[#1] Kurs programowania gier?
Nabyłem książki do nauki języka C++ (Pasja, Symfonia). Mam multmedialny kurs do nauki C++ zakupiony na allegro. Znalazłem kilka ciekawych stron w Internecie pościęconych programowaniu, ale mam kłopot. Nie mam za dużo wolnego czasu (szkoda) żeby dochodzić do wszystkiego (co i jak) z programowaniem gry. Mam gotowy scenariusz gry (rozpisany tak jak trzeba) przygodowej i szukam jakiejś ściągi/kursu, który pokazywałby jak stworzyć krok po kroku grę przygodową typu point & klick. (tzn jest kawałek kodu i wyjaśione ten kawałek kodu odpowiada za intro; ten za ruch postaci, który jest taki, a taki; ten za interakcje postaci z innymi elementami itd.) Nie chodzi mi o to żeby coś wykorzystać, ale żeby mieć się na czym wzorować. W MA był kiedyś kursik dotyczący Logo. Fajnie gdyby było to coś utrzymane w takim klimacie (tłumaczenia). Mam mgliste pojęcie o programowaniu. Zastanawiam się, czy grafika w takiej grze powinna być 2D, 3D, rzut izometryczny (pesudo 3D). Co by było najlepsze (wizualnie i nie utrudniało gry graczom) i w miarę łatwe do zrobienia (przez jednego amatora). Całość docelowo miała by być na Efikę z MORPHOS-em. Kurs może być na PC, na poczatek zanim "obcykam co i jak". Później spróbowałbym przenieść to pod MORPHOS-a. Jakie programy (kompilatory/debugery itd.) musiałbym zgromadzić do programowania na Efice?

[#2] Re: Kurs programowania gier?

@ender, post #1

Zastanawiam się, czy grafika w takiej grze powinna być 2D, 3D, rzut izometryczny (pesudo 3D). Co by było najlepsze (wizualnie i nie utrudniało gry graczom) i w miarę łatwe do zrobienia (przez jednego amatora).

Co by było najlepsze to nie kwestia programowania, tylko projektu gry. W swojej wypowiedzi mieszasz zagadnienia dotyczące projektowania i właściwego programowania.

Najprostsza gra klasy point&click to moim zdaniem taka, w której plansza jest generalnie statyczną grafiką, na której zachodzą niewielkie zmiany po akcjach użytkownika. To w jaki sposób zostanie wykonana grafika, czy będzie to pikselowanie w TVPaincie, czy renderowana grafika 3D z Blendera, to rzecz drugorzędna z punktu widzenia kodu. Kod ma za zadanie wyświetlić planszę, po czym oczekiwać na kliknięcia myszą i w zależności od współrzędnych kliknięcia zmienić coś w grafice (czyli zastąpić fragment planszy innym), wydać dźwięk, otworzyć okienko z informacją, przejść do innej planszy.

Ja taką grę napisałbym korzystając z Intuition i Graphics, do wczytywania obrazków i dźwięków dobrze nadaje się Reggae. Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie biblioteki SDL, zaletą jest jej multiplatformowość, a co za tym idzie więcej literatury. To, że gra korzystająca z SDL może być nieco wolniejsza, przy tym gatunku nie stanowi specjalnego problemu.

Jakie programy (kompilatory/debugery itd.) musiałbym zgromadzić do programowania na Efice?

MorphOS SDK zawiera kompilator C/C++. Do tego jakiś wygodny edytor tekstu dla programistów, np. GoldED.

[#3] Re: Kurs programowania gier?

@ender, post #1

Mi się wydaje, że tego typu grę to nawet w Hollywood by się dało wygodnie zrobić. Chodziłaby na wszystkim (AmigaOS3/68k/PPC, MorphOS, AmigaOS4, UAE i nawet AROS).

[#4] Re: Kurs programowania gier?

@MDW, post #3

Faktycznie, tyle że Hollywood trzebaby kupić. Niemniej istotnie, dla osoby (albo zespołu), która ma talent do pisania dobrych scenariuszy przygodówek i umie narysować dobrą grafikę, natomiast nie jest dobrym programistą, Hollywood jest najlepszym rozwiązaniem.

[#5] Re: Kurs programowania gier?

@Grzegorz Kraszewski, post #4

w odpowiedzi na #2, #3
1) Chętnie podeślę scenariusz do przeczytania i wyrażenia swojej opinii, który rodzaj grafiki byłby najlepszy.
2) Czy macie na myśli jakąś konkretna wersje Hollywood? Ostatnio chyba widziałem na allegro wersję dołączaną do MACD 4.
3) Zespół byłby zdecydowanie lepszy, ale nie mam w okolicy nikogo, kto mógłby się włączyć w taki projekt, a wspołpraca przez Internet? Hmm może się skończyć jak związek na odległość.


PS. W sumie gdyby znaleźli się chętni, którzy chcieliby popracować przy takim projekcie na MORPHOS-a i Eficę/ Pegasosa to chętnie bym podrzucił scenariusz. Może uznaliby, że warto się nim zająć.

[#6] Re: Kurs programowania gier?

@ender, post #5

Nie jestem pewien czy w czasach Magazynu Amiga istniało już Hollywood. A nawet jeżeli jakaś wersja istniała to jest to 5% tego co jest dzisiaj. Zdecydowanie chodziło mi o tę z 2008, a może nawet 2009 roku. :) Ten program w ostatnich miesiącach się tak rozwinął, że jest to killer-app na równi z PageStream-em, Blender-em czy w niedługiej przyszłości DigiBooster-em 3.0. :)

[#7] Re: Kurs programowania gier?

@MDW, post #6

jest portal z ktorego mozesz sie dowiedziec co i jak http://www.gamedev.pl/ do tego allegro ksiazki no i helion http://helion.pl/katalog/55,0,0.html
[#8] Re: Kurs programowania gier?

@ender, post #1

"Mam gotowy scenariusz gry (rozpisany tak jak trzeba)"

Masz na myśli profesjonalne GDD (Game Design Document) ????
Skoro wkraczasz w strefę Gamedev nawet domową napisz na priv - podeślę Ci szablon takiego dokumentu - jest to dosyc interesujące dla osób "w temacie" które nie miały z takimi sprawami styczności.

Raczej nie pomogłem tym postem, jednak myślę że GDD moze się przydać (uczy dobrych nawyków:P) jednakże sorry za OT

[#9] Re: Kurs programowania gier?

@MDW, post #6

w niedługiej przyszłości DigiBooster-em 3.0

Uważaj, bo popełnię jakąś chałę i będziesz potem oczami świecił ...

[#10] Re: Kurs programowania gier?

@Logan, post #8

Chętnie skorzystam.

[#11] Re: Kurs programowania gier?

@ender, post #1

- Całkiem niedawno powstał program do tworzenia gier przygodowych typu point & click dla AmigaOS3.x i AmigaOS4.x (niestety nie MorphOS). Nazywa się Inga:

http://www.inutilis.de/inga/index.html

- Jeśli chodzi o grafikę najlepszym rozwiązaniem według mnie jest rzut izometryczny - wizualnie atrakcyjny i dający dużo przestrzeni dla bohatera i przedmiotów, poza tym łatwy do narysowania przez amatora (grafika 3D jak i silnik gry 3D jest znacznie trudniejszy do zrealizowania).

- Zajrzyj na http://www.sourceforge.net - na pewno znajdziesz tam mnóstwo przykładowych gier przygodowych (z kodem źródłowym) - nie jest to kurs ale może pomóc.

- Kompilatory znajdziesz w SDK MorphOSa lub AmigaOS4.



Ostatnia modyfikacja: 10.02.2009 18:30:58
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem