• BlazeWCP

13.02.2005 13:04, autor artykułu: Sebastian Rosa
odsłon: 4429, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

BlazeWCP to kolejna łatka na system, która przyspiesza to nad czym najbardziej ubolewają ci, ktorzy nie mają kart graficznych. Chodzi mianowicie o konwersję trybu chunky na planar. Wiadomo jakim sukcesem i unikatowym rozwiązaniem był tryb planar, w który wyposażone zostały nasze amigowe kości. Niestety jednak, w obecnej dobie gier 3D i mnóstwa programów korzystających z tej techniki nasze kości i procesory są za słabe. Potrzebują po prostu za dużo czasu, aby przekonwertować każdą klatkę obrazu z chunky na planar i z powrotem. Jak już wspomniałem problemu tego nie mają posiadacze kart graficznych, gdyż karty te pracują od razu w trybie chunky. Nie ma jednak co narzekać. Na wszystko znajdzie się większa lub mniejsza rada. W tym przypadku z pomocą przychodzi właśnie BlazeWCP, który oprócz przyspieszania wspomnianej wyżej konwersji, posiada jeszcze wiele innych przydatnych funkcji.

Na początek może trochę surowych informacji. BlazeWCP "łata" i zarazem przyspiesza (i to sporo) konwersję trybu C2P, a także funkcje systemowe takie jak WritePixelLine8(), WritePixelArray8() oraz dostępną od systemu 3.1 WriteChunkyPixels(). Ponadto patch obsługuje wszystkie pamięci Chip (zarówno 16-bitowe, jak i 32-bitowe), co jest jego niebywałym atutem ponad dosyć popularnym NewWPA8, który był szybki, ale niestety nie na 32 bitowym Chip Ramie. Ponadto NewWPA8 posiadał pewien błąd, który objawiał się podczas pracy na IBrowsie.

Przechodząc jednak do sedna. BlazeWCP przyspiesza nasz system (oczywiście w sytuacji, gdy następuje konwersja C2P) i to bardzo. Na 16-bitowej pamięci Chip jest on prawie dwukrotnie szybszy od popularnie stosowanych PatchWPA8 oraz NewWPA8, oraz czterokrotnie szybszy od samego systemu. Gdy jednak posiadamy pamięć 32-bitową uzyskujemy przyspieszenie odpowiednio cztero- i dziesięciokrotne. Trzeba przyznać, że jest to ładne przyspieszenie.

Test przeprowadzony przez autora BlazeWCP na 030/40, na ekranie otwartym w rozdzielczości 640*512 w 256 kolorach, przy pomocy programu Wpatest:

32 bit Chip niezainicjowany 32 bit Chip zainicjowany
OS 3.0 111 000 pixeli/s 272 000 pixeli/s
PatchWPA8 152 000 pixeli/s 593 000 pixeli/s
NewWPA8 200 000 pixeli/s 569 000 pixeli/s
BlazeWCP 508 000 pixeli/s 2 121 000 pixeli/s


Przyspieszenie dla poszczególnych procesorów, w poszczególnych trybach. Pierwsza wartość jest dla operacji niezainicjowanej pamięci 32 bitowej, a druga dla zainicjowanej. Test wykonany przy użyciu programu Wpatest. Wyniki podane są w tysiącach pikseli na sekundę.

Procesor WPL8 WPA8 WCP
030 40MHz 308 - 1544 508 - 2121 508 - 2121
030 50MHz 431 - 1896 547 - 2478 547 - 2478
040 28MHz 453 - 2027 636 - 2490 636 - 2490
060 50MHz 852 - 4067 1076 - 4624 1076 - 4624


Muszę tutaj jednak uspokoić wszystkich fanatyków mierzenia prędkości sprzętu przy pomocy SysSpeeda. Program ten nie zauważa "łatki" (z racji iż nie przeprowadza on testu C2P). No dobrze, ale w takim razie, gdzie ta prędkość będzie zauważalna? Wszędzie tam gdzie dużą rolę odgrywa wyrenderowanie screenu. Tak więc, największe przyspieszenie będzie zauważalne w popularnej przeglądarce IBrowse. Ponadto jfif.datatype używając towerjpeg.codec w końcu będzie pracować jak należy na wolniejszych procesorach. Używając CyberShowa, czy też Visage'a również zauważymy różnicę. Widoczne przyspieszenie około 1,5 raza daje się zauważyć we wszystkich grach Doom'o'podobnych jak: Breathless, Genetic Species, AB3D 1 i 2. Sam port Dooma - Doom Attack - na mojej 030/50 po prostu szalał (pełne detale, full screen). Od chwili zainstalowania "łatki" wszystkie filmiki w formacie AVI/QuickTime/MPEG odtwarzane przez Rivę, Moovida, czy CyberQT również przyspieszyły. Przyspieszył również AmigaAMP.

Wbrew temu co może się niektórym wydawać, BlazeWCP NIE przyspiesza operacji na okienkach Workbencha, pojawiania się w tych oknach ikon, wyświetlania i scrollowania się tekstów. Do tego służą inne patche. Ponadto BlazeWCP nie przyspiesza niczego, co nie korzysta z systemowych funkcji (przykładem niech będzie Voyager).

BlazeWCP został napisany przez Ricka Pratta. Do poprawnego działania powinien być uruchomiony na procesorze 020 lub lepszym, lecz autor zaznacza, że duże efekty widoczne są dopiero na 030/50 i wyższych. Ponadto wymagane jest troche fastu i OS 3.0+. Autor zaleca również stosowanie 32-bitowej pamięci Chip oraz kości AGA. Aby go uruchomić wystarczy przegrać komendę BlazeWCP do katalogu C i dopisać linię C:BlazeWCP do naszego startup-sequence (zaraz po SetPatchu).

Decyzja, czy użyjesz tej "łatki", należy do ciebie, drogi czytelniku. Ja od siebie mogę tylko powiedzieć, że warto mieć ją zainstalowaną w swoim systemie. Uzyskamy kilkukrotne przyspieszenie, patch nie gryzie się z MCP, FBlitem i PoolMemem. Ponadto przestaje być zauważalny przez system, gdy nie wykorzystywane są "łatane" przez niego funkcje. Co to oznacza? To, że nie istnieje teoretyczna możliwość, aby BlazeWCP zawiesił nam komputer. Dlaczego teoretyczna? Z dziwnych przyczyn patch nie uaktywnia się na procesorze 040/25 przy włączonym Copyspeedzie, a czasami nawet guruje się.

Nie mniej jednak BlazeWCP to pozycja ciekawa. Najnowsza wersja opatrzona jest numerkiem 1.74 i posiada status freeware. Można ściągnąć ją z Aminetu (util/boot).

UWAGA!

Autor programu ostrzega przed używaniem wersji oznaczonej numerem 1.8. Jest to wirus wrzucony na Aminet przez jakiegoś dowcipnisia.

    
komentarzy: 2ostatni: 25.04.2006 09:27
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem