kategorie: AMOS, ANSI C, Asembler
[#1] Co na początek
Witam,
Miałem styczność z Basic'em na C64 i przyjemnie mi się pracowało, niedawno nabyłem A600 i moje pytanie brzmi, jaki program najlepszy do pierwszych kroków w programowaniu gier ? Czytałem trochę o Amos'ie, Asembler'ze oraz C, lecz nie wiem co wybrać a chciałbym obrać tylko jeden kierunek. A wiadomo co program to inne polecenia itp.

Aaa no tak i jeszcze jakie książki polecacie ?
Pozdrawiam



Ostatnia aktualizacja: 11.04.2014 09:49:15 przez Stefx
[#2] Re: Co na początek

@Stefx, post #1

Programowanie gier: Miałeś styczność z Basiciem, zacznij od AMOSa, napisz swoją pierwszą grę i potem zacznij zgłębiać Asembler. Taka kolejność moim zdaniem jest odpowiednia. Książki: jest parę książek o AMOSie i Asemblerze w języku polskim, poszukaj. Autorzy: Paweł Chadziński (AMOS), Adam Doligalski (Asembler). Można też pisać w C, ale jest to trudniejsze zadanie, bo wszystkie biblioteczki musisz sobie napisać sam.
[#3] Re: Co na początek

@Stefx, post #1

Jeżeli tylko jeden kierunek i programowanie gier, to ja osobiście poleciłbym C.
Książki do C są uniwersalne (to samo na różnych platformach, niektóre rzeczy bardzie zaawansowane wykorzystują już specyficzne cechy platformy). Do wywołania ekranu itd. będziesz musiał skorzystać z bibliotek systemowych (podobnie jak pod Windowsem z dll).

Choć najszybsze efekty zobaczysz w Amos/inne Basic takie jak BlitzzBasic, GFA Basic itd., a jak znasz podstawy to będzie Ci dużo łatwiej szło. Później można przeskoczyć na C, kiedy lepiej poznasz strukturę bibliotek Amigi.
[#4] Re: Co na początek

@Stefx, post #1

Do Amosa jeszcze: (RaWi s.c. 1994) Krzysztof Prusik i Zbigniew Sypniewski-Programować może każdy - AMOS Professional w praktyce. Na dyskietkach dołączone świetne tutoriale.
Moim zdaniem i tak najważniejsze w programowaniu gier są: dobry pomysł, rozgryzienie problemu od strony algorytmicznej, przygotowanie grafiki animacji i dźwięku. W czym to zwiążemy do kupy to już kwestia drugorzędna.

Amosowe minusy to praktycznie brak wsparcia dla AGA i kart graficznych. Jeżeli założymy, że dziś standardem jest 030 to niższa prędkość programów amosowych w stosunku do C nie jest aż tak istotna.

Przykład praktyczny tutaj: link

Godnym polecenia jest jeszcze Blitz Basic. Jeśli ktoś nie wierzy w Basicowe języki niech zagra w Wormsy albo Skidmarks.
[#5] Re: Co na początek

@pong777, post #4

Wielkie dzięki za wasze odpowiedzi, tak że wnioskując to co napisaliście najlepiej zacząć od Amos'a.
A potem to co los pokaże.
[#6] Re: Co na początek

@Stefx, post #5

Jak coś będzie niejasnego to mogę pomóc w nauce :)
[#7] Re: Co na początek

@pong777, post #4

Dokładnie, kilka fajnych gier było w Amosie, z polskich kojarzę Legion i chyba Pole Walki po części (ale to tylko moje przypuszczenia po requesterze).
W GFA Basic była pisana większość narzędzi przy tworzeniu Another World mega klasyka na Amigę.
[#8] Re: Co na początek

@Stefx, post #1

Nie zaczynaj od assemblera bo nie mając wiedzy nic nie ukończysz. Jak koledzy proponuję AMOS'a Pro'sa zawiera masę błędów i ogólnie jest powolny, ale za to prosty w obsłudze i nieskomplikowany w pisaniu. Ponadto posiada przejrzystego i czytelnego HELP'a z gotowymi przykładami.
[#9] Re: Co na początek

@groovebox, post #8

Ja po latach stwierdzam, że lepszy byłby Blitzbasic - jest bardziej systemowy.
[#10] Re: Co na początek

@RAL, post #9

Blitzbasicem bym się pobawił tylko nie mam do niego książki po polsku.
Na forum retroreaders.pl jest wiele starych książek do pobrania jak kurs asemblera dla początkujących.
[#11] Re: Co na początek

@RAL, post #9

Teraz to już AmiBlitz 3.x. Sam też bym poznał, bo wersja 3.5 wyglądała fachowo i zadziałała z MorphOS-em. No to chłopaki poprzyjcie moją prośbę o wpisanie takiego tutoriala na listę chcianych tematów.
A masz jakieś instrukcje, tutoriale po polsku do BlitzBasica?
[#12] Re: Co na początek

@Ender, post #11

Kiedyś był kurs w ACS, próbowałem czytać dołączone przykłady i coś klecić po swojemu. Było jednak jedno ale - wcześniej pisałem w AMOSie i ciągle "dawał" znać o sobie sposób pisania w tym języku. to było coś takiego jak u Ricewinda ze Koloru magii i Błysku fantastycznego ;)
[#13] Re: Co na początek

@pong777, post #6

Zamiast pomagac w nauce, lepszy bylby artykul/kurs o programowaniu umieszczony np. na PPA.
[#14] Re: Co na początek

@selur, post #13

Chętnie był zapoczątkował taki wątek w kat. programowanie - szybkie pytanie szybka odpowiedź z przykładem. Widzę to tak: ktoś mniej zorientowany w temacie rzuca pytanko po czym ktoś zorientowany odpowiedź z przykładem w kodzie. W taki sposób jedni od drugich możemy się uczyć. Książki o AMOSIE na rynku mamy dość dobre w ojczystym języku. Nie wiem czy jest sens robić kurs o instrukcjach ale na pewno o algorytmice tak. Niech się wypowiedzą rządni wiedzy i nauki Forumowicze czy np. książka p. Prusika i Sypniewskiego jest za trudna w odbiorze czy w sam raz dla początkujących? Ja się sam uczyłem ATARI Basica w 4 klasie podstawówki analizując przykłady prostych programów i poddając je modyfikacją. Takie podstawowe pojęcia jak zmienna, pętla, instrukcja warunkowa, instrukcja skoku, generator liczb losowych pojąć może chyba każdy :D. Z doświadczenia na studiach wiem, że ludzie którzy nie bawili się wcześniej Basicami mieli problem na przedmiocie programowanie w C/C++ gdy zaczynali właśnie od tego języka studiując Grębosza. Nieco lepiej mieli też Pascalowcy lub ci mający styczność z LOGO. W C++ dochodzi dużo nowych mechanizmów typu obiekty, ich relacje, dziedziczenie itp. Bez solidnych podstaw przez duże P ciężko to ogarnąć w ciągu semestru czy dwóch.

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2014 12:06:42 przez pong777
[#15] Re: Co na początek

@pong777, post #14

Odpowiadam sam sobie ale już nie mogłem edytować..

Mam taki pomysł - spróbujmy wspólnie na forum zrobić w AMOSie coś takiego jak ta gra:

link

Gwarantuję, że będzie dużo emocji, wymiany zdań, pomysłów realizacji itp. o ile kogoś zainteresujemy tematem programowania w ogóle.
[#16] Re: Co na początek

@pong777, post #15

Mnie pomysł się podoba, myślę, że znajdą się chętni do takiej zabawy. Ja obecnie pichcę grę samodzielnie, ale zawsze mogę coś doradzić, gdy zajdzie potrzeba.
[#17] Re: Co na początek

@Hexmage960, post #16

Świetny pomysł
Na pewno będę miał jakieś pytania. Tylko najpierw muszę zgrać Amos'a pro na dyskietkę i dorwać jakąś książkę w formie nie elektronicznej i rozpocznę swoją zabawę z Amos'em.
Pozdrawiam wszystkich miłośników amigi.
[#18] Re: Co na początek

@pong777, post #15

Pomysł dobry, szkoda tylko, ze konstrukcja naszego forum nie pozwala na edytowanie pierwszego postu w celu aktualizacji statusu, gdzie można by umieszczać pliki z funkcjami, które powstały oraz samą grę w aktualnym stanie (chyba, że jakaś podstrona ppa.pl z oferty darmowego hostingu).

Dobrze by było zrobić coś prostego, ale w czym występują takie elementy jak scrollowanie w pionie i poziomie (w przypadku C są jakieś funkcje na aminecie), prosta animacja i muzyka, tak aby objąć najszerszą liczbę technicznych rozwiązań jakich można potrzebować.

A co do prostych gier, to może konwersja Tanks z NESa, czyli jakiejś gry do rywalizacji na zlotach amigowców?

Mnie osobiście interesowałoby dowiedzieć się jak zrobić jakąś platformówkę jak Giana Sisters.
[#19] Re: Co na początek

@sanjyuubi, post #18

Co do AMOSa Pro 2.0 na dysku Productivity 1 albo 2 znajduje się w pełni grywalna platformówka. Nawet nie najgorszych lotów, udźwiękowiona warto zobaczyć. Jak będę miał chwilę to wrzucę na YT.

sanjyuubi: Jeśli ktoś wie jak w AMOSIe obsłużyć 4 joysticki to można zrobić wersję 2 vs 2 albo ewentualnie 2 Amigi spięte w sieć i 2 vs 2 via LAN na party jak znalazł :D
TANKi technicznie na AMOSa gittt.



Ostatnia aktualizacja: 12.04.2014 15:02:24 przez pong777
[#20] Re: Co na początek

@pong777, post #19

Zastanawiam się, czy na tym Amosie (osobiście wolałbym C) przy 68EC020 28MHz da radę zrobić platformówkę o płynności SuperFroga?

OK, wrzuć tą paltformówkę na YT. A tak w ogóle, to jaka jest znana najbardziej zaawansowana gra w Amosie?


Jeśli ktoś wie jak w AMOSIe obsłużyć 4 joysticki to można zrobić wersję 2 vs 2 albo ewentualnie 2 Amigi spięte w sieć i 2 vs 2 via LAN na party jak znalazł :D


A do tego przy grze przez LAN można by zrobić tak, że nie widać czołgu wroga, póki nie znajdzie się w jego polu widzenia (linia prosta przed czołgiem), to by podniosło odrobinę adrenalinę i polepszyło jakość rywalizacji.

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2014 15:13:54 przez sanjyuubi
[#21] Re: Co na początek

@sanjyuubi, post #20

Ta platformówka amosowa działała płynnie na A600 7MHz z 2 MB pamięci CHIP. Wymagała chyba 0,5 MB RAMu. Chodziło się animowaną postacią i zapalało takie kosteczki na kolory. Przeszkadzały węże animowane, pełzające.
[#22] Re: Co na początek

@pong777, post #21

Tło było "scrollowane"?
[#23] Re: Co na początek

@sanjyuubi, post #22

Tutaj ktoś zrobił nawet grę 3D w Amosie, tylko, że gra na WinUAE.
[#24] Re: Co na początek

@pong777, post #19

Już jest.
[#25] Re: Co na początek

@cholok, post #24

To ta gra jest na tych dyskietkach Amosa? Grałem w to kiedyś.
[#26] Re: Co na początek

@sanjyuubi, post #25

Tak to ta gra z dysków AMOSa. Kod jest dostępny z tego co pamiętam.
[#27] Re: Co na początek

@pong777, post #26

Tak troche poza tematem, zawsze ciekawiło mnie i może ktoś coś wie na ten temat i byłby w stanie mi oraz innym coś takiego wyjaśnić, jak zrobione były trasy w grach typu lotus, jaguar itp. (chodzi mi o te perspektywe 3d)
Czy sama trasa była zrobiona jako 3d a na niej postawione inne obiekty w 2d które się wraz z przybliżaniem skalowały i powiększały, czy trasa to była animacja prostych i zakrętów 2d która się lekko scrollowała na boki i ewentualnie w góre i dół przy wzniesieniach? Bo tak w animacji 2d taka trasa to wymagało by sporo pracy i czasu i nad grafiką i kodem który by to sprawnie animował i scrollował plus jeszcze fizyka jazdy...
[#28] Re: Co na początek

@jogg, post #27

@jogg
link

@pong777

A propos 4 joysticków to na aminecie jest rozszerzenie link

A jeśli chodzi o stworzenie wspólnymi siłami gry na forum, to na ile będę mógł to pomogę. Skłaniałbym się ku produkcji o jak najprostszej konstrukcji czyli takiej gdzie albo jest dwóch playerów albo logika przeciwnika- komputera jest bardzo uproszczona bądź jej nie ma.

A na koniec proponowałbym założyć nowy wątek o stworzeniu amosowej gry.
[#29] Re: Co na początek

@asman, post #28

Dzial "programowanie" to zbyt ogolnikowy dzial a Kolega pong777 ma juz dostep do "dzialu prywatnego" (po zalogowaniu na PPA w dziale forum zjezdzamy na sam dol i tam klikamy) wiec proponuje zeby tam zalozyl ewentualny watek dotyczacy amosowych gier.
[#30] Re: Co na początek

@sanjyuubi, post #20

Podpinam się pod pytanie nr.1 i nr.2, bardzo ciekawi mnie jaka będzie odpowiedź jeżeli ktoś zna ?
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem