesz, że po kilku uruchomieniach coś się spsuło to będę jeszcze testował.
[#8] Re: ScummVM i czarne okno.

@recedent, post #7

Trochę grzebałem przy wersji 2.7 ale nic nie wskórałem. Z GUI jest zwis w trakcie uruchamiania. Pliki ZIP z katalogu Themes wypakowalem, a znajdujące się pliki BMP wewnątrz próbowałem konwertować jeszcze raz do tego samego formatu. Kasowałem pliki SVG, przepakowywalem archiwa aby nie były w ogóle kompresowane. Nic to nie dało. Bez GUI wszystko działa dobrze.

Tak czy inaczej pojawiła się wersja 2.7.1, która rozwiązała mój problem. Uruchamia się z GUI oraz bez. Ale "im dalej w las tym więcej butelek"... Część gier nie chce się uruchomić min. Day of the Tentacle lub The Curse of Monkey Island. Przy pierwszym tytule zawartość okna staje się czarna po wybraniu gry, a na belce tytułowej widnieje informacja że aplikacja medytuje, czyli zawiesiła się. Druga gra w ogóle się nie uruchamia, zamiast tego okno ScummVM zamyka się i wyświetlana jest informacja dotycząca jakiegoś błędu w "jakas_nazwa_funkcji.cpp".
[#9] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #8

Chyba znalazłem przyczynę... Muszę postawić MorphOS od nowa. Nawet nie mogę usunąć ikonki programu z panelu w ustawieniach Ambienta bo po kliknięciu Zapisz/Użyj na belce okna pojawia się ***Aplication is meditating***.

Można jakoś wyśledzić co się dzieje w systemie?
[#10] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #9

Masz systemowe narzędzia Snoopium i Scout. Ale jeśli dzieją się takie rzeczy, to coś grubo musiało się skaszanić. Czyżbyś mieszał w systemowych bibliotekach (MOSSYS:)? A może niechcący "zainstalowałeś" sobie jakiegoś wiruska rodem z 68k?
[#11] Re: ScummVM i czarne okno.

@recedent, post #10

Jedyna głębsza ingerencja w MOSSYS: to motyw FlatPapillon, podmiana rexxsyslib.library na tą z OS3.9 68k oraz Wazp3D jako warp3d.library (mam R300).
[#12] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #11

Uruchomiłem MOS 3.18 z płyty. Po załadowaniu Ambienta wykonałem polecenie ASSIGN ADD LIBS: MORPHOS:LIBS czyli przypisanie do katalogu z bibliotekami SDL na moim dysku. Po tym nastąpiła ruletka, czyli ScummVM raz uruchomił się prawidłowo, ale nadal nie mogłem włączyć gry The Curse of Monkey Island. Innym razem okienko ScummVM otworzyło się puste i program był zawieszony. Po tym oczywiście reset ponowny start z płyty bo praktycznie cały system się zawieszał. Czyli wnioskuje, że coś jest chyba skopane w systemie i format mi nie pomoże.

Czy ktoś ma ochotę aby to zweryfikować u siebie?
[#13] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #12

Mam nadzieję, że już ostatni raz podbijamy temat, bo chyba rozwiązałem problem. Oczywiście sam sobie to zafundowałem przez swoją nadgorliwość. Po wypakowywaniu zawartości archiwum z automatu ikonkę ScummVM potraktowałem programem Icon2PNG, który mam podpięty do podręcznego menu dla tego typu danych. Konwersja przenosi wszystkie tooltype i typ ikonki, ale nie STOS! Automatycznie ustawione było 4096, a dla SDL to stanowczo za mało! Bez konwersji ikonki, z ustawionym w niej stosem wszystkie wersje ScummVM uruchamiają się poprawnie.

Temat do zamknięcia.
1
[#14] Re: ScummVM i czarne okno.

@Ponki1986, post #13

No, na to bym nie wpadł (choćby dlatego że nigdy nie wspominałeś, że podmieniałeś ikonkę ).
1
[#15] Re: ScummVM i czarne okno.

@recedent, post #14

Kiedyś, gdy zmieniałem ikonki w MorphOSie na te z AmigaOS 4.1 zauważyłem, że 32-bitowe glow lubią sprawiać problem. Pisałem o tym nawet w jednym z numerów AmigaNG. Więc z automatu konwertuje takie do PNG.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem