kategoria: Vampire
[#1] Vampir standalone w 2023 roku
Jak działa system ApolloOS?
Jak działają gry na OCS, ECS, AGA, GFX z Amigi 68k?

Zwiechy, przekłamania obrazu itd. ktoś ma używa?
1
[wyróżniony] [#2] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@KM_Ender, post #1

Ja uzywalem ostatnio w grudniu 2021.

Wtedy gry w miare szly, ale dema ECS to byla masakra. Sztuka dla sztuki.

Teraz jeden forumowicz (nie stad) pisal mi ze kompatybilnosc Vampire dorownuje Minimig. I pisal to pol roku temu.

Wiec koniecznie wazna jest opinia ma goraco, ja jej niestety nie mam.
1
[#3] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@KM_Ender, post #1

W tej chwili V4SA Kolegi jest w moimi posiadaniu. Nie używam ApolloOS a i jakas aktualizacja pewno by mu się zdała. Mogę spróbować coś grabnąć przez HDMI. O demoscenie mówimy w wersji WHDLoad. Które tytuły sprawdzić?
1
[#4] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@pong777, post #3

Sprawdź najlepiej klasyczne dema ECS + te z Revision 2019.
[#5] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@pong777, post #3

Pytam ogólnie, ktoś mi pisał te kilka lat temu, że AGA w zasadzie leży, ssie. Mnie interesują gry wszystkie jak leci, później mniej użytki, najmniej dema. Wygląda mi na to, że nadal lepiej nie jest, szkoda.
1
[#6] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@KM_Ender, post #5

Chyba tylko pistorm z caffeineos jest aktywnie rozwijany, update są dosłownie co chwile.
1
[wyróżniony] [#7] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@KM_Ender, post #5

Najnowszy stabilny core jest z marca tego roku. Wersja alpha z maja. Ciekawe ile tam poprawione jest.
1
[wyróżniony] [#8] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@KM_Ender, post #5

Nie. Ma już być lepiej właśnie.

Jacek sprawdzi to Ci powie.
1
[#9] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@_DiskDoctor_, post #8

Podbijam temat, używa ktoś w PL Vampira i wie jak to działa w 2023?
[#10] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@KM_Ender, post #9

ponoc sprzedalo sie kilka tysiecy egzemplarzy a na PPA nikt nie uzywa
a moze garstka, ktora uzywala Vampirow wrzucila juz to dziadostwo do szafy a reszta czyli 80% kart, byla kupiona na handel.
3
[#11] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@selur, post #10

Pong777 używa.
[wyróżniony] [#12] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@KM_Ender, post #9

Ja używam. No więc tak, w styczniu jak testowaliśmy kompatybilność na liście 75 najpopularniejszych gier na Amigę, to wyszło że 97,84% działa. Nawet ja byłem mile zaskoczony tym wynikiem. Chwilę później Gunnar naprawił Guardian i JetStrike. Oczywiście regresy są regularne, dopóki Gunnar nie znajdzie literówki. Lecz generalnie rdzeń sprzed kilku miesięcy i ten dzisiaj to niebo a ziemia. Z każdym miesiącem jest coraz lepiej.

Są dodatkowe tryby prędkości i one ogromnie poprawiły ilość działających gier. Jest tryb szykości Amigi 500, Amigi 1200 z 1230/50Mhz i 060/ 100Mhz do dem. No i oczywiście FullSpeed 175MIPS ale to absolutnie jest tylko do przyszłych gier i dem, a nie do tych istniejących. Krótko mówiąc, grę trzeba prawidłowo skonfigurować np. w iGame albo WHDLoad, aby prawidłowo działała.

Sprzęt jest zwykle bardziej stabilny na wersjach oficjalnych, z systemem AmigaOS i amigowym Kickstartem (Coffin, OS 3.x etc). Najlepiej korzystać z już skonfigurowanego ApolloBoot.

Trzeba pamiętać, że to jest maszyna nowa, inna niż oryginalna Amiga 500 - tutaj mamy jakby wszystkie modele Amigi w jednym i dużo więcej możliwości konfiguracji (a co za tym idzie, błędów w konfiguracji).

Poza tym FPGA też ma swoją specyfikę, niektórym lepiej działa jak się rozgrzeje, niczym Neptun. Liczy się też na ile rdzeń jest 'zielony' (to te oficjalne) czyli renderowany z myślą o stabilnym działaniu. Niedługo jak się wywali USB ze rdzenia, to będzie jeszcze stabilniejszy.

SuperAGA to taka AGA zrobiona właściwie, czyli z trybem chunky (DOOM itp) plus amigowe trybów planar. SuperAGA jest kompatybilna wstecz i uruchamia gry OCS/ECS/AGA. Ma wbudowane RTG i 3D.

Jest też okrojona wersja chipsetu SuperAGA w V1200, tam jest wersja tylko chunky, bez trybów planar czyli AGA niekompatybilna z amigowymi grami. Ale za to RTG śmiga i programuje się to jak OCS/AGA.

Oczywiście, zdarzają się drobne przekłamania obrazu jednak zależy to od rdzenia i systemu. Np. na AROSie jest, na AmigaOS nie ma i odwrotnie. Trzeba testować. Z czasem i to zostanie dopieszczone. Część gier mimo, że miewa przekłamania tylko w określonej konfiguracji (rdzeń, OS), w innej działa 100& idealnie.

Rdzeń zmienia się dosłownie z dnia na dzień, a wersje oficjalne, stabilne (apollo-computer.com, apollo-core.com) i alpha (apollo-core.com) Są dodawane nowe funkcji, jak FullHD, wirytualna stacja dysków czy możliwość dopasowania obrazu gry do monitora.
3
[#13] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@Banter, post #12

czy 3D juz działa z Warp3d?
czy usb ma wsparcie dla Poseidona?
[wyróżniony] [#14] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@Banter, post #12

Chciałbym lekko sprostować o tej "okrojonej" AGA z V1200, bo można tak wypowiedź kolegi zrozumieć że tam jest tylko SAGA i tryby chunky a amigowych trybów wcale nie ma. Oczywiście że są! Tylko obsługuje je "prawilna" AGA z plyty głównej A1200.
(BTW dla programistów demoscenowych SAGA to pierwsze RTG gdzie można jechać po rejestrach, jest dostępna pełna dokumentacja)

A co do tego 3D to informuję że powstała pierwsza wersja biblioteki maggie.library ułatwiająca ogarnięcie tego tematu. Nie jest to może OpenGL jakiś (wiem wiem zaraz będzie że bez OpenGL to nic się zrobić nie da) ale na początek być może wystarczy. Na OpenGL to jeszcze trzeba będzie czekać.
Jeśli chodzi o stos USB to nic mi w tym temacie nie wiadomo żeby jakiś działał.
2
[wyróżniony] [#15] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@pisklak, post #14

Warp3D jest potrzebne, a nie jakieś tam Maggie. OpenGL załatwi StormMesa. A „pisanie po rejestrach” to się w dzisiejszych czasach za pośrednictwem Picasso96 powinno odbywać. Ech…

Prawilne MMU już jest, czy dalej wszystkim wmawiają, że go nie potrzebujemy? Jest w końcu AutoConfig, czy wciąż jakieś druciarstwo?
[wyróżniony] [#16] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@Cedrat, post #15

No Warp3D na razie nie ma...
A za pośrednictwem P96/CGFX spokojnie można pisać, nie ma z tym żadnego problemu. Ja po prostu chciałem przypomnieć że jesli ktoś woli "banglać po rejestrach" (a to przecież dla niektórych demoscenowych koderów jest tzw. jedyna słuszna droga) to z tym też nie ma żadnego problemu. Kody źródłowe prostych demek są dostepne jakby ktoś chciał się z takim pisaniem bezpośrednio pod SAGA zaznajomić

MMU niby jest ale nie ma. Bez niego da się spokojnie żyć i kod pisać.
Autokonfigu niet na dzień dzisiejszy. Bez tego też się da żyć (jest od razu "karta gfx i msx"). Idealnie nie jest ale nie jest też tak źle jak niektórzy sądzą że jest

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2023 16:34:45 przez pisklak
[#17] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@pisklak, post #16

banglanie po rejestrach nie ma sensu powyzej 040, po co w ogole sie w to bawic na vampirze?
[#18] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@michal_zukowski, post #17

Też uważam że lepiej jest tworzyć kod przyjazny systemowi. Ale jak ktoś chce banglać niech sobie bangla ok, racja
[#19] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@pisklak, post #18

Rzecz w tym, że całe AC68080 i SAGA to w założeniach ma służyć banglaniu rejestrami. Cała filozofia ma odzwierciedlać chipset amigi tylko w zdecydowanie odświeżonym wydaniu. Tylko to odświeżone wydanie jest drogie i niestety do pięt nie dorasta rozwiązaniom z początków milenium, a gdzie temu do aktualnych trendów. Więc takie "co by było gdyby" ... tylko że gdyby amiga nie zdechła w 94 to i tak wymogiem byłoby pisanie pod standard API, a nie rzeźbienie na rejestrach. Vamp jest z nami od ponad dekady, SAGA też ładnych kilka lat. Gdzie ten wysyp tytułów z ulepszonymi sprajtami ? Gdzie te 3D na Maggie? To jest zamknięte kółko koderów jedynego słusznego podejścia... A i tak oprócz kilku popierdułek nie pojawiło się nic szczególnie wartego uwagi. I niestety, ale chcąc cokolwiek godnego uwagi przenieść w miarę bezboleśnie na amigę i tak jakieś standardy trzeba obsłużyć. Np. znienawidzonego SDL, chociaż tutaj już pojawiła się nowa nadzieja...
2
[#20] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@pisklak, post #18

Myślę, że to też zależy od czynników takich jak:

- natywne języki które już ktoś zna
- natywne biblioteki które już ktoś zna
- IDE które integruje to, co wyżej
[#21] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@abcdef, post #19

Czyli ten cały vampire jest bezsensu?
[#22] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@amikoksu, post #21

TAK ale niektorzy nie przyjmuja tego do wiadomosci, bo to godzi w ich ineteresy.
1
[wyróżniony] [#23] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@_DiskDoctor_, post #20

No generalnie to ja jakichś wysypów amigowych programów nie widzę. Owszem pojawiają się gry, niektóre nawet na niezłym technicznie poziomie (sporo rzeźbionych w Backbone czy Amosie, co samo w sobie nie oznacza z automatu że są złe ale...)ale generalnie to po prostu mało jest tych aktywnych programistów.
A co dopiero "programistów Vampire"...

Co do SDL... Jest, działa na AOS i można używać. Można, a nawet trzeba, używać bezproblemowo CGFX/P96 i w ten sposób nasz program/gra pójdzie prawie na każdej "amigopodobnej" maszynie. Tylko trzeba pamiętać że taki Vampir z 85MHz 080 to generalnie taki szybszy 060 jest...
I cała nadzieja z SDL jakby lekko blednie w chwili gdzy tak fajnie i przyjemnie przeniesiona na "68k" gra/program wymaga w zasadzie PiStorma. No pójdzie być może i na klasyku na procku PPC (no w końcu tylko skompilować na PPC trzeba) z kartą graficzną ale tutaj wąskim gardłem może okazać się szyna Zorro już na przykład czy mała ilość pamięci VRAM karty gfx). No bo na innych 68k (wliczając 080 najprawdopodobniej) będzie prędkościowo padaka (przykład Battle for Wesnoth, bardzo fajna gra ale nawet na 080 jest za ciężka z jakiegoś powodu)
Tutaj leży cały problem z przenoszeniem różnych rzeczy na Amigę głównie IMHO.

PS Tak swoją drogą jest tutaj paru dobrych programistów, ilu z nich teraz "zniża się do poziomu 68k"? Większość aktywnych to już na NG (MOS/AOS4) pisze. Dlaczego? Proste bo tam już mają gotowe biblioteki i rozwiazania przeportowane z innych systemów które jako tako prędkosciowo dają radę. Na 68k to trzeba by chyba część od nowa przepisać, i to być może w ASM. Może trochę z funkcjonalności okroić... Tylko komu się chce, przecież to kupa roboty jest...
I dlatego na 68k bedzie jak będzie.
2
[wyróżniony] [#24] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@amikoksu, post #21

Nie jest bez sensu, ma sens ale głównie dla tych lubiących klepać chipset w asm, dla których AGA nie jest wystarczająco dobra, a 060 wystarczająco szybkie. Niestety takich osób jest niewiele. Dla innych użytkowników to co się liczy to RTG z HDMI, szybsze IDE no i szybki procesor. To jak jest to osiągnięte ma drugorzędne jeśli nie trzeciorzędne znaczenie. Dlatego PiStorm dla wielu użytkowników dzisiaj jest wyborem lepszym, bo jest tańszy, wydajniejszy i też oferuje szybką sieć, magazyn danych, grafikę w wysokiej rozdzielczości etc. Tylko nie oferuje szybszego chipsetu. Ale i o co ma oferować? Stary soft i tak działa jak trzeba, nowego na ten nowszy, lepszy chipset i tak (prawie) nikt nie zrobi. Więc vampire ma sens, ale nie w aspektach przy których Gunnar się upierał i w których go reklamuje. Aczkolwiek sens ekonomiczny przy pistorm ma żaden.
1
[#25] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@selur, post #22

@amikoksu - -
eee Panowie, nie możecie tak pisać że zakup za ponad 2000 zł emulatora nieistniejącego procesora i chipsetu, który jako tako jest kompatybilny z Amigą (ba w niektórych przypadkach zrobienie nawet z Amigi zasilacza) jest bez sensu.
Przecież wszyscy wiemy, że bardziej opłacalne jest kupienie w tej cenie laptopa i zainstalowanie na nim bardziej wydajnego i kompatybilniejszego winua ---- eee zaraz wtf!? co ja piszę?? chyba się w tym wszystkim pogubiłem język

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2023 14:32:27 przez RokiS
4
[#26] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@RokiS, post #25

Panie! Laptopa? A nie lepiej sobie RPi400 kupić?

Vampir i PiStorm to dwie różne trochę pary kaloszy. Generalnie Amiga od strony programistów jest dla tych którzy po prostu "bawią się w programowanie". Vampire daje pełną dokumentację nowego chipsetu i CPU, i każdy może się nim bawić jak chce. Trochę bardziej w duchu Amigi. Natomiast PiStorm to już bliżej filozofii NG jest. Tam nie ma radości z pełnej kontroli nad sprzętem, jest za to czysty speed!
A co do tego że Vampir "nie dogania rozwiązań z millenium" - robimy zrzutkę na 080 w ASICU, zbieramy miliony vdolców i mamy CPU prawdopodobnie szybszy niż ARM z PiStorma (jednowątkowy, może z hyperthreadingiem)

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2023 15:36:28 przez pisklak
[#27] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@pisklak, post #26

nikomu nie polecem wydać 2000 zł za RPi400 to dużo za dużo... języknadal uważam że w tej cenie laptop to lepsze rozwiązanie język
[#28] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@pisklak, post #26

Dla mnie Wampir V4 Standalone ma być fizycznym zamiennikiem A1200 + Turbo bez mordowania się z kanapką (HDD itp. ), na której odpalę gry, Amosa czy coś w ten deseń. Do FHD mam inne komputery.

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2023 17:10:12 przez KM_Ender
1
[#29] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@KM_Ender, post #28

Amos nie wykorzysta Vampira na maksa... .
[#30] Re: Vampir standalone w 2023 roku

@djpiotrs, post #29

To był tylko przykład. Pojawi się dość szybkie A500 maxi to też będzie alternatywa.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem