[#5]
Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Kłopot w tym że te maszynki które nie mają wyjścia RGB czyli Apple, Commodorki i Atarki nie mają dających się jednoznacznie ustalić kolorów.
Sam znalazłem kiedyś na jakimś komodziarskim forum taki zestaw:
R G B
0 black 0, 0, 0
1 white 255, 255, 255
2 red 104, 55, 43
3 cyan 112, 164, 178
4 purple 111, 61, 134
5 green 88, 141, 67
6 blue 53, 40, 121
7 yellow 184, 199, 111
8 orange 111, 79, 37
9 brown 67, 57, 0
A light red 154, 103, 89
B dark grey 68, 68, 68
C grey 108, 108, 108
D light green 154, 210, 132
E light blue 108, 94, 181
F light grey 149, 149, 149
Ale jednoznacznie się tego ustalić nie da i koniec. Choć fakt że ta bura wersja której obrazek wziąłem z wiki należy do tych najmniej soczystych z tych jakie krążą po sieci. To samo mogę powiedzieć o Apple II. Jak sobie poszperałem ostatnio trochę we filmikach i obrazkach z tej maszynki. W praktyce każdy odbiornik ma inaczej ustawione domyślne nasycenie kolorów i każdy użytkownik ma inne preferencje jego ustawienia. Ale pamiętam że zwykle jak się ustawiło nasycenia tak by obraz z C64 wyglądał ładnie, a potem bez jego zmiany przełączasz na TV to wszystkie gęby są jaskrawo pomarańczowe lub w ciemniejszych pomieszczeniach czerwone. Więc powiedziałbym że takie soczyste kolory są raczej ekstremalne, a nie normalne dla C64. No nie dam sobie wmówić że jego czerwony nie ma domieszek innych składowych.
Choć przyznam że chodzi mi po głowie by ten obrazek nieco poprawić, trochę soczystsze w AppleII (w tym wyszczególnić 6 kolorów najczęściej używanych w grach), CGA przez Composite (16kolorów), oraz C64 na mniej bure. A to za sprawą obejrzenia filmików na kanale "The 8-Bit Guy".