[#1] Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1
Czy istnieje gdzieś proste zestawienie jakie kolejne funkcjonalności zostały wprowadzone w kolejnych KS oraz kiedy warto skorzystać z wyższego KS. Widzę na Aminecie sporo softu dość zaawansowanego i zastawiam się co jest w KS 3.X że programiści je wybierają.

Inna kwestia co takiego zostało wprowadzone a raczej gdzie została złamana kompatybilność wsteczna w KS 2/3 że są gry wymagające KS 1.3 ?
[#2] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #1

Gry wymagające KS 1.3 najczęściej są napisane „po 8-bitowemu”, czyli wykonują bezpośrednie skoki do procedur w Kickstarcie, zamiast otwierać biblioteki. W nowym Kicku adresy nawet tych samych funkcji mogą być inne i mamy zwis. Niekompatybilność pojawia się wskutek olewania zaleceń Commodore co do tworzenia oprogramowania.

Z punktu widzenia tworzenia programów użytkowych KS 3.x ma mniej błędów i sporo fajnych rzeczy, których albo w KS 2.x w ogóle nie ma, albo były „w stanie beta”. Na przykład datatypy, BOOPSI, locale, ASL, rzeczy z utility.library, obsługa AGA i tak dalej. Nawet w tak podstawowych bibliotekach jak dos, czy exec jest sporo ułatwiających pracę programiście usprawnień.

A ponieważ kick 3.1 wyszedł ponad 25 lat temu i w każdej Amidze można go w miarę bezproblemowo i w rozsądnych pieniądzach mieć, to czemu z tego nie korzystać?
[#3] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #1

Po wpisaniu setpatch masz liste poprawek ..zauwaz ze w 3.1 jest ich mniej po komendzie
[#4] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #1

Myślę, że najczęstszą przyczyną dla której wiele programów wymaga 3.0+ jest gadtools.library.
Juz pierwsza wersja gadtools, która weszła w 2.0 znacznie ułatwia tworzenie GUI, i moim zdanie spowodowała że przestały wychodzić użytki na OS1.3.
A wersja V39 która pojawiła się z KS3.0 dodatkowo ma cała masę nowych tagów i funkcji, ktore pozwalają skupić się na funkcjonalnościach tworzonego programu, a nie na zastanawianiu się jak to pokazać na ekranie.
Lista nowych rzeczy Gadtools w 3.0 jest tutaj, warto zobaczyć ile oczywistych dzisiaj rzeczy weszło dopiero w tej wersji systemu:
http://amigadev.elowar.com/read/ADCD_2.1/AmigaMail_Vol2_guide/node00C8.html
[#5] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #1

Jeszcze powinniśmy napisać .. vs 3.1.4 a wtedy to już się robi bałaganik. Jest też nowy ROM Cloanto z targetem na maszyny z CPU 060.

Moim zdaniem nowe ROMy to przede wszystkim bezproblemowa praca z dyskami o dużych pojemnościach i dość dużych partycjach.

O ile OS3.9 radzi sobie fajnie z tematem na std kicku 3.1 o tle WB 3.0/3.1 ma problemy przy wielkościach dysku >4 GB i partycjach >2 GB. Problemy to nadpisywanie dysku, kłopoty przy partycjonowaniu oraz wyświetlanie nieprawidłowej pojemności dysku i wolnego miejsca.

Do starszych gier jest WHDLoad, który sobie poradzi z nowymi kickami albo Relokick 1.3 albo przełącznik kickstartów.
[#6] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@pong777, post #5

Zmiany takie jak obsługa dużych twardych dysków, PCMCIA czy CrossDOS to rzeczy istotne z punktu widzenia usera, ale nie programisty. One nie powodują że programy zaczynają wymagać 3.0. Programistę interesują rzeczy które mu ułatwia i przyspiesza pracę, a tych jest cała masa począwszy od 2.0.
[#7] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@vojo, post #6

Obsługa PCMCIA doszła w 2.0 bo A600 miała z nim wyjść. Czyli v37+

CrossDOS to dodatek który można było uruchomić z dowolnym v37+ (część systemu v39+ i WB 2.1).

Obsługa dużych dysków... jeśli duży to ">4GB" to C= nigdy nie obsłużyło. Wszystkie rozwiązania były zewnętrzne. 3.5/3.9/3.1.4/etc to już po C= więc nie ma o czym mówić.
[#8] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #1

W obecnych czasach nie ma sensu miec 1.3 w Amidze. Dema i gry odpalasz z whdload więc kompatybilność jest zachowana i jakakolwiek Amiga powinna mieć >=3.1.
Między 1.3 a 3.1 jest skok jakościowy co między 3.1 a OS4.0.
[#9] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@michal_zukowski, post #8

Koszerni Amigowcy zawsze znajda sens ..
Ja wole odpalac dema slyszac chrupot i tykanje stacji
[#10] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@michal_zukowski, post #8

Wiem jakie są główne różnice między 1.3. Pytam o różnice 2.X a 3.X.

Czy każdy posiadacz Amigi ma podniesiony kick 3.1 ? Czy ktoś używa Amigi z 2.X ?
[#11] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #1

Kiedys zrobilem sobie taka liste:
1.2
- full PAL support
- RAM: disk
- AutoConfig (bugged)
- Expansion drawer
added:
- expansion.library
- keymap.resource
removed:
- clist.library
commands added:
- SetMap
- GraphicDump
1.3
- memory AutoConfig
- AutoConfig (working)
- auto boots from hard disks
	- romboot.library
- FastFileSystem (DOS/1)
- RAD: - recoverable RAM:
- Adobe Screen fonts
- math library
- SPEAK:
- AUX:
- PIPE:
- ENV:
New commands:
- shell
- FixFonts
- More
- CMFD
- Iconx
- Eval
- which
- resident
- SPAT, DPAT
1.3.2
- FastFileSystem up to 2.5GB 
1.3.3
- Microsoft Basic removed
2.0
- 3d look
removed:
- keymap.resource
added:
- boot menu
- gadtools.library
- asl.library
- utility.library
- ramdrive.device
- scsi.device
- battclock.resource
- battmem.resource
- con-handler
- ram-handler
- FileSystem.resource
- keymap.library
- BOOBSI
- ARexx
- new screen modes
2.04
- Fountain (IntelliFont)
2.05
- CC0: device (pcmcia slot)
	- card.resource
	- carddisk.device
- internal IDE
- HD floppy 
- RAD to RAM_0:
2.1
added:
- locale.library
- bullet.libray
- CrossDOS
	- mfm.device
	- CrossDOSFileSystem
	- prefs/CrossDOS
- prefs/Locale
- prefs/PrinterPS
- prefs/Sound
- new dirs Devs/Monitors, Devs/Printers, Devs/Keymaps, Devs/DOSdrivers
- new monitors
- removed speech (narrator.device, translator.library)
removed commands:
- DiskDoctor, AddMonitor, BindMonitor, SetMap, IHelp 
added commands:
- SetKeyboard
3.0
- AGA support
- 68040.library
- amigaguide.library
- DataTypes
	- datatypes.library
boobsi:
- colorwheel.gadget, gradientslider.gadget
- FastFileSystem (DOS/4, DOS/5)
added:
- Utilities/MultiView
- c/RequestChoice
- c/RequestFile
- Tools/Commoditites/MouseBlanker
- new dirs Devs/DataTypes
removed:
- Tools/Colors
- Utilities/Display
- Trashcan
3.1
- CD32 support
	- nonvolatile.library
	- lowlevel.library
- CD-ROM support
	- CDFileSystem
	- cd.device
- Akiko support
- anim, cdxl datatypes
[#12] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@docent, post #11

W 1.2 ramdysk miał tylko 256kB, co wkurzało przy przegrywaniu danych z wykorzystaniem wyżej wymienionego. W 1.3 to poprawili.
[#13] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #10

Można założyć że każdy kto używa softu użytkowego na Amidze ma co najmniej 3.0.
Gracze którzy zwykle grają w gry w stylu Amigi 500 to oczywiście 1.3. Wybieraczki do gier też fajnie by było jakby działały pod 1.3 - tak jak soft do goteka.


Ostatnia aktualizacja: 23.12.2019 08:29:07 przez swinkamor12
[#14] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@michal_zukowski, post #12

O tym nie slyszalem - w tego, co pamietam to ram dysk zawsze zalezal wylacznie od wielkosci dostepnej pamieci.
[#15] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@docent, post #11

Trashcan to był w 1.3 i wywalili go w 3.0. Ciekawe czemu :)

Nie jest banalne przy pisaniu softu wybór konfiguracji zawsze wybiera się taką aby grono odbiorców było jak największe.

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2019 09:08:03 przez Sventevith
[#16] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@pong777, post #5

Jest też nowy ROM Cloanto z targetem na maszyny z CPU 060.


Jaki to ma numer?
[#17] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #15

Trashcan to był w 1.3 i wywalili go w 3.0. Ciekawe czemu :)

Wywalili jako default ale dalej przy formatowaniu dysku mozesz zaptaszkowac opcjie Trashcan.
[#18] Re: Macierz funkcjonalności KS 2.X vs KS 3.0 vs KS 3.1

@Sventevith, post #15

Trashcan to byl od zawsze, czyli od wersji 0.7 :)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem