@cholok,
post #15
[offtopic]
Rzeczywiście, masz rację. Ale znalazłem fragment w Hardware Manual, który najwidoczniej zapadł mi w pamięć, bo odzwierciedla to co napisałem o "wyższych rozdzielczościach", "odświeżaniu obrazu" i "kradzeniu cykli".
Z poniższego fragmentu wynika, że systemowe kanały DMA zostały zaprojektowane mając na uwadze maksymalną wydajność. I w istocie tak jest, czyż bez tego Amiga nie byłaby tak wspaniała? Tylko wykorzystanie filozofii DMA, które zwalnia procesor z wielu zadań typu obsługa grafiki, czy dźwięku umożliwiło stworzenie tak wspaniałych gier oraz programów. To jest istota Amigi.
Doom niby nie działa? No fakt, może na stockowej 68020 będzie trudno. Procesor może wykonywać operacje na pamięci FAST z pełną prędkością, zaś koprocesory wideo zajmują się grafiką i obrazem wideo. Amiga to więcej, niż komputer bardzo dobrze przemyślany. On nie tylko wyprzedza swoje czasy... Amiga jest po prostu super konstrukcją.
Czasem trzeba dokonać wyboru. W tym przypadku chodzi o rozłożenie cykli pomiędzy różne układy DMA i procesor. Myślę, że konstruktorzy Amigi wybrali dobrze. Przede wszystkim nie docenia się na tyle Copper i Blitter, a te koprocesory potrafią wiele. Ogołocenie Amigi i koncentracja wszystkiego na mocnym 680x0 to złe rozwiązanie. Takie jest moje zdanie.
Procesor 680x0 w Amidze z reguły ma małe obciążenie, to samo tyczy się chipsetu.
"As mentioned previously, the custom chips have DMA access to RAM which
allows them to perform graphics, audio, and I/O chores independently of
the CPU. This shared memory that both the custom chips and the CPU can
access directly is called Chip memory.
The custom chips and the 680x0 CPU share Chip memory on a fully
interleaved basis. Since the 680x0 only needs to access the Chip memory
bus during each alternate clock cycle in order to run full speed, the rest
of the time the Chip memory bus is free for other activities. The custom
chips use the memory bus during these free cycles, effectively allowing
the CPU to run at full speed most of the time.
There are some occasions though when the custom chips steal memory cycles
from the 680x0. In the higher resolution video modes, some or all of the
cycles normally used for processor access are needed by the custom chips
for video refresh. In that case, the Copper and the blitter in the custom
chips steal time from the 680x0 for jobs they can do better than the
680x0. Thus, the system DMA channels are designed with maximum
performance in mind.
Even when such cycle stealing occurs, it only blocks the 680x0's access to
the internal, shared memory. When using ROM or external memory, also
known as Fast memory, the 680x0 always runs at full speed."
[/offtopic]