Wątek zamknięty
[#1] Basic a blitz basic
Witam
Zastanawiam się na ile Blitz Basic jest podobny do basica takiego z komputerów 8 bitowych? Czy można programować w blitz basicu pod Morphos-em? Jest wersja dla PPC?
[#2] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #1

Udało mi się znaleźć informację o tym, że blitz basic przekształcił się w AmiBlitz2 a nastepnie w Blitz 2000 i jest na licencji GPL. Skoro działa (ponoć) pod AOS 4.x, to pod Morphosem też powinien. Ma chyba możliwość wykorzystania MUI?
[#3] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #2

Jest też AmiBlitz 3. W AmiBlitz da się pisać pod MUI a nawet pod kartę grafiki na P96/CGX, AHI, 3D...

Można podziwiać tutaj:

http://amiblitz.amiforce.de/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54&lang=en



Jakby było mało to wspiera OS3,OS4,MorphOS



Ostatnia modyfikacja: 25.11.2010 01:57:28
[#4] Re: Basic a blitz basic

@pong777, post #3

No to jeszcze dwa pytania kod jest na PPC, czy Motorolę 68k?
Masz może książkę programowanie gier dla nastolatków, podobno jest w niej opisane programowanie w Blitz Basicu?
[#5] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #4

ja mam tę książkę ale chyba widziałem ją na chomiku.

[#6] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #1

Skladnie ma podobna ale to nie jest taki prosty basic jak na 8 bitowcach. Tak czy inaczej, nie polecam takiego jezyka, szkoda czasu, lepiej poswiecic czas na np. C.
albo ekhm, pythona :]

Pozdrawiam

[#7] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #6

A co potrafi C czego nie potrafi B.B. ? Między innymi Wormsy i Skid Marks były pisane w B.B. Jest jeszcze taki tutek który przypomina grę Project X wraz z kodem źródłowym oraz pasjans (Solitare). Szybkość działania jest rewelacyjna. Kod jest kompilowany. B.B jest pozbawiony wad nielubianego przez niektórych Amosa.

Do napisania gierki 2d wystarczają następujące elementy:

1. Kompilacja kodu
2. Obsługa sprite'ów i bob'ów
3. Scrolling głównego ekranu gry
4. Wczytywanie grafiki w jakiejś zgryźliwej postaci (np. format IFF)
5. Odtwarzanie modów, sampli
6. Operacje na plikach
7. Obsługa joysticka
8. Obsługa podwójnego bufora graf. (aby ekran nie migotał)

To wszystko MUSI działać oczywiście z odpowiednią szybkością bo co nam z zaawansowanych elementów (jak np. w SDL) skoro biedny klasyk chce prędzej wyzionąć ducha niż uraczyć nas płynną animacją gry.

B.B. można nauczyć się w rozsądnym czasie korzystając z wiedzy zdobytej przy kursie dowolnego innego języka programowania.

Oczywiście, jak ktoś chce pisać demo niech robi to w assemblerze. Jeśli ktoś ma fajny pomysł na grę i zna np. C oraz chce go zrealizować uważam, że szybciej nauczy się B.B. i wykona projekt niż zagłębi w C na Ami z takim samym pozytywnym rezultatem. Mam na myśli cały czas programowanie na klasyki.

C sprawdzi się tam, gdzie płynnie będzie działał SDL chociaż mimo wszystko nie lekceważyłbym możliwości B.B!

[#8] Re: Basic a blitz basic

@jimiche, post #5

Chętnie odkupię lub wymienię na podwójne numery MA (musiałbym policzyć ile ich mam).
[#9] Re: Basic a blitz basic

@pong777, post #7

No tak, a cala reszta gier to w wiekszosci C,C++ i asm :)

C przyda sie takze do wielu innych zastosowan a BB czy inne wynalazki sa srednie bo poza grami i to bitmapowymi to cienko.
C2P na klasyku i to niedopalonym?

[#10] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #9

Do programowania gier na klasyki nie polecam C ale polecam AMOSA.

Trzeba sie w koncu zdecydowac albo rybki albo....
[#11] Re: Basic a blitz basic

@selur, post #10

W 21 wieku produkowac gnioty w amosie, nawet na klasyku, swietny pomysl.

[#12] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #11

AMOS dla klasyka jest OK. Porty gier w SDL działające w 4-5 klatkach na sekundę to gorszy pomysł moim zdaniem. Mam podstawy sądzić, że porównując styl pisania gier w SDL i w AMOSie to wychodzi na korzyść tego drugiego :). A w AMOSie jak się dobrze pisze, to można pisac dobre programy. Trzeba tylko chcieć i znać się na tym.

AmigaOS na gwałt potrzebuje nowoczesnego pakietu bibliotek do tworzenia gier, coś co zastąpi SDL w tej kwestii. No bo tak jak się dowiedziałem nie chodzi o napisanie rzetelniejszej implementacji SDL dla Amigi, bo ta warstwa niestety stanowi wąskie gardło dla każdej gry przeportowanej na Amigę.

Aż sie dziwię, że Hyperion nie wydał jakichś zaleceń dla osób piszących programy dla AmigaOS vide zalecenia Commodore. Na wstępie powinno być napisane.

1. Do NOT use SDL, use system libraries for that purpose which are the best and more efficient way of accomplishing various tasks! SDL is badly written for AmigaOS and in other words is not a good thing to work with when writing games. If you keep these rules your software will work fast and efficient even on weaker system on which AmigaOS4.x is running.

OK



Ostatnia modyfikacja: 27.11.2010 12:39:38
[#13] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #11

#10, #11

Mnie nie interesuje, który język jest lepszy. Zaczynam się bawić językiem Basic na małym Atari i zastanawiam się w jakim stopniu Blitz Basic jest do niego podobny. Interesuje mnie też, czy język ten doczekał się jakiejś aktualizacji, dzięki której wykorzysta potencjał np. eMaca i Morphos-a.
No i szukam materiałów w języku polskim na ten temat (Blitz Basic), polska stronka o tym języku trochę kuleje.
[#14] Re: Basic a blitz basic

@Minniat, post #12

A przyszlo Ci do glowy, ze ludzie piszacy gry (i nie tylko) z wykorzystaniem SDL zwyczajnie nie przewiduja tego, ze jakis maniak bedzie je potem probowal portowac na 040/25 albo 603e/160? I ze nie wymusisz na nich posiadania pod biurkiem Pentium 166 MMX albo robienia defaultowej kompilacji pod odpowiednio skonfigurowanego DOSBoxa, bo "nigdy nie wiadomo ... "?

O SDL-badly-written sie nie martw. Wkrotce na "Platformie Amiga" pojawi sie Qt-badly-written, co mozna tu i owdzie przeczytac ... wtedy dopiero bedziesz mogl wychwalac i polecac AMOSa na klasyku z OS 4.1.

[#15] Re: Basic a blitz basic

@pong777, post #3

A jaka jest cena za ten BlitzBasic3 ???T To bym kupil OK
[#16] Re: Basic a blitz basic

@Komisarz, post #15

Blitz Basic 3D kosztuje z podatkiem prawie 400 zł, przypadkiem znalazłem nie pamiętam już gdzie. Wersja o której piszę jest na PC.

PS. Tu jest kilka informacji na temat tego jak dalej rozwinął się Blitz Basic, szczególnie polecam kliknięcie w odnośnik w ostatnim punkcie żeby zobaczyć, że programowanie daje niezłe efekty. Fajnie by było gdyby MorphOS/Aros/AmigaOS miał coś takiego.

http://icc.webd.pl/faq.php?cat_id=1



Ostatnia modyfikacja: 27.11.2010 15:21:36
[#17] Re: Basic a blitz basic

@Minniat, post #12

Stary, co ty piszesz. Dobre programy na amosie? W wiekszosci gnioty, dzialajace dobrze gdy jest malo obiektow. Majac karty gfx/sfx zapomnij.
Osobiscie juz bym wolal pisac w amigaE. Strasznie szybki kompilator i klarowny jezyk.

SDL jest swietna uniwersalna biblioteka do pisania gier itp. To nie wina SDL-a ,ze jest wolny na klasyku, wina samego klasyka. Ta warstwa nie stanowi zadnego waskiego gardla, przestan bajki pisac. Waskim gardlem jest np. powolnosc transferu pamieci VRAM i pamiecia systemowa, powolnosc CHIP, wolny blitter. Klasyk to jedno wielkie waskie gardlo stad dziala jak dziala. Nie oczekujmy cudow od 20 letniego sprzetu :D

Ender:
AMOS, Blitz Basic nie sa Basicami ktore pamietasz. To sa jezyki ktore maja podobna idee, umozliwiaja latwe nauczenie sie skladni i proste programowanie wielu rzeczy. Najlepiej sam sprawdz i sie przekonaj czy ci pasuje.

[#18] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #17

W porządku, dyskusję w tym temacie między nami uznaję za zakończoną, ponieważ z tego co czytam, to jesteś przeciwnikiem klasyka i OS4, a ja wręcz przeciwnie, zatem trudno, żeby doszło między nami do kompromisu w tej kwestii.

[#19] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #16

Ender, Blitz Basic 3D kosztuje aktualnie 310,03 zł brutto (w cenie zawarty jest niemiecki VAT 19 %). Licencję (klucz) otrzymujesz via e-mail.
Gdybyś koniecznie chciał wersję na CD to kosztuje 344.72 zł brutto (już z wysyłką). Wersja Windows/Linux/MacOS (PPC/Intel).

Całą transakcję można przeprowadzić ze strony: http://www.blitzbasic.com

Zanim podejmiesz decyzję o zdrenowaniu portfela, rzuć jeszcze okiem na chociażby Ruby . Całkiem przyjemny, dużo literatury i to nawet po naszemu.



Ostatnia modyfikacja: 27.11.2010 17:55:26
[#20] Re: Basic a blitz basic

@Minniat, post #18

OS4 , jak i aplikacje na niego nie są dobrze zoptymalizowany. Skoro działa wolno na Sam, to znaczy że coś jest z nim nie tak. PS2 było dużo słabsze, a z odtwarzaniem filmów problemu nie miała, oraz z grami 3d z grafiką dużo lepszą niż marne darmowe gry poratowane na amisystemy.

[#21] Re: Basic a blitz basic

@Minniat, post #18

ponieważ z tego co czytam, to jesteś przeciwnikiem klasyka i OS4


Uhhh i powiało AmiGrozą rodem z Execa. Smutne.

Pozdrwiam,
RadziN

[#22] Re: Basic a blitz basic

@RadziN, post #21

Przepraszam za swoja wypowiedz, pomylilem watek.
Myslalem, ze tu chodzi o pisanie gier na Amige a nie na PC'ta.
Moj blad sory..
[#23] Re: Basic a blitz basic

@Minniat, post #18

Jezeli ty mi piszesz, ze system powinien byc pisany w wiekszosci na asm PPC aby uzyskac wieksza szybkosc,to ja nie mam pytan :)
Juz ciebie kiedys prosilem, Napisz jakis sensowny kawalek softu tak z 100KB surowki PPC, pokaz go i opowiedz o wrazeniach. PPC jest bardziej skomplikowanym procesorem niz m68k i nie programuje sie tak latwo i intuicyjnie.

Co do amosa i jego wydajnosci to szkoda gadac. Ok, z mojej strony takze eot ;)

[#24] Re: Basic a blitz basic

@selur, post #22

Chodzi o programowanie pod Morphos-em i innymi systemami. Tak się składa, że Blitz Basic, który mnie zainteresował zatrzymał się chyba na wersji dla motoroli. Szkoda, bo wersje na Macos, Windows poszły dalej. Jest wersja dla PPC, ale system to Macos.
[#25] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #24

Cytat z http://amiblitz.amiforce.de/

Q: What platforms does AmiBlitz3?

A: The following platforms are supported:

AmigaOS 3

AmigaOS 4

MorphOS

It assumes a screen resolution of 640x480 and at least 16MB of free memory.

[#26] Re: Basic a blitz basic

@pong777, post #25

Te 16 mb to ma być pamięć operacyjna nie graficzna?
Mnie zastanawia, czy Blitz Basic generuje kod dla PPC, czy tylko M68k i programy działają pod Morphos-em , który emuluje M68k?
Szukam programu do pisania gier, do innych rzeczy wiadomo C++. Fajnie wyglądają gry 3D w Blitz Basicu, to chyba Blitz 3D, czy w amiblitz można zrobić grę 3D lub rzut izometryczny?
[#27] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #26

Aktualnie nie umiem odpowiedzieć na te pytania. Poszukam informacji i dam znać a w międzyczasie proponuję obejrzeć demo robione w AmiBlitz3:

http://aminet.net/package/demo/aga/amiboy_lukynoid

[#28] Re: Basic a blitz basic

@pong777, post #27

moze tak poprostu panie i panowie zaczniecie pisac gry nie wazne czy to w amosie blitzu czy asemblerze.

[#29] Re: Basic a blitz basic

@SzaryWilk, post #28

Amos byłby dobry, gdyby:
- dalej się rozwijał
- był zgodny z systemem
Co do prędkości - nie potrywał, nie wiem jak było z BLitz. Osobiście napisałem tylko jeden program, który się do czegoś nadawał (a i tak dużo gorszy od innych).
Co może Amos można sprawdzić na klasyku ściągając program Kopier z Aminetu. Kod źródłowy kiedyś wrzucę o ile odnajdzie się jeszcze.
W Amosie podabała mi się bardzo dobra pomoc w postaci hipertekstu. Jesli ktoś programował w jakimś Basic, bardzo łatwo było przejść na Amosa.
Ogólnie lepiej jednak uczyć się czegoś co pozwoli wygenerować kod na nowsze Amigi. Z kolei nauka C na pewno nie pójdzie w las, jeśli ktoś myśli o czymś więcej jak hobby :)
[#30] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #26

Blitz generował kod tylko pod procki 68k i to bez możliwości optymalizacji pod 020/040/060 - ale pomimo tego program wynikowy był szybki. Sam kiedyś pisałem w Blitzu różne programiki, popełniłem nawet jednego maga dyskowego. W blitzu był pisany AntyDresiarz (ze wstawkami w asemblerze).

Blitz umożliwiał pisanie programów z wykorzystaniem systemowych bibliotek oraz MUI. Wiem, że próbowałem z jakimiś tam sukcesami zgłębiać ten temat.

W odróżnieniu od Amosa, dzięki dodatkowym bibliotekom pozwalał korzystać z tego, co się na Amidze pojawiało nowego np. z modułów pisanych w DigiBoosterze lub z kart graficznych, których obsługę umożliwiał za pomocą funkcji korzystających z CGX.

Z tego co widziałem na Aminecie ciągle dostępne są nowe dodatki do Blitza. Samo programowanie również nie jest szczególnie uciążliwe i daje całkiem zadawalające rezultaty.

Jeżeli chodzi o AmiBlitz trzeba by się tematowi przyjrzeć, bo z opisu wygląda ciekawie - generuje pliki wykonywalne pok 68k oraz PPC - ale nie wiem jak jest z dodatkowymi bibliotekami oraz możliwościami tego basica.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem