[#31] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Duracel, post #28

Osobiście wolę wersję Stealth na C64 - wielokolorowe sprite, lepszy efekt eksplozji wieży. Ale to kwestia gustu.

Co do Atari XE/XL to jest też Crownland.
[#32] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #30

A fakt, w #1 nie zauważyłem bo oglądałem na fonie 3,5" i pamiętałem z Atari że tło było "plain"

#2 - gwiazdy poruszają się z różną prędkością, a do efektu paralaxy to powinno być tak zrobione żeby efekt głębi był oddany (chyba że nie kumam pojęcia paralxy)
[#33] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@agrajek, post #32

Tak, na Atari Zybex był poobcinany. Poza brakiem gwiazd w tle było mniej kolorów i mniej czytelne (mniejsze) obiekty.

Co do Zynaps ja tam widzę taką samą "głębię" jak w dwóch pozostałych. Może dlatego że gwiazd mniej efekt nie jest tak samo widoczny.

Edit: Żeby nie było że offtop, jeszcze jedna gra na C64 z efektem "paralaksy gwiazd" - Katakis.

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2016 09:53:13 przez Solo Kazuki
[#34] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #31

Osobiście wolę wersję Stealth na C64 - wielokolorowe sprite, lepszy efekt eksplozji wieży. Ale to kwestia gustu.


Masz rację, ale w moim przypadku nie o gust chodzi a o to, ze pierwsze miałem Atari 800XL, a dopiero bodaj po dwóch latach wymieniłem na C64 :). Stealth miałem ograny i wygrany na mojej Atarynce.

Być może właśnie wstępne przyzwyczajenie do multi-tytułów na Atari sprawiło, że muzyka w Draconusie na C-64 brzmi dla mnie gorzej niż na Atari i to mimo tego iż C-64 stoi dla mnie o wiele wyżej jeżeli chodzi o brzmienie.

Za to Robbo jest poobcinany na C-64 w stosunku do Atari

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2016 15:52:35 przez Duracel
[#35] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Duracel, post #34

Heh... Draconus i brzmienie... dla mnie wersja z Atari brzmi strasznie ograniczenie (gdzie modulacja dźwięków, filtry czy motyw z 0:28?), ale niektórzy rzeczywiście wolą tą popierdziawkę z atarynki

Jeszcze "gwiezdne paralaksy"
Armalyte (C64)
Nemesis (C64)
Salamander (C64)

A tutaj bardziej rozbudowane
Denaris (C64)
Phobia (C64)

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2016 17:45:26 przez Solo Kazuki
[#36] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #35

Heh... Draconus i brzmienie... dla mnie wersja z Atari brzmi strasznie ograniczenie (gdzie modulacja dźwięków, filtry czy motyw z 0:28?), ale niektórzy rzeczywiście wolą tą popierdziawkę z atarynki


Chyba nie znosisz sprzeciwu co?
Napisałem, że C-64 ma bezdyskusyjnie lepsze brzmienie (m.in. z tego powodu chciałem przesiąść się z Atari na C-64), ale w przypadku motywu Draconusa na C-64 praktycznie nie ma głównego motywu melodii, który jest wyrazisty na Atari. Na C-64 całkowicie go spłaszczono. Zamiast się irytować posłuchaj obydwu i może uda Ci się zrozumieć co mam na myśli.

Dlatego właśnie przyzwyczajony do tej melodii z Atarii gdy odpaliłem Draconusa na moim wówczas nowiutkim C-64 bardzo się rozczarowałem.

Tak na marginesie widać, że uprzedzenia z wojny ówczesnych platform niektórym zostają do dzisiaj. Miałem to szczęście, że przeszedłem etapy od Atari XL, przez C-64, kilka Amig, po PSXa i dzisiaj dzięki temu mogę powiedzieć, że czuję się tak Atarowcem jak i Commodorowcem... choć najbardziej czuję się Amigowcem
[#37] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Duracel, post #36

Chyba nie znosisz sprzeciwu co?


A co ma piernik do wiatraka? Sprzeciwiasz się czemu? Że bardziej mi się podoba wersja z C64?

Zaczynam odnosić wrażenie że to ty nie akceptujesz, że komuś się może podobać commodorowska wersja.

w przypadku motywu Draconusa na C-64 praktycznie nie ma głównego motywu melodii, który jest wyrazisty na Atari.


Sęk w tym, że dla mnie właśnie w wersji na Atari "nie ma głównego motywu".

Na C-64 całkowicie go spłaszczono.


Po czym wnosisz że okrojona (patrz uwagi) wersja z Atari była pierwsza?
Atarowski "Draconus" wydaje się być potraktowany trochę po macoszemu, gdyż zrezygnowano z paru elementów (tablica najlepszych wyników graczy oraz opis przedmiotów w grze - przed grą; animowane zakończenie z siedzącym na tronie bohaterem gry) a także zastosowano gorszy (bardziej "pikselowaty") tryb graficzny (w porównaniu z C64).


W tym wywiadzie Adam Gilmore mówi o tym że większość muzyk robił najpierw na C64, a potem przekładał na Atari.
Większość muzyki, którą pisałem, była przeznaczona najpierw dla C64, a następnie przenosiłem ją na Atari. Oryginalną ścieżkę odgrywałem kawałkami na klawiszach i wtedy przepisywałem je bezpośrednio jako kody heksadecymalne. To było skomplikowane na początku, ale szybko przyzwyczaiłem się do tego, np. 0x4c, 0x04, 0x01, 0x4e, 0x02, 0x01, 0x4f, 0x02, 0x01.
[#38] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Duracel, post #36

Nie kłóćcie się chłopaki. Każdy ma swoje racje i każdy z Was ma własne przemyślenia jeśli chodzi o świat retro 8 bit.
Ty masz swoje przemyślenia i Solo Kazuki ma swoje. Dodam że Solo Kazuki jest fachowcem jeśli chodzi o świat gier 8 bit. To jest jego hobby, po prostu wie która wersja jest lepsza, a zna się na wszystkich platformach 8 bit.

Jakiś czas temu, w dość ukrytym wątku zaproponowałem listę "dobrych" gier graficznie do 1999 jeśli chodzi o Atari 8bit i C64 (nie chodzi o grywalność, tylko grafikę). W takim razie zakładam dwa osobne tematy:
Gry na Atari 8 bit z dobrą grafiką do roku 1999
Gry na C64 z dobrą grafiką do roku 1999
[#39] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Andrzej Drozd, post #38

Bez przesady, nie znam się na wszystkich, tych platform 8bit jest po prostu za dużo. ;)

Nikt się tu nie kłóci, przynajmniej ja tak to odbieram. Jest to dyskusja na temat gustów, a w takiej zazwyczaj dochodzi do "wymiany zdań". Na razie jest chyba w miarę kulturalnie, nikt nie obraża nikogo?

Muzyka z Draconusa jest natomiast dobrym przykładem, bo ludzie są podzieleni i w większości dyskusji doprowadza do tego, że kto na czym pierwszy raz grał, do takiej wersji się "przyzwyczaił", a ta "druga" jest (tutaj krytyka na różnym poziomie). ok, racja

Natomiast co do listy gier z najlepszą grafiką to polecam też przejrzeć ten wątek i przejrzeć wymienione gry, bo coś byś też znalazł (nie chce mi się wypisywać 2 razy ;) ).

Edit: Biedny Adam Gilmore. Nieświadomie stał się inicjatorem chyba jednej z najdłuższych dyskusji na temat gustów. Ja ją jeszcze pamiętam, jak te gry wyszły

Edit 2: Mógłbyś też poukładać tytuły alfabetycznie we wspomnianych listach, łatwiej się wtedy szuka, czy czegoś nie brakuje.

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2016 15:47:11 przez Solo Kazuki
[#40] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #37

Jakbyś nie napisał:

ale niektórzy rzeczywiście wolą tą popierdziawkę z atarynki


...to nie stwierdziłbym, że nie znosisz sprzeciwu. Nie mam nic przeciwko temu, że podoba Ci się bardziej wersja z C-64, ale nie uważam, aby podobała mi się jakaś "pierdziawka z Atarynki" . Napisałem chyba dwa razy, że SID C-64 wymiata POKEY'a bez dwóch zdań (mimo iż POKEY też ma swój klimat), ale jeżeli chodzi o muzykę w Draconusie, to uważam, że na C-64 jakby brakowało linii melodycznej. Tak mi przyszło do głowy, że może wynika to z jednego kanału mniej, ale to tylko teza na poczekaniu... idę się wykąpać i przesłucham jeszcze raz obie wersje pod tym kątem.


Po czym wnosisz że okrojona (patrz uwagi) wersja z Atari była pierwsza?


Nie napisałem, która wersja była pierwsza w ogóle, tylko która była pierwsza dla mnie ze względu na to iż najpierw miałem Atari. Napisałem, że melodia jest jakby spłaszczona, w zasadzie jej nie ma, a na Atari jest.

Skoro Gilmore twierdzi, że najpierw muzyka była na C-64 a potem przenosił ją na Atari, to może właśnie dlatego na Atari linia melodyczna jest bardziej rozwinięta.

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2016 19:42:31 przez Duracel
[#41] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Duracel, post #40

Az sobie sprawdziłem jak brzmi ta muzyka i ze zdziwieniem przyznać muszę, ze ver. c64 jest biedna w stosunku do atarynki
[#42] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #39

Bez przesady, nie znam się na wszystkich, tych platform 8bit jest po prostu za dużo. ;)


Jesteś jedynym fachowcem na tym portalu w tej dziedzinie.


Natomiast co do listy gier z najlepszą grafiką to polecam też przejrzeć ten wątek i przejrzeć wymienione gry, bo coś byś też znalazł (nie chce mi się wypisywać 2 razy ;) ).


Spoko


Mógłbyś też poukładać tytuły alfabetycznie we wspomnianych listach, łatwiej się wtedy szuka, czy czegoś nie brakuje


OK, następną listę którą wkleję postaram się poukładać alfabetycznie.
[#43] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Duracel, post #40

Spoko, to żadne "nieznoszenie sprzeciwu", tylko zwykła złośliwość była z tą pierdziawką

Wersja na Atari dla mnie właśnie jest odwrotnością tego, co piszesz. Wersja z Commodore dla mnie ma właśnie bardziej rozwiniętą linie melodyczną, więcej brzmień, jest po prostu lepsza. Wiem także że niektórzy twierdzą że jest na odwrót, nawet na commodore wyszedł cover.

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2016 08:56:10 przez Solo Kazuki
[#44] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Duracel, post #40

Ogólnie chodzi o to, że wierna kopia z C64, na Atari była niewykonalna.
Wersja C64 jest poważna, wręcz o rockowym zacięciu i bazuje na basach z linią melodyczną.
Wersja Atari brzmi jak dzwonek ze starego telefonu komórkowego. Nie ma dobrych basów i brak ich jest "zagłuszany" innymi sztuczkami, zamiast werbla jest szum.
Ja pierwszy raz w Draconusa zagrałem na Atari65XE. Gdy odpaliłem grę na C64 to na początku też wydawało mi się że coś jest inaczej, że czegoś brakuje. Ale wersja C64 jest jednak lepsza i nie męczy ucha.
[#45] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #43

wersja C64
wersja Atari

Nie znałem wcześniej tej gry, dla mnie też C64 ładniej brzmi. Wersja Atari jak zwykle lekko fałszuje a linia melodyczna zbyt wyeksponowana, przez to trochę toporna.

Jednak wersja ze Spectrum, jeśli nie liczyć dźwięku, to mistrzostwo świata, znakomita wersja graficzna, IMHO lepsza niż na Atari.
.
[#46] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@rePeter, post #45

Tak, tyle że ta zlinkowana przez ciebie "wersja z C64" to cover właśnie. Prawdziwa wersja na Commodore brzmi tak.
[#47] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #46

Prawdziwa wersja na Commodore brzmi tak.


O, to w takim przypadku brzmi gorzej ale przynajmniej nie fałszuje jak na Atari
Cover najlepszy.
.
[#48] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #25

Z którego roku jest Inner Space?
[#49] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Andrzej Drozd, post #48

z 1989 roku.

Przy okazji paralaksy
Genloc (1994)
Turrican 3 (2004) - jest całkiem inny, bo zrobiony "fanowsko"
[#50] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #49

Trzeba wspomnieć o
https://youtu.be/IJ4VQlDBJ6E
Hawkeye 2 preview (teaser) na C64
Co prawda nie jest to gotowa gra a tylko demo engine'u ale IMO najlepiej technicznie zrobiony parallax na C64.
Może nie jest to od razu widoczne dla Amigowej braci ale większość tych parallaxów na C64 (jak np ten Turrican 3 wyżej, czy Hawkeye albo Hard'n'Heavy) zrobione jest tak że ma jakby 2 tryby. Hires (320x200) i Lores (160x200). To jest prosta i naturalnie (bez trikow) robiona rzecz zwłaszcza wykorzystywana w tych parallaxach (i ogólnie w grach). Jeden z efektów stosowania tzw mapy atrybutów w trybie znakowym który idealnie sprawdzał się w grach i - odważę się to powiedzieć - zrównywał grafikę z tą z NES'em :D

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 19:36:34 przez retronav

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 19:38:13 przez retronav
[#51] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #49

Bardzo fajny ten Turrican 3, Genloc z resztą też,ale gdzie te paralaksy?!
W Turricanie nie ma ich w ogóle a w Genloc jest jedno tło udające efekt paralaksy, no dobra w w Geneloc jest paralaksa

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 19:50:41 przez BULI
[#52] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #49

Spoko Uruchamiam też listę gier z dobrą grafiką od 2000 na Atari 8 bit i C64. Listy pojawią się w Hyde Parku. Będą brane pod uwagę gry na standardowe konfiguracje, gry które działają tylko na emulatorze oraz na standardowej konfiguracji + akcelerator. Jedynym ograniczeniem będą tylko kości graficzne - muszą być oryginalne, bez "nowych" np. w "kościach" FPGA (to tak na przyłość).
[#53] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@BULI, post #51

Bardzo fajny ten Turrican 3, Genloc z resztą też,ale gdzie te paralaksy?!


Choćby tutaj, masz 2 warstwy tła (siatki)

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 20:06:22 przez Solo Kazuki
[#54] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #49

Kilka na ZX:
Dan Dare III
Zynaps
Cobra
i coś na Amstrada:
Beast
[#55] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #31

Stealth na Atari wygląda o wiele lepiej.

https://www.youtube.com/watch?v=95XEhoZo9k4

Crownland jest poza jakąkolwiek konkurencją. Na C64 nie można stworzyć tak dobrej graficznie gry z paralaksą; kolorystyka, przezroczystości itd. Szkoda, że tak późno, ale lepiej późno niż wcale

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 20:13:45 przez sigma2pi
[#56] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@sigma2pi, post #55

Jasne. Sprite są bardziej pikselowate i w trybie 2 kolorów, wieża gorzej eksploduje, kolory są przymulone. Takie jest moje zdanie, możesz się z nim nie zgodzić...

To samo jest z Zybex i Draconus. Niektórzy twierdzą że grafika jest lepsza na Atari.

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 20:14:56 przez Solo Kazuki
[#57] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #53

Pisząc szczerze, to przejrzałem tego gameplaya i to było jedyne miejsce gdzie się da to dokleić do hasła "paralaksa", jednak zasadniczo tego efektu w tej grze po prostu nie ma.

Ale przynajmniej dzięki temu wątkowi dowiedziałem się o fajnych, nie znanych mi jak dotąd tytułach na 8-bitowce OK
[#58] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Andrzej Drozd, post #44

Ogólnie chodzi o to, że wierna kopia z C64, na Atari była niewykonalna.


i vice versa Drozd, bo to różne układy, a POKEY to nie tylko układ audio, pod względem audio każdy ma swoje plusy i minusy np: POKEY ma zdecydowanie bardziej czyste brzmienie i to słychać w Draconusie, natomiast SID ma lepszą linię basową, dlatego w późniejszym czasie na POKEY w linii basowej stosuje się sample. Ogólnie to ten sam poziom . Najlepszy był i jest AY-3-8910 od Yamahy z lat 70. Jedyny z tego typu układów przy którym nie więdną mi uszy, bo jest równy, czysty, harmoniczny, nie fałszuje.

https://www.youtube.com/watch?v=x_36Rixs9eo
[#59] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@Solo Kazuki, post #56

To samo jest z Zybex i Draconus. Niektórzy twierdzą że grafika jest lepsza na Atari.


W przypadku Stealth grafika na Atari jest lepsza, ale w Zybex i Draconus jest lepsza na C64.
[#60] Re: Paralaxa w grach na komputery/konsole 8 bit

@sigma2pi, post #58

No to po swojemu wsadzę kij Wam w szprychy i wyjdzie, że ani z jednym ani z drugim się nie zgadzam w pełni

Atari i jego POKEY ma specyficzny dźwięk. Już kiedyś pisałem na przykładzie z autopsji jak wygląda różnica pomiędzy dźwiękiem Atari i C-64...

(tak przy okazji te kilka wpisów na temat różnic w muzyce nadaje się na odseparowanie i nowy, w miarę ciekawy wątek)

...Kiedy mając małe Atari 800XL słuchałem notorycznie muzyki na wzmacniaczu, to znajomi i rodzina którzy przychodzili do mnie do pokoju pytali - "co to za szeleszczenie". Gdy zmieniłem po bodaj 2 latach Atari na C-64 z jego głębokim basem, ci sami znajomi i rodzina zaczęli dostrzegać wreszcie iż słucham z komputera muzyki a nie "szeleszczenia" :).

Niemniej jednak jako po części Atarowiec i Commodorowiec uważam, że POKEY Atari ma swój ciekawy klimat w niektórych muzyczkach. Nie zgadzam się, że zawsze muzyka na Atari sprawia wrażenie rozstrojonej w stosunku do C-64, ale bezapelacyjnie SID to jest klasa sama w sobie i nie zmieni tego fakt iż Atari ma jeden generator więcej i bodaj dwie oktawy szerszą skalę dźwięków... skoro i tak ta skala jest szersza w górę, a na dole ma braki :)

Kwestia Draconusa jak wspomniałem to nie jest dla mnie kwestia tego która wersja brzmi lepiej ze względu na możliwości układów SID i POKEY, tu bardziej chodzi o wersję samego utworu, które różnią się w stosunku do siebie wspomnianą przeze mnie linią melodyczną, która na C-64 jest jakby okrojona, spłaszczona.

Co ciekawe wcześniej wspomnieliście o Draconusie na ZX-Spectrum w kontekście udanej grafiki w samej grze. Nie wspomnieliście o muzyce, a gdy się w nią wsłuchamy to zdecydowanie słychać iż wersja ZX Spectrum w kontekście linii melodycznej przypomina właśnie wersję z Atari. Tutaj słychać tę samą melodię w "refrenie".

Jeżeli chodzi o grafikę.
Atari ma ciekawszą paletę kolorów i to widać w grach, ale C-64 ma coś co ciągnęło mnie do wymiany mojego Atari właśnie na C-64. Chodzi o rozdzielczość większych sprajtów. Trudno było na Atari znaleźć platformówkę z dobrze dopracowanym "ludzikiem" z większą ilością detali. Na C-64 było widać różnicę.

Stealth moim zdaniem wygląda lepiej na C-64, ale ja tę grę przeszedłem na Atari i dlatego mam sentyment do wersji atarowskiej, tym bardziej, że to naprawdę bardzo dobra gra której nic nie można zarzucić.

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 23:21:57 przez Duracel
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem