[#31] Re: Błędy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@PopoCop, post #1

Skarb Templariuszy - Gra kończyła się niespodziewanie na wróżbicie - to był BUG.

Potem krążyła już wersja poprawiona.
[#32] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Jaszczur, post #5

Pamiętam, że bardzo dawno temu jak grałem na A500 w "Leander" to w jednej jaskini nie dało się wskoczyć na platformę. Tak jakby jej nie było. Potem jak grałem w wersję WHDL to już dało się tam wskoczyć. Nie wiem dokładie co było powodem, ale myślę, że nieudolny crack.


Gdyby ktoś się zastanawiał, crack faktycznie był nieudolny, ale to nie on odpowiadał za to zachowanie, tylko zabezpieczenie gry, które wykrywało, że to jest kopia, tutaj sam autor gry o tym wspomina.

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2022 19:00:54 przez san_u
[#33] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@san_u, post #32

Tylko, ze to nie jest wtedy blad w grze, a zly crack. Sa oryginalne bledy w grach, ktore nie pozwalaja danej gry ukonczyc np. Overdrive Civil Defense Unit. Wiekszosc z wymienionych tutaj gier to sa po prostu zle cracki, a nie bledy w grach. Zeby mowic, ze jest blad w grze to trzeba grac w oryginal a nie w kopie albo w crack gry. Skarb Templariuszy to byl zly crack (a dokladnie brak cracku) , Leander tez, Evil's Doom to tez byl zly crack, na pewno pierwsza wersja byla zle zlamana. Czy druga wersja juz byla dobra to nie wiem, bo nie gralem w ta gre. Choc z tego co pamietam to ta gra nigdy nie byla oficjalnie wydana, a tylko jakas review/beta wersja zostala przechwycona przez crackerow i puszczona w obieg, wiec ona mogla tez zawierac bledy a nie tylko byc zle zlamana.
[#34] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Don_Adan, post #33

Nie napisałem, że to jest błąd gry, tylko, że zabezpieczenie wykrywa kopię nielegalną i przez to ta platforma w 4tym poziomie jest wyłączona (i wszystkie kolizje w kolejnych planszach), o czym opowiada autor gry w podanym przeze mnie filmiku. Najlepsze jest to, że mówi o ludziach, który z pretensjami dzwonili do producenta, że gra jest wadliwa, bo nie mogą wskoczyć na platformę XD - to już trzeba mieć tupet.
[#35] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@san_u, post #34

To zalezy od autora gry, rozne rzeczy sie dzieja jak gra stwierdzi, ze to nie jest oryginal. Dungeon Master crashowal. Sleepwalker ECS nie dawal beczki do przeplyniecia, Hook nie dawal bodaj kufla itp. A co do pisania z pretensjami do producenta, to bardzo czesto w zachodnich sklepach komputerowych byly po prostu sprzedawane cracki gry bez cracktra jako oryginaly, albo gry skopiowane Cyclonem. Drukowali pudelko i instrukcje, pakowali w folie i sprzedawali jako oryginal. Wiec jak ktos kupil taka wersje jako oryginal, to sie nie dziwie, ze mial potem pretensje. Telefonu do producenta nie ma w cracku, za to w oryginalnej instrukcji gry jest. Wiec autor Leandera byl okradany przez legalnie dzialajacych handlarzy, a nie przez zwyklych piratow.
[#36] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Don_Adan, post #35

Była kilka wieków temu gra Rodland, z takimi małymi czarodziejkami.

I gry nie dało się ukończyć, bo ostatni boss był spartolony- pokazywał się na chwilę, po czym znikał.

No i jeszcze Kajko i Kokosz i kwestia użycia "srebrnego noża" na jakimś żonkilu. Bez tego kwiat więdł.
[#37] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@łysy0800, post #36

Tak, pierwsza wersja Kajko i Kokosz byla zabugowana. Co do Rodland to nie wiem, niby byly minimum 3 wersje tej gry. Kiedys gralem w taka fajna gre logiczno-zrecznosciowa Catch'em. I bodaj nie moglem przejsc 29,30 lub 31 planszy, juz nie pamietam dokladnie ktorej. Trzeba bylo 4 malpy/goryle zlapac za pomoca tylko 3 palek, nie wiedzialem jak to zrobic. Mi to wygladalo na blad w grze (brak 1 palki) albo moze zly crack. Teraz to bym juz sobie z tym jakos poradzil, ale to bylo prawie 30 lat temu.
[#38] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Don_Adan, post #35

Hook nie dawal bodaj kufla itp.

Hehe, pamiętam to i to, że w jednym miejscu można było bodajże zdobyć od razu wszystkie przedmioty w grze.
[#39] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@łysy0800, post #36


No i jeszcze Kajko i Kokosz i kwestia użycia "srebrnego noża" na jakimś żonkilu. Bez tego kwiat więdł.


Wg mnie to nie był błąd tylko zagwozdka to rozkminienia.
Pamiętam do dziś jaki byłem szczęśliwy gdy to rozwalilem:
1
[#40] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@pch, post #39

Fury of the Furies stoisz w ostatniej planszy nie wiadomo co zrobić
czas leci
[#41] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Dorian3d, post #40

Piszesz o levelu Tekno?
Musisz znalezc takie pomieszcznie gdzie jest gra Space Invaders.
Pozabijaj ufokow (lub je sprytnie omin) i dojdz do wyjscia ktore tam jest.
[#42] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@pch, post #39

Z tego co pamietam to blad w pierwszej wersji Kajko i Kokosz dotyczyl klody na wyspie i uzywania rekawicy sily, ale to bylo tak dawno temu, ze moge sie mylic.
2
[#43] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Don_Adan, post #42

Był faktycznie jakiś błąd związany z rękawicą siły, ale sama gra była pełna ślepych uliczek, np. jeśli zapomniałeś czegoś zabrać ważnego i wsiadłeś na wóz konny, nie pamiętam też czy na początku czegoś podobnego nie było, że jak się źle użyło przedmiotu, to się go traciło i postęp był niemożliwy(?)
[#44] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@san_u, post #43

Nie pamietam juz, wiem ze byly 2 zakonczenia w Kajko i Kokosz, dobre i zle. I bodaj 2 mody XTD do nich. Czesto w starszych grach bylo tak, ze jak cos zle zrobiles lub w zlej kolejnosci to nie przeszedles dalej. Cos na ksztalt Sokobana, blad i od poczatku albo od zapisu stanu gry.
[#45] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@san_u, post #43

Moonstone - w wersji dyskietkowej zdarzało się, że na początku rozgrywki napada rycerz, który po przegranej walce ma cztery klucze do otwarcia kręgu. Kiedy się je mu odbierze, to można zapomnieć o zakończeniu gry. Zabrane rycerzowi klucze nie pozwalają wejść do kręgu żeby stoczyć walkę z panią Boss.
I nawet gdy obejdzie się krainę i pozbiera klucze jak sztuka rycerska mówi, to nic to nie daje...
Może to wina cracka? Nie wiem. Wiem za to, że wersja WHDLoad jest pozbawiona tego błędu.
[#46] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Don_Adan, post #44

W grach logicznych to norma, ale w przygodówkach to słaby zabieg, zwłaszcza, że nie wiesz, że czegoś zapomniałeś lub źle zrobiłeś, a gra uniemożliwia ci dostępu do kluczowego elementu fabularnego.
[#47] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@lrdmaras, post #45

Miałem wersję Moonstone, w zasadzie chyba nadal ja mam bo to te same dyskietki co kiedyś, w której po zabiciu wszystkich potworów w siedlisku mogłem zostawić np złoto w skrzyni i wracając tam zabijałem jednego potwora i za każdym razem dostawałem punkt doświadczenia. W wersji WHDload, którą obecnie posiadam nie można się w ten sposób wytrenować.
1
[#48] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@san_u, post #46

W grach logicznych to norma, ale w przygodówkach to słaby zabieg, zwłaszcza, że nie wiesz, że czegoś zapomniałeś lub źle zrobiłeś, a gra uniemożliwia ci dostępu do kluczowego elementu fabularnego.Cytuj zaznaczony


Od pierwszych gier tekstowych aż prawie do połowy lat dziewięćdziesiątych to był standard w grach przygodowych. Niemalże wszystkie klasyki Sierry z tamtego czasu są tak skonstruowane. Albo nagła śmierć, albo ominięcie kluczowego przedmiotu/dialogu i pozamiatane.

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2022 10:36:17 przez kempy
[#49] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@kempy, post #48

Lucasfilm tak nie miał. Wyjątek to Zac Maccracen. W indianach czy monkejach nie dało się czegoś zepsuć.
[#50] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Bociek78, post #49

Lucasfilm tak nie miał. Wyjątek to Zac Maccracen. W indianach czy monkejach nie dało się czegoś zepsuć.


A w Maniac Mansion? Ale fakt, produkty Lucasart stanowiły jeden z wyjątków od reguły.
[#51] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@kempy, post #50

RailroadTycoon przy starcie zadawało pytanie o chyba model pociągu, który był w instrukcji. Zła odpowiedź startowała grę, ale możliwe było posiadanie tylko 2 pociągów. Nie jest to błąd tylko zabezpieczenie. Nie wszyscy byli tego świadomi.

Dodatkowo posiadając A600 nie mogłem budować torów na skos. Nie pamiętam już, czy do tego była potrzebna klawiatura numeryczna, czy poprostu tego nie odkryłem.
[#52] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@snifferman, post #51

Zdarzały się gry, które miały pełno bugów. Dark Seed albo Kajko i Kokosz.
Nie jestem pewny, czy bugi te uniemożliwiały ukończenie, though.
[#53] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@mmarcin2741, post #52

Zdarzały się gry, które miały pełno bugów. Dark Seed albo Kajko i Kokosz.


W Darkseed, w którym dosyć ważną rolę odgrywa upływający czas, bardzo łatwo się zaciąć. Ale jak to było wspomniane powyżej, nie był to bug tylko zaplanowana przez projektantów pułapka wpisująca się w standard gatunku.
[#54] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Phibrizzo, post #41

ostatnia plansza w grze

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2022 12:52:23 przez Dorian3d
[#55] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Dorian3d, post #54

Mnie udalo sie przesc FotF zarowno wersje dyskietkowa jak i z CD32 bez problemu.
W ostatniej planszy z krecacymi sie trybkami trzeba usunac to srodkowe skaczac po nim.
Widziales longplaya na YT?
[#56] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Phibrizzo, post #55

Tam jest durzy napis The end i leci czas nie wiadomo co robić.
[#57] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Dorian3d, post #56

Ah, o ta plansze chodzi. To dziecinnie proste. Nic nie musisz robic.
Teraż zrozumialem ze to taki maly zarcik z Twojej strony.
[#58] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@Don_Adan, post #42

Z tego co pamietam to blad w pierwszej wersji Kajko i Kokosz dotyczyl klody na wyspie i uzywania rekawicy sily, ale to bylo tak dawno temu, ze moge sie mylic.


Tak, faktycznie.

Ale z tym srebrnym nożem to było tak, że można było grać dalej z tym kwiatkiem zwiędniętym w kieszeni i gdzieś dopiero przy finiszu wychodziło, że jednak źle się go obcięło.
[#59] Re: Błćdy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@snifferman, post #51

Dodatkowo posiadając A600 nie mogłem budować torów na skos. Nie pamiętam już, czy do tego była potrzebna klawiatura numeryczna, czy poprostu tego nie odkryłem.

Była potrzebna. Dlatego właśnie mi się A600 nie podobała bo ja fanem Civilization byłem a tam bez klawiatury numerycznej trzeba było poruszać się myszką co było wolne jeśli się miało dużo jednostek do przemieszczania ;) Poza tym w symulatorach często trzeba było mieć pełną klawiaturę ;)
1
[#60] Re: Błędy w grach, które uniemożliwiają ich ukończenie

@PopoCop, post #1

Jak grałem kiedyś w Elvirę II to znalazłem takiego buga, że nie należy tworzyć ważnego czaru Sum­mon Storm (z barometru) za wcześnie, bo po prostu on sobie sam zniknie z "ekwipunku" po jakimś czasie i gra stanie się niemożliwa do ukończenia. Trzeba go sobie stworzyć najlepiej tuż przed samym użyciem.
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem