[#1] Gry na CD32 - co powinny mieć?
Tak się zastanawiam i zapraszam wszystkich do zastanawiania się również co gry na Amige CD32 powinny mieć? Jakie gry wykorzystują to co oferuje konsolową amiga? I co tak właściwie CD32 oferuje w stosunku do wersji dyskietkowych?

Miałem zacząć od atutów ale jest jeden mankament dla mnie dość istotny:
Bardzo mała ilość wbudowanej pamięci na zapisy z gier, tutaj dyskietki żądzą, zdobyte punkty zapisują się na dyskietce z grą, albo grą oferuje możliwość sformatowania osobnej dyskietki na zapis.

Pozytywy:
Konsolowy pad - pozwala na obłożenie wszystkich guzików tym co miała robić klawiatura,
Płyta CD - gra na jednym nośniku bez potrzeby wachlowania dyskietkami, większą przestrzeń na dodatkowe animacje, etapy, intro, zakończenie czy elektroniczny manual w grze,
Akiko - nie jestem pewien ale to chyba ten układ pozwala na jednoczesne odtwarzanie muzyki z audio tracków i efektów dźwiękowych jednocześnie.

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2023 20:53:54 przez Gżegżółka
[#2] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Gżegżółka, post #1

Tak się zastanawiam i zapraszam wszystkich do zastanawiania się również co gry na Amige CD32 powinny mieć?



Na pewno powinny mieć zdecydowanie lepszą jakość. Podstawowym nośnikiem jest płyta CD, a na niej takie hity jak DENNIS, SURF NINJAS albo AKIRA.

W mojej ocenie to słabe gry jak na konsolę wyposażoną w nośnik CD.
1
[#3] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Gżegżółka, post #1

Za dużo gier na cd32 to nie ma. Wiekszość to wersje
z A500/600/1200 nagrane na płytę cd.
Chyba Microcosm wyszedł jak dobrze pamiętam.
Był również Flink, ale we Flinka można zagrac też na
A1200 (ale chyba bez muzyki?).

Ja bym powiedział, że cd32 to upgrade względem
A1200, bo dostajemy napęd cd-rom, co w 1993
roku było nie lada wydatkiem. Większość pc
sprzedawanych w 1994 nie posiadało cd-romu,
który swoje kosztował.

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2023 21:40:17 przez mmarcin2741
[#4] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@mmarcin2741, post #3

A w grudniu 1994 weszło Playstation (1,5 roku po CD32) które zjadło Amigę.
1
[#5] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Gżegżółka, post #1

Akiko - nie jestem pewien ale to chyba ten układ pozwala na jednoczesne odtwarzanie muzyki z audio tracków i efektów dźwiękowych jednocześnie.

Akiko miedzy innymi odpowiada za sterowanie cd romem, samo miksowanie dzwieku jest zrobione sprzetowo. Akiko zastepuje tez uklady CIA, Budgie i Gayle i to jest jego najwazniejsza funkcja. Przy okazji dodano tez mozliwosc wykonywania konwersji chunky to planar.
1
[#6] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@docent, post #5

Znam historię i grałem we wszystkie gry jakie wyszły na cd32.
Od jakiegoś czasu zapisuje w plikach tekstowych wszystkie swoje przemyślenia. Z Cd32 nasuwają mi się 3 tematy:
* Jak powina wyglądać idealna gra na cd32 tak żeby wykorzystywać na 100% to co oferował ten sprzęt.
* Co można poprawić w już istniejących grach.
* Jakie inne amigowe gry były by idealne na CD32.

Gier na cd32 nie było aż tak mało, sęk w tym że niektóre gry były portami po najmniejszej lini oporu niczym nie różniącymi się od wersji dyskietkowych, jeden fire, góra skok, bez audio tracków. Niektóre gry były kiepskie i nie powinny w ogóle pojawić się na cd32, inne były mocno średnie, ale posiadały zmiany których nie było w innych wersjach. Chciałabym mieć pełną listę tego co gry na cd32 powinny oferować.

Kto wie może za jakiś czas pojawi się fachowiec dla którego poprawienie tych gier to będzie pestka, może powstanie jakaś sztuczna inteligencja którą będzie można do tego wykorzystać.
[#7] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Gżegżółka, post #6

CD32 to nadal AGA. Nie produkowano gier z myślą o CD32 tylko z myślą o AGA. Czasem CD oferowało dodatkowe rzeczy jak animowane filmiki czy soundtrack. I tyle. Z tego wynika fakt, że nic nie można zmienić w istniejących grach bo byłoby to czasochłonne, pracochłonne i nie wnosiło specjalnie nic do tego czy można na tym zrobić kasę, czy nie. W końcu tytuł na ECS wciągnięty na składankę na CD sprzeda się tak czy siak, bez potrzeby podpicowania go dla CD32.

To co CD32 by nieco ratowało to z 2MB FAST w standardzie by móc buforować dane z CD bez obciążania CHIP RAM oraz zdecydowanie większy nvram (zdaje się szeregowy eeprom) na zapis ustawień/sejwów gier. Ale nie ma się co łudzić. CD32 nie oferowało w sumie nic ponad 3DO (oprócz atrakcyjniejszej ceny), a nawet 3DO nie przetrwało spotkania z Playstation. A przecież na 3DO można pokazać tytuły zupełnie nieosiągalne dla CD32. To może byłby dobry czas na ekspansję w CD, ale najpierw trzeba by przekonać studia by produkowały na to gry. A produkując grę specjalnie na CD32 zamykało się na A1200 i (co gorsza) kilka milionów A500. Właśnie różnica w rozmiarze rynku powodowała, że przez długi czas AGA-exclusive było niewiele, a CD już w ogóle.
[#8] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@abcdef, post #7

Wielka szkoda, że nie wyszła gra Novastorm, nad którą trwały prace dla CD32.
Grywalność może nie porywała (choć lepsza niż Microcosm), ale filmowa oprawa była naprawdę niezła
[#9] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@abcdef, post #7

.

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2023 12:59:06 przez michal_zukowski
[#10] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@abcdef, post #7

Przecież 3DO to niebo a ziemia w porówaniu do Amigi CD32. Procek lepszy, dzwiek lepszy, grafika lepsza, wiecej pamieci, obsluga 3d. System prawie ten sam, z tym że po stronie 3DO ładnie przygotowana część multimedialno/growo/3d.

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2023 12:59:00 przez michal_zukowski
[#11] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@michal_zukowski, post #10

Czy aby na pewno ten arm 12.5Mhz jest lepszy
od motoroli 020, jeśli by dołożyć fast?
[#12] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@mmarcin2741, post #11

Tak, to poziom 030 25mhz + dodatkowy fpu.

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2023 13:09:59 przez michal_zukowski
[#13] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@michal_zukowski, post #10

Tak, ale też kosztował dużo więcej. Gry pojawiły się z dużym poślizgiem bo do samej premiery nie było ustalonej konkretnej konfiguracji, inżynierowie dopieszczali szczegóły. No i rozbicie na licencjonowanych producentów nie pomogło niestety w zdobywaniu kolejnych tytułów chociaż sama konsola sprzętowo była na te czasy zarąbista (ale i droga). Wystarczy dodać, że szarak jak wyszedł był 2x tańszy, a do tego zdecydowanie lepszy niż 3DO. A 3DO było lepsze niż CD32. Więc w rzeczywistości tej konsoli nic by nie uratowało. Żeby miała sens to musiałaby na start dać AAA z potężnym procesorem. I niechby kosztowała tyle co 3DO. Kompatybilność wsteczna z ECS byłaby zaletą, brak AGA nie byłby jeszcze wtedy wadą, a nowe tryby graficzne i potężny procesor zrobiłyby swoje. Może.
[#14] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@abcdef, post #13

W tamtym czasie nawet Saturn Segi poległ w starciu z Psx-em.
Chociaż to wina samej Segi, która skopała specyfikację
techniczną.

Wszystko, co miało znaczek Sony, było uważane za najle-
psze.
[#15] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Gżegżółka, post #1

Bardzo mała ilość wbudowanej pamięci na zapisy z gier, tutaj dyskietki żądzą


Rządzą, a nie żądzą Żądza to jest np. pieniądza

Co do meritum, to niestety nawet gry na A1200 nie różniły się zbytnio od tych na A500.
Zatem co dopiero mówić o rynku CD32, który był mikroskopijny.
Ja osobiście nie zauważyłem żadnego skoku jakościowego w grach po przesiadce z A600 na A1200.
Byłem bardzo zawiedziony, pamiętam to rozczarowanie...
[#16] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Motyl, post #15

Pisałem o tym - kwestia rozmiaru rynku. Jeśli A500 sprzedano kilka milionów, a A1200 ponad 10x mniej to ... z czym do ludzi? To co było łatwo zaimplementować bo tytuł był np. konwersją z automatów - więc bogatsza paleta barw - no to implementowano. Ale poza tym? Po co ogarniać kolejną wersję na mały rynek skoro ta dla A500 też na A1200 będzie działać i się sprzeda?

Teraz odnośnie Saturna - ten był przekombinowany i za bardzo tkwił w 2D. I oczywiście wychodził dość drogo. Sega nie bardzo potrafiła kierunek wyznaczyć w jaki iść. 3D to było takie "chcem, ale siem bojem".

Sony - mmarcin nie ma tutaj racji. Sony było zupełnym świeżakiem, a Nintendo i Sega to weterani i dobrze znana marka. Więc? Ano Sony zrobiło konsolę, która będzie tania, prosta w programowaniu, a jednocześnie będzie oddawać developerom spore możliwości. Można jechać programowe sprajty w ilości, rozmiarze i palecie jaka się amigowcom nie śniła. Można robić modele 3D. Można doczytywać "w locie" kolejne plansze, etapy, lokacje. Zdaje się, że Sega trochę wyprzedziła czasy w postaci online gaming. Niestety ze względu na koszty, małą popularność etc. nigdy nie wyszło dużo gier z tego korzystających. Zresztą to nie tylko kwestia Segi, Nintendo na przykład wyprzedzało czasy z kontrolerami śledzącymi ruchy. Które w tamtych czasach też nie odniosły sukcesu. Wiele rozwiązań poległo nie dlatego, że było złe, a dlatego że wyszły w nieodpowiednim dla nich czasie. Niestety CD32 nie widzę by był czas żeby w tej konfiguracji dało radę. Gdyby taka konsola pojawiła się rok wcześniej i nie z CD, a z kartridżami to mógłby być hit. Bo w połącznie z danymi zasysanymi bezpośrednio z EPROMa te 2MB chip ram to ogromnie dużo.
1
[#17] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Jacques, post #8

I muza wraz z komunikatami głosowymi ;)
[#18] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Gżegżółka, post #6

Te 3 tematy są bardzo obszerne i można brać wiele rzeczy pod uwagę.

* Jak powinna wyglądać idealna gra na cd32 tak żeby wykorzystywać na 100% to co oferował ten
Tu w zasadzie to są ukryte dwa tematy, idealność i wykorzystanie 100%.
Jeśli chodzi o idealną grę, to ciężko jest odpowiedzieć, bo to raczej kwestia gustu co dla kogo jest idealne.
Wykorzystanie 100% możliwości przeważnie przychodzi w schyłku danej generacji konsoli. Bo programiści są już obeznani z tematem i widzieli produkty konkurencji (które mogą być lepsze na przykład). Tylko jak tu wykorzystać sprzęt na 100% skoro dokumentacja do CD32 zaleca używanie OS do pisania gier. Polecam lekturę "The Amiga CD 32 Developer Notes" (mnie najbardziej bawi porównanie ilości sprajtów pomiędzy poszczególnymi konsolami, gdzie dowalono słowo "& bobs", bo według mnie 8 sprajtów to żenująca ilość jak na konsolę ), którą łatwo można znaleźć w necie.
W czasach A500 też zalecają używanie OS ale dokumentacja do HW jest, gdyż nie ma się co oszukiwać narzut czasowy OS jest widoczny w przypadku 68000. Stąd te fikołki w bibliotece graphics z przywłaszczaniem sobie blitera na przykład. Ten powód, którym jest brak dokumentacji do HW w przypadku CD32 wydłuża znacząco czas nauki programowania, bo przecież znakomita większość gier na A500 jedzie po rejestrach. A teraz trzeba ogarnąć nowe podejście, które "niby" ma ułatwić życie dewelopera a według mnie dzieli twórców. Czas życia danej konsoli jest ograniczony i jak w tym czasie mają wychodzić gry, które przyciągną kupujących. Według mnie firmy tworzące gry bardzo szybko orientują się że gra bez zmian albo po niewielkich modyfikacjach będzie działać na CD32. I tak też to zostało zrobione. I co najważniejsze "wszyscy" są zadowoleni. Biznes ma dudki a firma się chwali większą bazą gier.

* Co można poprawić w już istniejących grach.
To gruby temat. W skrócie: Wszystko można poprawić ale wymaga to niestety pracy.

* Jakie inne amigowe gry były by idealne na CD32.
W zasadzie wszystkie ( a czemu nie :)
[#19] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@asman, post #18

Żeby Cd32 było dalej na rynku rozrywki dużym graczem, wymagało by to w wielkim skrócie aby pisanie gier na Amigi było wciąż bardzo dochodowym zajęciem, a jak wiemy świat i technologia poszły do przodu, to samo tyczy się 3DO i Saturna. Każda z tych maszyn jest wyjątkowa i potrafi dać sporo frajdy.

Listę tworzę na własny użytek, nie buduję żadnego wehikułu do podróży w czasie :) Wiele rzeczy da się poprawić pod winuae, można przypisać skok pod inny klawisz, dla każdej gry trzymać osobny plik nvram czy po prostu zapisywać stan gry. Niektóre rzeczy społeczności amigowa też dała radę poprawić, kilka gier otrzymało lepsze sterowanie i ścieżki audio. Wiem że niektórych rzeczy nie da się przeskoczyć, no chyba że ktoś wie jak grzebać w tych grach.
[#20] Re: Gry na CD32 - co powinny mieć?

@Gżegżółka, post #19

Cd32 początkowo była całkiem popularna. Podobno w 1993 sprzedało
się więcej płyt cd na cd32 niż pc cd.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem