[#1] Robot Jet Action Amiga
W Końcu...
Ponad rok po wydaniu Robot Jet Action na Commodore 64, zdecydowałem że robię grę na Amigę.
Dla przypomnienia: w styczniu 2022 roku wypuściłem Robot Jet Action na Commodore 64. Teraz chcę zrobić coś podobnego, nie koniecznie identycznego na Amigę. Coś tam od paru lat próbowałem kodować (zobaczycie to na kanale YT retronavigator) a teraz trzeba to poskładać w całość.

To jest post inicjujący wątek. Może pewnego dnia RJA Amiga zostanie wydane. Dzisiaj zajawka i zwiastun tego, co już mam i jak to wygląda dzisiaj.
Ważne fakty na dziś to:
- Bardzo wczesny etap rozwoju
- Ostateczny tytuł gry do ustalenia
- Data premiery nie jest jeszcze ustalona – na pewno zajmie to trochę czasu
- Wziąłem swój 5-letni kod i wskrzesiłem go i dostosowany całkiem niedawno w 2023r.
- Gra będzie działać na każdej Amidze w 50 FPS! (512kb+512kb) (oby :) )
- Ponad 100 kolorów na ekranie z efektami Coppera
- Pisany w Blitz Basic 2 + Assembler
Tymczasowo wykorzystana muzyka: Lizard aka Magnar z Censor Design i Nah-Kolor
Oto zwiastun wideo:



Więcej newsów, postępy itp będę wrzucał tutaj oraz na retronavigator.com i na kanał YT retronavigator.com
Niebawem nieco więcej technikaliów.
No to zaczynamy...

2023.11.24 Ogłoszono oficjalne powstanie gry: Robot Jet Action 2.

Oficjalna strona na itch.io: https://carrion64.itch.io/robotjetaction2
Strona blogu developerskiego: https://retronavigator.com
Kanał YT: https://www.youtube.com/@retronavigator



Ostatnia aktualizacja: 24.11.2023 17:31:05 przez c64portal
15
[#2] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #1

Pięknie domyślam się że punkty na mapie są wstawiane Blitem a reszta to BBlit, ale jeśli nie chcesz, to nie zdradzaj szczegółów.

Grafikę i animację sam też tworzyłeś?

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2023 18:16:35 przez tukinem
[#3] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #1

Uzywasz "move.l 0,D0" w kodzie.
Mam nadzieje, ze wiesz co to robi.
Raczej powinno byc "move.l #0,D0", a lepiej "moveq #0,D0".
1
[#4] Re: Robot Jet Action Amiga

@Don_Adan, post #3

@don_adan
ależ wprawne oko :) tak w jednym miejscu miałem move 0,d0 zamiast move.l #0,d0 dobrze że tylko w tym miejscu gdzie to nie miało większego znaczenia.
ale dzięki. liczę na więcej podpowiedzi.

@tukinem
jak na razie nie ma w ogóle blitowania podczas gry, oprócz oczywiście momentu układania mapy.
wszystko ruchome na razie to sprajty. a diamenty po zebraniu zamalowywane są jednolitym kolorem.
...i tak, robię grafikę i kod. większość czasu do tej pory zeszło mi i jeszcze zejdzie na narzędzia np do tworzenia copperowych rasterbarów w tle. pokażę jak to robię kiedyś na filmie.

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2023 19:24:38 przez c64portal
1
[#5] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #1

Dodaj jak możesz lekko nasycenia do tych kulek żeby nie było tak amigowoszaroburo na całym ekranie.
1
[#6] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #1

Bardzo fajnie to wygląda. Taki Bomb Jack na sterydach :) OK
2
[#7] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #1

Kawał bardzo dobrej roboty. Imponujące! Brawo! OK
[#8] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #1

No i fajnie. Będzie coś więcej oprócz zbierania i omijania przeszkód? Np. jakieś elementy logiczne?
[#9] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #1

Zapowiada się dobrze ok, racja cieszy wykorzystanie amigowego fiuczera czyli coppera OK
Pierwsza plansza (ta z trawką) wypada trochę blado, jakbybyło mało kolorów (16), kolejna plansza wygląda już bardzo dobrze (bez względu na faktyczną ilość kolorów) OK

Powodzenia, trzymam kciuki OK
[#10] Re: Robot Jet Action Amiga

@amikoksu, post #8

Dzięki wszystkim za fajne komentarze jak na razie

No i fajnie. Będzie coś więcej oprócz zbierania i omijania przeszkód? Np. jakieś elementy logiczne

taki jest zamiar aby wersja na Amigę była nieco rozbudowana względem tamtej mojej z C64. Ale co dokładnie to jeszcze wymyślam.

@koyot
Dzięki!

@Buli
Dzieki. Copper musi być. Kolorów raczej też na planszach będzie nieco więcej.
1
[#11] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #10

Wersja na C64 jest super. Czekam z nieciepliwością, żeby pograć na Amidze OK
Będzie takie intro wprowadzające jak na komodorku?

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2023 14:14:56 przez TuReX
[#12] Re: Robot Jet Action Amiga

@TuReX, post #11

Żeby nie zakładać nowego wątku zapytam tutaj, a pytanie jest techniczne - koderskie.
Co prawda odpowiedź w sieci znalazłem, ale chcę potwierdzić i być pewnym na 100%.

Jak może mówiłem ekran w grze jest w 5 bitplanach (32 kolory) i do tego momentu mogłem spokojnie umieścić i poruszać 8 sprajtami. Chodzi o to, że dodałem teraz przewijanie ekranu (w Blitzu to opcja podczas konfigurowania copperlisty). i ostatni sprajt (8 albo licząc od 0 - siódmy ) nie pokazuje się - tzn. pokazuje śmieci i pojawia się w losowych miejscach (standardowo jak jest błędny pointer do sprajta).
Sieć (wątek na EAB) twierdzi, że zabrakło cykli dla DMA aby pokazać ósmego sprajta. Co w sumie mam sens, ale czy tego nie da się jakoś obejść? Tzn, wiem, że mógłbym zwęzić ekran, ale chciałbym tego uniknąć.

Czy są jakieś sposoby aby przy scrollowanym ekranie i 5 bitplanach mieć na ekranie 320x256 8 sprajtów?

ps. Co ciekawe na AGA działa. Nie działa na OCSie, co też w sumie jest logiczne.
[#13] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #12

Czy są jakieś sposoby aby przy scrollowanym ekranie i 5 bitplanach mieć na ekranie 320x256 8 sprajtów?

Ja to widzę takie opcje.

0. Użyj jednego boba jako 8 sprajt. Kilka rzeczy odpadnie jak kolizja sprzętowa, ale ja uważam że pixel perfect kolizja wpływa negatywnie na gracza. Odpadają też efekty typu priorytet sprajta vs priorytet bitplanów (czyli na przykład bohater przechodzi pod wodospadem albo chowa się za kolumną)

1. Zwężenie ekranu tak by data fetch był $38. Chyba zwężenie o 16 pikseli by wystarczyło.

2. 4 bitplany + fikołki na copperliście i jest więcej kolorów i jest 8 sprajt. Tu masz najwięcej możliwości, bo można lepiej multipleksować (przy pewnych ograniczeniach ) sprajty za pomocą coppera - ale to chyba bardziej boli od strony technicznej.

3. Multipleksowanie sprajtów w pionie i masz więcej niż 7 sprajtów na ekranie tyle że w poziomie masz ich 7 co najwyżej.

4. Zmienić typ scrollowania na push scroll (tak to się chyba nazywa), czyli gdy bohater dojdzie do danej pozycji x, zatrzymujemy akcje (znikają sprajty, potem fetch na $30) i robimy scrollowanie aż ekran się zatrzymuje, wtedy fetch na $38 i pokazujemy sprajty. Sam jestem ciekawy czy ta opcja dobrze by wyglądała i czy by nie było jakiś komplikacji wizualnych.

5. Nie scrollować - robi się wtedy z tego komnatówka :)

6. Olać poziomy scroll i robić tylko pionowy. Zauważ że tak był zrobiony RicK Dangerous, coby dobrze to było i na Ami i na AtariST.

A tak przy okazji - podoba mi się Robot Jet Action na Ami. I jestem bardzo ciekawy jak wyjdzie w porównaniu z C64.
[#14] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #12

Jest dokładnie tak jak mówisz. Możesz spróbować przesunąć datafetch i display window tak żeby wyszło 16px w prawo, wchodząc tym samym w region overscanu, ale chyba będzie źle wyglądać na monitorach/tv.

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2023 17:22:50 przez teh_KaiN
[#15] Re: Robot Jet Action Amiga

@asman, post #13

@asman
dzięki za konkretne podpowiedzi.
0. rozważam boba
1. już zwężyłem i w sumie działa, ale musze podjąć decyzję czy tak chcę
2. raczej odpada
3. rozważam choć w musze zobaczyć jak to w BB zrobić
4. odpada
5. odpada
6. mogło by być jak bym to robił w C, ale scrollowanie nawet w pinione wymaga takiego setupu copperlisty jak bym scrollował we wszystkie strony.

@teh_kain
spradziłem tę opcję i jest tak sobie.

ale panowie dzięki za podpowiedzi. muszę jakoś niebawem podjąć decyzję w jakim kierunku pójdę.
[#16] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #15

@c64portal
Jeśli chodzi o punkt 3 (multipleksowanie w pionie sprajtów), to żeby była jasność.
Może to oznaczać też mniej kolorów na ekranie, jeśli robisz multipleksowanie co ramkęm gdyż wtedy z góry nie wiesz które sprajty mają które kolory (zależy jak się ustawią). Wtedy przy multipleksowaniu na przykład 4 sprajtów odpadają ci 3 kolory, bo muszą być powtórzone. A przy multipleksowaniu 7 odpada 6 kolorów (o ile dobrze policzyłem).
Chyba że design planszy (to co odpowiada za sprajty) jest tak zrobiony że mulitpleksowanie nie zabiera kolorów.

Sam multipleksing nie jest trudny i sprowadza się do sortowania, aktualizacji pointerów sprajtów w copperliście i kopiowania danych do sprajtów. Możesz sobie obadać jak to jest robione w AlterEgo. Pliki Enemy.c, Sort.c, Copper.c, Sprite.c. Tam jest robiony multipleksing na 4 sprajtach. W razie pytań to śmiało.
[#17] Re: Robot Jet Action Amiga

@asman, post #16

@asman
multiplexer jeśli zrobię to będzie to inne podejście - tzn takie na jakie mi pozwoli BB2. na ten moment jeszcze nie wiem jak do tego podejść. Cały czas jestem na etapie dopracowywania enginu więc nie ma jeszcze jakichś sztywnych decysji co do designu obcych na planszy.
ale wielkie dzięki za podpowiedzi - na pewno do tego wrócimy ;)
a w międzyczasie pierwszy update.
film i troche tekstu u mnie na blogu:
https://retronavigator.com/2023/11/22/rja-amiga-update-1/

2
[#18] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #17



ja bym taką konwersję chętnie zobaczył na RTG + 060, ale TEAM17 już nie robi na Amigę :( więc mamy co mamy



Ostatnia aktualizacja: 22.11.2023 21:15:06 przez ritzu
[#19] Re: Robot Jet Action Amiga

@ritzu, post #18

Kilkadziesiąt lat temu też wychodziły gry tego typu, znaczy mniejszego formatu albo jak kto woli kalibru.
Gra z 1993 r.
1
[#20] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #17

Co raz bardziej mi się podoba ok, racja, nawet ta pierwsza plansza, którą krytykowałem na wstępie OK
[#21] Re: Robot Jet Action Amiga

@BULI, post #20

dzięki. cieszę się :)
ale to jeszcze nie są plansze. na razie powstają klocki do pierwszego świata, a ja po prostu testuję te klocki układając przykładowe, testowe levele. ale tak jak napisałem na blogu ten zestaw klocków raczej zostanie już docelowo do któregoś ze światów.
1
[#22] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #1

OK No to nie ma odwrotu. Oficialnie ogłaszam że powstaje gra
Robot Jet Action 2
Zauktualizowałem pierwszy post i są tam wszystkie potrzebne linki i informacje, które będą zmieniane/aktualizowane.
Tutaj tylko screen tytułowy

Trzymajcie kciuki! ;)

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2023 17:34:32 przez c64portal
3
[#23] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #22

Już mi się podoba screen tytułowy
[#24] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #22

Fajny screen tytułowy OK
Muzyczka/ChipTune pachnie SIDem szeroki uśmiech
[#25] Re: Robot Jet Action Amiga

@BULI, post #24

No bo to jest Muzyka z c64. Tak jak napisalem pod filmem. Użyta tylko na potrzeby filmiku.
Co do muzyki to już jakieś tam rozmowy się toczą…

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2023 20:15:05 przez c64portal
1
[#26] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #25

Witajcie.
Dzisiaj aktualizacja #2 Robot Jet Action 2.
Wiele się dzieje pod względem kodu i grafiki, ale także narzędzi, które muszę zbudować, aby dalej robić grę.

Największym newsem wg mnie jest to, że muzykę do gry skomponuje Kamil „Jammer” Wolnikowski. Jammer jest autorem oryginalnej ścieżki dźwiękowej do RJA na C64. Jest niezwykle utalentowanym i dobrze znanym muzykiem na demoscenie.
Dzisiaj w filmiku już można jego muzę usłyszeć.
Gadam jeszcze z jednym super muzykiem, bo w grze potrzeba dużo muzyki. Jak coś będzie wiadomo to nieomieszkam...



Więcej screenshotów u mnie na blogu: link

Nowe rzeczy zaimplementowane w silniku gry to:
- Przewijanie ekranu poziomu w 4 kierunkach
- Wstępna implementacja bossa
- Wstępna implementacja ekranu wyboru mapy świata/poziomu
- Wiele implementacji i poprawek błędów
- to, co widzicie, będzie Światem nr 1, grafika dla Świata nr 1 jest już prawie gotowa.
- zrobiłem początkową implementację większych wrogów (sprite'ów szerszych niż 16 pikseli)

Wszystko nadal chodzi ładnie na gołej A500 + Slow RAM

To na co mi schodzi to narzędzia. Potrzebowałem narzędzi, które sprawią, że proces rozwoju będzie szybki i możliwie bezproblemowy. Zacząłem więc opracowywać własny zestaw narzędzi. W następnym filmie pokażę co stworzyłem i jak to działa. Film będzie po angielsku.
Potrzebowałem narzędzi wizualnych więc pokażę, jak sobie ułatwiam prace.

Na razie wciąż dodaję nowe funkcje i pomysły. Powiedziałbym, że rozgrywka jest już ukończona w około 60-65%. Dużo pracy jeszcze przede mną.
Rozwój trwa. Uwagi/opinie mile widziane.

8
[#27] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #26

Przyzwoicie to się prezentuje. Ta postać będzie czymś strzelać, rzucać? Takie trochę bombdzakowe.
1
[#28] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #26

bardzo ladne i plynne, czapka z glowy
[#29] Re: Robot Jet Action Amiga

@c64portal, post #26

jakby sie dalo to fajnie jakby wiecej elementow w stylu tego kota dodac, ladnie wyglada
[#30] Re: Robot Jet Action Amiga

@ritzu, post #18

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem