kategorie: Asembler, Blitz
[#31] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #30

Bobowi też należy nadać ten yoffset albo nadawać nieograniczoną współrzędną x, jeśli możesz, choć skoro przy kaflach nie możesz, to tutaj pewnie też będzie problem. Tu już ktoś oblatany w blitzu by Ci się przydał do konsultacji.

To jest właśnie plus własnych funkcji rysujących. Tutaj samo naiwne rysowanie kafli/bobów poza granicą szerokości bitmapy rozwiązałoby problem obliczeń ich współrzędnych.

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 16:12:38 przez teh_KaiN
[#32] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@teh_KaiN, post #27

I w tym miejscu musisz porzucić funkcje rysujące blitza i zrobić swoje.

nie koniecznie bitmapa musi po prostu być większa a blitzowy Block (czy QBlit) można stawiać na bitmapie nawet jak jej części nie widać.

poza tym nie słuchaj Selura. Żadnego asma do tego nie trzeba. Sam nie kodował to nie wie, że w takim scrollu typu "korkosiąg" spokojnie wyrobisz się stawiając klocki (pamiętaj że jako Block a nie Blit). Czasu jest aż nadto bo masz 16 ramek na narysowanie albo kolumny kafelek albo wiersza kafelek z mapy. (zakładając że skrolujesz 1 pixel na ramkę).
Z tego co widzę co już inni napisali to w zasadzie cała metoda jest już tu opisana. nie ma innej i np wątek swego czasu na EAB (w forum o Blitzu) dokładnie takie metody tam podawał. jak znajdę to Ci podlinkuję. mam zrobione scrollowanie typu corkscrew w lewo prawo i góra (nie jednocześnie) więc mogę się podzielić jak odszukam na dysku. Natomiast jestem na 99% pewien że na EAB w forum o Blitzu ktoś wrzucił źródła do takiego scrolla 8-way jakiego szukasz. Po co odkrywać koło na nowo.

aha i jeszcze jedno. bitmapy w Blitzu domyślnie nie są interleaved więc błędy na screeinie od Tukinema to raczej fak że zadeklarował za małą bitmapę a nie że się bitplany rozjechały.
[#33] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@teh_KaiN, post #31

Żadnej grafiki nie kogę wstawić poza bitmapę. Stąd w tym przykładzie bitmapa ma rozmiar w pionie 256+#SCREEN jako wielokrotność 320. Yoffset wkleja kafle niżej i dlatego w pionie bitmapa jest większa żeby nie wyjechać poza obszar bitmapy. Wklejanie boba musiałoby wyjechać poza bitmapę. W Amosie to jest możliwe. W Blitzu nie. Wyskoczy komunikat o przekroczonych współrzędnych. Jedynie ratują nas sprajty i unikanie wstawiania bobów w granice bitmapy. No ale jakieś rozeznanie już mam. Mogę napisać Mario ze scrollem w prawo i w lewo
[#34] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #33

no nie możesz zrobić blita z pozycji -1, -1 to jes jasne ale może zrobić tak
1. ustaw rozmiar bitmapy na 320+16, 256+16
2. DisplayBitmap 16,16
4. jak postawisz boba w pozycji 0,0 to nie będzie go widać, bo bitmapa jest przesunięta o 16 pixeli w lewo i w dół?
inaczej nie umiem wytłumaczyć ;)

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 16:27:56 przez c64portal
[#35] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@c64portal, post #32

To nie był błąd bitmapy. To był właśnie brak użycia zmiennej yoffset. To było wyświetlenie bitmapy 320x256 o współrzędnych najpierw ponad 320 w prawo a potem o ponad 320 w lewo. Dlatego jest ten yoffset przesuwający nowe kafle w dół aby zniwelować ten problem.

Faktycznie tutaj asembler nic nie da.

Block i Blit mają minimalne różnice w szybkości. Bardziej w działaniu, bo Block wstawia też kolor 0. QBlit i BBlit nie wstawi boba poza bitmapę. Jedynie sprajtem można wyjechać sobie gdzie się chce.
[#36] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@c64portal, post #34

Tu masz rację. Użyłem takiej metody w Tonym żeby móc zobrazować przechodzenie z komnaty do komnaty. Tyle że przy scrollowance nasz bob jest zawsze na środku ekranu mniej więcej i biegnąc w jednym kierunku będziemy musieli "przebiegnąć" przez połączenie prawej i lewej części naszej bitmapy. Na pewno wywali błąd współrzędnych. Jedyna opcja moim zdaniem to sprajt.

Istnieje jeszcze ClipBlit, który nie zwraca uwagi na koniec bitmapy, ale on wstawia w bitmapę obrazek i jest wolniejszy od zwykłego Blitu.
[#37] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #36

Rozważ może też inne metody przesuwu dużej mapy (niektóre z nich padały w wątku):

  • Bitmapa 320x256 z marginesem poziomym i pionowym o rozmiarze kafelka. Rysujesz tylko różnice w kafelkach,
  • Rysowanie za pomocą koprocesora graficznego w okienko,
  • Rysowanie za pomocą pikseli Chunky. Szybkie, gdy masz w Amidze lepszy procesor.

Powyższe metody nie wymagają sztuczek, nie wymagają dodatkowej pamięci graficznej. Ładnie komponują się z systemem. Mogą działać w podwójnym buforowaniu. Można mieszać te sposoby.

Przy okienku masz optymalizacje co do wielkości obszaru rysowania. Polecam też korzystać z WriteMask, który sprawi, że nawet jak masz cały ekran, koszt rysowania będzie dużo mniejszy, nawet 50%.

W GameX masz przykład programowania za pomocą drugiej metody. Oferuję też szybkie funkcje Chunky.

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 17:18:36 przez Hexmage960
[#38] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@Hexmage960, post #37

- pierwszą metodę już przerabiałem właśnie
- druga metoda niewiele mi mówi (koprocesor graficzny, to masz na myśli Blitter zapewne), ale jeśli to okienko, to nie byłoby w Blitzu chyba zbyt szybkie używając trybu systemowego (AMIGA), ale używam trybu BLITZ (sprzętowego, który odcina całkowicie system), a nie można ich mieszać
- co do Chunky to w Blitzu jest nowa biblioteka o nazwie chyba NChunkyLib jak dobrze pamiętam, ale ona działa w trybie AMIGA, na nowej bibliotece NScreen (od nowa napisana obsługa ekranu Intuition). Musiałbym od nowa uczyć się komend, a niektóe wcale tam nawet nie są opisane w dokumentacji :D

moim zdaniem jeśli chodzi o scroll x, to można nawet poszerzyć bitmapę o 2 kolejne kolumny kafli i podczas scrolla wstawiać nie całą kolumnę kafli naraz, a przykładowo rozłożyć sobie na 2 części (2 ramki) co da odrobinę luzu dla blittera.
[#39] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #38

jeśli chodzi o scroll x, to można nawet poszerzyć bitmapę o 2 kolejne kolumny kafli

no ja właśnie o tym mówię. a Tech_Kain chyba to nawet narysował.
moja sugestia
najpierw zakoduj scrolla a potem martw się jak stawiać boby (albo sprajty)
zacznij od bitmapy o rozmiarach 320+32 x 256+32
te 32-dwójki to nadmiarowy margines na stawianie Blocków. I Block jest najszybszy. skoro nie robi maski (tak jak napisałeś zakrywa nawet kolor 0) to jest chyba najszybszy? tak przynajmniej piszą też w manualu do Blitza

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 18:33:35 przez c64portal
[#40] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #38

- pierwszą metodę już przerabiałem właśnie

A czy mówimy o tym samym? Bo mi chodzi o to, że rysujesz na pozycjach (X,Y) tylko kafle, które się różnią od poprzednio tam narysowanych.

Jeżeli masz całą mapę złożoną z jednego typu kafelka, ta metoda nie kosztuje zupełnie nic.

Jest to znakomity zabieg optymalizacyjny na mapie złożonej z kafli. Wymaga rozszerzonej o margines bitmapy (dla płynnego przesuwu), ale nie musimy już robić tego triku z przesuwem w poziomie, czy używać Coppera.

Podobną metodę podał w wątku kolega Jarek72.

- druga metoda niewiele mi mówi (koprocesor graficzny, to masz na myśli Blitter zapewne), ale jeśli to okienko, to nie byłoby w Blitzu chyba zbyt szybkie używając trybu systemowego (AMIGA), ale używam trybu BLITZ (sprzętowego, który odcina całkowicie system), a nie można ich mieszać

Tak, chodzi mi o przesuw Blitterem. Przy odpowiednim rozmiarze może być to szybkie.

- co do Chunky to w Blitzu jest nowa biblioteka o nazwie chyba NChunkyLib jak dobrze pamiętam, ale ona działa w trybie AMIGA, na nowej bibliotece NScreen (od nowa napisana obsługa ekranu Intuition). Musiałbym od nowa uczyć się komend, a niektóe wcale tam nawet nie są opisane w dokumentacji :D

W Blitzu faktycznie może nie być funkcji do Chunky. Jednym z rozwiązań mogłoby być użycie funkcji bibliotecznej.

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 19:05:58 przez Hexmage960
[#41] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@Hexmage960, post #40

Ale ta pierwsza metoda chyba będzie wolna... 320x192 piksele to jest 20x12 kafli, czyli co klatkę wklejać 240 kafli, tylko z przesunięciem? Nie rozumiem...

Po pierwsze samo sprawdzanie tablicy 20x12 będzie długo trwało używając slow ramu. Po drugie nie ma szans, żeby nie było znać dorysowywania, a po trzecie w platformówkach sporo kafli będzie się różnić. To raczej nie przejdzie.

Scrollowanie w prawo opanowałem. Myślę, że dodanie do tego scrollowania w lewo nie będzie niczym trudnym, jedynie dodatkowa zmienna od pozycji wstawiania kafli "wstecznych" podczas ruchu w lewo.

Gorzej z pionem a myślę, że faktycznie trzeba użyć coppera. Na siłę użyłem przesuwania bitmapy i w pozycji wyświetlania Y=-17824 ukazała mi się taka sama bitmapa ale z przesunięciem od mniej więcej połowy ekranu. Nie wiem czy to ma jakieś znaczenie?

@c64portal: Block jest minimalnie szybszy od Blitu. ClipBlit, który nie wywala błędów o blitowaniu poza bitmapą jest wolny.

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 20:05:32 przez tukinem

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 20:07:50 przez tukinem
[#42] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #41

Ale ta pierwsza metoda chyba będzie wolna... 320x192 piksele to jest 20x12 kafli, czyli co klatkę wklejać 240 kafli, tylko z przesunięciem? Nie rozumiem...

Chodzi w tej metodzie o to, że w tablicy wpisujesz numery wklejonych kafli przed ich narysowaniem. Jak okaże się, że wpisywany indeks jest identyczny z poprzednio wpisanym, pomijasz rysowanie go.

Po pierwsze samo sprawdzanie tablicy 20x12 będzie długo trwało używając slow ramu.

Chyba niemożliwe. Ja skanuję całą planszę co klatkę i chyba nie ma z tym problemu nawet na Amidze 500.

Po drugie nie ma szans, żeby nie było znać dorysowywania, a po trzecie w platformówkach sporo kafli będzie się różnić. To raczej nie przejdzie.

To fakt. Ale i tutaj da się sporo zadziałać. Najlepiej zrobić ogromne kafle (32x32 lub nawet 64x64 pikseli) plus dekoracje! Wkleisz mnóstwo detali. Wtedy częściej kafle będą się powtarzać i sporo zaoszczędzisz. A niewielkie dekoracje sprawią, ze kafle będą bardzo zróżnicowane.

W platformówce powinno się to sprawdzić. Np. jeden duży kafel z lasem 64x64 pikseli, pustynia, jezioro, inne scenerie itd.

Ja zauważyłem, że Blitter lubi wielkie Blity zamiast malutkich. Te pierwsze są szybsze. Oszczędzanie po bitplanach ma sens tak naprawdę dopiero od 32x32.

Ja sugeruję te metody tylko w przypadku gdy pasują one do Twojej gry i koncepcji.

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 20:45:50 przez Hexmage960
[#43] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@Hexmage960, post #42

"Chodzi w tej metodzie o to, że w tablicy wpisujesz numery wklejonych kafli przed ich narysowaniem. Jak okaże się, że wpisywany indeks jest identyczny z poprzednio wpisnanym, pomijasz rysowanie go."

nie moge sobie wyobrazic takiej gry. Taka gra musialaby wygladac mega prymitywnie zeby akurat kafle sie powtarzaly na tej samej pozycji. Taka metoda raczej nie ma zastosowania do amigowych gier.
[#44] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #41

u mnie tak wyglada 8-way scrolling zrobiony metoda nr.1 (tak mi sie wydaje) z posta Hex-a.
wszystko dziala jak nalezy ALE tu wystepuje jedna niemila spprawa (FOV=field of view) i dlatego to co jest rysowane jako "szkielet" pojawia sie nagle jako caly kafel (nie unikniesz tego)
Co do samego scroll-ingu to widac jak dziala na krawedziacg ekranu - wysuwaja sie plynnie (poza nowymi kaflami - bo to efekt FOV, dlatego calosc wyglada jakby skakala ale sam scrolling jest plynny -co 2 pikseke)
Tam sa dwie bitmapy powiekszone o 16pxl w kazda strone (bo kafle maja 16 pxl) i w trakcie przesuwania niewidocznych 16 pixeli jedej bitmapy jest rysowana kolejna bitmapa w danym kierunku i odpowiednio powiekszona o 16pzl na kazda strone.

https://www.youtube.com/shorts/8HPM6IpOHCI

ok, poprawka - tam sa 4 bitmapy na zmiane podmieniajace sie bo to dualplayfield


Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 21:49:26 przez pch
1
[#45] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@pch, post #44

Tak troche OT, to dobry 8-way scrolling ma Scorpion Engine choc to tylko game maker. Ale na przykladzie portu gry Rastan, widac ze ze skrolowaniem radzi sobie lepiej niz niektore gry pisane niby w ASM. Wiec duzo zalezy, kto to robi. Niby Scorpion Engine to jest w wiekszosci przerobiony na ASM BB2. Ale tez ma dodane elementy przez autora, ktory wybieral rozne ciekawe procedury. Wiec nie wiem czy to jest przerobiony scroling z BB2 czy wziety z czegos innego.
[#46] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@pch, post #44

Czyli rozumiem, że masz tablicę aktualnej mapy, a w momencie przerysowywania sprawdzasz ją i w razie czego następuje Block w każdej niezgodnej komórce. Bez sensu. Napisałem sobie dzisiaj pierwszy level Mario i zrobiłem tak:
- stworzyłem tablicę wyświetlanej mapy
- napisałem dane wszystkich kafli całego levelu
- poczas granicy DisplayBitmap wracam do punktu 0 i przerysowuję aktualną bitmapę sprawdzając czy nowe kafle się pokrywają

Efekt był mierny. Wróciłem do wczorajszego triku z przesuwaniem DisplayBitmap dalej poza granicę i dodawaniem YOffset. Taki sposób jest fantastyczny. Mapę scrolluję nawet co 8 pikseli na ramkę i zasuwa to na procku 7MHz. Jak dopasuję zamek na końcu levelu i cofanie lewą strzałką, to wrzucę to aby pokazać jak działa.

Nie ukrywam, że przydałabymi się wiedza na temat użycia coppera do scrollowania w pionie, ale to pomału bo teraz w tym tygodniu czasowo ciężko mam.
3
[#47] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@pch, post #44

Napisałem już poziomy scroll w lewo/prawo, lecz czasem przy zmianie kierunku zmieniają się numery zmiennych od wstawiania nowych kolumn kafli.

Na wzór wziąłem sobie proste kafle z NESa. To jest zrzut ekranu z Winuae:


a tutaj link do ADFa.

Proste kolizje narazie są sprawdzane podczas spadania, można sobie joystickiem podjechać do góry jeśli się spadnie. Jeszcze tak płynnego scrolla nie udało mi się nigdy osiągnąć przy procku 7MHz Pytanie, czy doszlifować to, czy brać się za zgłębianie scrolla pionowego i użycie coppera?
[#48] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #47

wracam do tematu bo robiłem w tym togodniu sobie dla testów właśnie takiego scrolla na "korkociąg".

@tukinem
pytanie: jak ostatecznie stawiasz boby na "zawijanym" bitmapie? tzn jak poradziłeś sobie z stawianiem Blit poza granicami bitmapy?
[#49] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@c64portal, post #48

Odpuściłem całkiem scrollowanie. Obsługa tego w Amidze to jest męka i udręka.

W scrollu poziomym użyłem corkscrew i główna postać musi być sprajtem żeby go postawić "poza krańcem bitmapy". Przy czym inne boby trzeba pilnować żeby też nie wyjechały poza bitmapę.

W pionowym scrollu (1-stronnym) miałem copperlistę 192x240, a bitmapa do tego była rozmiaru 192x512, czyli podwójna wysokość ekranu plus trochę luzu pomiędzy. Wtedy mam zmienną ScrollBitmapY, ScrollMapY i ScrollBitmapX. ScrollBitmapY to linia blitowania nowych kafli, ScrollBitmapX to pozycja pozioma, bo nie blituję całymi liniami a jedynie po dwa kafle na ramkę kolejno. ScrollMapY to pozycja pionowa w tablicy mapy. Podczas scrolla bitmapa przesuwa się w dół póki nie dojdzie do końca czyli do pozycji 0. Linia blitowania stara się zaraz pod naszym ekranem blitować ale nie może wejść na widoczny ekran. Podczas przeskoku DisplayBitmap w dół bitmapy linia blitowania kafli czym prędzej musi dojechać do samej góry bitmapy wstawiając kolejne kafle, a potem przeskakuje na sam dół bitmapy i znowu pilnuje żeby nie wklejać kafli na ekranie widocznym więc czeka na dalszy scroll. Oczywiście przeskok linii oznacza zwiększenie ScrollBitmapY, cofnięcie ScrollMapY o odpowiednią wartość aby nie było przeskoku graficznego podczas przeskoku DisplayBitpmap. Ogólnie paranoja. Wtedy boba wstawisz.

Ogólnie to jest chore że blitter jest taki wolny w Amidze. Kiedyś napisałem prostego scrolla używając bitmapy wielkości ekranu + 2x16pix w poziomie i 2x16pix w pionie. Odbywało się tak, że po przescrollowaniu 16 pix robiłem Blockscroll, a resztę dokaflowywałem. Niestety to było zbyt proste żeby było piękne. Blockscroll i dokaflowanie w pierwszej ramce, a następnie CopyBitmap do drugiego bufora w kolejnej ramce było wyraźnie widoczne gołym okiem. Kopiowanie bitmapy blitterem powinno działać momentalnie skoro blitter jest tak wychwalony w książce z asemblera.

Ostatecznie moim zdaniem szkoda nerwów i marnowania Twojego czasu na to. Można użyć Scorpion Engine który jest napisany w Blitz Basicu i masz tam bardzo dobrze napisane scrollowanie przez magika, który stworzył Scorpion Engine. Ja wysiadam no ale życzę powodzenia.

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2024 12:15:49 przez tukinem
[#50] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #49

no ale skoro Earok, ten magik napisał to w BB to znaczy że się da :)

Przy korkociągu w bok doszedłem do tych samych wniosków co ty. ale te wnioski dotyczą tylko Blitza normalnie w C czy ASM to by się dało blitować bo tam nie ma sprawdzania koordynatów boba na bitmapie.
Aby to zrobić w BB trzeba by zaimplementować scroll tak samo jak robisz scroll do góry - czyli dwa ekrany. Niestety wtedy trzeba blitować na jednym i na drugim.

Co do powolności blitowania to wynika to też z tego jak BB robi grafikę bitplanową. Tzn nie ma tzw interleaved tylko każdy bitplan oddzielnie w pamięci więc zrobienie komendy Blit czy Block to tak naprawdę kilka blitów, zależnie od ilości bitplanów. Blitowanie jest wygodnie zrobione w BB, ale ... coś za coś.

To jak to zrobił autor Scorpiona to właśnie podejście interlaved. napisał własną implementacją w BB. Jest na jego Githubie i można skorzystać. Dodatkowo znalazłem na EAB gotowce napisane w interlaved Earok'a scroll X, Y i XY więc jak byś chciał do tematu wrócić to przykłady są - gotowe do użycia.

i wracając do tego że się da, to nakłąd prac jest jednak w BB duży. za duży wg mnie i zastanawiam się czy jeśli prac nie jest aż tyle to czy faktycznie nie lepiej wrócić do C/ASMa. Tam tylko trzeba będzie sobie napisać wiele fukcji najpierw samodzielnie, albo skorzystać z gotowych od teh-Kaina z tego forum

https://github.com/AmigaPorts/ACE
1
[#51] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@c64portal, post #50

Jeśli chcesz zobaczyć kod scrolla w pionie to polecam tutorial Earok'a, gdzie napisał właśnie scroll na podstawie gry 1942. Sam dowiedzialem się wtedy jak można dobrze wykorzystać funkcję QWrap().

Jest pewien sposób aby blitować poza bitmapą, ale nie możesz się cofnąć przed jej piksel początkowy. Sprawdzałem najnowszy AmiBlitz i tam Blit i Block blituje na bitmapie właśnie tak jak Corkscrew, czyli jeśli wyjedziesz blitem poza prawą krawędź bitmapy to po lewej stronie wyjdzie reszta blitu ale obniżona o 1 piksel. Tak samo, jeśli wyjedziesz piza lewą krawędź, bitmapy, to reszta wyjdzie z prawej strony. Spróbowałem blitnąć kafelek w pozycji -16,-16 i otrzymałem wtedy guru.

Nigdy nie miałem do czynienia z bitmapami interleaved. Może da się użyć takich bitmap używając innych bibliotek, np. NScreen. To nowa biblioteka Screen napisana od nowa praktycznie. No ale wtedy masz wszystko na ekranie Intuition.

Gdy pisałem ten swój scroll na bitmapie 320x200+2x16 pix z Blockscrollem, to nawet podmieniłem Blockscroll na ręcznie napisaną funkcję blitującą część bitmapy którą napisałem w asemblerze i to też działało wolno. Widocznie musi być widoczne gołym okiem spowolnienie wynikające z 2 blitów obszaru o rozmiarze 320x200 pix.

Przydałaby się opinia autora Superfroga, jak napisać idealny scroll i jak go obsłużyć.

A skoro kodujesz w C64, to prawda że napisanie scrolla z dokładaniem kafli jest łatwiejsze w C64 niż w Amidze?

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2024 14:26:26 przez tukinem
[#52] Re: Jaki jest sposób na płynne scrollowanie bitplanów z kafli?

@tukinem, post #51

Tak widziałem te tutoriale. niezłe. Ale tak jak Ci pisałem na priv upscrolla mam. kiedyś nawet zacząłem pisać strzelawkę z wykorzystaniem tego scrolla. (jest na moim kanale Retronavigator.com).
I właśnie uważam że gdyby zrobić podobnie ale w bok to dało by się stawiać boby.

Do interleaved bitmap też jest tutorial z kodem od Earoka - na jego Githubie.

Co do scrolla na C64 to jeśli przyjmiemy że chodzi o tryb znakowy (czyli jak w 99% gier) to fatkycznie jest to dużo łatwiejsze - logicznie. Ale zakodowanie sprawnie działającego pełnoekranowego scrolla nie jest jakieś super trywialne i trzeba scrollować na kilka ramek cały ekran bo na raz będzie trudno. tzn da się ale na nic innego już czasu nie starcza.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem