[#1] Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?
Czy istnieje gdzieś na sieci forum lub lista dyskusyjna poświęcona programowaniu pod OS4? Z tego co widzę to tylko ja i MinisterQ jesteśmy jedynymi aktywnymi programistami piszącymi pod OS4 na tym forum. Kiero z tego co wiem pisze pod MOSa. Chciałbym też podziękowac MinistrowiQ, że pomógł mi się wdrożyc w temat programowania pod OS4.

[#2] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #1

Nie tylko ja piszę pod OS4. Są też inne osoby które również kompilują pod OS4 - Maag^da, Error, Krashan.
Na execu masz również forum programistyczne poświęcone programowaniu pod OS4 - inna sprawa że świeci ono pustkami.

Programowanie pod OS4 nie różni się zbytnio od programowania pod MOSa, jeśli zachowasz pewne zasady, i będziesz wykorzystywał wspólne składniki występujące w tych amisystemach.

[#3] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@MinisterQ, post #2

Są też inne osoby które również kompilują pod OS4 - Maag^da, Error, Krashan.

Dzięki za info.

Na Execu nie ma po prostu nikogo...

Przejście z OS3.5 na OS4.0 jest również dosyc proste, bo jest to kontynuacja tego systemu (kod jest przepisany pod procesor PPC oraz kartę graficzną) jednak te inicjowanie interfejsów bibliotek było dla mnie nowością. Druga sprawa to format chunky danych, który też jest dla mnie nowością.

[#4] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #3

Chunky to bardziej domena karty graficznej niż specyfiki samego OS4. OS4 działa równie dobrze pod AGA z tego co wiem.
Chunky to jest to, co Ci próbowaliśmy wtłuc do głowy, a przed czym tak zaciekle się broniłeś na siłę przywiązując się do programowania pod AGA.
Każdy amisystem jest kontynuacją starego (klasycznego) AmigaOS. Pod MorphOSem masz dokładnie te same funkcje co pod AmigaOS.
Jako ciekawostkę można podać iż np. pod MorphOSem nie musisz inicjalizować żadnych interfejsów by móc korzystać z funkcji bibliotecznych.
Pod tym względem MorphOS się różni mniej od AmigaOS niż sam AmigaOS4, którego nazywasz "kontynuatorem".

A co do innych for dyskusyjnych - masz jeszcze zachodnie anglojęzyczne portale, na których możesz zadawać pytania w sprawie programowania pod OS4. Może Ci się uda, i odpowie Ci sam Freden. ;)

[#5] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@MinisterQ, post #4

Chunky to jest to, co Ci próbowaliśmy wtłuc do głowy, a przed czym tak zaciekle się broniłeś na siłę przywiązując się do programowania pod AGA.

Dzięki OS4 mogę bezproblemowo rekompilować moje projekty pod AGA, które korzystają z systemowych funkcji bo w OS4 są te same funkcje tylko kompilowane pod kartę graficzną. Muszę tylko zmienić format danych graficznych na chunky - w innym topicu pytam się czy składniki Planes[] struktury BitMap jak i dane graficzne Bobów czy ImageData struktury Image są w formacie chunky.

Przez wiele miesięcy pracowałem nad stworzeniem wystarczająco szybkich animowanych obiektów pod AGA i chciałem ten projekt zakończyć. Niestety przez niezadowalające rezultaty jeśli chodzi o szybkość i płynność animacji zarzuciłem to. Teraz będę pracował na karcie graficznej.

Wiem, że MorphOS jest też amisystemem, ale trzeba wejśc w posiadanie komputera Pegasos. Póki co mam rozbudowanego classica i na szczęście OS4.0 działa na tym sprzęcie bezproblemowo.

[#6] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #5

Morphos działa również na dobrze rozbudowanym classicu jakbyś nie wiedział.

[#7] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #5

Dzięki OS4 mogę bezproblemowo rekompilować moje projekty pod AGA, które korzystają z systemowych funkcji bo w OS4 są te same funkcje tylko kompilowane pod kartę graficzną. Muszę tylko zmienić format danych graficznych na chunky - w innym topicu pytam się czy składniki Planes[] struktury BitMap jak i dane graficzne Bobów czy ImageData struktury Image są w formacie chunky.

Niereformowalny jednak jesteś.
W systemach nowszych niż 3.9 te pola powinny być traktowane jako prywatne, zarządzane tylko przez system. Od momentu wprowadzenia systemów RTG, struktura Bitmap nie jest zorganizowana w taki sam sposób jak pod OS3.x działającym na ekranie złożonym z bitplanów.
Pod nowszymi amisystemami nigdy nie masz pewności w jakim formacie tam wylądują dane, i czy one w ogóle się tam fizycznie znajdują...
Do operacji na chunky powinieneś używać funkcji z cybergraphics/picasso, ewentualnie funkcji WriteChunkyPixels() jeśli nie chcesz wychodzić poza ramy graphics.libary. Do tego oczywiście rodziny BltBitmap() bez wnikania w organizację danych graficznych w strukturze Bitmap.
Jeśli chodzi o archaizmy w rodzaju bobów czy imagedata, to podejrzewam że w celu zachowania kompatybilności wstecz, dane są układane tak jak pod starszymi amisystemami, a potem konwertowane "w locie" podczas rysowania... Niemniej nie sądzę by zwracało się aż taką uwagę na te funkcje, które są w AmigaOS niczym więcej ponad naleciałość historyczną.

MorphOS działa na klasyku z PowerPC i BVision dokładnie tak samo jak OS4.

[#8] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Arbuz, post #6

Morphos działa również na dobrze rozbudowanym classicu jakbyś nie wiedział.

Nie wiedziałem :D

[#9] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@MinisterQ, post #7

W systemach nowszych niż 3.9 te pola powinny być traktowane jako prywatne, zarządzane tylko przez system

Wezmę to pod uwagę. Jednak jak załadowac dane graficzne w formacie chunky do bitmap by użyc ich przez np. BltBitMapRastPort()? Muszę przecież miec dostęp do tych pól.

Errata: Ostatnio portowałem Robbo pod OS4 i działa bez zmiany struktury danych graficznych na chunky. Używam tam właśnie InitBitMap i podpinanie danych z pliku... Masz rację, że te dane są w formacie planar i konwertowane w locie!

Do operacji na chunky powinieneś używać funkcji z cybergraphics/picasso, ewentualnie funkcji WriteChunkyPixels()

OK. Zatem cybergraphics.library do blittingu powinien się nadawac! Jeszcze z tej biblioteki nie korzystałem ale wkrótce skorzystam.

Co do Bobów to jednak jeśli opis funkcji operujących na Bobach zawiera się w autodocach OS4.0 to chyba mogę ich używac?!



Ostatnia modyfikacja: 01.11.2008 15:14:30
[#10] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #9

Wezmę to pod uwagę. Jednak jak załadowac dane graficzne w formacie chunky do bitmap by użyc ich przez np. BltBitMapRastPort()? Muszę przecież miec dostęp do tych pól.

Nie, nie musisz. Wystarczy że zaalokujesz bitmapę zgodnie z wytycznymi które Ci podawałem wcześniej, i podepniesz ją pod rastport. W tym momencie możesz konwertować dane graficzne za pomocą różnych funkcji graficznych, włączając w to rodzinę Read/WrtitePixelArray(), Read/WritePixelLine8() z graphics.library.
Oczywiście dotyczy to również funkcji z cybergraphics/picasso, i rodziny BltBitmap().

Co do Bobów to jednak jeśli opis funkcji operujących na Bobach zawiera się w autodocach OS4.0 to chyba mogę ich używac?!

Gadżety też możesz rysować i obsługiwać za pomocą intuition, zapewne również opisane jest to w autodocach OS4, ale jakoś wątpię by było to zalecane jako sposób na budowanie GUI pod tym systemem...

[#11] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #8

Nie wiedziałem

Ale opatrznie masz BVision, a nie jakiegos mediatora z Voodoo/Radeonem, wiec sobie zainstaluj. :)
Jest darmowy i dostepny w necie.
[#12] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Arbuz, post #6

Arbuz napisał(a):

> Morphos działa również na dobrze rozbudowanym classicu jakbyś nie wiedział.

stary mos na aga + wb z os3.5 na emulacji, mialem tylko 32mb fastu i widac daje rady
www.ppa.pl/graffiti/obrazek.php?id=204&komentarze=1&dodaj=1&nowy=1#formularz

www.ppa.pl/graffiti/obrazek.php?id=190&komentarze=1&dodaj=1&nowy=1#formularz

[#13] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #12

Jakbyście opisali w kilku zdaniach zalety MOSa bo nigdy go nie widziałem na oczy? Mam OS4.0 i jestem zadowolony, więc póki co nie planuję przerzucenia się na MOSa.

[#14] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@MinisterQ, post #10

MinisterQ, dzięki za rady, ale dla uproszczenia nie zamierzam konwertowac tych danych za pomocą wymienionych przez Ciebie funkcji, co oznacza że będę nadal traktował strukturę BitMap jako w pełni publiczną. Do Chunky użyję po prostu cybergraphics.library.

Jeśli chodzi o gadżety intuition to rzeczywiście lekka przesada, ale po prostu twórcy OS4.0 przeportowali praktycznie wszystkie funkcje OS3.x pod PPC i kartę graficzną, więc można z nich korzystac.

Zastanawia mnie jednak jedna rzecz. Czy np. Copper jest emulowany tj. w jaki sposób obsługiwane są struktury typu ViewPort - nawet jako częśc Screen'a. Wracam tutaj do pytania o to jak tworzony jest obraz na BVision, bowiem ów opis dotyczący AGA jest zawarty w RKRM. Coś podejrzewam, że ViewPort też powinna byc strukturą w pełni prywatną...



Ostatnia modyfikacja: 07.11.2008 20:07:18
[#15] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #13

1) mos jest darmowy
2) część oprogramowania z os3.x chodzi znacznie lepiej na mosie
3) oprogramowanie mui z os3.x zyskuje nowoczesny wygląd, dopracowanie graficzne mosa jest większe i lepsze niz os4
4) natywne sterownika do fat32 oraz ntfs oraz ext3
5) oparcie się o popularne standardy amigowego oprogramowania: mui, poseidon, licencjonowany turboprint.
6) bardzo zaawansowany desktop zamiast workbencha czyli Ambient
7) bardziej zaawansowany port sdl-a
8) o wiele bardziej zaawansowany shell, bezproblemowe połączenia ssh
9) 1/3 osób tworzacych mosa to Polacy, większosc udziela się na ppa, dlatego nie ma problemu zapytać się po polsku o rzeczy natury programistycznej



Ostatnia modyfikacja: 07.11.2008 20:23:31
[#16] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #13

http://powerup.morphos-team.net/

[#17] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Drako^lM, post #16

http://utilitybase.com/forum/
[#18] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@JOHNY 5, post #17

OMG. Oto właśnie mi chodziło. Jest tam forum przeznaczone dla programistów piszących pod OS4.0. Wielkie dzięki za link!!!

[#19] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@Minniat, post #14

co oznacza że będę nadal traktował strukturę BitMap jako w pełni publiczną

[..]

Czy np. Copper jest emulowany

Powodzenia z takim podejściem...

[#20] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@MinisterQ, post #19

Powodzenia z takim podejściem...

Przecież to było tylko pytanie. Zamierzam używac struktury ViewPort nowo otwartego ekranu nie wnikając w jego strukturę (tak jak radzisz względem struktury BitMap - ale ten przypadek opisałem wcześniej). Strukturę ViewPort będę używał w wywołaniu odpowiednich funkcji i procedur np. LoadRGB32() itp.



Ostatnia modyfikacja: 08.11.2008 16:01:00
[#21] Re: Forum lub lista dyskusyjna poświęcona kodowaniu pod OS4?

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #12

http://www.pegasosforum.de/dload.php?action=category&cat_id=54

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem